Spgsm. 1 af 10. december 2020 om konsekvenser for den nuværende behandling af LGBT+-personer ved forbud om omvendelsesterapi jf. B 61. Svar 7. januar 2021.

Vist 68 gange.

Ligestillingsudvalget stillede den 10. december 2020 spørgsmmål nr. 1 – Alm. del. Samling: 2020-21 – efter ønske fra Birgitte Bergman (KF) om, hvilke konsekvenser det vil få for den behandling, som man i dag tilbyder i sundhedsvæsenet eller hos de praktiserende læger, såfremt beslutningsforslaget om forbud mod omvendelsesterapi vedtages, til ligestillingsminister Peter Hummelgaard (S). Fungerende ligestillingsminister Ane Halsboe-Jørgensen svarede den 7. januar 2021.

Spørgsmål
Hvilke konsekvenser vil det få for den behandling, som man i dag tilbyder i sundhedsvæsenet eller hos de praktiserende læger, såfremt beslutningsforslaget vedtages?

Svar
Spørgsmålet henviser til sundhedsvæsenet og praktiserende læger. Jeg har derfor til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Sundheds- og Ældreministeriet, der har oplyst følgende:

”Det er Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at et forbud mod at tilbyde og udføre omvendelsesterapi for LGBT+-personer, jf. beslutningsforslaget, ikke kan forventes at få konsekvenser for den behandling, som i dag tilbydes i sundhedsvæsenet.

Sundheds- og Ældreministeriets vurdering bygger på, at omvendelsesterapi ligger meget langt fra de principper, regelsæt og kulturelle normer, som gælder i det danske sundhedsvæsen, og som udøves af autoriserede sundhedspersoner.

En af de mest fundamentale grundsten i forholdet mellem sundhedspersoner og patienter er, at den behandling, som iværksættes, hviler på patientens selvbestemmelse, og at patienten har fået fyldestgørende information om behandlingen og eventuelle andre behandlingsmuligheder.

Det retlige grundlag herfor er beskrevet i autorisationsloven og sundhedsloven, hvorfra bl.a. følgende bestemmelser kan fremhæves:

Det informerede samtykke (Sundhedslovens kapitel 5, §§ 15-16) er et grundlæggende princip i det danske sundhedsvæsen, som udtrykker respekten for patientens selvbestemmelsesret og medinddragelse i beslutningerne om eget behandlingsforløb.

Bestemmelsen beskriver, at ingen behandling må indledes eller fortsættes uden patientens informerede samtykke, forstået som fyldestgørende information om relevante behandlingsmuligheder og om der er andre lægefagligt forsvarlige behandlingsmuligheder.

Sundhedspersoners pligt og ansvar er formuleret i autorisationslovens § 17, som slår fast, at autoriserede sundhedspersoner er forpligtet til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed under udøvelse af sin virksomhed. Det indebærer, at sundhedpersoner har et selvstændigt ansvar for at sikre, at den behandling, som tilbydes og iværksættes, er fagligt forsvarlig.”

Venlig hilsen
Fungerende ligestillingsminister Ane Halsboe-Jørgensen

* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet.
Spørgsmålet hos Folketinget i pdf-format.