B 80. Beslutningsforslag af 10. november 2020 om, at regeringen p√•l√¶gges ikke at indf√łre en ret til juridisk k√łnsskifte for b√łrn.

Vist 132 gange.

Liselott Blixt (DF), Peter Skaarup (DF), Birgitte Bergman (KF), Mai Mercado (KF), Mette Thiesen (NB), Pernille Vermund (NB), Henrik Dahl (LA) og Ole Birk Olesen (LA) fremsatte den 10. november 2020 beslutningsforslag B 80 ‚Äď Samling 2020-21 ‚Äď om, at regeringen p√•l√¶gges ikke at indf√łre en ret til juridisk k√łnsskifte for b√łrn.

* * *
Beslutningsforslaget

Forslag til folketingsbeslutning
om, at regeringen p√•l√¶gges ikke at indf√łre en ret til juridisk k√łnsskifte for b√łrn

Folketinget p√•l√¶gger regeringen, at den ikke m√• indf√łre en ret til juridisk k√łnsskifte for b√łrn.

Bemærkninger til forslaget

Regeringen l√¶gger op til, at b√łrn og unge skal have mulighed for at √¶ndre deres juridiske k√łn efter samme ordning som voksne. Der er i regeringens forslag ikke en nedre aldersgr√¶nse for, hvor gammel man skal v√¶re for at f√• muligheden for juridisk k√łnsskifte. Regeringen foresl√•r ogs√•, at er man under 15 √•r, kr√¶ver det for√¶ldrenes samtykke (¬ĽFrihed til forskellighed ‚Äď styrkede rettigheder og muligheder for LGBTI-personer¬ę, udspil fra regeringen, august 2020).

Forslagsstillerne tager afstand fra regeringens initiativ til lovligg√łrelse af juridisk k√łnsskifte for b√łrn. En af de ting, der kendetegner et barn, og som adskiller barndommen og voksenlivet, er, at b√łrn ikke i samme grad som voksne kan overskue konsekvenserne af deres handlinger. At lade et barn skifte juridisk k√łn, fordi barnet √łnsker det, er ikke ansvarligt, da barnet ikke n√łdvendigvis er klar over, hvad et juridisk k√łnsskifte indeb√¶rer, ligesom barnet er i hormonel udvikling og derfor ikke n√łdvendigvis er konsistent i sit √łnske om at skifte k√łn. B√łrn skal have lov til at v√¶re b√łrn.

I dag er danske b√łrn under for√¶ldremyndighed, indtil de fylder 18 √•r. Det er for√¶ldrene, der har myndigheden over barnet, jf. for√¶ldreansvarsloven. Dette er godt og er en beskyttelse af barnet. Men nogle gange skal vi ogs√• beskytte b√łrn mod deres for√¶ldre. Hensynet til barnets bedste og dets ret til beskyttelse b√łr komme i f√łrste r√¶kke, og derfor b√łr juridisk k√łnsskifte til b√łrn under 18 √•r ikke lovligg√łres ‚Äď ej heller med for√¶ldrenes samtykke. Forslaget om lovligg√łrelse af k√łnsskifte for b√łrn under 18 √•r er en s√• stor beslutning om lov og etik, at den fordrer, at borgerne skal have mulighed for at blive taget med p√• r√•d, og derfor b√łr regeringens √łnske om at indf√łre juridisk k√łnsskifte for mindre√•rige ikke gennemf√łres.

Forslagsstillerne er imod indf√łrelsen af juridisk k√łnsskifte for b√łrn. Hvis et flertal i Folketinget alligevel √łnsker at gennemf√łre juridisk k√łnsskifte for b√łrn, er det mindste, man kan g√łre, at lade det afvente et folketingsvalg, s√• borgerne f√•r lov til at give deres besyv med.

* * *
Folketingets journal vedr. beslutningsforslaget.
Beslutningsforslaget i pdf-format hos Folketinget.