LGBT Danmarks Ã¥bne brev af 21. februar 2011 til ligestillingsmin. om kampagnen: Skift job – ikke køn – stigmatiserer. Spgsm. S 1213 af 22. februar 2011 om det Ã¥bne brev. Svar 2. marts 2011.

Vist 319 gange.

LGBT Danmark
LGBT Danmark
LGBT Danmark udsendte den 21. februar 2011 en pressemeddelelse om, at foreningen havde sendt et Ã¥bent brev til Ligestillingsminister Lykke Friis om ministeriets nye kampagne: Skift job – ikke køn [1].
Kampagnen handler om at få mænd til at skifte til tranditionelle kvindefat, og kan ses på www.skiftjob.dk den til formålet oprettede hjemmeside.
Den 22. februar 2011 stillede Kamal Qureshi (SF) § 20-spørgsmÃ¥l S 1213 – samling 2010-11 – om Ligestillingsministeriets kampagne, Skift job – ikke køn til ligestilingsminister, Lykke Friis, der svarede den 2. marts 2011.

Indhold
Henvendelsen
Spørgsmålet
Svaret
Kildehenvisning

[Til indhold] Det åbne brev til ligestillingsminister, Lykke Friis.

Skift job - ikke køn
Skift job – ikke køn
Kære Lykke Friis
Vi skriver til dig, fordi vi finder din nye kampagne, Skift Job – Ikke Køn (www.skiftjob.dk), yderst problematisk.

LGBT Danmark er fuldstændig enig i, at det er en god idé at bryde kønsbarriererne pÃ¥ fagomrÃ¥derne, det er et initiativ vi til fulde støtter op om. Men mÃ¥den, det sker pÃ¥, er utilfredsstillende for os og for det danske samfund. Kampagnen handler om at nedbryde kønsstereotype uddannelses- og jobvalg. De kønsstereotype uddannelses- og jobvalg hænger sammen med kønsstereotype forestillinger om mænd og kvinder, og hvad der er rigtigt for mænd og kvinder. Det er derfor paradoksalt at kampagnen netop spiller pÃ¥ selvsamme kønsstereotype forestillinger: “Frygt ikke – selvom du tager et kvindejob er du stadig en rigtig mand”. Ideen bag kampagnen er dog, som tidligere nævnt god. Hvad vi imidlertid ikke kan acceptere er, hvordan kampagnen spiller pÃ¥ og forstærker udgrænsning af transkønnede fra kategorierne “mand” og “kvinde”. Kampagnens slogan medvirker til afstandtagen til og frygt for kønsskifte.

Den frygt skaber stigmatisering. En stigmatisering der rammer transkønnede som en betonvæg på arbejdsmarkedet. Undersøgelser viser, at transkønnede meget ofte har svært ved at komme i arbejde og har forøget risiko for fyring og mobning på arbejdspladsen. Et alt for højt antal transkønnede er ufrivilligt arbejdsløse.

Derfor synes vi, dit valg af reklameslogan er forfejlet og skader kampagnens gennemslagskraft. I stedet for at skabe rummelighed cementerer det eksklusion. Arbejdsmarkedet er stadig en eksklusiv klub for “rigtige mænd” og “rigtige kvinder”. Vi er overbeviste om, at det ikke har været ministerens intention at udstille transkønnede eller sÃ¥re nogen, men kampagnens udformning er udtryk for manglende fornemmelse for en ikke-stereotyp forstÃ¥else af køn. Det er et problem, ikke bare pÃ¥ arbejdsmarkedet, men pÃ¥ alle omrÃ¥der af samfundslivet, og at Ministeren for Ligestilling pÃ¥ denne mÃ¥de styrker forskelsbehandling er sÃ¥vel trist som uacceptabelt.

Det er vores håb, at Ministeren vil sikre, at fremtidige initiativer fra Ligestillingsministeriet ikke stigmatiserer bestemte minoritetsgrupper. LGBT Danmark stiller sig gerne til rådighed med ekspertise indenfor metoder, som bryder med kønsmæssig vanetænkning, og dermed kan facilitere forandring.

På forhånd tak,

Rikke Voergård-Olesen
Arbejdsmarkedspolitisk talsperson
LGBT Danmark
Sebastian Svegaard
Transpolitisk talsperson
LGBT Danmark

* * *
[Til indhold] Spørgsmålet
Vil ministeren kommentere LGBT Danmarks Ã¥bne brev af 21. februar 2011, som kritiserer den nye kampagne »Skift job – ikke køn« for at medvirke til »afstandtagen til og frygt for kønsskifte?

[Til indhold] Svaret
FormÃ¥let med kampagnen “Skift job – ikke køn” er at nedbryde nogle af de barrierer, der i dag hindrer mænd i at fÃ¥ uddannelse eller tage beskæftigelse inden for de klassiske “kvindefag”. Vi ved, at stereotype forestillinger om, hvad der er normalt eller rigtigt at beskæftige sig med som henholdsvis mand eller kvinde, har en stor indflydelse pÃ¥ kvinder og mænds valg af uddannelse og job.

Derfor er det vigtigt, at forsøge at ændre ved det kønsopdelte arbejdsmarked, hvor vi ved, at 60 procent vælger typiske “mande-” eller “kvindefag”.

Det har selvfølgelig ikke været intentionen, at kampagnens budskab kan lyde som en stigmatisering eller afstandtagen til transseksuelle personer.

Som jeg ogsÃ¥ har svaret LGBT Danmark, er jeg tværtimod af den overbevisning, at Danmark har brug for alle personers ressourcer og kompetencer – uanset seksualitet, køn, race eller religiøs overbevisning. I det hele taget er rettigheder for homoseksuelle og transkønnede et emne, som igennem flere Ã¥r har optaget mig.

Jeg har selvfølgelig noteret mig LGBT Danmark‘s pointe, og vil have den i tankerne i den fremtidige indsats med at nedbryde det kønsopdelte uddannelsesvalg og arbejdsmarked.

* * *
[Til indhold] Kildehenvisning
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet og svaret.
Spørgsmålet og svaret hos Folketinget i pdf-format.

* * *
Note af Tina Thranesen.
  1. [Retur] Kampagnens slogan “Skift job – ikke køn” er efterfølgende ændret til: “Skift job, mand!”
    Kampagnen hører – efter omlægning af nogle ministeriersresortomrÃ¥der – nu hjemme under Børne- Ligestillings- Integrations- og Socialministeriet.