Kønsidentitet i børnehaven – En empirisk feltundersøgelse af børns muligheder for kønsidentitetsdannelse i børnehaven. 22.maj 2013.

Vist 120 gange.

Kønsidentitet i børnehaven
Kønsidentitet i børnehaven

Titel Kønsidentitet i børnehaven
En empirisk feltundersøgelse
af børns muligheder for
kønsidentitetsdannelse
i børnehaven
UdfĂŚrdiget af Signe Johansen og Sofie Gaard
Udgivet af Roskilde Universitet
Udgivet 22. maj 2013
Sprog Dansk
Antal sider 64

Dette projekt tager udgangspunkt i en fÌnomenologisk sociologisk og samfundskritisk teoretisk empirisk undersøgelse om kønsidentitet i børnehaven og ligesü en objektrelationsteoretisk udviklingspsykologi.
Vi er af den overbevisning, at køn büde er biologisk og socialt. Vi har valgt at tage udgangspunkt i, hvordan børns muligheder for selvudfoldelse (i forhold til køn) er i børnehaven. For at fü et billede af dette, har vi set pü er tre interaktionsdimensioner: børn-børn, pÌdagog-barn og institutionelle rammer-barn.
Børnenes egen kultur er ikke mobbende eller ekskluderende.
PĂŚdagogerne synes at have en ligestillingspĂŚdagogik, men der ses dog stadig, at de behandler drenge og piger forskelligt. De institutionelle rammer er ikke optimale.
Trods dette vurderes det, at børnene har gode muligheder for at udfolde deres (køns)identitet. Disse kunne dog godt optimeres.

* * *
Rapporten hos Docplayer.