B 40. Forslag til folketingsbeslutning om forbud mod navneskift, hvis man har begået grov kriminalitet.

Vist 7 gange.
If√łlge forslaget skal det v√¶re forbudt for d√łmte kriminelle at skifte navn, hvis de har f√•et en dom p√• mere end 3 m√•neders ubetinget f√¶ngsel. Forbuddet skal g√¶lde, fra dommen er afsagt, og s√• l√¶nge dommen fremg√•r af den p√•g√¶ldendes straffeattest.

Hvis en transperson beg√•r en lovovertr√¶delse, der medf√łrer mere end 3 m√•neders ubetinget f√¶ngsel, vil beslutningsforslaget medf√łrer, at denne reelt ikke f√•r mulighed for at f√• juridisk k√łnsskifte i 10 √•r fra l√łsladelsestidspunktet.

* * *
Herunder gengives beslutningsforslaget.

Fremsat den 20. oktober 2019 af Peter Skaarup (DF), Karina Adsb√łl (DF),
Ren√© Christensen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), S√łren Espersen (DF),
Dennis Flydtkjær (DF) og Marie Krarup (DF)

Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod navneskift, hvis man har begået grov kriminalitet

Folketinget p√•l√¶gger regeringen inden udgangen af indev√¶rende folketings√•r at frems√¶tte lovforslag, der f√•r den konsekvens, at det bliver forbudt for d√łmte kriminelle at skifte navn, hvis de har f√•et en dom p√• mere end 3 m√•neders ubetinget f√¶ngsel. Forbuddet skal g√¶lde, fra dommen er afsagt, og s√• l√¶nge dommen fremg√•r af den p√•g√¶ldendes straffeattest.

Bemærkninger til forslaget

Forslagsstillerne √łnsker med forslaget at g√łre det umuligt at skifte navn for d√łmte kriminelle, hvis de har f√•et en dom p√• mere end 3 m√•neders ubetinget f√¶ngsel. Forbuddet skal g√¶lde, fra dommen er afsagt, og s√• l√¶nge straffen fremg√•r af den d√łmtes straffeattest.

Efter forslagsstillernes opfattelse nytter det ganske enkelt ikke, at arbejdsgivere og alle andre borgere ikke kan se, hvem de har med at g√łre, n√•r en d√łmt kriminel skifter navn og derved kan undslippe samfundets sanktioner.

I dag er det efter forslagsstillernes opfattelse for nemt at skjule sig eller sl√łre sin kriminelle baggrund ved at √¶ndre sit navn, selv om den p√•g√¶ldende har beg√•et alvorlig kriminalitet. Det er der flere eksempler p√•. Et af de mest alvorlige eksempler er en sag, hvor en person, der er sigtet for tre drab p√• pensionister i K√łbenhavn, havde skiftet navn efter at have modtaget dom for b√•de voldt√¶gt og drabsfors√łg. I 2011 blev den p√•g√¶ldende person kendt skyldig i voldt√¶gt af en 14-√•rig pige og drabsfors√łg samt voldt√¶gtsfors√łg mod en 30-√•rig kvinde. Byretten og senere landsretten id√łmte den p√•g√¶ldende forvaring. H√łjesteret omst√łdte senere dommen til 7 √•rs f√¶ngsel (www.tv2.dk: ¬Ľ27-√•rig slap for forvaring i H√łjesteret – nu er han sigtet for tre drab¬ę, 6. maj 2019). Den p√•g√¶ldende har siden √¶ndret sit navn. Den p√•g√¶ldende person blev beskrevet grundigt i den danske presse under sit oprindelige navn, da de tidligere sager om voldt√¶gt, drabsfors√łg m.v. k√łrte mod ham (www.tv2.dk: ¬ĽDF vil forbyde kriminelle at skifte navn, mens de har plettet straffeattest¬ę, 7. maj 2019).

Forslagsstillerne mener, at hvis kriminelle har mulighed for at skifte navn, s√• kan man ikke udelukke, at de vil udnytte denne mulighed, og ovenn√¶vnte sag er et godt eksempel p√• dette. Forslagsstillerne mener derfor, at det b√łr v√¶re s√•ledes, at hvis man bliver d√łmt for grov kriminalitet, s√• f√•r man en f√¶ngselsstraf, som loven tilsiger, og derudover forhindres man i at skifte navn, s√• l√¶nge straffen fremg√•r af den p√•g√¶ldendes straffeattest. Det er ganske enkelt utryghedsskabende for borgerne i Danmark, at der er personer, der g√•r frit omkring, men som har beg√•et dybt kriminelle handlinger og stadig har meget alvorlige forhold p√• deres straffeattest, og alligevel kan de d√łmte udgive sig for at v√¶re en anden person, der jo s√• rimelig troskyldigt kan komme t√¶t p√• andre borgere, uden at man er advaret imod det. Det √łger efter forslagsstillernes opfattelse risikoen for at beg√• ny kriminalitet, at kriminelle kan skjule sig ved at skifte navn. Det foresl√•ede forbud mod navneskift er f√łrst og fremmest rettet mod at beskytte borgere snarere end myndighederne, da sidstn√¶vnte har mulighed for at finde den d√łmte kriminelles gerninger gennem cpr-registreret. Indev√¶rende forslag g√łr det muligt for en borger eller familie til en borger, der er blevet kontaktet af en ukendt person, ved at f√łlge med i medierne at forvisse sig om eventuel grov kirimalitet, som den p√•g√¶ldende har beg√•et.

P√• den baggrund p√•l√¶gges regeringen med dette forslag at frems√¶tte et lovforslag i indev√¶rende folketings√•r med det anf√łrte indhold.

* * *
Folketinget journal med beslutningsforslaget.
Beslutningsforslaget i pdf-format hos Folketingstidende. Tillæg A.