Grund- og nærhedsnotat af 26. november 2020 fra beskæftigelsesministeren om en Union med lige muligheder for LGBTIQ-personer 2020-2025.

Vist 65 gange.
Grund- og nærhedsnotat om meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg og Regionsudvalget; En Union med lige muligheder: Strategi for ligestilling af LGBTIQ-personer 2020-2025, fra beskæftigelsesministeren til Ligestillingsudvalget.

Grund- og nærhedsnotatet vedrører LGBTIQ-ligestillingsstrategi 2020-2025. (COM(2020) 698). 12. november 2020.

Grund- og nærhedsnotatet er registreret hos Ligestillingsudvalget (LIU) som bilag 26, alm. del, samling 2020-21.

* * *
Beskæftigelsesministeriet

26. november 2020

Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg og Regionsudvalget; En Union med lige muligheder: Strategi for ligestilling af LGBTIQ-personer 2020-2025

KOM-nr. (2020) 698 final
Nyt notat

1. Resumé
Kommissionen har den 12. november 2020 offentliggjort en meddelelse om en strategi for ligestilling for LGBTIQ-personer (lesbiske, bøsser, biseksuelle, transpersoner, nonbinære personer, interkønnede og queer-personer) 2020-2025, der skal udgøre en plan for den nye Kommissionens ambitioner på LGB-TIQ-området samt overordnet beskrive initiativer og regulering. Meddelelsen indeholder en række forslag på LGBTIQ-området inden for fire overordnede tematikker: 1) Bekæmpelse af forskelsbehandling, 2) Sikring af sikkerhed, 3) Beskyttelse af regnbuefamiliers rettigheder og 4) Ligestilling af LGB-TIQ-personer over hele verden. Meddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.

2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2020) 698 af den 12. november 2020 fremsendt meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg og Regionsudvalget: En Union med lige muligheder: Strategi for ligestilling af LGBTIQ-personer 2020-2025.

3. Formål og indhold
Strategien er Kommissionens første strategi på LGBTIQ-området, og den bygger videre på Listen over foranstaltninger til fremme af LGBTI-personers ligestilling 2015-2019. Den knytter sig endvidere til andre af Europa-Kommissionens strategiske rammer og strategier, herunder den nyligt vedtagne EU-handlingsplan mod racisme 2020-2025, strategien for ofres rettigheder og strategien for ligestilling mellem mænd og kvinder.

Strategien har til formål at adressere de uligheder og udfordringer, som LGBTIQ personer i EU møder, den omfatter en række målrettede foranstaltninger, herunder retlige og finansielle foranstaltninger, for de næste fem år.

Strategien er opdelt i en række initiativer, som Kommissionen vil initiere i perioden og en række anbefalinger, som Kommissionen vil støtte medlemsstaterne i at implementere. Derudover indeholder strategien en mainstreaming-indsats, der skal integrere bekæmpelsen af den forskelsbehandling, som LGBTIQ-personer udsættes for, i alle EU-politikker og centrale initiativer

Strategien er opdelt i fire overordnede tematikker:

  1. Bekæmpe forskelsbehandling af LGBTIQ-personer: Kommissionen vil bl.a. på beskæftigelsesområdet senest i 2022 fremsætte forslag til lovgivning som opfølgning på rapporten om gennemførelsen af direktivet om ligebehandling på beskæftigelsesområdet, herunder navnlig om styrkelse af ligestillingsorganernes rolle. Kommissionen vil desuden bl.a. støtte sundhedsforskning med relevans for LGBTIQ-personer.
  2. Sikre LGBTIQ-personers sikkerhed: Kommissionen vil bl.a. i 2021 fremlægge et initiativ med henblik pÃ¥ at udvide listen over “EU-forbrydelser” til ogsÃ¥ at omfatte
    hadforbrydelser og hadefuld tale, for at harmonisere beskyttelsen mod hadforbrydelser og hadefuld tale rettet mod LGBTIQ-personer. Kommissionen vil desuden stille finansieringsmuligheder til rådighed for initiativer, der har til formål at bekæmpe hadforbrydelser, hadefuld tale og vold rettet mod LGBTIQ-personer.
  3. Beskytte regnbuefamiliers rettigheder: Som følge af forskelle i national lovgivning mellem medlemsstaterne anerkendes familiemæssige bÃ¥nd ikke altid, nÃ¥r regnbuefamilier passerer EU‘s indre grænser. Derfor vil Kommissionen bl.a. fremsætte et lovgivningsinitiativ om gensidig anerkendelse af forældreskab og undersøge mulige foranstaltninger til fremme af medlemsstaternes gensidige anerkendelse af partnerskaber mellem personer af samme køn.
  4. Ligestilling for LGBTIQ-personer over hele verden: Kommissionen vil bl.a. støtte foranstaltninger til ligestilling af LGBTIQ-personer inden for rammerne af instrumentet for naboskab, udviklingssamarbejde og internationalt samarbejde (NDICI) samt instrumentet til førtiltrædelsesbistand (IPA).

4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om meddelelsen.

5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kommissionen.

6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for dansk ret, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kommissionen.

7. Konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser. I det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.

Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.

Meddelelsen vurderes i sig selv ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.

8. Høring
Sagen har endnu ikke været i høring.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen har endnu ikke været drøftet i Rådet. Der forventes opbakning fra en majoritet af medlemslande men også modstand fra nogle lande til strategien.

Mange medlemsstater, inklusiv Danmark, har aktivt opfordret den nye Kommission til at udarbejde en strategi på området. Det vurderes derfor, at der vil være opbakning til en række af de foreslåede initiativer, men også modstand fra nogle medlemsstater, der ikke vil støtte op om alle tiltag.

Medlemsstaternes mere konkrete holdninger forventes først i takt med, at de konkrete udspil fremlægges af Kommissionen.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens strategi for ligestilling af LGBTIQ-personer 2020-2025 velkommen. Kommissionens prioriteter hænger godt sammen med regeringens egen dagsorden inden for LGBTI-området. Regeringen støtter Kommissionen i, at der er behov for handling for at håndtere både nationale og globale udfordringer på området. Regeringen er enig i, at EU skal fokusere på de fire indsatsområder. Regeringen støtter desuden, at beskyttelse af LGBTIQ-personer integreres i relevante EU-politikker. Regeringen vil arbejde på at holde Kommissionen ansvarlig for at levere på strategiens udmeldinger, og ser frem til at drøfte de enkelte forslag i takt med, at de fremlægges. For så vidt angår EU’s internationale rolle er regeringen enig med Kommissionen i, at EU skal gå forrest og være global leder på LGBTI-området.

11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

* * *
Folketingets journal vedr. grund- og nærhedsnotatet.
Grund- og nærhedsnotatet i pdf-format hos Ligestillingsudvalget.
Grund- og nærhedsnotatet i pdf-format hos Europaudvalget.