L 107. Bilag 7. Spgsm. 4. Gender Pioneers’ bem. af 22. februar 2009 om lovforslaget. Spgsm. den 23. februar 2009. Svar den 26. marts 2009.

Vist 107 gange.
Gender Pioneers v/Erwin Maria Jöhnk skrev den 22. februar 2009 til Retsudvalget med bemærkninger til lovforslag L 107 РSamling: 2008-09.
Den 23. februar 2009 stillede Retsudvalget sp√łrgsm√•l 4 om kommentar til henvendelsen af 22. februar 2009 – bilag 7 – fra Gender Pioneers til justitsminister, Brian Mikkelsen, der svarede den 26. marts 2009.

Indhold
Henvendelsen
Sp√łrgsm√•let
Svaret
Kildehenvisning

[Til indhold] Henvendelsen

Fra: emj@gender-pioneers.dk [mailto:emj@gender-pioneers.dk]
Sendt: 22. februar 2009 20:28
Til: Retsudvalget
Emne: Til Retsudvalget
Erwin Maria Jöhnk
Gender-Pioneers
Langgade 23 Vivild
8961 Allingåbro
Vivild den 22/02/09

Bemærkninger til lovforslaget L 107 ændringer i navneloven
Bemærkninger især til §13 stk. 2 i navneloven

I debatten under 1. Behandling af L 107 fornemmer jeg en ber√łringsangst, uvidenhed og mildt sagt er der nogle enkelte der ikke er v√•gen nok til at l√¶se eller h√łre hvad der bliver sagt eller skrevet. Der er blevet n√¶vnt flere gange at b√łrns navn forsat skal v√¶re k√łnsbestemt og dette med frit valg af fornavn kun skulle g√¶lde for voksne myndige personer.
Der blev n√¶vnt at i Norge, hvor navngivningen er blevet meget liberalt og b√łrn risikere at f√• et navn som de bliver mobbet med i skolen. Der ingen der siger at man skal kopiere et andet lands lovgivning, Jeg regner da med at de k√¶re folkevalgte politikere husker p√• hvem der har sat dem p√• taburetten og jeg regner med at v√¶lgeren har sat deres kryds fordi de mener at dem der blevet valgt kan t√¶nke selvst√¶ndig og tr√¶ffe en fornuftig afg√łrelse.

Hvorfor g√łre tingene mere kompliceret end n√łdvendigt?
Jeg t√¶nker her p√• navneloven og kun p√• den del som vedr√łrer valg af fornavnet i kapitel 3 Fornavne ¬ß13. Voksne myndige mennesker m√• da kalde sig hvad de vil, uanset om det er nok s√• obsk√łnt. Det er den enkeltes eget ansvar.
√ėkonomisk set kan det blive dyrt ved at folk skifter navn til det de gerne vil hedde eller kalde sig. En begr√¶nsning m√• der til, f√łrste skift af fornavn ingen gebyr, ved fortrydelse et mindre gebyr er der nogen som √łnsker at skifte navn l√łbende, m√• der s√¶ttes en kraftig gebyr p√• det for hver gang.
Rent administrativt og samfundsm√¶ssigt er der ikke nogen praktisk problem i at en person b√¶rer det modsatte k√łns navn. Uanset hvad vi hedder s√• er vores liv registreret med et cpr. nummer. Her har fornavnet ingen betydning.
Et fornavn som passer til den enkelte persons velbefindende er vigtig. En voksen og myndig person, skal kunne bruge hvilket som helst fornavn. Med den nuv√¶rende navnelov ud√łver man formynderi overfor voksne myndige personer. Formynderiet er endnu v√¶rre for en gruppe personer som er tvek√łnnet, transseksuelle eller transvestitter p√• fuldtid. Her umyndigg√łr man voksne og myndige personer og sender dem til Sexologisk Klinik for at konstanter hvorvidt de nu lever som det modsatte k√łn, og efter Sexologisk Klinik udtalelser kan man fornemme at det kun er 50-60 √•rige der f√•r lov til v√¶lge det modsatte k√łns navn. I forbindelse med en person √łnsker at b√¶re det modsatte k√łns navn, skal personen til Sexologisk Klinik.
Har man t√¶nkt p√• disse √łkonomiske omkostninger?

For at person erkl√¶res som egnet til at b√¶re det modsatte k√łns navn, skal personen g√• der nogle gang til ambulante samtaler hvert bes√łg koster ca. 5500 kr (jeg har p.t. ikke det hele korrekte tal for 2008/09 men det er deromkring) udover dette kommer transport udgifter som d√¶kkes af det offentlige. For at Sexologisk Klinik kan vurdere om vedkommende kan f√• lov til at b√¶re det modsatte k√łns navn kr√¶ves der flere samtaler.
Jeg har kendskab til at flere har v√¶ret over hos Sexologisk Klinik og g√•et der 15 -20 samtaler for at konstatere at Sexologisk Klinik ikke mener de er transseksuelle efter den nuv√¶rende ordning kan de s√• ikke f√• lov til at √¶ndre fornavn. Hvor mange samtaler der skal f√łr en person kan f√• lov til at b√¶re det modsatte k√łns navn er ikke godt at vide.
Skulle der vise sig at der tvivl som det s√• kommer retsl√¶ge r√•det ind i billedet. Hvorfor g√łre tingene s√• kompliceret og umenneskelig bare p√• et navn!
Denne navne lov er ikke s√¶rlig godt gennemt√¶nkt, den b√¶re pr√¶g af formynderi for alle voksne myndige personer her i landet. I m√• meget undskylde det h√łrer ingen steder hjemme i et land og med en regering som g√•r meget ind for folk selv m√• skal v√¶lge det ene og det andet.

Der er en hel del som lever som fuldtids transvestitter, b√•de m√¶nd og kvinder. Men da kvinderne er knap s√• synlige, er det er mere accepteret for kvinder at g√• i mandet√łj end omvendt. Jeg synes det er diskriminerende at fuldtids transvestitter ikke tages med i betragtning, medmindre de lyver og kalder sig for transseksuelle.
Fjerne det formynderi over for hvad voksne myndige personer m√• b√¶re af fornavn. Det kan ikke v√¶re meningen at Sexologisk Klinik, skal overbebyrdes med ans√łgere om √¶ndring af et fornavn.
G√łr tingene mere enkelt og samfunds√łkonomisk billigere og drop ¬ß13. stk. 2 i forhold til voksne myndige personer.

* * *
I Folketingets gengivelse af henvendelsen er al teksten skrevet ud i en lang linie uden linieskift.
Jeg har tilladt mig for læseværdighedens skyld at indsætte nogle enkelte linieskift. Jeg kan ikke stå inde for, at linieskiftene er korrekte, men det har gjort det lettere at læse teksten.
Tina Thranesen.

* * *
[Til indhold] Sp√łrgsm√•let
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 22/2-09 fra Gender-Pioneers, jf. L 107, bilag 7.

[Til indhold] Svaret
1. Gender-Pioneers har i sin henvendelse til Folketingets Retsudvalg bl.a. anf√łrt, at voksne myndige personer b√łr kunne kalde sig, hvad de vil. Det anf√łres endvidere i henvendelsen, at der b√łr fasts√¶ttes et gebyr for visse navne√¶ndringer, ligesom der rejses sp√łrgsm√•l ved de √łkonomiske konsekvenser af at inddrage Sexologisk Klinik i sager, hvor der ans√łges om et navn, der betegner det modsatte k√łn.

2. Justitsministeriet kan oplyse, at det f√łlger af navnelovens ¬ß 25 a, at der ved ans√łgning om navne√¶ndring, skal betales et gebyr. Dette g√¶lder dog ikke ved ans√łgning om navne√¶ndring, der sker i forbindelse med en vielse, hvis ans√łgningen er indgivet senest 3 m√•neder efter vielsen, eller for b√łrn under 18 √•r som f√łlge af for√¶ldrenes navne√¶ndring.

Der ændres ikke med lovforslaget på den gældende bestemmelse i navnelovens § 25 a om gebyr.

For s√• vidt ang√•r sp√łrgsm√•let om inddragelse af Sexologisk Klinik og de √łkonomiske konsekvenser heraf, henvises til Justitsministeriets samtidige besvarelse af sp√łrgsm√•l nr. 1 og 8 fra Folketingets Retsudvalg vedr√łrende lovforslaget.

* * *
[Til indhold] Kildehenvisning
Folketingets journal vedr√łrende henvendelsen fra Gender Pioneers – bilag 7.
Henvendelsen fra Gender Pioneers
Folketingets journal vedr√łrende sp√łrgsm√•l nr. 4 og svaret.
Sp√łrgsm√•let og svaret i pdf-format hos Folketinget.