Spgsm. 1276 af om 10. maj 2021 om klager over sprogbrug over for transkønnede personer hos CKI, Kbh. hhv. Afdeling for Plastikkirurgi og Brandsårsbehandling. Svar 1. juli 2021.

Vist 34 gange.

Sundhedsudvalget stillede den 10. maj 2021 spørgsmål nr. 1276 – Alm. del. Samling: 2020-21 – om klager over sprogbrug over for transkønnede personer hos Center for Kønsidentitet henholdsvis hos Afdeling for Plastikkirurgi og Brandsårsbehandling i strid med god forvaltningsskik til sundhedsminister Magnus Heunicke, der svarede den 1. juli 2021.

Spørgsmål
Har der de seneste år forekommet klager over Afdeling for Kønsidentitet hhv. Afdeling for Plastikkirurgi og Brandsårsbehandling, Rigshospitalet, som omhandler sprogbrug over for transkønnede personer i strid med god forvaltningsskik, hvorefter myndigheder skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning? Hvad kan ministeren i givet fald oplyse, om klagernes antal, indhold og afgørelser?

Svar
Sundhedsministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Region Hovedstaden, som oplyser følgende:

”Region Hovedstaden vægter det respektfulde møde mellem patienten og den sundhedsprofessionelle højt og har stort fokus på utilsigtede hændelser og læring. Alle patienter og pårørende skal føle sig ventede og velkomne i deres møde med sundhedsvæsenet i Region Hovedstaden, herunder på Rigshospitalet. Det inkluderer selvsagt, at alle skal opleve, at der bliver talt på en ordentlig og respektfuld måde.

Det kan generelt oplyses, at Styrelsen for Patientklager behandler klagesager, men alene har kompetence til at udtale kritik vedrørende den sundhedsfaglige behandling.
Klager om sprogbrug vil som regel ikke omfattes af denne kompetence og vil blive oversendt fra styrelsen til det respektive hospitals videre behandling, i dette tilfælde Rigshospitalet. Derudover modtager Rigshospitalet også klager direkte fra patienter.
Klagerne bliver nærmere undersøgt med ledelsen på den relevante afdeling, hvorefter borgeren modtager svar fra direktionen indeholdende eventuel klagevejledning.

Rigshospitalet har foretaget søgning i hospitalets administrative system med henblik på fremsøgning af klager over Center for Kønsidentitet og Afdeling for Plastikkirurgi og Brandsårsbehandling, omhandlende sprogbrug de seneste par år. Nedenstående sager er fremkommet ved denne søgning:

  2019 2020 2021
Center for Kønsidentitet     1
Afdeling for Plastikkirurgi og Brandsårsbehandling 1 3 1

Patienter har krav på, at sundhedspersoner iagttager tavshed om, hvad de under udøvelsen af deres erhverv erfarer eller får formodning om angående helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger jf. Sundhedslovens § 40, stk. 1. Det kan oplyses, at klager i høj grad forekommer i relation til konkrete patientforløb, og at de således indeholder personfølsomme oplysninger. Det er derfor ikke muligt at gå nærmere ind i klagernes indhold.

Vedr. fokus på LGBT+ personers møde med sundhedsvæsenet
Region Hovedstaden besluttede med Budgetaftale 2020 følgende:
”Sundhedsvæsnet skal have respekt for det enkelte menneske. Partierne bag aftalen er enige om, at der er behov for opmærksomhed på LGBT+ personer, som skal mødes med respekt og uden fordomme på vores hospitaler. Derfor igangsætter partierne et arbejde med inddragelse af organisationer på området, sundhedsprofessionelle samt deres faglige organisationer og regionsrådets politiske partier. Arbejdet skal skabe dialog og et fælles billede af LGBT+ personers møde med sundhedsvæsenet og komme med bud på, hvordan dette kan forbedres og styrkes.”

På baggrund af ovenstående holdt Region Hovedstaden tirsdag den 1. juni 2021 et dialogmøde om LGBT+ personers møde med sundhedsvæsenet. Formålet med mødet var at skabe dialog og samle inspiration til, hvordan LGBT+ personers møde med sundhedsvæsenet kan styrkes og forbedres.

Der var på mødet en dialog og udveksling af idéer om, hvordan man i fællesskab kan styrke det respektfulde møde, så alle parter oplever en positiv kontakt og føler sig velkommen. På mødet deltog en række relevante interesseorganisationer, sundhedsprofessionelle fra Region Hovedstadens hospitaler og politikere fra regionsrådet mfl.”

Jeg kan henholde mig til Region Hovedstadens bidrag.

Med venlig hilsen
Magnus Heunicke

* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet og svaret.
Spørgsmålet og svaret hos Folketinget i pdf-format.