Anmeldelse af bogen Becoming Two-Spirit: Gay Identity and Social Acceptance in Indian Country. Karen M. Larsen.

Vist 78 gange.

Karen M. Larsen
Karen M. Larsen
Karen M. Larsen anmeldte den 5. april 2011 bogen: Becoming Two-Spirit: Gay Identity and Social Acceptance in Indian Country.

* * *
Af Karen M. Larsen.
Et af de mange fascinerende tr√¶k ved de nordamerikanske indianeres kulturer var deres fleksibilitet i forhold til k√łnsoverskridende mennesker hhv. mennesker med seksuel interesse i deres eget k√łn. De fleste, hvis ikke alle stammer, kendte til biologiske m√¶nd, der ikke kunne identificere sig med manderollen og som i stedet fik lov til at leve og virke som et tredje k√łn, hvor mandlige og kvindelige tr√¶k kunne kombineres. (Muligvis har der ogs√• v√¶ret samme mulighed for biologiske kvinder, men vores viden herom er desv√¶rre meget begr√¶nset) De enkelte stammer havde forskellige ord for disse mennesker, men i dag kaldes de typisk for two-spirit people, dvs. to-√•nds mennesker.

Two-spirits blev hos de nordamerikanske stammer holdt h√łjt i √¶re. De indtog vigtige sociale og rituelle roller – og ingen havde noget problem med at de levede sammen med eller var gift med personer af deres eget biologiske k√łn. Men for de europ√¶iske erobrede og deres mission√¶rer var two-spirits noget af det mest vederstyggelige ved de indf√łdtes kulturer. Ja, for de spanske koloniherrer var deres eksistens den bedst t√¶nkelige begrundelse for spaniernes brutale politik overfor indianerne. De hvide f√łrte en h√•rd udryddelsespolitik overfor two-spirits f√¶nomenet som derfor efterh√•nden forsvandt fra de nordamerikanske indianeres kultur og bevidsthed.

I de sidste 20 år er homoseksuelle og transpersoner med en indiansk baggrund imidlertid begyndt at genopdage og udforske two-spirit rollen og identiteten, et forhold som Brian Joseph Gilley beskriver indgående i bogen Becoming Two-Spirit: Gay Identity and Social Acceptance in Indian Country.

Generelt er det nemlig i dag alt andet lige meget vanskeligt at være homoseksuel eller transperson og så indianer. De indianske samfund er meget præget af homofobi Рog mange er overbevist om at livet som homoseksuel er i modstrid med de indianske værdier og et udtryk for en dekadent vestlig storbykultur. Den homoseksuelle subkultur i Nordamerikas storbyer er til gengæld præget af racisme og manglende forståelse for homoseksuelle, der ikke har en hvid baggrund.

Two-spirit identiteten kan ses som de ber√łrtes fors√łg p√• at navigere i dette vanskelige farvand. Two-spirits personer er, i henhold til Brian Joseph Gilley, meget optaget af at de er indianere, af √łnsket om at bevare den indianske kultur og praktisere dens spiritualitet. De √łnsker at reintroducere two-spirit rollen i de indianske samfund, ikke blot for deres egen skyld men ogs√• fordi de mener, at den kan bidrage til at hele de mange s√•r og brud som de nordamerikanske indianer kulturer i dag lider under pga. den europ√¶iske kolonisering.

I denne forbindelse er, igen i henhold til Brian Joseph Gilley, mange two-spirits ret tr√¶tte af new ages religi√łse b√łsser og lesbiske, der frygteligt gerne vil v√¶re med i deres kreds selvom de ikke har nogen indiansk baggrund. For new ages’ vestligt pr√¶gede romantisering af indianer kulturerne har ikke s√¶rligt meget at g√łre med den selvopfattelse og den kulturelle/religi√łse selvforst√•else som de fleste indianere med et dybere kendskab til deres folks traditioner har.

Two-spirit f√¶nomenet er i mine √łjne sp√¶ndende fordi det, i sin oprindelige version, var udtryk for et alternativt syn p√• k√łn og seksualitet i forhold til det syn, der pr√¶ger den vestlige verden. I stedet for kun at operere med to k√łn anerkendte de nordamerikanske indianere eksistensen af tre eller flere k√łn. Det betyder s√• ogs√•, at de oprindelige two-spirits n√¶ppe kan betegnes som hverken homoseksuelle eller transpersoner. For homoseksualitet er jo, ligesom heteroseksualitet og biseksualitet, en seksuel identitet der tager udgangspunkt i at der kun er to k√łn. Man er i det system s√• enten tiltrukket af “det modsatte”, “ens eget” eller “begge” k√łn. Det system giver ikke mening, hvis man opererer med tre eller flere k√łn. Og trans identitet er typisk bundet op p√• den kulturelle forventning om at ens k√łnsidentitet skal h√¶nge sammen med den krop man har. Er man s√• uheldig, at dette ikke er tilf√¶ldet, ja s√• er man transk√łnnet og har m√•ske brug for en eller anden grad af hormonbehandling eller kirurgiske indgreb for at korrigere dette misforhold. Et s√•dant problem har man ikke i en kultur, hvor der ikke er nogen forventning om at krop og k√łn beh√łver at skulle h√¶nge sammen. Two-spirits blev jo oprindeligt ikke set som en afvigelse fra normen men som en berigelse af samfundet.

Men s√•dan er det desv√¶rre ikke l√¶ngere. I dag er det rigtigt meget op ad bakke at v√¶re two-spirits, hvis kamp til dels kan sammenlignes med den situation som f.eks. j√łdiske, kristne og muslimske lgbt-personer befinder sig i. Men man kan h√•be, at de indianske samfund efterh√•nden vil acceptere two-spirits af i dag som levende eksempler p√• en stolt og smuk indiansk tradition.