Patientombuddet. Nedlagt.

Vist 209 gange.
Patientombuddet

Patientombuddet er nedlagt. Det blev i august 2015 en del af Styrelsen for Patientsikkerhed.

Patientombuddet fungerer som √©n samlet indgang for patienter, som √łnsker at klage over den faglige behandling i det danske sundhedsv√¶sen.
Den 1. januar 2011 blev Patientombuddet oprettet som en ny myndighed under Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Patientombuddet er en uafhængig, statslig institution, der har patienterne og parternes retssikkerhed i fokus. Ud over at sikre en grundig og kvalificeret behandling af patienternes klager, har ombuddet også til opgave at bidrage til, at sundhedsvæsenet lærer af fejl og forebygger gentagelse.
Patientombuddet fungerer som √©n ny samlet klageindgang. Alle konkrete klager kan sendes til Patientombuddet. Hvis Patientombuddet ikke selv skal afg√łre sagen, vil Patientombuddet s√łrge for, at sagen bliver sendt til den rette myndighed.

Patientombuddet er sekretariat for
  • Sundhedsv√¶senets Disciplin√¶rn√¶vn, som behandler klager over konkrete sundhedspersoners sundhedsfaglige behandling.
  • Patientskadeanken√¶vnet og L√¶gemiddelskadeanken√¶vnet, som behandler klager over afg√łrelser fra Patientforsikringen om erstatning for patientskader og l√¶gemiddelskader.
  • Det Psykiatriske Anken√¶vn, som behandler klager over afg√łrelser fra Det Psykiatriske Patientklagen√¶vn om blandt andet tvangsbehandling.

Patientombuddet afg√łr som myndighed selv klager over tilsides√¶ttelse af patientrettigheder og klager over sundhedsfaglig behandling, hvor en eventuel kritik √łnskes rettet mod behandlingsstedet og ikke mod en konkret sundhedsperson.

Patientombuddet vejleder om rettigheder til sygehjælp i andre lande efter dansk lovgivning, EU-regler og andre internationale aftaler.

Patientombuddet er oprettet i medf√łr af Lov om Klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsv√¶senet.