Sankthansaften 2007. Tina Thranesens båltale.

Vist 226 gange.

Jeg holder båltale.
Jeg holder båltale.
Tina Thranesens b√•ltale ved Trans-Danmarks Sankthansaftenfest l√łrdag den 23. juni 2007 hos Signe Kruse p√• Djursland.

* * *
Tina Thranesens båltale

Det er mig bekendt f√łrste gang, at transpersoner holder f√¶lles Sankthansfest og jeg er meget glad for at Ulla R√łrvig opfordrede mig til at holde b√•ltalen.
Det vil være dejligt, om denne Sankthansaftenfest 2007 kan blive starten på en tradition.

Hvem er Sankt Hans?
Sankt Hans er en helgen – nemlig Johannes D√łberen.
Den 24. juni er Johannes D√łberens helgendag – den dag, hvor han blev gjort til helgen.
P√• dansk er hans navn – Johannes, blevet til Hans, og dagen f√łr hans helgendag er derfor Sankthansaften.

Midsommervisen
Holger Drachmann skrev Midsommervisen i 1885 og den stammer fra eventyrspillet “Der var en gang”, der havde premiere p√• Det kongelige Teater i 1887.

Visen udtrykker gl√¶de over vores land, dets rige muligheder og de skiftende √•rstider med sommeren som h√łjdepunktet.
Og s√• udtrykker den ogs√• √łnsket om fred og fordragelighed.

Bålet
At samles om b√•let – om ilden kan f√łres tilbage lige s√• langt, som der er beretninger om mennesket.
Ilden var både livgivende og frygtet.
Ilden gav varme og mulighed for at tilberede mad. Men den kunne også forårsage katastrofer, når den kom ud af kontrol.
Det er derfor naturligt, at ilden Рbålet også fik symbolsk kraft, og at mennesker samledes omkring bålet både til hverdag og til fest.

Heksen – hekseprocesser
I slutningen af 1800 tallet Рca. samtidig med, at Drachman skrev Midsommervisen, blev der introduceret den særlige skik med at sætte en heks på toppen af bålet og lade hende gå op i flammer og symbolsk sende heksen til Bloksbjerg.

Bloksbjerg er det h√łjeste punkt i Harzen, og i senmiddelalderen (1300 til 1500) blev bjerget betragtet som heksenes festplads p√• Valborgsaften den 30. april.

Det er derfor n√¶rliggende at tro, at hekseafbr√¶ndingerne er en hedensk skik, men rent faktisk kender vi f√łrst til hekseprocesser og heksebr√¶ndinger efter reformationen, der startede med Martin Luther i 1517.

Den f√łrste heks, der blev br√¶ndt p√• b√•let i Danmark, foregik i Stege i 1540 og den sidste “officielle” hekseafbr√¶nding skete i 1693.
S√• sent som i 1722 kom en “heks” dog p√• b√•let i Salling, og i 1897 blev en s√•kaldt “heks” lynchet i Vendsyssel.
Alene i Danmark mistede op mod tusinde “hekse” livet i flammerne.

Midsommervisen og bålet med heksen
Kombinationen af Midsommervisen og heksen p√• b√•let blev formentlig f√łrste gang brugt ved en midsommerfest p√• Jelling seminarium omkring 1900.

I Midsommervisen skriver Drachmann jo heller ikke om hekseafbrænding, men at vi vil holde dem fra livet med glædesblus. De sorte kræfter har det jo ikke så godt med lys.
Det er derfor i dag en symbolsk handling, – et √łnske om at holde det onde fra livet.
Og det at holde det onde fra livet kan jo fortolkes på mange måder.

Forbundet af 1948
Sankthansaften i 1948 var Axel Lundahl Madsen, der senere fik navneforandring til Axel Axgil til bålfest.
Axel var b√łsse og netop denne aften talte han med ligesindede om de vanskeligheder b√łsser havde i samfundet.
Det blev starten på Forbundet af 1948, som han senere samme år stiftede sammen med andre ligesindede.

Axel levede gennem en menneskealder sammen med Eigil Eskildsen.
De fik begge bevilliget navneskift, s√•ledes, at de begge fik efternavnet Axgil, der blev dannet af deres fornavne – AX som de to f√łrste bogstaver i Axel og GIL, som de sidste tre bogstaver i Eigil.

De var i √łvrigt det f√łrste par, som blev gift ved en ceremoni p√• K√łbenhavns R√•dhus den 1. oktober 1989, hvor loven om registreret partnerskab tr√•dte i kraft.

Forbundet af 1948 har siden skiftet navn til Landsforeningen for B√łsser og Lesbiske – LBL.
At l√¶se LBL‘s historie er p√• mange m√•der som at l√¶se historien om transvestitter og transseksuelle
interne stridigheder og mange små fraktioner. I dag fremstår LBL imidlertid som en enig og meget stærk forening, som også transpersoner nyder godt af.

Heksejagt er desværre heller ikke noget ukendt begreb nyere tid

NEKKAB
Den 21. juni 1919 blev foreningen Nekkab stiftet. Den blev kendt ulovlig af domstolen og opl√łst endeligt ved H√łjesterets dom af 30. april 1924.
Foreningen blev stiftet af en kreds af kunstnere med tilknytning til Dyrehavsbakken. Deraf ogs√• foreningens navn, der jo er “BAKKEN” stavet bagfra.
Foreningen omtales som Danmarks f√łrste homofile forening, men det er n√¶ppe muligt at afklare. Det er dog en kendsgerning, at homofile fandt et fristed i foreningen. Et sted, hvor de kunne m√łdes til dans, karnevaler, aftenunderholdning og skovture.
Ved foreningens sammenkomster fandt også mange transpersoner et fristed, hvor de i selskab med andre kunne vise sig klædte som kvinder.

Politivedtægten
Helt frem til slutningen af 1960’erne var det if√łlge fortolkningen af politivedt√¶gten ulovligt for m√¶nd at f√¶rdes offentligt if√łrt damet√łj.
Mange transvestitter og transseksuelle blev anholdt af politiet og id√łmt b√łder af domstolen.

Danske transforeninger
I 1966 blev den f√łrste danske transvestitforening stiftet. Det var FPE-NE. Det var en f√¶lles skandinavisk forening.
Den var forbeholdt heteroseksuelle transvestitter.

Interne stridigheder gjorde imidlertid, at flere medlemmer f√łrst i 1990’erne blev ekskluderet.

Nogle af disse stod i 1994 bag stiftelsen af TiD.
I 2002 blev f√łrst Trans-Danmark og derefter PfT stiftet.
Det skete indirekte på grund af manglende enighed om, hvordan foreningerne skulle arbejde.

Stigende forståelse
Gennem de senere år har vi heldigvis set en stigende forståelse for de særlige problemer, som transpersoner har.
I dag er vi nået langt i vore bestræbelser på at opnå accept og forståelse i befolkningen og hos politikerne.

Forskning og lovgivning
Fra begyndelsen af 1900-tallet og helt frem til midten af århundredet skelnede læger og videnskabsfolk ikke mellem homofile, transvestitter og transseksuelle.
Herefter blev begreberne skarpt adskilte og fik individuelle diagnoser, som der dog aldrig er blevet rigtig enighed om.

I de seneste år ser vi nu, at forskere begynder at kæde begreberne sammen igen. Ikke, at de som tidligere siger, at det er det samme, men fordi de finder tegn, som kan tyde på, at der er årsagssammenhænge.

Men en ting er den videnskabelige forskning om årsagen. Noget andet og for de fleste nok mere nærværende er den almene accept i samfundet af såvel homofile som transvestitter og transseksuelle.

Og der er sket store fremskridt Рisær i de seneste år.

Aktuelt lovgivningsarbejde
Netop i denne tid er der et st√łrre udvalgsarbejde i gang i Sundhedsudvalget i Folketinget.
Det er derfor de st√łrste muligheder til dato for, at vi kan f√• √¶ndret og forbedret de lovgivningsm√¶ssige forhold.
Debatten i Sundhedsudvalget og Folketinget vil uanset resultatet betyde, at de specielle forhold, som g√łr sig g√¶ldende for transpersoner bliver kendt af en endnu st√łrre kreds af mennesker. Og det er i sig selv et plus.

Men desv√¶rre ser vi, at personstridigheder og enkeltpersoners til tider noget aparte holdning er med til, at vi g√łr det vanskeligere for os selv.

Sankthansaften for transpersoner
En Sankthanaftenfest som denne er ogs√• med til at forbedre forholdene for os alle. M√•ske i det sm√•, men hver eneste gang transpersoner m√łdes er et plus. Et plus for den enkelte. Den enkelte f√•r st√łrre selvtillid og et st√łrre selvv√¶rd, hvilket ogs√• er et plus for helheden.

Lad os med vores Sankthansb√•l nyde varmen, sammenholdet og sende vores heks til Bloksbjerg og dermed symbolisere, at vi √łnsker at sende fordomme med hende.

Jeg √łnsker jer en fortsat god aften og alt godt fremover for os alle.

Tina Thranesen.

* * *
Mandag den 25. juni 2007.
Omtale af sammenkomsten ved Tina Thranesen.