Tina Thranesen i London december 2001. På sightseeing.

Vist 174 gange.

Jeanette og Qvickie i The Tube.
Jeanette og Qvickie i The Tube.
Af Tina Thranesen.
S√łndagen havde vi – Qvickie, Jeanette og jeg – hjemmefra besluttet skulle bruges til sightseeing, og at vi ikke ville dresse om.
Fra morgenstunden skyndte jeg mig af sted til en pengeautomat for at f√• h√¶vet nogle penge p√• mit Visa-dankort. Men da meldte problemerne sig. Kortet virkede ikke, og den engelske tekst p√• automatens sk√¶rm forsvandt s√• hurtigt, at jeg ikke kunne n√• at l√¶se √•rsagen. Alts√• m√•tte vi klare os med de kontanter, som vi havde. Det skulle nok ogs√• kunne lade sig g√łre.

Qvickie foran Big Ben.
Qvickie foran Big Ben.
Qvickie sn√łd imidlertid. For da jeg kom tilbage, var hun ved at l√¶gge sidste h√•nd p√• sin makeup.
Det gjorde, at jeg overvejede, om jeg ogs√• skulle kl√¶de om til Tina, men jeg besluttede at lade v√¶re. Dels var jeg jo p√•kl√¶dt, og dels kunne mine f√łdder godt tr√¶nge til at slappe af i et par gode fodformede Ecco sko. Dagen i forvejen havde jeg jo haft stileth√¶le p√• fra morgenstunden til sent p√• natten. F√łrst st√łvler med stileth√¶le under indk√łbsturen hos Doreen, hvor vi havde spadseret en del, og dels sandaler med stileth√¶le om aftenen til ud p√• natten p√• under bes√łget p√• transvestitnatklubben Stormes.

Men nu bagefter herhjemme, hvor det hele genopleves på afstand, kan jeg godt fortryde, at jeg ikke klædte om og lod Tina komme på sightseeing. Det må jeg huske, hvis jeg får muligheden igen.
Ved morgenmaden i restaurationen i Philbeach Hotel fik vi hilst p√• Lynne og Melissa. Lynne skulle rejse videre samme dag, s√• der blev sagt p√¶nt farvel med √łnsket om, at vi snart s√• hinanden igen. Melissa skulle derimod f√łrst rejse om mandagen.

Sammen med Qvickie og Jeanette forlod jeg hotellet f√łrst p√• formiddagen. F√łrst til undergrundsstationen Earls Court. En tur vi nu var ganske fortrolig med.

Qvickie og Jeanette foran Buckingham Palace.
Qvickie og Jeanette foran Buckingham Palace.
Med The Tube k√łrte vi til Westminster. Denne undergrundsstation er totalt nyrenoveret. Da jeg sidst var i London, var stationen eet stort byggerod. Stationen var blevet meget lys og venlig.

Vi kom op på Bridge Street Рlige over for Big Ben.
Big Ben er jo en del af den engelske parlamentsbygning og nok et af de mest kendte tårne i verden.
Parlamentsbygningen og kroningskirken Westminster Abbey n√łjedes vi med at se ude fra. Men det er ogs√• ganske imponerende.

Vi gik til h√łjre ad Parlament Street hen til Downing Street, hvor den engelske premierminister har sin embedsbolig i nummer 10. Downing Street er kun et par hundrede meter lang og udmunder i modsatte ende lige over for St. James Park kun adskilt af Horse Guard Road, men ikke desto mindre en af de mest kendte gader i verden. Ofte ser vi jo reportager derfra i fjernsynet.
Downing Street blev imidlertid for nogle √•r siden af sikkerhedshensyn afsp√¶rret i begge ender af store smedejerns-gitterporte, hvor politiet d√łgnet rundt holder vagt.

Vi spadserede derfor tilbage Bridge Street, hvor der på Parlament Square er en statue af Winston Churchill.
Winston Churchill var Englands premierminister fra 1940 til 1945 under Anden Verdenskrig og igen fra 1951 til 1955 og en af de store ledere under krigen.

Jeanette og Qvickie i cafeteria i det nye center i Canary Wharf.
Jeanette og Qvickie i cafeteria i det nye center i Canary Wharf.
Efter at have kigget en tid på dette imponerende palads gik vi gennem The Green Park til undergrundsstationen Green Park.
Det var dejligt at komme indend√łrs i undergrundsstationen, da det var ganske koldt vejr. Kun nogle f√• plus grader.

Qvickie på Greenwich Marked.
Qvickie på Greenwich Marked.
Det væsentligste mål for dagens sightseeing var Greenwich, hvor det gamle observatorium ligger. Da det for flere hundrede år siden blev bygget, lå det langt uden for London. Nu nærmest inde midt i byen og markerne og skråningerne omkring observatoriet er nu en dejlig park.

Vores tur gik videre ad Birdcage Walk, som f√łrer lige frem til Buckingham Palace, hvor den engelske dronning bor.

Det var p√• Greenwich observatoriet, at hele jorden blev inddelt i 360 l√¶ngdegrader – meridianer. Og derfor kom 0-meridianen selvf√łlgelig til at ligge lige midt i Greenwich observatoriet. Den er i dag markeret med en stregmarkering.

Og da jorden jo blev inddelt i 360 grader er stregmarkeringen jo markering for både 0 og 360.

Det er derfor også yndet at blive fotograferet stående med et ben på hver side af stregmarkeringen.
I dag er der ikke mere observatorium på stedet. Derimod er der indrettet museum.

Undergrundsbanen med navnet Jubilee havde indtil for et par år siden endestation på Waterloo Station på sydsiden af Themsen. Linien blev forlænget, så den nu krydser Themsen yderligere to gange. Den blev indviet i år 2000.
En af de nye stationer er beliggende midt i det gamle dokomr√•de – Dockland, der tidligere var et stort industriomr√•de, prim√¶rt bygget op omkring skibsfart. Hele dokomr√•det best√•r da ogs√• af en masse kanaler. Omr√•det l√• i mange √•r n√¶rmest √łde hen og forfaldt mere og mere.

Men i de senere år er der sket meget i dokkerne. Nyt byggeri er skudt op. Således også ved undergrundsstationen Canary Wharf, hvor der blandt meget andet er bygget et stort center.

Canary Wharf var stationen, hvor vi stod af undergrundsbanen. Vi gik lidt rundt i centret, hvor vi også fik noget at spise i et lille cafeteria og klaret, hvad klares skal på toiletterne.

Qvickie på Greenwich Marked.
Qvickie på Greenwich Marked.
Vores m√•l var jo Greenwich og ogs√• grunden til, at vi steg af undergrundsbanen p√• Canary Wharf. Der kunne vi nemlig skifte til Docklands Light Railway. Det er ikke en del af undergrundsbane systemet, selv om det selvf√łlgelig indg√•r som en integreret del af transportnettet. Vi m√•tte imidlertid k√łbe s√¶rskilte billetter til denne str√¶kning.
Banen udgår fra Tower Gateway, der ligger lige ved siden af og nærmest sammenbygget med Tower Hill undergrunds station.
Qvickie på Greenwich Marked.
Qvickie på Greenwich Marked.
Banens egentlige s√¶rkende er, at togene er f√łrerl√łse. Alt fjernstyres.
Banen går, som dens navn antyder, gennem Dockland Рde gamle dokker Рog havde i starten endestation ved Themsen.
Banen er nu forl√¶nget. Indvielsen skete ved √•rtusindeskiftet, √•r 2000 og banen g√•r nu til Lewisham p√• sydsiden af Themsen. De to f√łrste stationer efter at have krydset Themsen er netop i Greenwich.

Efter at have orienteret os lidt spadserede vi gennem Greenwich by. N√•r jeg skriver by, s√• er det fordi, at det mest af alt minder om en middelstor k√łbstad. Lave gamle og hyggelige huse.

Midt i Greenwich ligger Greenwich Marked, som vi selvf√łlgelig brugte lidt til tid at kigge p√•.

Qvickie (tv) og Jeanette (th) ved Greenwich observatioriet.
Qvickie (tv) og Jeanette (th) ved Greenwich observatioriet.
Så nåede vi indgangen til parken med observatoriet og kunne se det ligge på toppen af bakken. Det gik opad, og til sidst ganske stejlt.

Museet er ikke s√¶rligt stort, men har en del gamle navigations- og observationsinstrumenter samt ure og historiske beskrivelser af stedet og den historiske udvikling. Men det er jo ogs√• et historisk sted og ganske afgjort et bes√łg v√¶rd.

Qvickie tager en pause.
Qvickie tager en pause.
Vi kom tilbage til Greenwich by, hvor der i en t√łrdok ved Themsen er et flot sejlskib, som kan beses.

N√¶ste punkt p√• vores “dagsorden” var med flodb√•d ad Themsen tilbage til centrum af London. Vi var heldige. Fem minutter efter vores ankomst afgik en b√•d, hvis endestation var Temple Pier (anl√łbsbro) lige ved siden af undergrundsstationen Temple.

At sejle ned ad Themsen er en oplevelse i sig selv. Den h√łrer ganske afgjort med til et bes√łg i London. Havnefronten opleves p√• en helt anden m√•de set ude fra midten af Themsen. Der er bygget meget nyt p√• havnefronten. Og generelt synes jeg, at de er sluppet betydeligt bedre om ved det end i K√łbenhavn.

Vi havde kun f√• anl√łbssteder p√• turen. Det ene var ved Tower Bridge.

Tower Bridge.
Tower Bridge.
Tower Bridge er en imponerende bro. Den er bygget med to store t√•rne, der i toppen er forbundne med to gangbroer, der er √•bne for publikum. Broklapperne er i dag elektrisk drevne, men blev oprindeligt drevet af to store dampmaskiner hver p√• st√łrrelse med et damplokomotiv. Den ene er √•ben for publikum og indrettet som museum.
Disse ting fik vi dog ikke set, men jeg har set det under tidligere bes√łg i London.
Tower Bridge er en flot bro.

Flodbåd på Themsen ved Temple Pier.
Flodbåd på Themsen ved Temple Pier.
Det var blevet m√łrkt og broen var flot belyst.
M√łrket gjorde ogs√•, at vi fik set havnefronten med de mange lys. Det er et imponerende og flot skue.

Dagen var nu ved at lakke mod enden. Så vi tog med undergrundsbanen til Earls Court og spadserede tilbage til hotellet.
Vi havde regnet med at spise aftensmad p√• hotellet, men opdagede, hvad vi burde have unders√łgt forinden, at restaurationen var lukket s√łndag aften.

Da det begyndte at knibe med kontanter besluttede vi, at jeg gik en tur i byen og k√łbte lidt forskelligt, som vi s√• ville spise p√• v√¶relset.

P√• Earls Court Road fandt jeg en udm√¶rket forretning, n√¶rmest et lille supermarked, hvor jeg fik k√łbt br√łd, p√•l√¶g, en flaske r√łdvin og lidt kage til kaffen.
S√• blev der d√¶kket op p√• det lille bord. Vi hyggede os resten af aftenen og kom til k√łjs omkring midnatstid.

Tina Thranesen.
Tina Thranesen.
Godt tr√¶tte, men med en masse indtryk. Meget havde vi set, men alligevel kun en lille br√łkdel af, hvad der er at se i London.

Og n√¶ste dag – mandag skulle Tina igen ud og lufte sk√łrterne i Londons gader.
Desv√¶rre fik jeg ikke skrevet en artikel derom. ūüôĀ

Tina Thranesen.

* * *
Artikel 1: F√łr turen til London.
Artikel 2: Philbeach Hotel.
Artikel 3: Turen som helhed.
Artikel 4: På restauration.
Artikel 5: Handler hos Doreen.
Artikel 6: På Stormes.
Artikel 7: På sightseeing. (Denne artikel).