LGBT+ trivsel og åbenhed blandt lærere i grundskolen

Vist 47 gange.

LGBT+ trivsel og åbenhed blandt lærere i grundskolen
LGBT+ trivsel og åbenhed blandt lærere i grundskolen

Titel LGBT+ trivsel og åbenhed
blandt lærere i grundskolen
Forfatter Bjarke Oxlund
Kapitel 2: Sinja Kongshøj Laursen
Ansvarlig: Maria Ventegodt
Sprog Dansk
Udgivet af Institut for Menneskerettigheder
Undersøgelsesperiode Maj 2018 til juni 2019
Udgivet 13. august 2019
Antal sider 100
ISBN-13 978-87-93893-01-6
E-ISBN 978-87-93893-00-9

Rapporten bruger betegnelsen “LGBT+” bÃ¥de i rapportoverskriften og gennem hele rapporten, men undersøgelsesresultatet, som det er anført i rapporten, omhandler reelt alene LGB-forhold. Det ses bl.a. ved, at der i afsnittet “5.1 Opsamling” anføres: “Vi har fÃ¥ eller ingen besvarelser fra transkønnede og interkønnede lærere.”, og under “Terminologi”, at transkønnedes forhold ikke kan belyses særskilt.
At det forholder sig sådan er ret indlysende, idet der ikke er noget spørgsmål, om læreren er transkønnet eller mulighed for at oplyse/forklare sin kønsidentitet.

I omtalen af rappporten den 13. august 2019 indleder Institut for Menneskerettigheder med at skrive:
“I den danske grundskole kan lærere, der identificerer sig som LGBT+, generelt set være Ã¥bne om deres seksuelle orientering eller kønsidentitet overfor ledere og kolleger.”

Rapporten og dens værdi skal ikke forklejnes, men rapporten havde været bedre, hvis undersøgelsen og dermed rapporten specifikt havde indeholdt noget om transkønnede lærere, hvilket ikke er tilfældet.
Tina Thranesen

* * *
Uddrag fra rapporten

  • 6.588 lærere (50,2 procent) ud af en stikprøve pÃ¥ i alt 13.124 lærere har besvaret et spørgeskema om trivsel og Ã¥benhed i forhold til seksuel orientering og kønsidentitet.
  • 288 lærere, der identificerer sig som LGBT+, har lavet fulde besvarelser.
  • 88 lærere, som ikke har ønsket at oplyse deres seksuelle orientering, har lavet fulde besvarelser.
  • 22 af de lærere, der identificerer sig som LGBT+, har desuden medvirket i semistrukturerede kvalitative interviews.
  • Seks ud af ti lærere, der identificerer sig som LGBT+, føler, at deres kolleger og ledere er helt Ã¥bne i forhold til seksuel orientering og kønsidentitet.

ANBEFALINGER

  • Skoleledere bør være meget tydelige i forhold til at sikre Ã¥bne og inkluderende arbejdsmiljøer for LGBT+-personer pÃ¥ den enkelte skole.
  • Lærernes fagforeninger bør styrke deres tilbud til lærere, der identificerer sig som LGBT+, sÃ¥ de ved, at de kan trække bÃ¥de pÃ¥ den lokale tillidsrepræsentant og pÃ¥ hovedkontorets ressourcer, hvis de fÃ¥r behov for det.
  • Ligestillingsministeren bør tage initiativ til, at de danske love og regler ændres, sÃ¥ det fremgÃ¥r udtrykkeligt, at pÃ¥ baggrund af kønsidentitet og kønsudtryk er beskyttede diskriminationsgrunde.

2.5 SAMMENFATNING
Ovenstående gennemgang viser, at dansk ret beskytter LGBT+-personer mod diskrimination på arbejdsmarkedet. Således er seksuel orientering udtrykkeligt beskyttet efter forskelsbehandlingsloven, mens kønsudtryk og kønsidentitet ikke er udtrykkeligt beskyttet, men er blevet indfortolket i ligebehandlingslovens beskyttelse mod forskelsbehandling på grund af køn.

På den baggrund anbefaler Institut for Menneskerettigheder, at ligestillingsministeren bør tage initiativ til, at de danske love og regler tydeliggøres, så det fremgår mere klart, at forskelsbehandling på baggrund af kønsudtryk og kønsidentitet er en beskyttet diskriminationsgrund.
[…]

5.4 ANBEFALING 3: LIGESTILLINGSMINISTEREN
Gennemgangen af love og regler viser, at dansk ret beskytter LGBT+-personer mod diskrimination på arbejdsmarkedet. Således er seksuel orientering udtrykkeligt beskyttet efter forskelsbehandlingsloven, og kønsudtryk og kønsidentitet er blevet indfortolket i ligebehandlinglovens beskyttelse mod forskelsbehandling på grund af køn.

Institut for Menneskerettigheder anbefaler derfor, at:

KAPITEL 6
APPENDIKSER
6.1 APPENDIKS A: SPØRGESKEMAET I TEKSTFORMAT

[…]
  1. Hvordan vil du beskrive din seksuelle orientering? (Anden orientering: Uddyb/ Biseksuel/Bøsse/Heteroseksuel/Lesbisk/Queer/Ønsker ikke at svare) [Heteroseksuelle skilles fra her]
    […]
  2. I hvilket omfang føler du dig usikker ved at varetage undervisning om seksuel orientering eller kønsidentitet? (I høj grad/I mindre grad/I nogen grad/Slet ikke/Ved ikke/Ønsker ikke at svare)
  3. Hvor åben er du overfor dine kolleger om din seksuelle orientering eller kønsidentitet? (Helt lukket/Helt åben/Ret lukket/Ret åben/Ved ikke/Ønsker ikke at svare)
  4. Hvor åben er du overfor din ledelse om din seksuelle orientering eller kønsidentitet? (Helt lukket/Helt åben/Ret lukket/Ret åben/Ved ikke/Ønsker ikke at svare)
  5. Hvor åben er du overfor dine elever om din seksuelle orientering eller kønsidentitet? (Helt lukket/Helt åben/Ret lukket/Ret åben/Ved ikke/Ønsker ikke at svare)
  6. Hvor åben er du overfor dine elevers forældre om din seksuelle orientering eller kønsidentitet? (Helt lukket/Helt åben/Ret lukket/Ret åben/Ved ikke/ Ønsker ikke at svare)
  7. Hvor åben er du om din seksuelle orientering eller kønsidentitet uden for en arbejdssammenhæng? (Helt lukket/Helt åben/Ret lukket/Ret åben/Ved ikke/ Ønsker ikke at svare)
  8. Oplever du overordnet, at din arbejdsplads er positiv overfor LGBT+? (I høj grad/I mindre grad/I nogen grad/Slet ikke/Ved ikke/Ønsker ikke at svare)
  9. I hvilket omfang føler du dig sårbar i forhold til at varetage seksualundervisning på grund af din seksuelle orientering eller kønsidentitet? (I høj grad/I mindre grad/I nogen grad/Slet ikke/Ved ikke/Ønsker ikke at svare)
  10. Føler du, at du bliver dårligere behandlet af din arbejdsgiver på grund af din seksuelle orientering eller kønsidentitet? (I høj grad/I mindre grad/I nogen grad/Slet ikke/Ved ikke/Ønsker ikke at svare)
  11. Vil du være åben om din seksuelle orientering eller kønsidentitet, hvis du søger et nyt job? (Ja/Nej/Nægter at svare/Ved ikke)
  12. Institut for Menneskerettigheder vil gerne foretage kvalitative interviews med lærere, der identificerer sig som LGBT+. Kunne du have lyst til at deltage i et interview? (Ja/Nej)

6.3 APPENDIKS C: KVALITATIV SPØRGEGUIDE
INTERVIEWGUIDE, LGBT+-LÆRERE

[…]
Køn(sidentitet) i arbejdslivet
Hvordan kommer køn i spil på din arbejdsplads? Hvordan er fordelingen af mænd og kvinder m.m.? Har du kolleger, som ikke ciskønnede (forklar eventuelt)?
Er der efter din opfattelse stærke normer for kønnet adfærd på din skole? Beskriv gerne.
I hvilke situationer i dit arbejdsliv føler du, at du kan være dig selv, og i hvilke føler du ikke, du kan være dig selv?
[…]

* * *
Rapporten i pdf-format hos Institut for Menneskerettigheder.
Omtale af rapporten den 13. autust 2019 hos Institut for Menneskerettigheder.