B 111 Forslag til folketingsbeslutning om indf√łrelse af gyldig billedlegitimation udover pas og k√łrekort fremsat den 26. marts 2015. Bortfaldet.

Vist 167 gange.
Pernille Vigs√ł Bagge (SF), Jonas Dahl (SF), Lisbeth Bech Poulsen (SF) fremsatte den 26. marts 2015 beslutningsforslag B 111 ‚Äď Samling: 2014-15 ‚Äď om om indf√łrelse af gyldig billedlegitimation udover pas og k√łrekort.

Beslutningsforslaget bortfaldet, da det ikke blev færdigbehandlet i folketingssamlingen.

Forslaget

Forslag til folketingsbeslutning
om indf√łrelse af gyldig billedlegitimation ud over pas og k√łrekort

Folketinget p√•l√¶gger regeringen inden udgangen af 2015 at frems√¶tte de n√łdvendige lovforslag og foretage de n√łdvendige √¶ndringer i administrative forskrifter, s√• der sikres mulighed for at erhverve sig gyldig billedlegitimation ud over pas og k√łrekort.

Bemærkninger til forslaget

Som f√łlge af sk√¶rpet lovgivning mod terrorisme og hvidvaskning af penge m.v. er det gennem de senere √•r blevet mere og mere n√łdvendigt at kunne legitimere sig med billedlegitimation. Det g√łr sig g√¶ldende ved s√• forskellige livsbegivenheder som f.eks. k√łb af mobiltelefoner og anskaffelse af elektronisk rejsekort, og hvis man er medlem af en fondsbestyrelse. Langt de fleste medborgere l√łser dette problem ved at fremvise et gyldigt k√łrekort eller pas.

For nogle medborgere, f.eks. d√łvblinde, blinde og st√¶rkt svagsynede, epileptikere m.fl., er det ikke en mulighed, da de ikke kan erhverve sig k√łrekort p√• grund af deres handicap. De skal i stedet altid b√¶re rundt p√• deres pas og skal altid huske at f√• det med, n√•r de for eksempel skal i banken.

Socialistisk Folkeparti mener p√• linje med bl.a. Danske Handicaporganisationer, at der mangler konsekvens mellem de vedtagne love og dagligdagen for borgerne. N√•r man √łnsker, at borgerne skal kunne legitimere sig med billedlegitimation, m√• alle borgere ogs√• have mulighed for at anskaffe sig en s√•dan legitimation. Det b√łr v√¶re en legitimation, der minder om k√łrekortet, for et pas er dels dyrt i anskaffelse og dels begr√¶nset til 10 √•r modsat et k√łrekort, der administrativt skal fornys hvert 15. √•r frem til det fyldte 75. √•r (hvis k√łrekortet er erhvervet efter den 19. januar 2013).

Problemstillingen kan f.eks. l√łses, ved at man som borger f√•r mulighed for at anskaffe sig en legitimation, der ligner et k√łrekort, til samme pris som for udstedelse af et k√łrekort, eventuelt i samarbejde med de danske pengeinstitutter, eller alternativt at det mod en rimelig brugerbetaling bliver muligt at f√• et billede p√• sit sundhedsbevis.

Socialistisk Folkeparti foretr√¶kker f√łrstn√¶vnte model, da et sundhedskort skal udskiftes, hver gang man flytter bop√¶l.
Det bliver s√•ledes en dyrere l√łsning for borgeren med eksempelvis et synshandicap. Men SF er ogs√• √•bne for en tredje l√łsning. Det vigtigste for SF er, at der findes en l√łsning, s√• det sikres, at alle borgere har adgang til en form for billedlegitimation, der ikke er pas eller k√łrekort.

* * *
Folketingets journal vedr√łrende beslutningsforslaget.
Beslutningsforslaget i pdf-format hos Folketinget.

* * *
Rundt om i verden anvendes mange typer af legitimitationskort, som kan bruges på forskellig vis, som som indeholder forskellige informationer Рsynlige på kortet og/eller skjult i en chip.
I begyndelsen af 2013 lavede jeg en oversigt en lang r√¶kke landes personnummersystemer og legitimationskort, som jeg imidlertid ikke fik fuldt f√¶rdiggjort og ikke har ajourf√łrt.
Oversigten over forskellige landes personnummersystemer og legitimationskort i pdf-format.

Tina Thranesen.