L 76. 1. behandling af lovforslaget den 28. november 2013 i Folketinget.

Vist 60 gange.

Christiansborg
Christiansborg
Som punkt 7 p√• dagsordenen havde Folketinget den 28. november 2013 1. behandling af lovforslag L 76 – Samling: 2013-14 – om √¶ndring af straffeloven. (Gennemf√łrelse af Europar√•dets konvention til forebyggelse og bek√¶mpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmetCM(2011)49).

Herunder gengives forhandlingen.

  1. Kl. 1146. Fjerde næstformand, Anne Baastrup:
    Forhandlingerne er åbnet.
    Fru Fatma √ėktem.

  2. Kl. 1146. Fatma √ėktem, V. Ordf√łrertale:
    Tak. Alene i Danmark udsættes 29.000 kvinder hvert år for vold. Vold er krænkende, nedværdigende og undertrykkende, og det er, som jeg tidligere har sagt her fra talerstolen, noget, som det er vigtigt for mig personligt og for Venstre at vi sætter fokus på.

    Lovforslaget, vi behandler i dag, er en ratificering af Europar√•dets konvention til forebyggelse og bek√¶mpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet, som blev √•bnet for undertegnelse den 11. maj 2011. Regeringens till√łb har s√•ledes v√¶ret langt ‚Äď det har jeg tidligere kommenteret og vil ikke g√łre igen. Men som bekendt er sent bedre end aldrig.

    Da Danmark allerede langt hen ad vejen lever op til konventionen, er der hovedsagelig tale om, at straffelovens ¬ß 94, stk. 4, bliver √¶ndret. Paragraffen sikrer, at for√¶ldelsesfristen for tvangs√¶gteskaber, tvangsabort og tvangssterilisation f√łrst begynder, fra offeret er fyldt 21 √•r, hvis forbrydelsen er beg√•et mod et mindre√•rigt barn under 18 √•r. I dag er det s√•dan, at for√¶ldelsesfristen for tvangs√¶gteskaber, tvangsabort og tvangssterilisation vil v√¶re 5 eller 10 √•r fra den dag, overgrebet er beg√•et. Det vil s√• betyde, at hvis forbrydelsen er beg√•et over for en lille pige, s√• kan det ske, at sagen er for√¶ldet, inden hun er myndig og klar til at konfrontere med gerningsmanden. Vi synes helt klart, det er en forbedring af den nuv√¶rende lov, at for√¶ldelsesfristen starter, fra offeret er 21 √•r.

    Derudover l√¶gger lovforslaget op til, at vi tager et par forbehold, hvor dansk lovgivning ellers kommer i konflikt med konventionen. Det f√łrste forbehold g√¶lder i forbindelse med stalking, hvor vi for kort tid siden vedtog en lovgivning med et meget bredt flertal her i Folketinget. Det synes vi ogs√•, ligesom regeringen, er et fornuftigt forbehold at tage. Det andet forbehold handler om sp√łrgsm√•let om dobbelt strafbarhed. Her synes vi til geng√¶ld, at regeringens argumentation for lovforslaget p√• side 7 er noget sv√¶r at gennemskue, og derfor vil jeg sp√łrge lidt grundigere ind til det i udvalgsbehandlingen. Ja ‚Äď meget teknisk.

    Som jeg ogs√• n√¶vnte, da vi dr√łftede denne konvention i for√•ret, er Venstre uenig i konventionens definition af k√łn, som fremg√•r af indledningen, alts√• sp√łrgsm√•let om, hvorvidt k√łn er biologisk eller en social konstruktion. Vi mener f√łrst og fremmest, at k√łn er biologisk, og derfor synes vi ogs√•, at det er underligt og ret malplaceret at skrive i en konvention, at k√łn alene er en social konstruktion. Men s√• vidt vi kan l√¶se af lovforslaget, vil den malplacerede definition ikke f√• nogen betydning i praksis, og derfor vil vi heller ikke lade det sp√¶rre for, at vi tilslutter os konventionen.

    Så Venstre anerkender altså konventionens hovedformål: en nultolerance over for vold og en anskuelse af vold som en alvorlig overtrædelse af menneskerettighederne. Vold mod kvinder er uacceptabel, krænkende og ikke mindst diskriminerende, og Venstre er tilfreds med, at Danmark ratificerer Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet.

    Med disse bemærkninger kan jeg sige, at Venstre er positivt stemt over for forslaget.

  3. Kl. 1150. Fjerde næstformand, Anne Baastrup:
    Jeg siger tak til ordf√łreren. Der er en enkelt kort bem√¶rkning. Fru Pernille Skipper.

  4. Kl. 1151. Pernille Skipper, EL:
    Tak. Tak til ordf√łreren. Jeg kunne godt t√¶nke mig at sp√łrge til, hvorfor Venstre synes, det er okay, at Danmark tager forbehold over for artikel 34, som jo alts√• vedr√łrer det her med at kriminalisere gentagen truende adf√¶rd ‚Äď man kan ogs√• kalde det stalking eller psykisk terror. Ordf√łreren gik lidt let hen over det og sagde, at det var Venstre enig i. Jeg kunne godt t√¶nke mig at f√• en forklaring, for vi synes faktisk ikke i Enhedslisten, at det n√łdvendigvis er s√• sort-hvidt og s√• ligetil at afg√łre.

  5. Kl. 1151. Fjerde næstformand, Anne Baastrup:
    Ordf√łreren.

  6. Kl. 1151. Fatma √ėktem, V:
    Vi synes i Venstre, at det lovforslag, der kom sidste √•r, tilbage i 2012, og som blev vedtaget med et meget bredt flertal ‚Äď hvis ikke jeg tager helt fejl, var det faktisk et enigt Folketing, der besluttede det ‚Äď d√¶kker tilstr√¶kkeligt. Ud fra den redeg√łrelse, vi har fra ministeren ogs√• ‚Äď og det kunne jo selvf√łlgelig v√¶re interessant at sp√łrge en gang til m√•ske ‚Äď jamen s√• er det faktisk bedre i praksis end det, der bliver lagt op til. Og det er vi enige i.

  7. Kl. 1152. Fjerde næstformand, Anne Baastrup:
    Fru Pernille Skipper.

  8. Kl. 1152. Pernille Skipper, EL:
    Jamen det, ordf√łreren henviser til, er jo, at vi i dansk ret i dag har det s√•dan, at man kan f√• et tilhold f√łrst, og overtr√¶der man s√• det tilhold, er det kriminelt, og s√• kan man blive straffet. Det, konventionen l√¶gger op til, er, at det i sig selv er strafbart, hvis man ud√łver stalking over for andre mennesker, og det er der mange interesseorganisationer, der arbejder med vold mod kvinder, og ogs√• Dansk Anti-Stalking Forening osv., som anbefaler at vi faktisk f√•r indf√łrt for at sende et vigtigt signal og for at f√• straffet stalkere ogs√• i praksis. Er ordf√łreren uenig med de organisationer?

  9. Kl. 1152. Fjerde næstformand, Anne Baastrup:
    Ordf√łreren.

  10. Kl. 1152. Fatma √ėktem, V:
    Nej, jeg er bestemt ikke uenig med nogen organisationer i, at det skal v√¶re strafbart ‚Äď og det er det ogs√• ‚Äď at v√¶re stalker. Og det er heller ikke i orden, at der er nogen, der overtr√¶der andre menneskers gr√¶nser eller truer dem eller forf√łlger dem og s√¶tter dem i s√•dan en situation. Det er jeg p√• ingen m√•der uenig med de organisationer i. Men n√•r det s√• er sagt, er jeg n√łdt til at vende tilbage til, at det lovforslag, der kom sidste √•r, og som blev vedtaget af et enigt Folketing, er vi tilfredse med. Efter vores mening, og som jeg ogs√• forst√•r den udredning fra ministeren, er den lov i praksis bedre end det, der bliver lagt op til i konventionen, og det holder vi fast ved.

  11. Kl. 1153. Fjerde næstformand, Anne Baastrup:
    Jeg siger tak til ordf√łreren. Den n√¶ste ordf√łrer er fru Trine Bramsen fra Socialdemokraterne.

  12. Kl. 1153. Trine Bramsen, S:
    Tak for det. 26.000 ‚Äď s√• mange kvinder uds√¶ttes √•rligt for vold fra en tidligere eller nuv√¶rende partner. 8.000 m√¶nd uds√¶ttes for fysisk partnervold. Der kan ikke v√¶re mange meninger om, at vi skal g√łre alt, hvad vi overhovedet kan, for at nedbringe antallet af mennesker, der uds√¶ttes for partnervold. Og heldigvis har det v√¶ret et fokusomr√•de i Danmark igennem en √•rr√¶kke. Vi har allerede gjort rigtig meget p√• omr√•det.

    Lovforslaget, som vi behandler her i dag, har til formål at indhente Folketingets samtykke til, at Danmark tiltræder Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet. Vedtages lovforslaget, tilslutter Danmark sig altså Europarådets konvention om vold mod kvinder.

    Samtidig indeb√¶rer lovforslaget, at straffelovens for√¶ldelsesregler √¶ndres, s√•ledes at for√¶ldelsesfristen i sager om tvangs√¶gteskab, tvangsabort og tvangssterilisation, der beg√•s over for et barn under 18 √•r, tidligst begynder at l√łbe, n√•r offeret fylder 21 √•r. Vi skal g√łre alt, hvad vi kan, for at bek√¶mpe disse overgreb p√• unge og stille arrang√łrerne til ansvar for deres fuldst√¶ndig uacceptable handlinger. Det kan disse strafferetlige √¶ndringer v√¶re medvirkende til, og p√• den baggrund skal jeg meddele, at Socialdemokraterne kan st√łtte forslaget.

  13. Kl. 1155. Fjerde næstformand, Anne Baastrup:
    Jeg siger tak til ordf√łreren. Der er ikke flere, der har bedt om korte bem√¶rkninger.

    Jeg vil nu uds√¶tte m√łdet til kl. 13.

  14. Kl. 1155. M√łdet er udsat.

  15. Kl. 1300. F√łrste n√¶stformand, Bertel Haarder:
    M√łdet genoptages.
    Vi er i gang med f√łrstebehandlingen af lovforslag nr. 76, er vi er n√•et til Dansk Folkepartis ordf√łrer, fru Pia Adelsteen.

  16. Kl. 1300. Pia Adelsteen, DF:
    Tak for det, formand. Det er jo s√•dan lidt √¶rgerligt, n√•r man st√•r midt i en debat, at blive afbrudt af en frokostpause, det afbryder ogs√• debatten p√• en eller en sjov m√•de, men jeg skal fors√łge at f√łlge den op.

    Det er jo s√•dan, at man med forslaget laver nogle f√• lov√¶ndringer, s√•dan at man kan ratificere den konvention, der er lavet i Europar√•det, om forebyggelse og bek√¶mpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet. Det er jo noget, som vi alle sammen √łnsker at bek√¶mpe. Ingen tvivl om det.

    Det, som der √łnskes if√łlge lovforslaget, er, at for√¶ldelsesfristen bliver √¶ndret p√• den m√•de, at man skal v√¶re 21 √•r, f√łr det starter og g√•r i gang med at t√¶lle, kan man sige, s√•dan at det ikke er derfra, hvor forbrydelsen er sket, hvilket jo godt kan v√¶re mange √•r f√łr. Og s√• tages der forbehold over for to af konventionens bestemmelser, der vedr√łrer stalking og dobbelt strafbarhed. Alt det er for s√• vidt helt fint.

    Jeg synes ogs√•, det er rigtig godt, at man f√•r lavet den her lov√¶ndring i forhold til for√¶ldelsesfristen, som det jo alt andet lige, synes jeg, er mere rimeligt, at man siger, at det er fra det 21. √•r, fordi det er sager, hvor for√¶ldelsesfristen, hvis det er sket tilpas tidligt i et liv, kan v√¶re udl√łbet, inden man overhovedet er myndig, og inden man overhovedet tager stilling til sagerne.

    Men der er dog noget, der bekymrer os i Dansk Folkeparti, når vi læser konventionens kapitel 7, der handler om indvandring og asyl. Det er jo sådan med de her konventioner, der laves, at det er noget, der skal overholdes, hvis man tiltræder dem. Sådan er det typisk i Danmark: Hvis vi har tiltrådt en konvention, så vil vi også overholde den.

    Kapitel 7, fra artikel 59 til artikel 61, vedr√łrer indvandring og asyl, og n√•r man kigger p√• det notat, som Justitsministeriet har lavet, og selve konventionen, ser man, at det i bund og grund g√•r ud p√•, at hvis man er ramt af vold i sit √¶gteskab og √łnsker at blive skilt, kan man f√• en selvst√¶ndig opholdstilladelse p√• grund af det. Det er ogs√• noget, vi har en lov om i Danmark. Men af principielle grunde √łnsker vi faktisk ikke at st√łtte det i Dansk Folkeparti, og det vil jeg godt komme med nogle sm√• kommentarer til.

    Hvis man har et demokrati, m√• det v√¶re s√•dan, at det er det til enhver tid siddende flertal i et folketing, der beslutter sig for, hvordan lovene skal v√¶re, og s√•dan er det ogs√• i Danmark. I samme √łjeblik, vi tiltr√¶der den her konvention, betyder det, at det lige pludselig er Europar√•det, der egentlig har besluttet, hvordan vores lov skal v√¶re, og det kan godt v√¶re, at den harmonerer fuldst√¶ndigt med konventionen og p.t. ikke kr√¶ver, at der bliver lavet lov√¶ndringer nu. Men det betyder ogs√•, at vi fremover s√• skal udtr√¶de af konventionen eller sige, at vi ikke l√¶ngere √łnsker at v√¶re med i konventionen, hvis vi √łnsker at lave lov√¶ndringer p√• det omr√•de.

    Det er i hvert fald s√•dan, jeg har forst√•et det, og s√• m√• justitsministeren jo rette mig, hvis jeg tager fejl. Men det er alts√• √•rsagen til, at vi i Dansk Folkeparti faktisk ikke √łnsker at sige ja til det her. Og jeg vil godt sige, at det intet har at g√łre med, at for√¶ldelsesfristen bliver lavet om, for det synes vi faktisk er en rigtig god id√©, men det kunne jo s√•dan set bare selv have lavet. Det har heller ikke noget at g√łre med, at vi ikke √łnsker at bek√¶mpe vold mod kvinder eller vold i hjemmet, for selvf√łlgelig √łnsker vi at g√łre det. Men det har alts√• noget med konsekvenserne at g√łre, for lige s√• snart vi har tiltr√•dt en konvention, kan det nogle gange f√• konsekvenser, som vi ikke n√łdvendigvis har kunnet overskue p√• dav√¶rende tidspunkt.

    Jeg vil sige det s√•dan, at det alts√• altid b√łr v√¶re s√•dan, at det folketing, der er valgt i Danmark via en demokratisk proces, ogs√• altid skal kunne have lov til at √¶ndre reglerne. S√• af samme √•rsag st√łtter Dansk Folkeparti ikke forslaget.

  17. Kl. 1304. F√łrste n√¶stformand, Bertel Haarder:
    Tak til Dansk Folkepartis ordf√łrer. S√• g√•r vi videre til hr. Jeppe Mikkelsen som ordf√łrer for Det Radikale Venstre.

  18. Kl. 1304. Jeppe Mikkelsen, RV:
    Tak, formand. Kære alle! Vi skal fejre, at vi med dette forslag inden længe tiltræder Europarådets konvention om vold mod kvinder. Det er på mange måder en rigtig god dag, og vi Radikale er meget begejstrede. Det er rigtig godt, at vi med forslaget går forrest i denne kamp for især kvinders rettigheder. På mange måder lever dansk lovgivning jo op til konventionens krav.

    Som de forrige ordf√łrere var inde p√•, √¶ndrer vi p√• for√¶ldelsesfristen for bestemte forbrydelsestyper, bl.a. tvangs√¶gteskab, tvangsabort og tvangssterilisation, og her lader vi s√• for√¶ldelsesfristen l√łbe fra det 21. √•r, ligesom vi i dag g√łr ved seksuelt misbrug af b√łrn. Men i det store hele tror jeg godt man kan tillade sig at sige at dansk lovgivning allerede lever op til konventionen.

    Men n√•r det for alvor g√łr en forskel, at vi i dag f√łrstebehandler det her lovforslag, er det jo, fordi vi s√• er med til at l√¶gge et pres p√• de √łvrige lande rundtom i Europa og resten af verden ‚Äď et pres for, at de ogs√• m√• se at f√• styrket kvinders rettigheder. Mig bekendt er der syv lande, som allerede har ratificeret konventionen. Danmark bliver s√• det ottende, og vi bliver med al sandsynlighed det f√łrste land blandt de lande, vi normalt sammenligner os med, og det kan vi jo godt v√¶re lidt stolte over. Jeg h√•ber, at det vil g√łre, at politikere i Norge, Sverige, Finland, Storbritannien, Tyskland, Holland osv. bliver en smule jaloux, s√• de ogs√• f√•r sat skub i processen og kommer i gang med at f√• ratificeret konventionen, for der skal jo ti lande til, f√łr den tr√¶der i kraft. Jeg h√•ber, det kommer til at ske snarest.

    Vi tager et par enkelte forbehold over for to elementer i konventionen. Her er det vigtigt at forst√•, at konventionen giver mulighed for at tage forbehold p√• nogle enkelte omr√•der ‚Äď ikke i forhold til alle paragrafferne, men nogle enkelte paragraffer ‚Äď og to af de steder, hvor vi tager forbehold, er lige pr√¶cis de her steder, hvor man kan sige, at konventionen anerkender, at der kan v√¶re noget med retstradition osv., som g√łr, at der b√łr v√¶re mulighed for at tage forbehold. Det benytter vi os s√• af.

    Samlet set vil jeg sige, at jeg synes, det er en rigtig god dag for Danmark og for arbejdet for flere og bedre menneskerettigheder. Det synes jeg godt vi kan v√¶re stolte af, og i Radikale Venstre er vi i hvert fald meget begejstrede over at kunne meddele, at vi st√łtter dette lovforslag.

  19. Kl. 1307. F√łrste n√¶stformand, Bertel Haarder:
    Tak til den radikale ordf√łrer.
    Og vi g√•r straks til Socialistisk Folkepartis ordf√łrer, fru Annika Smith.

  20. Kl. 1307. Annika Smith, SF:
    Tak. Jeg holder den her ordf√łrertale p√• vegne af SF’s ordf√łrer, og jeg vil f√łrst og fremmest takke for de m√łnter, der er samlet ind i forbindelse med min jomfrutale her. Det er et fint bidrag til de mange milliarder, der er kastet efter den r√łde regerings finanslov, s√• tak for det.

    Det sk√łnnes, at der i Danmark er omkring 29.000 kvinder, der √•rligt uds√¶ttes for vold i hjemmet. Omkring 10.000 af disse er udsat for gentagen og grovere vold. Derfor er jeg ogs√• rigtig glad for, at vi i dag kan sikre, at Danmark ratificerer Europar√•dets konvention til forebyggelse og bek√¶mpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet.

    Selv om disse tal g√łr indtryk og det er alt for h√łje tal i et land som Danmark, st√•r Danmark alligevel i en st√¶rk position, n√•r det g√¶lder ligestilling, sammenlignet med s√• mange andre lande verden over. Men det forpligter os. Vi skal g√• forrest i arbejdet for at sikre ligestilling mellem m√¶nd og kvinder b√•de i Danmark og i andre lande, og derfor er jeg som sagt glad for, at Danmark har mulighed for at blive et af foregangslandene, n√•r vi ratificerer konventionen.

    P√• langt de fleste omr√•der lever Danmark op til de forpligtelser, der ligger i konventionen, ja, p√• nogle omr√•der g√•r vi endda l√¶ngere end konventionens forpligtelser. I dag g√•r vi s√• den sidste del af vejen og √¶ndrer for√¶ldelsesfristen i sager om tvangs√¶gteskab, tvangsabort og tvangssterilisation, og p√• den m√•de giver vi en mere fair chance til ofrene i disse sager. Vi √¶ndrede for√¶ldelsesfristen i sager om eksempelvis incest, fordi vi mente, det var urimeligt at forvente, at et barn skulle kunne g√• imod sin egen familie, mens det stadig kun var et barn. Det samme g√¶lder selvf√łlgelig i disse sager.

    Indsatsen mod √¶resrelaterede konflikter og de nye regler for for√¶ldelsesfrister vil ikke blot fremme ligestillingen mellem m√¶nd og kvinder, men ogs√• v√¶re et stort skridt i den rigtige retning for at fremme ligestillingen af kvinder med etnisk minoritets-baggrund. Dette skyldes, at unders√łgelser viser, at det ofte er i etnisk minoritets-familier, denne type af kriminalitet foreg√•r.

    Med disse initiativer tager regeringen afstand fra tvang og social kontrol, samtidig med at vi rækker en hjælpende hånd ud til de mennesker, der kommer i klemme i disse sager. SF bakker op om lovforslaget.

  21. Kl. 1309. F√łrste n√¶stformand, Bertel Haarder:
    Tak for denne jomfrutale fra SF’s ordf√łrer.
    Og s√• g√•r vi til Enhedslistens ordf√łrer, fru Pernille Skipper.

  22. Pernille Skipper, EL. Ordf√łrertale:
    Tak for det. Jeg kan forst√• p√• den politiske debat de sidste par dage, at Enhedslisten b√¶rer ansvaret for alle regeringens politiske valg, og s√• vil jeg skynde mig at tage √¶ren for et af de gode, nemlig det her lovforslag. Sp√łg til side ‚Äď Enhedslisten har faktisk utrolig l√¶nge fors√łgt at presse p√•, for at Danmark skulle ratificere Europar√•dets konvention til forebyggelse og bek√¶mpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet, og det st√•r vi nu med i dag. Vi har stillet sp√łrgsm√•l i sagen, vi har haft et beslutningsforslag i salen, og nu er der s√• det her lovforslag, og det er vi selvf√łlgelig rigtig, rigtig glade for ‚Äď ikke mindst fordi det nu bliver muligt fra Danmarks side at l√¶gge pres p√• endnu flere lande i forhold til at ratificere konventionen, s√• den reelt kan tr√¶de i kraft.

    Vold mod kvinder er ikke kun ‚Äď i g√•se√łjne ‚Äď et sp√łrgsm√•l om vold, som i sig selv er uhyggeligt og uacceptabelt og noget, der skal bek√¶mpes, men det er ogs√• et ligestillingssp√łrgsm√•l. Hvert √•r uds√¶ttes ca. 29.000 kvinder ‚Äď som SF’s ordf√łrer ogs√• sagde ‚Äď i Danmark for partnervold. Det er ikke kun et privat anliggende, n√•r der foreg√•r vold i hjemmet, men desv√¶rre er vi stadig v√¶k i en situation, hvor man alt for ofte kategoriserer vold i hjemmet og partnervold som et privat anliggende, som husspektakler. Og det er ikke kun uacceptabelt, fordi det betyder, at der er mennesker, der bliver udsat for vold, uden at der sker en tilstr√¶kkelig reaktion fra samfundets side, det er ogs√• uacceptabelt, fordi det er med til indirekte at insinuere, at kvinder, der er udsat for vold, selv b√¶rer en del af skylden.

    Dybest set er det et sp√łrgsm√•l om en reel ligestilling, n√•r vi kr√¶ver en st√łrre indsats og handling over for vold i hjemmet. Det nye og meget progressive ved den her konvention er nemlig ogs√•, at man anerkender vold mod kvinder som et strukturelt problem ‚Äď et problem, som adskiller sig fra andre former for problemer med vold, fordi det udspringer af k√łnsroller og kvindeundertrykkelse. Og n√•r vi ratificerer den her konvention, siger vi ikke bare nej til vold, vi siger nej til den kvindeundertrykkelse og den mangel p√• reel ligestilling, der legitimerer, at partnere ud√łver vold og psykisk terror mod deres n√¶rmeste. Vi stiller os op som beskyttere og v√¶rn omkring de b√łrn, der oplever deres mor eller far blive udsat for vold i hjemmet, som √łdel√¶gges som mennesker, og som er i risiko for at videref√łre den voldelige adf√¶rd i deres eget voksenliv.

    Det er denne s√¶rlige tilgang og det at forst√• vold mod kvinder som et ligestillingsproblem, som en strukturelt problem i samfundet, som noget, der ikke kun har noget med biologi at g√łre, men den m√•de, vi ser k√łn og k√łnsroller p√• i vores samfund, der g√łr denne konvention s√¶rlig progressiv.

    Derfor vil jeg også påpege, at når vi taler om 29.000 kvinder i Danmark, der udsættes for partnervold, taler vi også samtidig om ca. 100 millioner europæiske kvinder, der udsættes for partnervold årligt. Det er rigtig, rigtig mange mennesker, og vi har et ansvar for at presse på, for at endnu flere lande ratificerer den her konvention. Når Danmark har sat sin underskrift, mangler vi to mere, og så kan den træde i kraft.

    Det er en del af det at udbrede menneskerettigheder ‚Äď retten til egen krop, retten til at sige nej over for vold ‚Äď til andre lande, som er positivt, og som er der, hvor Danmark burde g√• forrest. Derfor forekommer det mig ogs√• s√¶rlig mystisk, at Dansk Folkeparti i sin begrundelse siger, at de ikke mener, at Danmark skal tiltr√¶de konventionen. Det at udbrede menneskerettigheder til resten af Europa, det at st√• sammen i Europa mod vold og for menneskerettigheder burde s√•dan set ogs√• v√¶re Dansk Folkepartis opgave, og det har meget, meget lidt med dansk suver√¶nitet at g√łre. Det har noget at g√łre med kvinders rettigheder.

    S√• vi st√łtter selvf√łlgelig lovforslaget.

  23. Kl. 1314. F√łrste n√¶stformand, Bertel Haarder:
    Tak til Enhedslistens ordf√łrer.
    S√• er det Liberal Alliances ordf√łrer, hr. Ole Birk Olesen.

  24. Kl. 1314. Ole Birk Olesen, LA:
    Jeg skal l√¶se en tale op p√• vegne af Liberal Alliances retsordf√łrer, hr. Simon Emil Ammitzb√łll, som ikke har mulighed for at v√¶re her i dag.

    Liberal Alliance deltager naturligvis gerne i kampen mod vold og undertrykkelse, og det skal derfor ikke være nogen hemmelighed, at vi flere gange har talt for skærpelser af lovgivningen på området. Det forslag, vi behandler i dag, kommer som bekendt, for at Danmark kan ratificere Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet.

    Vi noterer os, at g√¶ldende dansk lovgivning i vidt omfang allerede opfylder de forpligtelser, der er indeholdt i konventionen, men vi er alligevel glade for, at der er nogle √¶ndringer. Vi er f.eks. glade for, at for√¶ldelsesfristen i sager om tvangs√¶gteskab, tvangsabort og tvangssterilisation beg√•et over for et barn under 18 √•r fremover f√łrst skal begynde at l√łbe, n√•r offeret fylder 21 √•r. I vores bog er det et fint initiativ, da den slags alvorlige overgreb mod mindre√•rige kr√¶ver en helt s√¶rlig indsats og opm√¶rksomhed.

    Liberal Alliance ser således velvilligt på det lovforslag, vi behandler i dag.

  25. Kl. 1316. F√łrste n√¶stformand, Bertel Haarder:
    Tak til Liberal Alliances ordf√łrer. Og s√• er det den Konservative ordf√łrer, hr. Tom

  26. Kl. 1316. Tom Behnke, KF:
    Ogs√• fra konservativ side skal der lyde positive r√łster til lovforslaget her. Vi kan st√łtte lovforslaget og synes, det er fint, at vi f√•r ratificeret. Vores udgangspunkt er i den sammenh√¶ng, at vold er vold, og vold er strafbart. Det skal det selvf√łlgelig v√¶re. Det er helt uacceptabelt, og det er det s√•dan set, uanset om volden finder sted i hjemmet eller uden for hjemmet. Og det er det ogs√•, uanset om offeret er mand eller kvinde. Vold er uacceptabel. S√• selvf√łlgelig skal vi komme efter volden og gerningsm√¶ndene og s√łrge for, at de bliver straffet, ingen tvivl om det.

    Men n√•r det s√• er sagt s√•dan helt generelt, s√• er det jo heller ikke nogen hemmelighed, at der er omr√•der, hvor der er behov for, at man s√¶tter s√¶rlig fokus p√• og tager s√¶rlig h√•nd om nogle problemer, hvor det m√•ske er endnu sv√¶rere at beg√• sig, og hvor det er sv√¶rt at kunne komme til at anmelde det til myndighederne. Og n√•r det s√• endelig sker, s√• er det vigtigt, at det bliver taget meget alvorligt. Derfor er vi positive over for, at man ratificerer den her konvention, ingen problemer i det. Men vi er for s√• vidt ikke enige i det, som regeringen foresl√•r, nemlig at man tager forbehold for det her med stalking. Jeg ved godt, at man som regeringen formentlig er n√łdt til at g√łre det, fordi den danske lovgivning lige nu er indrettet p√• en s√•dan m√•de, at man er n√łdt til at tage det forbehold. Men jeg vil gerne understrege, at for mig som konservativ er det ikke v√¶sentligt, at man for at kunne blive d√łmt for stalking f√łrst har f√•et et tilhold. Det er s√•dan, reglerne er i Danmark i dag, og regeringen √łnsker s√• at fastholde, at s√•dan skal det v√¶re. Det er derfor, man √łnsker at tage et forbehold i forhold til konventionen.

    Der vil jeg bare sige: Det er vi ikke enige i. Vi √łnsker, at det skal v√¶re strafbart at foretage stalking, uanset om man har f√•et et tilhold f√łrst eller ej, og vi h√•ber s√•dan set p√•, at vi p√• et tidspunkt kan opn√• et flertal i Folketinget for, at vi kan gennemf√łre den lov√¶ndring. Det vil vi kunne, ogs√• selv om vi har taget forbehold i forhold til konventionen, for forbeholdet betyder ikke, at vi ikke kan g√łre det, det betyder bare, at vi ikke beh√łver at g√łre det. Og det h√•ber jeg at ministeren og regeringen husker p√•.

    S√• synes jeg ogs√•, det er v√¶rd at understrege, at n√•r vi taler om en konvention her, som handler om vold mod kvinder og vold i hjemmet, s√• kunne man m√•ske lidt morsomt bem√¶rke, at det er lidt underligt, at hverken ligestillingskommiss√¶ren eller vores egen ligestillingsminister ligesom har gjort anskrig i den sammenh√¶ng og sagt, at den her lovgivning, den her konvention jo er s√•dan lidt k√łnssk√¶v, men det er der jo, som det er n√¶vnt, en god grund til.

    N√•r det er sagt, er jeg ogs√• n√łdt til at understrege, at vi i Danmark halter bagud i forhold til vold mod m√¶nd, for hvor vi i Danmark har krisecentre til voldsramte kvinder, s√• har voldsramte m√¶nd ingen steder at g√• hen. Og det synes jeg er et problem. Voldsramte m√¶nd er henvist til at s√łge ned p√• et almindeligt herberg eller en varmestue eller lignende. Der er reelt ingen muligheder for voldsramte m√¶nd.

    Så lige så vigtigt det er, at vi nu har en konvention, der handler om vold mod kvinder og vold i hjemmet, så burde man faktisk også have en konvention mod vold mod mænd. Og vi burde i Danmark tage nogle initiativer til at få samlet op i forhold til den mangel, der er. Det er en mangel, der har været i mange år, så det er ikke belastende for eller en beskyldning mod den nuværende regering, slet ikke, det er bare en konstatering af, at der er en skævhed i den måde, vi behandler det her problem på i Danmark, hvor der heldigvis bliver taget god hånd om voldsramte kvinder, og det skal vi blive ved med. Men der mangler initiativer i forhold til at tage hånd om voldsramte mænd.

  27. Kl. 1320. F√łrste n√¶stformand, Bertel Haarder:
    Tak til den konservative ordf√łrer.
    Så har justitsministeren mulighed for at hæfte en ende på debatten.

  28. Kl. 1320. Justitsministeren, Morten B√łdskov:
    Tak for det, formand. Det vil jeg benytte mig af, og jeg håber, at det kan lykkes.

    F√łrst vil jeg selvf√łlgelig lige starte med at takke ordf√łrerne for den, kan man sige, meget positive modtagelse, der er her af lovforslaget. Det er jo et emne, vi har diskuteret f√łr, hvor der ogs√• var stor opbakning til, at vi skulle bev√¶ge os i den her retning.

    Der er jo tale om et lovforslag, som f√łrst og fremmest har til form√•l at indhente, som det hedder, Folketingets samtykke til, at vi fra dansk side tiltr√¶der Europar√•dets konvention til forebyggelse og bek√¶mpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet, popul√¶rt kaldet Europar√•dets konvention om vold mod kvinder. Lovforslaget g√•r som sagt samtidig ud p√• at √¶ndre straffelovens for√¶ldelsesregler, s√• for√¶ldelsesfristen i sager om tvangs√¶gteskab, tvangsabort og tvangssterilisation, der beg√•s over for et barn under 18 √•r, tidligst begynder at l√łbe, n√•r offeret fylder 21 √•r. Dermed vil lovforslaget v√¶re med til at sikre, at dansk lovgivning fuldt ud lever op til de krav, som Europar√•dets konvention om vold mod kvinder stiller os over for.

    Med de bem√¶rkninger tror jeg, at jeg vil sige tak for en rigtig god debat og en meget, meget bred opbakning. Der har v√¶ret nogle sp√łrgsm√•l til enkelte artikler, bl.a. artikel 34 har v√¶ret til debat, og andre. Det kan vi godt tage her, men det er meget kompliceret, og m√•ske tjener det til den f√¶lles forst√•else af omfanget af det, at vi g√łr det p√• skrift i udvalgsarbejdet. Men hvis der er sp√łrgsm√•l, s√• svarer jeg selvf√łlgelig gerne p√• dem her.

  29. Kl. 1322. F√łrste n√¶stformand, Bertel Haarder:
    Der er ikke nogen sp√łrgsm√•l, s√• vi siger tak til justitsministeren.
    Da der ikke er flere, der har bedt om ordet, er forhandlingen sluttet.

    Jeg foreslår, at lovforslaget henvises til Retsudvalget.
    Hvis ingen g√łr indsigelse, betragter jeg det som vedtaget.

    Det er vedtaget.

Referatet af 1. behandlingen hos Folketinget.