Eva (tv) den 15. oktober 2005 om Sara Lund: Hvorfor tror man, transvestitter vil være kvinder Рingen tror, faldskærmsudspringere vil være fugle!

Vist 254 gange.

Eva (tv)
Eva (tv)
Af Eva (tv) den 15. oktober 2005.
“- F√∂rr var jag r√§dd att m√§nniskor skulle f√• veta. I dag √§r folk beredda att betala f√∂r att f√• veta.” Svenske transvestit Sara Lund er sprunget ud, helt ud, som stand-up komiker og foredragsholder om m√¶nd i damet√łj. Saras danske transvestit-veninde tog til Malm√ł for at se hendes show, og finde ud af hvad Sara mener med at transvestisme ikke har noget at g√łre med seksualitet.

“Synes I mit t√łj er flot?” sp√łrger Sara Lund ud til publikum. Det er start-replikken i Saras show som stand-up komiker. Og faktisk er det f√łrst n√•r publikum h√łrer Saras stemme, at det g√•r op for alle, at hun er transvestit. Hun er introduceret som Sara Lund, ikke som transvestit, og spiller p√• overraskelseseffekten. Hendes svenske stemme er en mandsstemme, og den er glad og veloplagt. Hun drejer langsomt rundt p√• scenen, s√• publikum kan se hendes t√łj, og har h√¶nderne i hofterne og hovedet p√• skr√•. Folk r√•ber tilbage at jo-da, t√łjet ser fint ud. S√• forts√¶tter Sara: “Klart at man har flot t√łj n√•r man har siddet 40 √•r i garderoben!” Publikum griner og hendes stand-up er kommet godt i gang.

At Sara er mand og hedder Claes kommer ikke bag p√• mig, for jeg kender Sara fra transvestitmilj√łet. Byturene i K√łbenhavns natteliv med Sara er noget af det festligste, jeg har oplevet. Sara er sjov og fort√¶ller l√łs om sit liv og sine tanker, b√•de p√• tomandsh√•nd og p√• scenen. Jeg kender endda mange af replikkerne, for Sara har fortalt om showet. Mange replikker afdramatiserer, ja n√¶rmest bagatelliserer transvestismen.
Snart kommer: “Hvorfor skulle jeg ikke g√• i damet√łj? Det g√łr jo halvdelen af jordens befolkning!” Og den hvor Sara former en jordkugle med h√¶nderne og siger: “Der er ingen som bor p√• Nord- og Sydpolen – alt sker mellem polerne. Det samme g√¶lder for m√¶nd og kvinder: der er ingen d√§r. Alle befinder sig et sted imellem.” Sara og publikum er varmet op, og slag i slag kommer vittigheder om k√łnsroller og udgifter til t√łj, makeup og brystproteser.

At passere
Jeg kan bedst lide Saras replik om at passere. At passere er et udtryk fra transvestitverdenen. B√•de p√• svensk og dansk betyder det at v√¶re s√• gennemf√łrt, at transvestitten bliver opfattet som kvinde, fx p√• gaden. Det kommer af udtrykket to pass as a woman, som bruges af engelsktalende transvestitter. Saras replik er, at det ikke er vigtigt at passere, men at det er vigtigt at blive set som den man er.

√Ürlig talt, n√•r man som Sara og jeg er h√łje og p√• andre m√•der tydeligvis er m√¶nd, s√• er det n√¶sten umuligt at passere som kvinder. Jeg har ingen illusion om at passere, selv om jeg bruger timer p√• makeup og h√•rs√¶tning f√łr en bytur. Men jeg h√•ber at jeg kommer til at se godt ud som transvestit. Jeg vil gerne se godt ud p√• Saras m√•de: Et ansigt med b√•de maskuline og feminine tr√¶k, og en udstr√•ling med varme og humor. Sara er sk√łn at skue p√• scenen – ogs√• efter at hun har afsl√łret sig selv som mand. For √łvrigt holder illusionen jo allerh√łjst indtil transvestitten lukker munden op – i hvert fald hvis det er for at sige noget, havde jeg n√¶r sagt.

"Hvorfor skulle jeg ikke g√• i damet√łj? Det g√łr jo halvdelen af jordens befolkning."
“Hvorfor skulle jeg ikke g√• i damet√łj? Det g√łr jo halvdelen af jordens befolkning.”
Det er skam ikke seksuelt
At blive set som den man er.. men hvad er det at være transvestit? I showet sammenligner Sara med faldskærmudspringerne. De vil jo heller ikke være fugle, vel? Men vil bare gerne opleve suset ved at svæve i luften, må man forstå. Lige som Sara er jeg glad for at være mand; jeg er ikke transseksuel. På den måde har jeg det som faldskærmsudspringerne.

Sara pointerer at transvestismen ikke har noget at g√łre med seksualitet. Og den bem√¶rkning t√¶nder mig! For jeg ser min transeside som noget seksuelt. Det er mest tydeligt i min interesse for sko og st√łvler. Stiletter er fantastisk flotte til kvinder; og det er et kick selv at g√• eller danse i h√łje h√¶le. Og s√• er der legen med tanken om at v√¶re kvinde. Det er sp√¶ndende som erotisk fantasi. Hvis jeg alts√• vel at m√¶rke g√•r ind i fantasien. Det har jeg som regel ikke tid til, for jeg skal skynde mig at blive f√¶rdig med omkl√¶dningen, for at komme til tiden til m√łdet p√• Cafe Intime p√• Frederiksberg eller en anden af byens transevenlige cafeer og dansesteder.

Fors√łger Sara at g√łre transvestismen stueren, at berolige hustruerne ved at afseksualisere den? Sara svarer at hun med seksualitet f√łrst og fremmest mener seksuel orientering, eller l√§ggning, som det sjovt nok hedder p√• svensk. Hun vil pointere at damet√łjet ikke betyder at transvestitten er til m√¶nd; transvestitten kl√¶der sig ikke som kvinde for at forf√łre en mand.

Sara er ikke homofobisk. Hun er medlem af den svenske pendant til den danske Landsforeningen for B√łsser og Lesbiske. Transvestitter og transseksuelle er med i den svenske forening, som har lanceret udtrykket HBT: homo, lesbisk, trans. Sara er lige blevet valgt som formand (m/k) for Malm√ł-afdelingen for foreningen, hvis svenske navn er Riksf√∂rbundet f√∂r Sexuellt Likaber√§ttigande.

Et k√łnsudtryk?
Sara nedtoner ogs√• det seksuelle i transvestittens egen oplevelse af at kl√¶de om. Det er en indre trang af en anden art. Men hvad er det s√• at v√¶re transvestit, hvis det ikke er seksuelt? Sara giver hele tiden sin bogstavelige definition: en mand i damet√łj. En mand. En mand som ikke pr√łver at v√¶re kvinde, men som gerne vil udtrykke sin kvindelighed, sin mandlige variant af det kvindelige. Vel at m√¶rke hvis det er en male-to-female transvestit, ellers er det omvendt. Sara siger det er et k√łnsudtryk. Hun mener at t√łjet hj√¶lper hende til at komme i kontakt med den feminine del af sin personlighed, hun kan vise sider af sig selv, der ikke er plads til i manderollen.

Det lyder smukt at transvestismen er et k√łnsudtryk. Men.. jeg synes der mangler noget, for hvorfor er det lige, at det bl√łde og feminine skal udtrykkes med h√łje stiletter og opsat h√•r? H√•nden p√• brystprotesen i str. 85E: n√•r jeg sp√łrger mig selv hvad jeg udtrykker ved at kl√¶de mig om, kan jeg ikke finde noget. Jeg ved at jeg er fascineret af vampede kvinder, og tror jeg pr√łver at ligne dem, ogs√•. Sara driller og siger: “Du v√§ljer sj√§lv vilke kl√§der du beh√∂ver f√∂r at f√• kontakt med dine k√§nslor.”

N√•r jeg sp√łrger mine transvestit-venner, er de fleste enige med Sara i at transvestismen ikke er noget seksuelt. Men nogle har det ogs√• som mig, og kender blandt andet den st√¶rke erotiske fascination af h√łjh√¶lede sko og st√łvler. Vi kan kalde os fetichistiske transvestitter.

"Alt sker mellem polerne".
“Alt sker mellem polerne”.
Transetikette
En mand i damet√łj: Sara har ikke noget imod at blive kaldt han. Sara siger flot: “Jeg kl√¶der om for min egen skyld; det er op til andre hvordan de opfatter mig”.
Jeg er ogs√• blevet spurgt hvad jeg helst vil kaldes, han eller hun, og det er lige meget for mig. Her i artiklen bruger jeg b√•de hun og han om Sara. I generelle vendinger og lidt p√• afstand er det hun. Hvis man gerne vil vise sin accept, og v√¶re sikker p√• man ikke st√łder transvestitten, er hun det bedste – medmindre det er en female-to-male transvestit, selvf√łlgelig. Men de fleste transvestitter jeg kender, spiser som m√¶nd, k√łrer bil som m√¶nd, fylder som m√¶nd, fysisk og mentalt.
De transvestitter, jeg har pr√łvet parykker sammen med, er tydeligvis m√¶nd. Min Sara er en han. Jeg vil skrive han i resten af artiklen.

Sara har egen hjemmeside (www.saralund.se) og her er der blandt andet en sjov artikel om hans kones accept af hans transvestisme. Det er på den betingelse, at han ikke taler om den hele tiden! Det er vist almindeligt, at transer er meget optaget af deres egen transvestisme. Sara trykker den af i showet, og fortæller i et væk hvordan det er at være transvestit. Er det ikke det, som får stand-up til at fungere Рat personen taler ud fra sig selv?

Ingen fara, det blir roligt
Jeg er stolt denne aften over at kende Sara, som jeg s√• meget til f√łr han tr√•dte √•bent frem i aviser og TV i Sverige for halvandet √•r siden. Sara var bange for at blive genkendt i Malm√ł, hvor han boede og arbejdede, s√• han tog til K√łbenhavn for at g√• i byen. Nu g√•r Sara ud i hjemstaden og i marts i √•r gav han otte foredrag. Jeg kan se tilbage p√• vores byture og den store betydning de har haft for mig. F√łr jeg m√łdte Sara, havde jeg v√¶ret til fester og arrangementer som Eva i det trygge sm- og fetichmilj√ł omkring Manifest m.m. “Ingen fara, det blir roligt”, sagde Sara og lokkede mig s√• at sige helt ud i byen. Vi hjalp hinanden med at pifte outfittene op, og sammen med Sara f√łlte jeg mig rigtig godt tilpas med at g√• ud som Eva. Vi dansede bogstaveligt talt til den lyse morgen, og s√• k√łrte Sara mig hjem og fortsatte ud over broen til Malm√ł.

Det er sv√¶rt at forst√•, at den charmerende Sara, som st√•r p√• scenen og underholder med stand-up, i det meste af sit liv har troet, at hans liv ville blive √łdelagt, hvis han blev afsl√łret som transvestit. Han skriver p√• hjemmesiden om at f√łle sig forkert som 5-√•rig. Ikke at turde fort√¶lle det til sin egen mor. Og f√łrst at fort√¶lle det til sin hustru da hun efter 16 √•r fandt noget af Saras damet√łj. Nu har han holdt opl√¶g i den svenske Rigsdag om lovsikring af transvestitters rettigheder. Han f√•r penge for at holde foredrag i foreninger og skoler, og endda i etablerede og mandsdominerede dele af samfundet: erhvervsvirksomheder, det svenske F√∂rsvarsmakten og politiet – om den samme transvestisme han altid pr√łvede at skjule.

Indimellem de sjove bem√¶rkninger i showet bliver Sara alvorlig. Sara siger at sj√¶len er k√łnsl√łs, er det ikke godt sagt? Slutbem√¶rkningen i showet rumsterer stadig i mig: “Be yourself – everyone else is already taken. Var dig sj√§lv – alla andra finns redan”.

Eva (tv).