Transseksuelle klager over respektl√łs tv-v√¶rt. Artikel i Politiken og andre medier den 18. januar 2011.

Vist 103 gange.
Tirsdag den 18. januar 2011 bragte Politiken en artikel under overskriften: “En studiev√¶rt fra TV 2 √ėstjylland er kommet i homov√¶lten efter direkte interview”.
Artiklen vedr√łrer indslaget i TV2 √ėstjylland den 7. januar 2011 om “Nyt magasin for homoseksuelle”, hvor studiev√¶rten, S√łren √ė. Jensen, lavede et interview med Tine Kristensen, der er indehaver og redakt√łr af det nye Proud! Magazine.
I interviewet fokuserede S√łren √ė. Jensen p√• artiklen “Da far blev til mor” om Betina Hvejsel, der er MtK transseksuel, hendes hustru, Bodil og deres tre b√łrn.

Artiklen i Politiken indledes således
En studiev√¶rts m√•de at omtale en transseksuel kvinde p√• som ‘ham’ og brug af ordet ‘freak show’ i et interview har bragt sindene i kog hos nogle af landets seksuelle minoriteter.
Landsforeningen for b√łsser og lesbiske, LGBT, har derfor indgivet en officiel klage til TV 2 √ėstjylland.

L√¶ngere nede i artiklen kan l√¶ses f√łlgende udtalelse fra TV2 √ėstjylland’s redaktionschef, Eva Kvist:
Hun har sammen med studiev√¶rten gennemg√•et indslaget efter LGBT‘s kritik.
¬ĽS√łren er i tvivl, om det er en han eller hun, men f√•r det forklaret¬ę, siger Eva Kvist, som mener, at det med ‘freak show’ er en misforst√•else.
¬ĽDer findes jo inden for forskellige seksuelle minoriteter, herunder den homoseksuelle, nogen, som er helt ude p√• kanten af noget, hvad jeg tror, mange vil v√¶re enige om, er perverst, og hvor det ogs√• n√¶rmer sig noget ulovligt¬ę siger redaktionschefen.

* * *
Artiklen i Politiken den 18. januar 2011.

* * *
Tilsvarende artikler blev bragt:
Den 18. januar 2011 i BT.
Den 18. januar 2011 i TV2.
Den 18. januar 2011 i Avisen.dk.