LGBT Danmarks √•bne brev af 21. februar 2011 til ligestillingsmin. om kampagnen: Skift job – ikke k√łn – stigmatiserer. Spgsm. S 1213 af 22. februar 2011 om det √•bne brev. Svar 2. marts 2011.

Vist 259 gange.

LGBT Danmark
LGBT Danmark
LGBT Danmark udsendte den 21. februar 2011 en pressemeddelelse om, at foreningen havde sendt et √•bent brev til Ligestillingsminister Lykke Friis om ministeriets nye kampagne: Skift job – ikke k√łn [1].
Kampagnen handler om at få mænd til at skifte til tranditionelle kvindefat, og kan ses på www.skiftjob.dk den til formålet oprettede hjemmeside.
Den 22. februar 2011 stillede Kamal Qureshi (SF) ¬ß 20-sp√łrgsm√•l S 1213 – samling 2010-11 – om Ligestillingsministeriets kampagne, Skift job – ikke k√łn (www.skiftjob.dk) til ligestilingsminister, Lykke Friis, der svarede den 2. marts 2011.

Indhold
Henvendelsen
Sp√łrgsm√•let
Svaret
Kildehenvisning

[Til indhold] Det åbne brev til ligestillingsminister, Lykke Friis.

Skift job - ikke k√łn
Skift job – ikke k√łn
Kære Lykke Friis
Vi skriver til dig, fordi vi finder din nye kampagne, Skift Job – Ikke K√łn (www.skiftjob.dk), yderst problematisk.

LGBT Danmark er fuldst√¶ndig enig i, at det er en god id√© at bryde k√łnsbarriererne p√• fagomr√•derne, det er et initiativ vi til fulde st√łtter op om. Men m√•den, det sker p√•, er utilfredsstillende for os og for det danske samfund. Kampagnen handler om at nedbryde k√łnsstereotype uddannelses- og jobvalg. De k√łnsstereotype uddannelses- og jobvalg h√¶nger sammen med k√łnsstereotype forestillinger om m√¶nd og kvinder, og hvad der er rigtigt for m√¶nd og kvinder. Det er derfor paradoksalt at kampagnen netop spiller p√• selvsamme k√łnsstereotype forestillinger: “Frygt ikke – selvom du tager et kvindejob er du stadig en rigtig mand”. Ideen bag kampagnen er dog, som tidligere n√¶vnt god. Hvad vi imidlertid ikke kan acceptere er, hvordan kampagnen spiller p√• og forst√¶rker udgr√¶nsning af transk√łnnede fra kategorierne “mand” og “kvinde”. Kampagnens slogan medvirker til afstandtagen til og frygt for k√łnsskifte.

Den frygt skaber stigmatisering. En stigmatisering der rammer transk√łnnede som en betonv√¶g p√• arbejdsmarkedet. Unders√łgelser viser, at transk√łnnede meget ofte har sv√¶rt ved at komme i arbejde og har for√łget risiko for fyring og mobning p√• arbejdspladsen. Et alt for h√łjt antal transk√łnnede er ufrivilligt arbejdsl√łse.

Derfor synes vi, dit valg af reklameslogan er forfejlet og skader kampagnens gennemslagskraft. I stedet for at skabe rummelighed cementerer det eksklusion. Arbejdsmarkedet er stadig en eksklusiv klub for “rigtige m√¶nd” og “rigtige kvinder”. Vi er overbeviste om, at det ikke har v√¶ret ministerens intention at udstille transk√łnnede eller s√•re nogen, men kampagnens udformning er udtryk for manglende fornemmelse for en ikke-stereotyp forst√•else af k√łn. Det er et problem, ikke bare p√• arbejdsmarkedet, men p√• alle omr√•der af samfundslivet, og at Ministeren for Ligestilling p√• denne m√•de styrker forskelsbehandling er s√•vel trist som uacceptabelt.

Det er vores h√•b, at Ministeren vil sikre, at fremtidige initiativer fra Ligestillingsministeriet ikke stigmatiserer bestemte minoritetsgrupper. LGBT Danmark stiller sig gerne til r√•dighed med ekspertise indenfor metoder, som bryder med k√łnsm√¶ssig vanet√¶nkning, og dermed kan facilitere forandring.

På forhånd tak,

Rikke Voergård-Olesen
Arbejdsmarkedspolitisk talsperson
LGBT Danmark
Sebastian Svegaard
Transpolitisk talsperson
LGBT Danmark

* * *
[Til indhold] Sp√łrgsm√•let
Vil ministeren kommentere LGBT Danmarks √•bne brev af 21. februar 2011, som kritiserer den nye kampagne ¬ĽSkift job – ikke k√łn¬ę for at medvirke til ¬Ľafstandtagen til og frygt for k√łnsskifte?

[Til indhold] Svaret
Form√•let med kampagnen “Skift job – ikke k√łn” er at nedbryde nogle af de barrierer, der i dag hindrer m√¶nd i at f√• uddannelse eller tage besk√¶ftigelse inden for de klassiske “kvindefag”. Vi ved, at stereotype forestillinger om, hvad der er normalt eller rigtigt at besk√¶ftige sig med som henholdsvis mand eller kvinde, har en stor indflydelse p√• kvinder og m√¶nds valg af uddannelse og job.

Derfor er det vigtigt, at fors√łge at √¶ndre ved det k√łnsopdelte arbejdsmarked, hvor vi ved, at 60 procent v√¶lger typiske “mande-” eller “kvindefag”.

Det har selvf√łlgelig ikke v√¶ret intentionen, at kampagnens budskab kan lyde som en stigmatisering eller afstandtagen til transseksuelle personer.

Som jeg ogs√• har svaret LGBT Danmark, er jeg tv√¶rtimod af den overbevisning, at Danmark har brug for alle personers ressourcer og kompetencer – uanset seksualitet, k√łn, race eller religi√łs overbevisning. I det hele taget er rettigheder for homoseksuelle og transk√łnnede et emne, som igennem flere √•r har optaget mig.

Jeg har selvf√łlgelig noteret mig LGBT Danmark‘s pointe, og vil have den i tankerne i den fremtidige indsats med at nedbryde det k√łnsopdelte uddannelsesvalg og arbejdsmarked.

* * *
[Til indhold] Kildehenvisning
Folketingets journal vedr√łrende sp√łrgsm√•let og svaret.
Sp√łrgsm√•let og svaret hos Folketinget i pdf-format.
Kampagnen: Skift job – ikke k√łn

* * *
Note af Tina Thranesen.
  1. [Retur] Kampagnens slogan “Skift job – ikke k√łn” er efterf√łlgende √¶ndret til: “Skift job, mand!”
    Kampagnen h√łrer – efter oml√¶gning af nogle ministeriersresortomr√•der – nu hjemme under B√łrne- Ligestillings- Integrations- og Socialministeriet.