LGBT Danmarks h√łringssvar af 21. august 2014 til JM’s udkast til √¶ndring af pasbekendtg√łrelsen.

LGBT Danmark
LGBT Danmark indsendte den 21. august 2014 h√łringssvar til Justitsministeriets udkast af 10. juli 2014 til √¶ndring af pasbekendtg√łrelsen.

H√łringssvaret gengives i sin helhed herunder.

Torsdag den 21. august 2014.
Justitsministeriet
yam@jm.dk og
sikkerhed.forebyggelseskontoret@jm.dk

H√łringssvar vedr. Justitsministeriets udkast af 1. juli 2014 til √¶ndring af
bekendtg√łrelsen om pas m.v.

LGBT Danmark er overordnet tilfreds med Justitsministeriets udkast af 1. juli 2014 til √¶ndring af bekendtg√łrelsen om pas m.v.

I udkastet foreslås § 4, stk. 5 affattet således:
  Kommunalbestyrelsen kan tillade, at k√łnnet betegnes X, hvis en pasans√łger, der er fyldt 18 √•r, afgiver en skriftlig erkl√¶ring om, at √łnsket om k√łnsbetegnelsen X er begrundet i en oplevelse af at tilh√łre det andet k√łn, eller den p√•g√¶ldende dokumenterer tidligere at v√¶re blevet tildelt nyt personnummer efter ¬ß 3, stk. 6, i lov om Det Centrale Personregister.

LGBT Danmark ser gerne, at§ 4, stk. 5 i stedet bliver affattet således:

Kommunalbestyrelsen kan tillade, at k√łnnet betegnes X, hvis en pasans√łger, der er fyldt 18 √•r, afgiver en skriftlig erkl√¶ring om, at √łnsket om k√łnsbetegnelsen X er begrundet i, at den p√•g√¶ldende
  1. har en oplevelse af at tilh√łre det andet k√łn,
  2. har en oplevelse af hverken at tilh√łre det mandlige eller det kvindelige k√łn,
  3. er interk√łnnet, eller
  4. er tildelt nyt personnummer efter § 3, stk. 6, i lov om Det Centrale Personregister.

Begrundelse
Punkt 1
Identisk med Justitsministeriets forslag.

Punkt 2
Der er personer, som har en oplevelse af hverken at tilh√łre det mandlige eller det kvindelige k√łn.
LGBT Danmark finder, at ogs√• disse personer skal have muligheden for at f√• et X som k√łnsbetegnelse i deres pas.

Punkt 3
Der er personer, hvis fysiske k√łnskarakteristika ikke er entydigt mandlige eller kvindelige.
LGBT Danmark finder det rimeligt, at disse personer, hvis de √łnsker det, kan f√• et X som k√łnsbetegnelse i deres pas.

Punkt 4
LGBT Danmark finder ikke, at det er n√łdvendigt, at den p√•g√¶ldende skal dokumentere at have f√•et nyt personnummer.
Dokumentationen findes i Det Centrale Personregister og i den ans√łgning, som den p√•g√¶ldende indgav i forbindelse med ans√łgning om juridisk k√łnsskifte.

ICAO standarden giver mulighed for anvende k√łnsbetegnelserne F, M og X i pas, hvor X anf√łres som “unspecified”, hvilket p√• dansk vil sige “uspecificeret” eller “ikke n√¶rmere angivet”.

LGBT Danmark har v√¶ret glade for, at Justitsministeriet siden 2009 har tilladt transseksuelle at f√• X som k√łnsbetegnelse i deres pas og siden 2010 ogs√• personer, som ganske ligestilles hermed.

If√łlge ICAO standarden betyder k√łnsbetegnelse X imidlertid ikke “transseksuel” og er derfor ikke n√łdvendigvis forbeholdt transseksuelle eller personer, som ganske ligestilles hermed.

Der vil derfor i forhold til ICAO standarden ikke være noget problem i at udvide muligheden for brugen af X som af LGBT Danmark foreslået.

Generelt
Da foreningen anf√łrer fire grunde i mods√¶tning til forslagets to grunde, findes det for overskuelighedens skyld mest hensigtsm√¶ssigt at nummerere grundene.

LGBT Danmark vil yderligere tilf√łje, at selv om det formentlig kun er et mindre antal personer, som vil g√łre brug af muligheden for at f√• et X som k√łnsbetegnelse i deres pas, s√• er det af stor betydning for den enkelte.

Vibe Grevsen
Transpolitisk talsperson
S√łren Laursen
Forperson