Spgsm. 17 den 31. oktober 2019 om at gennemf√łre unders√łgelsen af unge LGBT-personers trivsel i uddannelsessystemet. Svar 26. november 2019.

Vist 58 gange.
Ligestillingsudvalget stillede den 31. oktober 2019 efter √łnske fra Astrid Car√łe (SF) sp√łrgsm√•l 17 – Samling: 2019-20 – om at gennemf√łre unders√łgelsen “Hvordan kan vi f√łlge LGBTI-elevernes trivsel i folkeskolen og p√• ungdomsuddannelserne?“, til b√łrne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), der svarede den 26. november 2019.

Sp√łrgsm√•let
I rapporten “Hvordan kan vi f√łlge LGBTI-elevernes trivsel i folkeskolen og p√• ungdomsuddannelserne?‚ÄĚ fra 2018 bestilt af Undervisningsministeriet og udarbejdet af Dansk Center for Undervisningsmilj√ł (DCUM) foretages en forunders√łgelse af, hvordan LGBTI-elevers trivsel kan monitoreres i folkeskolen og p√• ungdomsuddannelserne. I rapporten fremg√•r det, at det grundet en r√¶kke prim√¶rt juridiske forhold pt. ikke er muligt at gennemf√łre en trivselsm√•ling af LGBTI-personer i uddannelsessystemet som en del af den nationale trivselsm√•ling. Derfor anbefaler DCUM i deres rapport, at en m√•ling af LGBTI trivsel foretages som en selvst√¶ndig unders√łgelse uafh√¶ngig af den nationale trivselsm√•ling. Vil ministeren i den forbindelse redeg√łre for:
  • om ministeren mener, at det er en god id√© at gennemf√łre denne m√•ling separat fra den nationale trivselsm√•ling,
  • om arbejdet med unders√łgelsen af unge LGBTI-personers trivsel i uddannelsessystemet er igangsat og i fald, hvad status er p√• unders√łgelsen,
  • hvis unders√łgelsen ikke er igangsat, om ministeren har i sinde at s√¶tte den i gang og hvorn√•r?

Svar
Danmark skal v√¶re verdens bedste land at v√¶re barn i, og regeringen √łnsker at g√łre mere for at sikre, at flere b√łrn og unge f√•r en god start p√• tilv√¶relsen. Trivsel hos b√łrn og unge LGTBI-personer i folkeskolen og p√• ungdomsuddannelserne er derfor ogs√• noget, der ligger regeringen meget p√• sinde.

Unders√łgelsen af LGBTI-elevers trivsel i folkeskolen og p√• ungdomsuddannelserne er ikke igangsat. DCUM‘s forunders√łgelse er blevet dr√łftet med relevante interessenter p√• omr√•det, og der p√•g√•r pt. et internt arbejde om, hvordan B√łrne- og Undervisningsministeriet f√łlger op p√• unders√łgelsens anbefalinger.

Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil

* * *
Folketingets journal vedr√łrende sp√łrgsm√•let og svaret.
Sp√łrgsm√•let og svaret hos Folketinget i pdf-format.