Intersex Danmark h√łringsskrivelse (Bilag 2. Spgs. 2 og 3) af 6. februar 2019 til B 77 med henstilling om ogs√• at tilf√łje ‚ÄĚk√łnskarakteristika‚ÄĚ i straffeloven, forskelsbehandlingsloven og ligebehandlingsloven. Svar 25. marts 2019.

Vist 75 gange.
Intersex Danmark sendte den 6. februar 2019 h√łringsskrivelse til Ligestillingsudvalget (LIU) – Samling: 2018-19 bilag 2 – med kopi til justitsministeren og ligestillingsministeren, hvori Intersex Danmark henstillede, at ‚ÄĚk√łnskarakteristika‚ÄĚ tilf√łjes i straffeloven, forskelsbehandlingsloven og ligebehandlingsloven, samt at ‚ÄĚdet ene k√łn eller det andet k√łn‚ÄĚ √¶ndres til ‚ÄĚet k√łn eller et andet k√łn‚ÄĚ.

Ligestillingsudvalget (LIU) stillede den 4. marts sp√łrgsm√•l nr. 2 om at kommentere henvendelsen fra Intersex Danmark til justitsminister S√łren Pape Poulsen (KF), der svarede den 25. marts 2019.
Ligestillingsudvalget (LIU) stillede efter √łnske fra Trine Torp (SF) den 4. marts sp√łrgsm√•l nr. 3 om at kommentere henvendelsen fra Intersex Danmark til besk√¶ftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), der svarede den 25. marts 2019.

Indhold

H√łringsskrivelsen fra Intersex Danmark
Sp√łrgsm√•l 2 til justitsministeren
Svar p√• sp√łrgsm√•l 2
Sp√łrgsm√•l 3 til besk√¶ftigelsesministeren
Svar p√• sp√łrgsm√•l 3
Referencer

* * *
[Indhold] Skrivelsen gengives herunder.
Intersex Danmark
Bjolderupvej 38
6000 Kolding

Den 6. Februar 2019

Ligestillingsudvalget (LIU)
Med kopi til Justitsministeren og Ligestillingsministeren

Vedr.: Beslutningsforslag B 77 af 15. januar 2019 om at tilf√łje ordene k√łn, k√łnsidentitet og k√łnsudtryk i straffeloven i forbindelse med hadforbrydelser.

P√• vegne af Intersex Danmark, vil jeg hermed fremkomme med foreningens kommentarer til Beslutningsforslag B 77 af 15. januar 2019, om at tilf√łje ordene k√łn, k√łnsidentitet og k√łnsudtryk i straffeloven i forbindelse med hadforbrydelser.

Intersex Danmark, er en menneskerettighedsorienteret forening, der blandt andet arbejder for, at forbedre levevilk√•rene, for interk√łnnede personer i Danmark.

En interk√łnnet er en person f√łdt med variationer i de fysiske k√łnskarakteristika dvs. k√łnskromosomer, hormonniveauer, reproduktive organer, genitalier og sekund√¶re k√łnstr√¶k (Sk√¶gv√¶kst, brystv√¶kst osv), der g√łr at personen ikke fuldst√¶ndigt eller entydigt, er hverken hanlig eller hunlig, og derfor ikke lever op til de samfundsm√¶ssige normer for hanlige og hunlige kroppe.

Diskrimination, forskelsbehandling og kr√¶nkelser af interk√łnnede personer, finder sted p√• arbejdsmarkedet, i skoler, foreningsliv og i det offentlige rum, og har ofte afs√¶t i den interk√łnnedes k√łnskarakteristika.

Diskrimination, forskelsbehandling og kr√¶nkelser af interk√łnnede personer er i dag ikke d√¶kket af den g√¶ldende lovgivning, da der ikke er tale om en seksuel orientering, der er heller ikke tale om en k√łnsidentitet hvorfor interk√łn heller ikke vil v√¶re omfattet, ved tilf√łjelse af termerne ‚ÄĚK√łnsidentitet‚ÄĚ eller ‚ÄĚK√łnsudtryk‚ÄĚ.

Intersex Danmark ser dog meget positivt på beslutningsforslaget, som vi ser som et skridt på vejen, hen imod ved lov, også at sikre Transpersoner retsstilling i samfundet, ved at sikre denne gruppe beskyttelse imod forskelsbehandling og diskrimination og krænkelser.

Interk√łnnede uds√¶ttes desv√¶rre lige som transk√łnnede, ogs√• for forskelsbehandling, diskrimination og kr√¶nkelser, b√•de indenfor og udenfor straffelovens bestemmelser, hvorfor vi vil bede om at man ved gennemgang af lovgivningen, og ved tilf√łjelse af eventuelle √¶ndringer, ogs√• vil t√¶nke sikringen af interk√łnnedes retsstilling ind, da man i forbindelse med behandlingen af beslutningsforslag B 77 af 15. januar 2019, har en fantastisk mulighed, for ligeledes at sikre interk√łnnede personer, den samme retsbeskyttelse, som andre LGBT+ personer, i forbindelse med en vedtagelse af n√¶rv√¶rende forslag, dette kan g√łres ved at tilf√łje ordet ‚ÄĚk√łnskarakteristika‚ÄĚ til beslutningsforslaget.

Interk√łnnede er, modsat transk√łnnede desv√¶rre ikke sikret imod trusler, h√•n eller nedg√łrelse, efter Straffelovens ¬ß 266b, lige som interk√łnnede ikke er sikret efter Straffelovens ¬ß81 om sk√¶rpende omst√¶ndigheder. For at sikre interk√łnnede det samme niveau af retssikkerhed som andre LGBT+ personer, b√łr man tilf√łje ‚ÄĚK√łnskarakteristika‚ÄĚ til Straffelovens ¬ß81 som sk√¶rpede omst√¶ndighed samt til Straffelovens ¬ß 266b.

Interk√łnnede oplever ligesom transpersoner, i deres dagligdag kr√¶nkelser, diskrimination og forskelsbehandling der ligger ud over, hvad der er omfattet af straffelovens bestemmelser. Det drejer sig om kr√¶nkelser, diskrimination og forskelsbehandling henh√łrende under forskelsbehandlingsloven og i ligebehandlingsloven, hvor man for at sikre interk√łnnede, den samme retsbeskyttelse, som andre borgere, er omfattet af, b√łr man √¶ndrer formuleringen m√¶nd og kvinder til ‚ÄĚk√łnnene‚ÄĚ og i forbindelse med formuleringen k√łn tilf√łjer ‚ÄĚeller K√łnskarakteristika‚ÄĚ p√• de relevante steder i teksten, lige som man b√łr √¶ndre formuleringen: ‚ÄĚdet ene k√łn eller det andet k√łn‚ÄĚ til ‚ÄĚet k√łn eller et andet k√łn‚ÄĚ

Intersex Danmark vil henstille til, at man med tanke p√•, muligheden for ogs√• at forbedre interk√łnnedes retsstilling, frems√¶tter et √¶ndringsforslag, s√•ledes at beslutningsforslag B 77 af 15. januar 2019. udvides til ogs√• at omfatte ordet ‚ÄĚk√łnskarakteristika‚ÄĚ da forskelsbehandling af interk√łnnede, p√• baggrund af k√łnskarakteristika, p√• nuv√¶rende tidspunkt ikke er d√¶kket af lovgivningen.

Vi vil ligeledes henstille til at man i forskelsbehandlingslovens ¬ß 1 tilf√łjer termen ‚ÄĚk√łnskarakteristika‚ÄĚ da forskelsbehandling af interk√łnnede, p√• baggrund af k√łnskarakteristika, p√• nuv√¶rende tidspunkt ikke er d√¶kket af lovgivningen.

Vi vil endvidere henstille til at man i ligebehandlingsloven √¶ndrer formuleringen ‚ÄĚm√¶nd og kvinder‚ÄĚ til ‚ÄĚk√łnnene‚ÄĚ for p√• den m√•de ogs√• at omfatte interk√łnnede og nonbn√¶re personer og inds√¶tter ordet ‚ÄĚK√łnskarakteristika‚ÄĚ sammem med ordet ‚ÄĚk√łn‚ÄĚ i teksten s√•ledes at der i stedet kommer til at st√• ‚ÄĚk√łn eller k√łnskarakteristika‚ÄĚ samt at benytte termen : ‚ÄĚet k√łn eller et andet k√łn‚ÄĚ fremfor den nuv√¶rende formulering : ‚ÄĚdet ene k√łn eller det andet k√łn‚ÄĚ eksempelvis :

‚ÄĚ¬ß 1. Ved ligebehandling af (m√¶nd og kvinder erstattes af k√łnnene) forst√•s i denne lov, at der ikke finder forskelsbehandling sted p√• grund af k√łn (eller k√łnskarakteristika). Dette g√¶lder b√•de direkte forskelsbehandling og indirekte forskelsbehandling, navnlig under henvisning til graviditet eller til √¶gteskabelig eller familiem√¶ssig stilling.

Stk. 2. Der foreligger direkte forskelsbehandling, n√•r en person p√• grund af k√łn (eller k√łnskarakteristika) behandles ringere, end en anden person bliver, er blevet eller ville blive behandlet i en tilsvarende situation. Direkte forskelsbehandling p√• grund af k√łn (eller k√łnskarakteristika) foreligger herunder ved enhver form for negativ forskelsbehandling i forbindelse med graviditet og under kvinders 14 ugers frav√¶r efter f√łdslen.

Stk. 3. Der foreligger indirekte forskelsbehandling, n√•r en bestemmelse, et kriterium eller en praksis, der tilsyneladende er neutral, vil stille personer af et k√łn ringere end personer af et andet k√łn, medmindre den p√•g√¶ldende bestemmelse, betingelse eller praksis er objektivt begrundet i et sagligt form√•l, og midlerne til at opfylde det er hensigtsm√¶ssige og n√łdvendige.‚ÄĚ

MVH

Inge T. Thapprakhon
Talsperson
Intersex Danmark
Stephanie Stine Toft
Forperson
Intersex Danmark

* * *
[Indhold] Sp√łrgsm√•l 2 til justitsministeren
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. januar 2019 fra Intersex Danmark, jf. B 77 – bilag 1.

[Indhold] Svar p√• sp√łrgsm√•l 2
Hermed sendes besvarelse af sp√łrgsm√•l nr. 1 vedr√łrende forslag til folketingsbeslutning om at tilf√łje ordene k√łn, k√łnsidentitet og k√łnsudtryk i straffeloven i forbindelse med hadforbrydelser, som Folketingets Ligestillingsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. marts 2019. Sp√łrgsm√•let er stillet p√• udvalgets vegne af formand Karina Adsb√łl (DF).

S√łren Pape Poulsen

1. Det fremg√•r af henvendelsen af 6. februar 2019, at Intersex Danmark er positivt indstillet over for beslutningsforslag nr. B 77, som p√•l√¶gger regeringen senest den 1. april 2019 at frems√¶tte et lovforslag om √¶ndring af straffelovens ¬ß 81, nr. 6, og ¬ß 266 b, stk. 1, s√•ledes at ordene ‚ÄĚk√łn, k√łnsidentitet og k√łnsudtryk‚ÄĚ tilf√łjes til bestemmelsernes ordlyd.

I henvendelsen opfordrer Intersex Danmark til, at ordet ‚ÄĚk√łnskarakteristika‚ÄĚ ved et √¶ndringsforslag tilf√łjes beslutningsforslaget, hvilket begrundes med, at diskrimination p√• grund af k√łnskarakteristika ‚Äď i mods√¶tning til diskrimination p√• grund af k√łnsidentitet ‚Äď ikke er omfattet af straffelovens ¬ß 81, nr. 6, om hadforbrydelser og ¬ß 266 b, stk. 1, om hadfulde ytringer.

2. Efter straffelovens ¬ß 81, nr. 6, skal det i almindelighed indg√• som en sk√¶rpende omst√¶ndighed ved straffens fasts√¶ttelse, at gerningen har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende. Opregningen er ikke udt√łmmende, jf. ordene ‚ÄĚeller lignende‚ÄĚ. Det fremg√•r af bestemmelsens forarbejder, at anvendelsesomr√•det skal forst√•s i overensstemmelse med anvendelsesomr√•det for straffelovens ¬ß 266 b, stk. 1. Efter straffelovens ¬ß 266 b, stk. 1, straffes den, der offentligt eller med fors√¶t til udbredelse i en videre kreds frems√¶tter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forh√•nes eller nedv√¶rdiges p√• grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering. Straffen er b√łde eller f√¶ngsel indtil 2 √•r.

Det fremg√•r af forarbejderne til straffelovens ¬ß 266 b, stk. 1, at der med begrebet ‚ÄĚseksuel orientering‚ÄĚ forst√•s en persons lovlige seksuelle adf√¶rd og indstilling. Det fremg√•r endvidere, at ogs√• andre former for ‚ÄĚseksuel orientering‚ÄĚ end homoseksualitet er omfattet af bestemmelsens beskyttelsesomr√•de. Som eksempel p√• en s√•dan anden form for seksuel orientering er n√¶vnt ‚ÄĚtransvestitisme‚ÄĚ.

Bestemmelsen i straffelovens ¬ß 266 b, stk. 1 ‚Äď og dermed ogs√• straffelovens ¬ß 81, nr. 6 ‚Äď m√• med baggrund i bestemmelsens forarbejder fortolkes s√•dan, at den ogs√• omfatter trusler, forh√•nelse eller nedv√¶rdigelse p√• grund af k√łnsidentitet og k√łnsudtryk, selv om det ikke udtrykkeligt fremg√•r af bestemmelsens ordlyd. P√• baggrund af bestemmelsens forarbejder er det omvendt uklart, om k√łnskarakteristika er omfattet af begrebet ‚ÄĚseksuel orientering‚ÄĚ i lovens forstand, og der ses ikke at foreligge retspraksis herom.

Det kan i den forbindelse n√¶vnes, at regeringen i 2017 nedsatte en tv√¶rministeriel arbejdsgruppe om LGBTI-personer, som er forankret i Ligestillingsafdelingen, under ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde. Arbejdsgruppen har til form√•l at koordinere og yderligere styrke indsatsen p√• tv√¶rs af ministerier for at fremme lige muligheder og frihed for den enkelte uanset seksuel orientering og k√łnsidentitet samt modvirke og homofobi.

Arbejdsgruppen har som led i regeringens handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer fra juni 2018 bl.a. f√•et til opgave at gennemg√• relevant lovgivning p√• omr√•det samt klarl√¶gge hvilke tiltag og eventuelle lov√¶ndringer, der skal til for at styrke indsatsen mod diskrimination p√• baggrund af seksualitet, k√łnsidentitet, k√łnsudtryk og k√łnskarakteristika. Arbejdsgruppen ser i den forbindelse bl.a. p√• straffelovens ¬ß 81, nr. 6, om hadforbrydelser og ¬ß 266 b, stk. 1, om hadfulde ytringer.

* * *
[Indhold] Sp√łrgsm√•l 3 til besk√¶ftigelsessministeren
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 31. januar 2019 fra LGBT Danmark, jf. B 77 ‚Äď bilag 1, og henvendelsen af 6. februar 2019 fra Intersex Danmark, jf. B 77 ‚Äď bilag 2, fsva. henvendelsernes bem√¶rkninger om √¶ndring af ligebehandlingsloven og forskelsbehandlingsloven, og hvad er ministerens holdning til disse forslag?
Sp√łrgsm√•let er stillet efter √łnske fra Trine Torp (SF).

[Indhold] Svar p√• sp√łrgsm√•l 3
Jeg kan oplyse, at der er en tv√¶rministeriel arbejdsgruppe forankret i Ligestillingsafdelingen under ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde, som allerede er i gang med at se p√• den relevante lovgivning, herunder ogs√• ligebehandlings ‚Äď og forskelsbehandlingsloven.

Den tv√¶rministerielle arbejdsgruppe ser p√• hele lovgivningen p√• tv√¶rs af ministeromr√•der, herunder mulige tiltag og eventuelle lov√¶ndringer med henblik p√• at styrke indsatsen mod diskrimination p√• baggrund af seksuel orientering og k√łnsidentitet bedst muligt.

Vi skal styrke indsatsen for lige muligheder og frihed for alle, uanset seksuel orientering og k√łnsidentitet. Derfor mener jeg, at det er mest hensigtsm√¶ssigt at afvente den tv√¶rministerielle arbejdsgruppes rapport, s√• vi f√•r en grundig og helhedsorienteret gennemgang, inden vi tager stilling til lov√¶ndringer p√• omr√•det.

Jeg vil s√łrge for at videreformidle henvendelserne fra LGBT Danmark og Intersex Danmark til den tv√¶rministerielle arbejdsgruppe.

Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen

* * *
[Indhold] Referencer
Folketingets journal vedr√łrende skrivelsen.
Skrivelsen i pdf-format hos folketinget.
Folketingets journal vedr√łrende sp√łrgsm√•l 2 til justitsministeren og svaret.
Sp√łrgsm√•l 2 og svaret i pdf-format hos Folketinget.
Folketingets journal vedr√łrende sp√łrgsm√•l 3 til besk√¶ftigelsesministeren og svaret.
Sp√łrgsm√•l 3 og svaret i pdf-format hos Folketinget.