LGBT Danmarks høringsskrivelse af 26. marts 2014 til forslag om ændring af lov om Det Centrale Personregister – juridisk kønsskifte m.v.

Vist 218 gange.

LGBT Danmark
LGBT Danmark
Høringsskrivelsen fra LGBT Danmark gengives herunder

Chefkonsulent Grete Kongstad
gk@cpr.dk
Kopi til: cpr@cpr.dk

26. marts 2014

Vedr.: Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregisterjuridisk kønsskifte

LGBT Danmark, Landsforeningen for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transpersoner er glade for det fremsatte forslag til ændring af lov om Det Centrale Personregister, der muliggør juridisk kønsskifte uden krav om kastration eller andre kirurgiske indgreb eller anden form for behandling,
f.eks. hormonbehandling.

Landsforeningen finder det meget tilfredsstillende, at regeringen har valgt den model, der i videst mulige grad anerkender det enkelte individs egen opfattelse og beslutning.

Landsforeningen har følgende bemærkninger til lovforslaget.

Undtagelse
Landsforeningen henstiller, at der indsættes en bestemmelse, således at der gøres
undtagelse fra refleksionsreglen for personer, der ved lovens ikrafttrædelse efter
nugældende lovgivning har ansøgt om tilladelse til:
  1. fornavnsændring til et fornavn, der betegner det modsatte køn, og/eller
  2. X som kønsbetegnelse i deres pas, og/eller
  3. operativt kønsskifte,

således at disse personer kan få det juridiske kønsskiftet straks efter indgivelse af ansøgning derom eller senest seks måneder efter tidspunktet for deres ansøgning, idet disse personer allerede har haft eller er påbegyndt en refleksionsperiode.
Det er ikke meningsfuldt, at de skal have yderligere en refleksionsperiode.

Misbrug
Landsforeningen anser det ikke for sandsynligt, at der vil ske misbrug af muligheden for juridisk kønsskifte.

De af den tværministerielle arbejdsgruppe anførte begrundelser for misbrug “så som et ønske om at skifte køn ”for sjov”, som led i en aktion for større ligestilling mellem mænd og kvinder mv., i et forsøg på at sløre sin identitet eller for at opnå kønsrelaterede fordele”, må mere betegnes som teoretiske end reelle.

Som den tværministerielle arbejdsgruppe også anførte i sin rapport, så vil urigtige oplysninger i den afgivne erklæring om begrundelsen for ansøgningen om kønsskifte efter omstændighederne kunne straffes efter straffelovens § 163.

Strafmuligheden (bøde eller fængsel indtil 4 måneder) vil helt givet medvirke til at forhindre misbrug af ordningen. Det vil nok blive betragtet som en for høj “pris” at betale, hvis ønsket om juridisk kønsskifte ikke er reelt.

Refleksionsperiode vil foruden at sikre mod en impulsiv beslutning, som anført i den tværministerielle arbejdsgruppes rapport, også gøre et misbrug til en så langvarig proces, at det må anses for udelukket.

Strafmuligheden og refleksionsperiode vil derfor både hver for sig og tilsammen sikre mod misbrug.

Unge under 18 år og umyndige
Landsforeningen noterer sig med beklagelse, at hverken rapporten fra den tværministerielle arbejdsgruppe eller selve lovudkastet indeholder forslag eller bestemmelser om juridisk kønsskifte for unge under 18 år og henstiller, at der efter behandlingen af indeværende lovforslag tages initiativ til, at unge under 18 år og ikkemyndige med samtykke fra forældremyndighedsindehaver/ værge får mulighed for juridisk kønsskifte.

Anbefaling
Landsforeningen anbefaler med disse bemærkninger lovforslaget til vedtagelse.

Med venlig hilsen
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner

Vibe Grevsen
Transpolitisk talsperson
Søren Laursen
Forperson

* * *
Høringsskrivelsen i pdf-format.