Irene Haffner i Berlin den 2. til 4. maj 2008.

Vist 373 gange.

Irene Haffner
Af Irene Haffner
6. maj 2008

Jeg mindes da jeg f√łrste gang gik ud af min d√łr som Irene. B√¶vrende og noget angst, men ogs√• fast besluttet p√• at jeg ville ud.
Der har v√¶ret mange skridt at tage, og mange gange hvor jeg bare skulle g√łre det uden at t√¶nke for meget.
Det blev efterh√•nden mere og mere naturligt at bev√¶ge sig ude og langsomt fik jeg et hverdagsliv som Irene. Byture i de lidt st√łrre byer heromkring, tur til B√•stad og ture ud i landet. Til koncert i Aalborg og mere dagligdags ting som at g√• p√• biblioteket, handle ind osv.

Nu er jeg lige kommet hjem fra Berlin og er lykkelig og nærmest beruset af nogle dages intense oplevelser.
Jeg har fulgtes med en lille gruppe til Transgender Europa m√łde i Berlin, og udover m√łdet var jeg fast besluttet p√• at pr√łve livet som transvestit i en storby. Helt alene!
Bare det at booke ind på et hotel og skrive: Irene Haffner i ind-bookingen. Dejligt!
Jeg havde mit eget v√¶relse p√• Holiday Inn, og der fulgte 4 dage p√• full time som pige. Det har jeg pr√łvet f√łr, og jeg er jo transvestit, ikke transseksuel, s√• normalt har jeg jo altid en mulighed for at skifte tilbage til mand. Men jeg havde selvf√łlgelig kun kvindet√łj med. Og sikke et cirkus da jeg skulle pakke sent onsdag aften efter at have f√•et et tilbud om at tage med! Jeg m√• til at l√¶re det!
Men det gik nogenlunde.

Den f√łrste dag var jeg i jeans, lille bluse, h√łjh√¶lede st√łvler og sort skindjakke. Og efter √•bningsm√łdet p√• Sc√łneberg R√•dhus var jeg p√• vej ud i den store millionby. Jeg spadserede og opdagede hurtigt at h√łjh√¶lede st√łvler ikke lige er det bedste at g√• langt i.
Jeg sad p√• sm√• fortovscafeer, og spadserede p√• Unter den Linden, og da det begyndte at sm√•-dryppe var jeg en tur p√• Berlins Historiske Museum. Det blev ogs√• til en tur p√• en lille hyggelig italiensk restaurant, hvor en smilende s√łd ung servitrice betjente mig med uds√łgt elegance og h√łflighed!
Tv√¶rs over Alexanderplads, og op i toget hvor jeg for f√łrste gang kom til at st√• i et t√¶t mylder af folk. Jeg holdt bare godt fast og t√¶nkte at det gik nok. Der faldt da et blik i ny og n√¶, men mon ikke de har set transer f√łr, de berlinere. Jeg havde da gjort mig virkelig umage for at se b√•de almindelig og elegant ud. Langt om l√¶nge tyndede det ud, og jeg fik mig en plads at sidde p√•, og da vi n√•ede endestationen fik jeg fat i en taxi, og s√• hjem og hvile.

N√¶ste morgen var det ned i hotellets restaurant og spise morgen mad. En smilende og venlig betjening, og i det hele taget im√łdekommende og venlige mennesker. Jeg opn√•ede endda at blive tiltalt mrs. Haffner! Hi.!
Jeg fik pr√łvet at v√¶re ude i den store by p√• alle leder og kanter. Det kr√¶vede at jeg virkelig gjorde mig umage om morgenen og fik lavet b√•de en barbering og en make-up der kunne holde omkring de 12 timer, og hele tiden have med i planl√¶gningen at jeg skulle hjem p√• hotellet og bade, barbere og l√¶gge ny make-up til om aftenen. Det giver jo noget tr√¶ning.
Jeg valgte nu et godt princip, skulle det vise sig. Jeg begyndte at g√• i nederdel, og bruge bluser og skjortebluser som jeg kunne kombinere p√• kryds og tv√¶rs. Og det vil jeg huske til en anden gang, fordi man s√• p√• en let m√•de kan skifte t√łj uden at have knap s√• meget med som jeg havde. Og s√• er det alts√• ud og finde nogle bl√łde flade sko. En storby kan hurtigt tage livet af et par trans-f√łdder med h√łje h√¶le!
Det blev hurtigt en helt almindelig f√łlelse at f√¶rdes overalt. G√• i forretninger, restauranter, tage toget, k√łre i taxi osv. Det var en ualmindelig dejlig f√łlelse, som bare forst√¶rker lysten til at forts√¶tte ens udvikling. Det ER bare vidunderligt at v√¶re den pige man gerne vil v√¶re, og s√• opleve at hun kan f√¶rdes frit og v√¶re til som alle andre. Bev√¶gelserne, m√•den at g√• p√•, stemmen, ja alt √¶ndredes langsomt, og her nogle dage efter, kan jeg slet ikke vende tilbage til ham der ogs√• lever her i huset.
Jeg oplevede ikke den mindste antydning af nedladenhed eller overgreb, men jeg fandt dog ud af at man skal tænke sig om.

L√łrdag aften tog jeg fra hotellet ind til byen for at se trans-cabaret. Alene!
Da jeg kom til stationen s√• jeg der stod 2 sikkerhedsfolk. Jeg t√¶nkte ikke n√¶rmere over det og gik ind i toget. D√łrene sm√¶kkede lige efter og toget satte i gang. Jeg opdagede hvorfor der var sikkerhedsfolk. Det var l√łrdag aften. Klokken var 20, og ungdommen var p√• vej ud for at feste. Toget blev hurtigt fyldt med drikkende, larmende unge. Og der sad lille mig! Jeg sad bare lige s√• stille og kiggede ud af vinduet. Jeg ved ikke om de opdagede mig. Men da toget langt om l√¶nge n√•ede ind til byen og holdt hvor jeg skulle af, ventede jeg til toget stoppede, og trippede hurtigt ud i mine fine sorte nylonstr√łmper og sm√• sorte laksko.
Ude p√• gaderne ved stationen var der lige s√• mange grupper af unge. Der var virkelig gang i den, og til sidst fangede jeg en taxi midt ude p√• gaden og hoppede ind i den. Og s√•dan ankom jeg s√• til et forrygende transshow midt i det lidt dekadente Berlin. Og sikke en behandling jeg fik. Jeg var jo en noget √¶ldre dame i forhold til de mange unge, og min p√•kl√¶dning var jo ikke hverken punket eller kitchet, n√¶ den var elegant og klassisk. Det var en succes, og inden jeg fik set mig om havde jeg en hel flok tilh√¶ngere rundt om mig der ville vide hvem jeg var og hvor jeg kom fra. Hi… fantastisk f√łlelse at v√¶re popul√¶r!!
Og jeg vidste bare at jeg ikke skulle hjem med toget kl. 3 om natten i Berlin. Heldigvis fandt jeg mine veninder fra hotellet og k√łrte med dem!

Det var ubeskriveligt dejligt. Og meget befriende at kunne færdes så åbent og naturligt som man kan i sådan en storby. Jeg ville elske at bo sådan et sted.
Jeg har s√•dan en dejlig f√łlelse af fuldbyrdelse indeni. Og udover at v√¶re vidne til TGEU m√łdet p√• Sch√łneberg R√•dhus (Transgender Europa), var oplevelsen som alene pige ude i en storby, en virkelig sk√łn oplevelse.
Det er ikke sidste gang!

Knus
Irene Haffner

* * *
Irene har også skrevet artiklen Menneskerettigheder i fokus! om sin tur til Berlin.