L 60 – Frems√¶ttelsestalen den 5. oktober 2017 af sundhedsminister Ellen Trane N√łrby (V).

Vist 72 gange.
Skriftlig fremsættelse (5. oktober 2017)
Sundhedsministeren (Ellen Trane N√łrby):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med diagnostik og forskning m.v. og sundhedsloven (Ophævelse af forbuddet mod dobbeltdonation og ændring af reglerne for kastration) (Lovforslag nr. L 60)
Form√•let med lovforslaget er at g√łre sundhedsv√¶senet mere tidssvarende med den faglige udvikling og normerne i samfundet ved at foretage √¶ndringer i lov om assisteret reproduktion m.v. og sundhedsloven.

Forslaget til √¶ndring af lov om assisteret reproduktion m.v. har til form√•l at sikre gode muligheder for, at de par og enlige kvinder, der har brug for behandling med assisteret reproduktion, har mulighed for at modtage den n√łdvendige behandling, ogs√• selvom det indeb√¶rer brug af b√•de donor√¶g og donors√¶d (dobbeltdonation).

Det f√łlger i dag af ¬ß 5 i lov om assisteret reproduktion, at der ikke m√• etableres assisteret reproduktion, medmindre √¶gcellen stammer fra den kvinde, der skal f√łde barnet eller s√¶den stammer fra hendes partner (forbud mod dobbeltdonation).

Den foresl√•ede √¶ndring er udtryk for et bredt politisk √łnske, og det vurderes relevant at frems√¶tte et lovforslag om oph√¶velse af ¬ß 5 i lov om assisteret reproduktion, s√•ledes at en kvinde fremover, hvor der er sundhedsfaglig indikation for behandlingen, med hj√¶lp fra en sundhedsperson kan f√• hj√¶lp til at blive gravid ved hj√¶lp af b√•de et donor√¶g og donors√¶d med krav om, at enten den donerede s√¶d eller det donerede √¶g skal v√¶re doneret i ikke-anonym form, s√•ledes at der fortsat er mulighed for barnet for at f√• et vist (delvist) kendskab til sit genetiske ophav.

Forslaget til √¶ndring af sundhedsloven har til form√•l, som led i en bredere indsats, at sikre alle personer uanset k√łnsidentitet, herunder transk√łnnede, behandles og m√łdes med v√¶rdighed og respekt i det danske sundhedsv√¶sen. Pr. 1. januar 2017 blev diagnosekoderne √¶ndret, hvormed koden for transk√łnnethed blev flyttet fra kapitlet om psykiske lidelser og adf√¶rdsm√¶ssige forstyrrelser til et afsnit, der ikke opfattes som diskriminerende eller stigmatiserende. Det foresl√•s p√• denne baggrund, at terminologien i sundhedslovens ¬ß 115 √¶ndres, s√•ledes at betingelsen om, at personen skal have stillet diagnosen transseksualitet erstattes af et krav om, at personen skal v√¶re transk√łnnet.

Det f√łlger endvidere af den g√¶ldende sundhedslovens ¬ß 115, at Sundhedsstyrelsen skal give tilladelse til kastration, hvis en person √łnsker kastration som led i k√łnsskifte.

Det foresl√•s, at der ikke l√¶ngere skal v√¶re krav om, at Sundhedsstyrelsen skal give tilladelse til kastration som led i k√łnsskifte. Beslutningen om kastration kan overlades til patienten og den behandlende forl√łbsansvarlige l√¶ge under varetagelse af bl.a. de generelle regler for informeret samtykke.

Baggrunden herfor er, at regeringen vurderer, at den behandlende forl√łbsansvarlige l√¶ge sammen med patienten er n√¶rmest til at vurdere, om betingelserne for kastration er opfyldt, herunder om patienten kan overskue konsekvenserne af indgrebet, idet det er den behandlende forl√łbsansvarlige l√¶ge, der bl.a. har udredt patienten.

Idet jeg i √łvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bem√¶rkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det H√łje Tings velvillige behandling.

* * *
Folketingets journal vedr. fremsættelsestalen.
Fremsættelsestalen i pdf-format hos Folketinget.