B 87. Bilag 1. Spgsm. 1. Intersex Danmarks høringsskrivelse af 12. februar 2019 om obligatorisk undervisning i køn, ligestilling og mangfoldighed. Svar 11. april 2019.

Vist 116 gange.
Intersex Danmark indgav den 12. februar 2019 en høringsskrivelse til beslutningsforslaget – bilag 1. – samling 2018-19.
Ligestillingsudvalget stillede den 5. april 2019 spgsm. 1 – samling 2018-19 – om at kommentere høringsskrivelsen til ligestillingsminister Eva Kjer Hansen (V), der svarede den 11. april 2019.

Indhold
Høringsskrivelsen fra Intersex Danmark
Spørgsmål 1 fra Ligestillingsudvalget
Svar på spørgsmål 1 fra ligestillingsminister Eva Kjer Hansen
Referencer

* * *
[Indhold] Høringsskrivelsen
Intersex Danmark
Bjolderupvej 38
6000 Kolding

Den 12. februar 2019

Ligestillingsudvalget (LIU)
Kopi til Ligestillingsministeren

Vedr. B 87. af 5. februar 2019. Beslutningsforslag om obligatorisk undervisning i køn, ligestilling og mangfoldighed.

På vegne af Intersex Danmark, vil vi hermed fremkomme med foreningens kommentarer til Beslutningsforslag B 87 af 5. februar 2019. Beslutningsforslag om obligatorisk undervisning i køn, ligestilling og mangfoldighed.

Intersex Danmark hilser forslaget om obligatorisk undervisning i køn, ligestilling og mangfoldighed velkommen, da information og viden, er det bærende element i bekæmpelsen af fordomme og diskrimination.

Vi vil henstille til, at man i forbindelse med arbejdet vil åbne op for termen køn, således, at denne ikke længere er begrænset til, udelukkende at omfatte hankøn, hunkøn og transkøn, men at interkøn (Medfødte variationer i kønskarakteristika), også vil blive inkluderet, som en naturlig del af undervisningen.

Vi vil ligeledes henstille til, at man vil anlægge en menneskerettighedsbaseret vinkel på undervisningen i interkøn (Personer født med variationer i kønskarakteristika), da det er vigtigt, at gøre op med den sygeliggørende tilgang til interkøn, og den stærkt sygeliggørende sprogbrug om interkøn, der desværre er fremherskende i medicinsk regi, hvor man påberåber sig at den sygeliggørende sprogbrug er “neutralt” lægeligt sprog, så mange mennesker fejlagtigt tror, at den resulterende stigmatisering og diskrimination, er funderet i medicinsk videnskab, hvilket imidlertid ikke er tilfældet.
At gøre op med den sygeliggørende sprogbrug og den sygeliggørende tilgang til interkøn, er første skridt på vejen hen imod at forebygge stigmatisering og diskrimination af interkønnede personer, og dette kan kun gøres ved at præsentere et alternativt, ikke sygeliggørende sprog om, og en ikke sygeliggørende tilgang til interkøn. En obligatorisk undervisning i køn, ligestilling og mangfoldighed, ville være en oplagt platform til at introducere og udbrede dette alternativ.

Stadig flere organisationer og myndigheder arbejder ud fra den menneskerettighedsorienterende tilgang til interkøn, dette gør sig eks. gældende for både FN, Europarådet, ligesom det er tilfældet for mange store internationale interkøns– og menneskerettigheds-organisationer, herunder Organisation Intersex International (OII), Amnesty International, Physicians for Human Rights og Human Rights Watch

Intersex Danmark, vil desuden benytte lejligheden til at henstille til, at undervisningen, på sigt, udvides til også at omfatte sundheds-og plejesektoren. Dette således at også personalet i sundheds- og plejesektoren, i borgerkontakten vil blive bedre rustet til at kunne agere og handle, når det kommer til at møde, anerkende og acceptere borgeren, som ligeværdig, uanset køn, eller kønskarakteristika. Dette er især vigtigt, da personalet i sundheds-og plejesektoren, anses som autoriteter på området, hvorfor netop den tilgang og sprogbrug, personalet anvender i mødet med borgeren, kan have stor betydning, for borgerens oplevelse af egen situation.

Et fokus på Sundhedsvæsenets sprogbrug og tilgang i mødet med borgeren, er fundamentalt, da kontakten til Sundhedsvæsenet spiller en stor rolle i mange transpersoners og interkønnede personers liv.
For interkønnede personer, starter dette forhold til sundhedsvæsenet, i mange tilfælde inden deres fødsel, hvor sundhedspersonalets tilgang, og den sprogbrug der anvendes om interkøn, har vist sig at have en stor indflydelse på udfaldet af de valg, gravide og forældre til et interkønnet barn, forventes at træffe, når de informeres om, at deres barn er interkøn.

For børn, unge og voksne transpersoner og interkønnede og deres forældre, bliver læger, psykologer, sundhedsplejersker osv. ofte de første man opsøger, når der opstår et behov for rådgivning og hjælp, derfor er det så vigtigt at netop denne gruppe er rustet til at møde, anerkende og acceptere borgeren, som ligeværdig, uanset køn, eller kønskarakteristika, og at denne gruppe er uddannet i at anvende et neutralt ikke sygeliggørende sprog i mødet med borgeren.

Vi henstiller derfor til at undervisningen gøres til et obligatorisk led i uddannelsen for alt personale i plejesektoren dvs. sygeplejersker, SSAer og SSHere med videre. Undervisningen bør ligeledes gøres til en obligatorisk del af læge- og jordemoderstudiet, ligesom alle sundhedsplejersker, psykologer, tandlæger mv. bør gennemgå undervisningen. Man bør desuden stille krav om efteruddannelse indenfor dette felt, til alle ansatte i sundheds- og plejesektoren, der ikke har gennemgået kurset, som et led i deres uddannelse.

En implementering af denne undervisning i køn, ligestilling og mangfoldighed, i sundheds-og plejesektoren, vil endvidere være et positivt skridt på vejen, hen imod at leve op til de anbefalinger, Danmark modtog i forbindelse ned CRC’s 5 periodiske rapport, dateret den 26. Oktober 2017, hvori Danmark under afsnittet ”Harmful Practice” (Skadelig Praksis) i punkt d anbefales at : ” Uddanne og træne medicinske og psykologiske fagfolk om omfanget af kønslig og beslægtet biologisk og fysisk mangfoldighed og om konsekvenserne af unødvendige kirurgiske og andre medicinske interventioner for interkønnede børn.”
Link : http://www.refworld.org/docid/5a0ebb974.html

Arbejdet for interkønnede, bygger på tanken : ”Nothing about us without us” hvilket i bund og grund betyder, at arbejdet for interkønnede, skal være ledet af interkønnede, ud fra devisen om at kun den der har skoen på, ved hvor den trykker.
Intersex Danmark anbefaler, at denne grundtanke, danner fundament, for alt arbejde med minoriteter, hvorfor vi vil henstille til at arbejdet med udformningen af læringsmaterialet, tager afsæt i anerkendelsen af, at de virkelige specialister på området, er de personer der har den levede erfaring, samt deres interesseorganisationer, samt i erkendelsen af at deres viden kan suppleres, men ikke erstattes, af 3. person uden levet erfaring, eller en organisation, der er ledet af personer, uden levet erfaring, på det område de rådgiver om.

Vi anbefaler endvidere, at man har fokus på, også at involvere de ”mindre” interesse-organisationer i udarbejdelsen af materialet, her under bla: Foreningen for støtte til transkønnede børn (FSTB), Transaktion, Transpolitisk Forum, TID, FATID, Spectrum LGBTQ+ Students SDU [Siden til “Spectrum LGBTQ+ Students SDU” findes ikke mere. 24. juli 2020. Tina Thranesen] og Sabaah og Foreningen for Aseksuelle i Danmark (FAD)

I forlængelse af ovenstående, vil Intersex Danmark gerne give udtryk for, at vi ser det som særdeles positivt, at Alternativet, har været tydelige omkring, at man i forbindelse med udvalgsbehandlingen af beslutningsforslaget, ønsker en dialog med alle relevante foreninger på området.

Intersex Danmark stiller naturligvis gerne vores ekspertise til rådighed, såfremt det skulle blive aktuelt.

MVH

Inge T. Thapprakhon
Talsperson
Intersex Danmark
Stephanie Stine Toft
Forperson
Intersex Danmark

* * *
[Indhold] Spørgsmålet
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. februar 2019 fra Intersex Danmark om beslutningsforslaget, jf. B 87 – bilag 1.

[Indhold] Svaret
Jeg er enig i, at information og viden er et bærende element i bekæmpelsen af fordomme og diskrimination. Den enkelte skal mødes ligeværdigt og med respekt uanset køn, seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika. Det gælder både generelt i samfundet, og det gælder i mødet med det offentlige.

Derfor er der bl.a. en række initiativer i handlingsplanen til fremme af tryghed, trivsel og lige mulighed for LGBTI-personer 2018-2021, der sigter på af bekæmpe fordomme samt give viden og information til både børn og unge, fagpersoner inden for uddannelse og sundhed samt på arbejdsmarkedet og i idrætslivet. Initiativerne omfatter også gruppen af interkønnede.

Inden for det offentlige er der eksempelvis iværksat en indsats, hvor almen praksis får viden om blandt andet sundhedsudfordringerne blandt LGBTI-personer, og dermed klædes bedre på til at møde LGBTI-personer fordomsfrit. Der udarbejdes også informationsmateriale, som skal understøtte pleje- og aktivitetspersonalet i mødet med ældre LGBTI-personer.

Hvis der er behov for at se på, om undervisningen i køn, ligestilling og mangfoldighed skal gøres obligatorisk eller på anden måde styrkes på specifikke uddannelser for sundheds- og plejepersonale, vil jeg opfordre til, at det tages op i de relevante forligskredse, som der også blev peget på af flere af partierne under 1. behandlingen af beslutningsforslaget.

Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen

* * *
[Indhold] Referencer
Folketingets journal vedr. skrivelsen – bilag 1.
Skrivelsen – bilag 1 – i pdf-format hos Folketinget.
Folketingets journal vedr. spørgsmål 1 og svaret.
Spørgsmål 1 og svaret i pdf-format hos Folketinget.