En rejsehistorie fra januar 2004. Af Layla Nielsen den 3. februar 2004.

Vist 222 gange.
Af Layla Nielsen den 3. februar 2004.
I starten af november 2003 s√• jeg p√• Tina Thranesens hjemmeside et link til et luksus TV Hotel i Wales. Jeg var netop ved at t√¶nke p√• vinterferie, og gerne noget lidt anderledes. Selv om det var et dyrt hotel, besluttede jeg at pr√łve at f√• tre n√¶tter allerede inden jul. Jeg reserverede v√¶relse via Internet, men jeg fik den tilbagemelding, at jeg tidligst kunne komme den 18. januar. Ok, s√• havde jeg da god tid til at arrangere rejsen. Det endte med at blive en hel uge: Tre n√¶tter p√• hotellet i Wales og fire p√• Philbeach Hotel i London. Det er et b√łssehotel, der er velkendt for at v√¶re venligsindet over for TV‘er og TS‘er. Det er flere √•r siden jeg l√¶ste en rejseberetning fra Tina Thranesen og et par stykker mere, der netop havde boet p√• dette hotel.

Ankomsten til hotellet i Wales
S√łndag den 18. januar var en flot dag. Jeg rejste mere end tolv timer som mand, og ankom til hotellet i Wales omkring 19:30. Jeg var tr√¶t og havde sm√•spist hele dagen, s√• jeg skippede middag. Et par timer senere var det s√• Layla, der gik ned i den smukke bar for at hilse p√• de andre piger. I alt var vi fem midaldrende piger denne aften. De fire andre havde indtaget en fremragende middag i restauranten, og det skulle jeg ogs√• opleve de n√¶ste to aftener.

De fire andre var engelske TV‘er. To af dem ganske overbevisende og to af dem knap s√• overbevisende. Men dette er jo ogs√• et beskyttet hotel langt ude p√• landet i det smukke nord Wales, s√• de to sidstn√¶vnte kunne b√•de f√• hj√¶lp til omkl√¶dning og is√¶r makeup, og samtidig var vi isoleret fra alt for mange nysgerrige blikke.

Hjemmefra havde jeg forestillet mig, at vi ville f√• en s√łd, midaldrende, hvid kvinde som vores guide. Men her blev jeg (og de andre) overrasket. For vores guide disse tre dage var Mark, en yngre sort mand, der arbejdede for Transformation, det store engelske foretagende, grundlagt af Stephanie Anne Lloyd. Transformation ejer hotellet i Wales, en r√¶kke butikker i UK og har ogs√• omfattende postorder- og e-handel. Stephanie er i √łvrigt i dag post-op TS, gift, men stadig ganske kendt i England.

Vores v√¶rt p√• hotellet, Mark, er til daglig leder af Transformation butikken i Bristol, men flytter i februar til London for at overtage den store Transformation butik her (den bes√łgte jeg senere p√• ugen). Mark er i √łvrigt b√łsse, men han har heldigvis en god humoristisk sans, b√•de i forhold til at v√¶re b√łsse og i forhold til os TV-piger, s√• vi fik et fint ophold.

Mandag
Mandag morgen styrtregnede det, og det blev ved de n√¶ste to dage. Jeg var Layla allerede til morgenmaden, hvor jeg m√łdte de andre piger og Mark. Selv i regnvejr var der en fantastisk udsigt til s√łer og bakker. Denne f√łrste dag skulle vi se nogle videoer og bes√łge den lille intermistiske butik p√• hotellet, der solgte makeup, parykker, smykker, t√łj mv. Stort set alt sammen produceret af Transformation.

Vi s√• bl.a. en Deportment video fra Transformation. “Deportment” betyder “adf√¶rd” eller “opf√łrsel”, og den viste, hvordan en kvinde skulle g√•, st√•, sidde osv. Efter videoen var vi piger dog enige om, at det vist kun var til finere lejligheder, vi skulle opf√łre os s√•dan. F.eks. at vi skulle huske at stritte med lillefingeren, n√•r vi drak te af en kop. Videoen startede med nogle optagelser af en kvinde der sad, stod og gik “ukvindeligt”. Vi var dog enige om, at det var lige pr√¶cis s√•dan, unge kvinder i dag optr√¶der. P√• den anden side vil jeg da sige, at som uerfaren kvinde kan det da v√¶re meget godt med nogle h√•ndfaste r√•d, bare det ikke bliver for kunstigt. Mange af r√•dene var ok.

Vi s√• ogs√• en video med makeup r√•d. Igen var det meget firkantede r√•d. Jeg har personligt set videoer og l√¶st artikler og b√łger, der anbefalede mange andre fremgangsm√•der. Videoen anbefalede vi √łver os, men jeg vil nu tilf√łje, som andre ogs√• har gjort det, at vi ogs√• skal eksperimentere, n√•r vi f√łrst har f√•et lidt erfaring.

Men vi hyggede os gevaldigt p√• det dejlige hotel. Der er 10 v√¶relser, og i hvert fald, n√•r der er TV‘er, er der max. 10 g√¶ster. Jeg fandt i √łvrigt ud af, at for tiden er det kun tre dage hver m√•ned, at hotellet er √•bent for TV‘er, nemlig fra s√łndag eftermiddag til onsdag formiddag, omkring den 20. i m√•neden. S√• det forklarer nok, hvor sv√¶rt det var at f√• en reservation i starten af november. Det meste af tiden er det lille hotel et almindeligt hotel med selskabslokaler, bl.a. g√łr de meget ud af bryllupsarrangementer.

Om aftenen fik vi en fremragende middag serveret af vores meget engelske butler Bob. I √łvrigt var der selvf√łlgelig andre ansatte p√• hotellet, ogs√• kvinder. Desuden kom der j√¶vnligt h√•ndv√¶rkere, postbud osv. Men de var vel vant til damerne p√• hotellet.

Tirsdag
Tirsdag var meget lig mandag. Den store udfordring var en tur p√• en lokal pub om aftenen. Heather og Stef var bet√¶nkelige. De havde ikke f√łr v√¶ret ude, og de var vel heller ikke alt for passable, trods hj√¶lp. Sue og jeg var helt med p√• ideen. Paula, der var ganske passable, var nerv√łs. Hun havde kun v√¶ret ude om aftenen, og hun betroede mig, at hun var mest nerv√łs for, at Heather og Stef kunne afsl√łre os. Om eftermiddagen fik vi endnu en g√¶st. En ung mand der til aften var blevet en smuk ung pige, meget passabel. Efter endnu en dejlig middag tog vi alle sammen, dvs. 6 TV-piger og Mark p√• en lokal pub. Her serverede Sandra, som tidligere havde arbejdet p√• hotellet. Sue var den eneste, der tidligere havde v√¶ret g√¶st p√• hotellet, og hun kendte godt Sandra. Hun var den s√łde, midaldrende, hvide kvinde, jeg nok havde forestillet mig som vores guide. Denne tirsdag aften var meget stille, og Sandra havde god tid til at snakke med os.

Der var andre g√¶ster p√• pubben. M√¶rkeligt nok forsvandt alle de andre g√¶ster fra de n√¶rtliggende borde hurtigt, men det var vel bare en tilf√¶ldighed. Vi havde i hvert fald en hyggelig aften, og ingen blev generet. For flere af de andre var det en stor oplevelse. Jeg hyggede mig bare, da jeg f√łr har v√¶ret p√• bar.

Jeg n√łd de tre dage p√• hotellet i Wales. Selvf√łlgelig var det beskyttede omgivelser, s√• udfordringen var ikke s√• stor (for to √•r siden ville den have v√¶ret det, men da havde jeg nok ikke turdet). Men det var da dejligt at v√¶re Layla fra morgen til aften p√• et fint engelsk landsted. Jeg kunne godt finde p√• at vende tilbage et par n√¶tter, m√•ske sidst p√• sommeren, n√•r det ikke er for varmt.

London
Onsdag tog jeg til London som mand. Jeg syntes bare, det var for meget at rejse som pige, med tung bagage, mange mennesker, mange transportskift osv. Jeg er efterh√•nden blevet meget afklaret med at v√¶re deltids transvestit. Det er nu dejligt at have valget mellem at v√¶re mand eller kvinde, selv om det nogen gange nok er omgivelserne, der bestemmer, at jeg skal v√¶re mand. F.eks. kunne jeg ikke dr√łmme om at g√• gennem paskontrol som kvinde med et mandligt pas. I disse teroristtider ville det bare v√¶re alt for farligt.

Jeg n√•ede sikkert frem til London onsdag eftermiddag og checkede ind p√• Philbeach Hotel. Receptionisten s√• lidt bekymret ud, da han ledte efter mit navn, men s√• smilede han “You are a woman”. Ja, det var jeg jo, noget af tiden. Jeg havde reserveret v√¶relset som Layla, men dog inkluderet mit drengenavn i parantes. Jeg fik min n√łgle og kunne g√• op til mit lille v√¶relse, der vel kun var en femtedel af det flotte luksuri√łse v√¶relse i Wales, men ok til form√•let.

Til aften gik jeg ned i den Thailandske restaurant p√• hotellet som Layla. Den s√łde v√¶rtinde var meget snakkesaglig, og vi fik en lang snak. Hun sad ved det n√¶ste bord og lagde makeup, mens jeg spiste en dejlig thailandsk anderet. Senere var jeg en tur i baren. Ikke s√¶rlig begivenhedsrig denne onsdag aften. Mest b√łsser. Men s√• kom der tre “piger”.
Den ene var nu nok almindelig kvinde, i almindeligt t√łj. Men de to andre var bem√¶rkelsesv√¶rdige modne TV-piger. Den ene var i superkort l√¶derkjole med lange st√łvler. Den anden var i guld bikini. Dvs. guld BH, bar mave, guld minisk√łrt og meget h√łjh√¶lede sko. Jeg tror ikke, de boede p√• hotellet, men de var vel p√• tur i byen med den p√¶ne dame som guide.

Torsdag
De n√¶ste morgener var jeg Layla fra morgenstunden. Jeg var den f√łrste til morgenmad kl. 8. Der var ingen, der sagde noget specielt, bare “Good morning” osv. Fredag morgen var jeg dog ude for en p√•tr√¶ngende b√łsse, der var nummer to til morgenmad. Han satte sig t√¶t p√• mit bord. F√łrst spurgte han mig, om jeg blev l√¶nge p√• hotellet. Jo, til s√łndag. S√• hvor jeg kom fra. Jo, Danmark. S√•, om jeg ville med ham og en gruppe i byen l√łrdag aften, de skulle ud til flere klubber (b√łsse– formoder jeg). Jeg sagde p√¶nt nej tak, da jeg skulle i teater (det kom jeg rent faktisk ogs√•, men det var f√łrst n√¶ste dag, det blev arrangeret). Inden jeg forlod restauranten fik min p√•tr√¶ngende ven fortalt mig, at jeg s√• fantastisk godt ud.

Jeg gik ud i London som pige. Bl.a. handlede jeg i Harrods. Og selv om det var sindsygt dyrt med de fine designervarer, s√• lykkedes det mig at finde en p√¶n sort top, der “kun” kostede ¬£40 p√• udsalg (over 400 kr.). Men nu har jeg da handlet i Harrods som kvinde. Jeg gik ogs√• i supermarked, p√• pubber, cafeer mv. Jeg havde heldigvis ingen problemer.

Fredag formiddag tog jeg undergrundsbanen til Euston som pige. Togene var ekstremt overfyldte, og selv om jeg efterh√•nden har f√•et en vis rutine og selvtillid, n√•r jeg f√¶rdes som kvinde, var det ikke s√• rart. N√¶r Euston station bes√łgte jeg s√• den store Transformation butik i London. Der var ikke mange kunder, men flere s√łde unge (f√łdte) kvinder, og de var ganske smarte. Jeg blev hurtigt vartet op af en af dem, der gerne ville hj√¶lpe. Jeg fortalte, det var f√łrste gang, jeg bes√łgt butikken. S√• fik jeg den store behandling, med kaffe i sofaen og en l√¶ngere salgstale. Jeg kunne f.eks. f√• fire timers transformation med t√łj og makeup i k√¶lderen til en temmelig dyr pris. Nu var jeg jo kl√¶dt som kvinde, s√• det var jo ikke aktuelt, men m√•ske en anden gang. Gennemg√•ende var det hele selvf√łlgelig meget dyrt. Jeg endte med at k√łbe et par uskyldige blade, deriblandt Transformations flotte reklamekatalog, der kostede ¬£ 10 (over 100 kr.). Jeg meldte mig dog ogs√• ind i Transformation Select Customer
Club, som er helt gratis, så nu får jeg et nyhedsbrev med posten ca. hver tredje måned.