Bilag SUU 1401. Bilag LIU 48. Spgsm. 884. Interkønnedes ret til fysisk integritet. Skr. den 17. maj 2015 fra Inge Thapprakhon til Sundheds- og Forebyggelsesudvalget.

Vist 240 gange.

Inge Thapprakhon, der er pårørende til en ung interkønnet, har søndag den 17. maj 2015 sendt en skrivelse til Sundheds- og forebyggelsesudvalget om de problematiske forhold for interkønnede.
Skrivelsen er den 18. maj 2015 registreret hos Sundheds- og forebyggelsesudvalget som SUU, Alm del bilag 1401, og hos Ligestillingsudvalget som LIU, Alm del bilag 48 – Samling 2014-15.
Sundheds- og forebyggelsesudvalget stillede den 26. maj 2015 på foranledning af Özlem Sara Cekic (SF) spgsm. 884 om at kommentere henvendelsen til sundheds- og forebyggelsesminister, Nick Hækkerup.

Indhold
Skrivelsen fra Inge Thapprakhon
Spørgsmål

[Indhold] Skrivelsen gengives herunder.

* * *
Att: Folketingets Sundheds- og forebyggelsesudvalg

Kolding den 17. Maj 2015

Vedr. Interkønnedes ret til fysisk integritet.
Inter betyder imellem, og poienterer det faktum at den interkønnede ikke kan defineres entydigt som mand eller kvinde.

Det at være interkønnet vil sige at man er født med en genetisk variation, der gør at man ikke kan beskrives som havende 100% hanlige eller 100% hunlige køns-karakteristika, men en blanding af de to.

Denne variation kan komme til udtryk igennem forskelligheder I en eller flere af følgene kategorier: køns-kromosomer, ydre kønsorganer, indre kønsorganer og sekundære kønskarakteristika, der findes mange forskellige variationer.

I Danmark bliver interkønnedes ret til fysisk intergritet hverken italesat eller anerkendt, og mange bliver udsat for “normaliserende” behandlinger uden et egentligt medicinsk grundlag for disse og uden hensynstagen til den enkeltes egen køns-opfattelse.

Alle børn I Danmark tildeles et køn baseret på lægens skøn af om barnet er hankøn eller hunkøn, og de interkønnede der ved fødslen har en observerbar forskellighed I udseendet af ydre kønsorganer, opereres således, på baggrund af dette skøn.

Den normale praksis I Danmark er, nÃ¥r et barn fødes der er synligt interkønnet, snarest muligt operativt at “korrigere” barnets kønsorganer, til hvad der anses som værende normalt for et barn der er enten hankøn eller hunkøn.

Disse “korrigerende” operationer, tager pÃ¥ ingen mÃ¥de højde for barnets opfattelse af eget køn, da man vælger at udfører operationerne inden barnet er I stand til at tilkendegive egne ønsker, og derved give sit informerede samtykke, operationerne er irreversible og primært kosmetiske af natur, de er ofte ikke medicinsk nødvendige, og medfører ofte komplikationer, som føleforstyrrelser, og arvæv der strækkes nÃ¥r barnet vokser til, ofte med reoperationer til følge.

Fødselslægens skøn står rent praktisk ikke til at ændre, selv om det teoretisk skulle kunne lade sig gøre at få dette omstødt, er det i praksis stort set umuligt, dette betyder at i de tilfælde hvor den interkønnedes egen køns-opfattelse ikke stemmer overens med det af fødselslægen tildelte køn, vil dette medføre store menneskelige omkostninger, og mange lange og opslidende kampe for medicinsk gyldigt at få ændret sit tildelte køn.

Dette problem kan have vidtrækkende konsekvenser for den enkelte da mange interkønnede ikke er i stand til naturligt at producere en adekvæt mængde kønshormon, mangel af kønshormon kan medføre en lang række sygdomme, eksempelvis osteoperose og hjerte kar sygdomme, det derfor særdeles vigtigt at dette tilføres medicinsk, men idet vi i Danmark kun tillader tilførsel af kønshormon forligneligt med det tildelte
køn, er den interkønnede der føler sig kønsmæssigt forkert klassificeret, henvist til at lade sig registrere som transkønnet, for ad den vej at prøve at opnå behandling, dette til trods for at den interkønnede fra start var i besiddelse af kønskarakteristika fra begge køn, og det alene
var lægens skøn der gjorde udfaldet.

Hele situationen besværliggøres yderligere af at vi I Danmark følger WHO‘s diagnosekriterier, hvoraf det fremgÃ¥r, atdiagnosen transseksuel ikke kan tildeles interkønnede, dette medfører i praksis at ofte kastes den interkønnede ud i en lang og sej kamp, for at opnÃ¥ en behandling der er foreneligt med individets kønsfølelse.

Dertil kommer at vi i Danmark ligger meget højt i statestikken over lande, der aktivt gennem senaborter vælger interkønnede fostre fra, dette på trods af at flere medlemmer af Etisk råd påtaler problematikken i denne praksis, derfor må man antage at dette som udgangspunkt må bero på lægernes information til de vordende forældre, samt det tabu, der stadigt hviler over termen interkøn.

Det anslås at omkring 2% af verdens befolkning har en interkøns variation, alligevel er de interkønnede er en overset gruppe i Danmark, dette kan bero på det tabu der opstod i takt med at forældre i mange år rådet til at hemmeligholde sandheden, og end ikke at fortælle barnet selv om, at det blev født interkønnet.

De korrigerende operationer gjorde denne hemmeligholdelse mulig, og over årene er børn vokset op uden at kende sandheden, alt imens de indviede, blev pålagt ikke at tale om det, mange af disse børn har sidenhen på grund af manglende naturlig pubertet, hormon ubalance, infertilitet eller i forbindelse med andre undersøgelser, fundet frem til sandheden, men når de har søgt tilbage i lægejournaler fra deres barndom, har der oftest ikke været tilgængelig information om eventuelle indgreb foretaget på vedkommende som spæd idet man ofte strategisk valgte at påføre disse informationer på moders journal.

Denne hemmeligholdelse medførte for disse mennesker den følelse af tabu og skam, der desværre stadig i dag præger de interkønnede, der er derfor et stort behov for at italesætte dette, og for at have en lovgivning på området, der sikrer de interkønnede, en ret til fysisk integritet.

I den sammenhæng vil jeg gerne bede om Folketingets Sundheds- og forebyggelsesudvalgs om at gå ind i sagen.

Vi har brug for at der bliver taget stilling til spørgsmålene om:
Hvordan Danmark stiller sig i forhold til interkønnedes ret til fysisk integritet?
Hvad vi i Danmark vil gøre, for at sikre interkønnede adgang til en behandling, der tager udgangspunkt i individets egen kønsopfattelse?
Hvad vi i Danmark vil gøre, for at sikre interkønnede en lettere adgang til at få omstødt det ved fødslen tildelte køn, uden at dette indebærer at den interkønnede skal lade sig registrere som transkønnet?
Hvad vi i Danmark vil gøre, for at forebygge unødvendige operative indgreb på interkønnede børn, før barnet selv er i stand til at give informeret samtykke.

Med Venlig Hilsen

Inge Thapprakhon
Bjolderupvej 38
6000 Kolding
E Mail: Angeltouched_dk@hotmail.com

Øvrig Info:
Bekymring over interkønnedes mangel på fysisk integritet, og behovet for lovgivning på området er flere gange rejst bla af Council of Europe:
Council of Europe, Parlimentary Assembly, Resolution 1952, af 2013 om Children’s right to phycical integrity, hvor der I punkt 2 stÃ¥r:

“2. The Parlimentary Assembly is particularly worried about a category of violation of the physical integrity of children, which supporters of the procedures tend to present as beneficial to the children themselves despite clear evidence to the contrary. This includes, among others, female genital mutilation, the circumcision of young boys for religious reasons, early childhood medical interventions in the case of intersex children, and the of, children into piercings, tattoos or plastic surgery.”

Council of Europe, The Commissioner’s Human Rights Comments af 09/05/2014, under titlen:
A boy or a girl or a person – Intersex people lack recognition in Europe.
Link: http://www.coe.int/en/web/commissioner/-/a-boy-or-a-girl-or-a-person-intersex-people-lack-recognition-in-euro-1

Council of Europe, The Commissioner’s Human Rights: Human rights and Intersex people
Link: [Siden findes ikke mere. 3. juni 2018. Tina Thranesen.]
Downloader fil.

* * *
[Indhold] Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 17. maj 2015 fra Inge Thapprakhon vedrørende interkønnedes ret til fysisk integritet, jf. SUU alm. del – bilag 1401?

* * *
Skrivelsen i pdf-format.
Folketingets journal vedrørende skrivelsen.
Skrivelsen i pdf-format hos Folketinget.
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet.
Spørgsmålet i pdf-format hos Folketinget.