Evaluering af Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF). 18. januar 2019.

Vist 28 gange.

Evaluering af Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF)
Evaluering af Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF)

Titel Evaluering af Sundheds- og
seksualundervisning
og familiekundskab (SSF)
Udarbejdet af Als Research
for Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet
Forfattet af Bjarke Følner, Mia Kathrine Jensen
og Tue Nejst Larsen
Sprog Dansk
Udgivet 18. januar 2019
Antal sider 82 og bilag til rapporten på 274 sider
ISBN-13 978-87-93373-29-7

P√• vegne af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har Als Research i efter√•ret 2018 gennemf√łrt en evaluering af det obligatoriske emne Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF) i folkeskolen og p√• frie grundskoler fra b√łrnehaveklassen til 9. klasse.

Unders√łgelsen peger p√•, at undervisningen i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i grundskolen ikke prioriteret h√łjt nok.

Der mangler ledelsesm√¶ssig prioritering og en klar ansvarsfordeling i forhold til undervisningen i det obligatoriske emne sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. B√•de ledere og l√¶rere eftersp√łrger mere faste rammer, s√• undervisningen i emnet kan blive prioriteret h√łjere.

* * *
Et citat fra rapporten:
En mangelfuld undervisning p√• dette felt kan s√•ledes i s√¶rlig grad v√¶re problematisk i et trivselsperspektiv for elever, som ikke er cisk√łnnede, eller som har en k√łnsidentitet, der adskiller sig fra flertallet.

* * *
Der er i rapporten ikke direkte spurgt ind til transk√łnnethed, men k√łnsidentitet er n√¶vnt nogle gange uden, at det er n√¶rmere pr√¶ciseret, hvad det d√¶kker.

* * *
Unders√łgelsen er baseret p√• syv sp√łrgeskemaunders√łgelser blandt skolechefer, skoleledere, undervisere, elever i (4., 7., 9. klasse) og for√¶ldre samt et casestudie i form af interviews med elever, l√¶rere og skoleelever p√• tre folkeskoler og to frie grundskoler.

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab er et obligatorisk emne i folkeskolen fra b√łrnehaveklassen til 9. klasse. Emnet er ikke tildelt et selvst√¶ndigt timetal, men skal indg√• i undervisningen i de obligatoriske fag. Skolelederen skal tr√¶ffe beslutning om, hvilke fag undervisningen skal foreg√• i. Undervisningen p√• de frie grundskoler i emnet skal st√• m√•l med den undervisning, der almindeligvis kr√¶ves i folkeskolen.

* * *
Omtale af rapporten hos Undervisningsministeriet, hvor rapporten og bilagene også kan downloades.
Rapporten i pdf-format hos Undervisningsministeriet.
Bilag til rapporten i pdf-format hos Undervisningsministeriet.
Rapporten i pdf-format hos Als Research.
Bilag til rapporten i pdf-format hos Als Research.