Tina Thranesen til gallapremiere p√• Hedwig and the Angry Inch den 20. september 2007 p√• N√łrrebro Teater.

Vist 672 gange.

N√łrrebro Teater i Ravnsborggade
N√łrrebro Teater i Ravnsborggade
Af Tina Thranesen den 20. september 2007.
S√• fik Tina sin debut som teaterg√¶nger – og s√• oven i k√łbet til en gallapremiere. Det var en dejlig oplevelse.

Den 2. juli 2007 modtog jeg en e-mail fra marketingchef Katja Faurschou, N√łrrebro Teater, om jeg p√• Vidensbanken ville omtale, at N√łrrebro Teater √•bner s√¶sonen med forestillingen Hedwig and the Angry Inch med Anders W. Berthelsen i rollen som Hedwig og Mads Langer i rollen som Tommy.
Det ville jeg selvf√łlgelig og tilf√łjede omtale af forestillingen i Arrangementskalenderen.

Den 28. august 2007 modtog jeg en invitation til med ledsager at deltage i gallapremieren p√• forestillingen den 20. september 2007. Det tilbud kunne jeg selvf√łlgelig kun svare ja tak til, og modtog f√• dage senere to billetter til forestillingen.

Invitation til gallapremieren.
Invitation til gallapremieren.
Derfor gik turen til K√łbenhavn den 20. september. Jeg tog tidligt af sted, idet jeg havde inviteret Jens – en n√¶r ven gennem mange √•r (og ogs√• transvestit) til at ledsage mig. Vi hyggede os nogle timer om eftermiddagen hjemme hos ham p√• √ėsterbro.
Vi gjorde os derefter klar til at tage i teateret – Jens som mand, og jeg som Tina.
Forestillingen begyndte kl. 20, og der var √•bent fra kl. 19. Det var blevet meddelt mig i invitationen, at der f√łr forestillingen ville blive serveret lidt at drikke, og efter forestillingen ville der ogs√• blive serveret lidt at drikke og lidt at spise.

Katarina Collins serverer champagne.
Katarina Collins serverer champagne.
Armbånd.
Armbånd.
Vi k√łrte derfor af sted kl. fem minutter over 19, da der kun var en halv snes minutters k√łrsel. S√• var det eller om at finde en parkeringsplads. Det var lidt af en opgave. P√• de n√¶mestliggende gader var der fuldt optaget.
P√• Sankt Hans Torv var der startet en demonstration. N√•ede i forbifarten at h√łre en r√•be noget i en magafon om en husbes√¶ttelse. Ak ja. Senere fandt jeg ud af, at det var unge, der havde lavet husbes√¶ttelse i Griffenfeldtsgade.

Det lykkedes os at finde en parkeringsplads p√• Blegdamsvej t√¶t ved Tagensvej/Fredensgade, s√• der var en mindre spadseretur. Men pyt. Vejret var mildt om end med anelse st√łvregn, der dog ikke var egentlig generende.
Fra Blegdamsvej gik vi ned til Ryesgade. Der blev vi vidne til blokade af restauration N√łrrebro Bryghus, Ryesgade 3, hvor blokadevagtger foran restatuationsindgangen uddelte l√łbesedler. Gennem vinduerne til restaurationen kunne vi se, at der var stuvende fuldt derinde, s√• blokaden havde tilsyneladende ikke megen effekt. N√łrrebro Bryghus har tegnet overenskomst med Kristelig Fagforening, men Fagligt F√¶lles Forbund (3F) og LO √łnskede, at overensskomsten skal v√¶re med dem.

Celine Benz serverer champagne.
Celine Benz serverer champagne.
Da vi n√¶rmede os N√łrrebro Teater p√• Ravnsborggade, kunne vi se mange mennesker foran indgangen, og p√• teaterets facade var der store plakater om forestillingen.
P√• min tur gennem byen p√• vej ind til Jens, havde jeg ogs√• set reklamer for forestillingen b√•de p√• busser og p√• plakats√łjler.

Tina Thranesen i foyeren.
Tina Thranesen i foyeren.
Der var lidt tr√¶ngsel ved indgangen, men vi kom indenfor. Ved billetkontrollen fik vi p√•sat et stofarmb√•nd med Teksten “N√łrrebro Teater Hedwig and the Angry Inch”. Herrernes var m√łrkebl√• og damernes lille. S√• var det hen til garderoben, hvor jeg fik afleveret min frakke.
HedwigJens-t.jpg Jens.

I indgangspartiet og i foyeren var der stuvende fuldt med mennesker, hvoraf vi genkendte adskillige koryf√¶er. Teaterdirekt√łrer, skuespillere, musikere, journalister og andre kendte mennesker.
Men mest i√łjefaldende var to dragqueens med h√łjt opsat blond h√•r og korte strutsk√łrter, der havde travlt med at byde de fremm√łdte p√• champagne. Det var Queens of Denmark best√•ende af Katarina Collins og Celine Benz. Vi fik selvf√łlgelig ogs√• et glas og n√łd stemningen en halv times tid, til det var tid at g√• op i teatersalen.
Blandt alle de mange tilstedeværende bemærkede jeg ikke en eneste transperson. Var jeg mon den eneste?

Celine Benz serverer champagne.
Celine Benz serverer champagne.
Der var enkelte fotografer til stede, men tilsyneladende ingen af fjernsynsstationerne.

Vi havde fået billetter til pladser ca. midt i salen. Det var gode pladser. Et godt udsyn og ikke længere væk fra scenen, end at vi kunne se skuespillernes ansigtstræk.

Og s√• startede forestillingen. Handlingen skal jeg ikke gentage. Den kan der l√¶ses om b√•de i omtalen Hedwig and the Angry Inch p√• N√łrrebro Teater og i omtalen af filmen af samme navn.

Vi “kender” nok alle skuespilleren Anders W. Bertelsen. Vi har set ham i adskillige store roller p√• film – ikke mindst i “Kr√łniken”.
Hans pr√¶station som Hedwig g√łr, at min agtelse for hans talenter er steget endnu mere. Det var en fremragende pr√¶station og s√• kan han synge. Fremf√łrelsen af stykket var dels monologer og dels sange – fortrinsvist af Hedwig, men s√• sandelig ogs√• af Anne Vester Høyer, der spille manden Yitzak, som Hedwig forelsker sig i og turnerer sammen med. Hun synger godt og evnede i den grad at tr√¶nge ud i alle kroge af teateret. Musikken var h√łj, men passede fortrinligt til forestillingen.
Opsætningen var meget moderne og både sceneskift og omklædninger foregik for det meste helt åbent, men indpasset, så det forekom ganske naturligt.

Tina Thranesen i foyeren.
Tina Thranesen i foyeren.
Skal der fremf√łres noget negativt om forestillingen, s√• vil det v√¶re de h√•ndholdte projekt√łrer p√• scenen, som akt√łrerne ind i mellem lod feje hen over publikum. Det var meget skarpt lys og temmelig generende.

Jens og Katarina Collins.
Jens og Katarina Collins.
Da forestillingen startede, br√łd det f√łrste bifald l√łs fra salen. I over et minut klappede vi alle. Og flere gange undervejs i forestillingen var det kraftfulde og langvarige klapsalver. Men det var intet mod det bifald, som br√łd l√łs, da forestillingen efter halvanden time var slut.
Klapsalverne br√łd l√łs – h√łjt og vedvarende. Hurtigt rejste alle i salen sig. Klapsalverne varede i hen ved fem minutter, medens samtlige skuespillerne kom frem p√• scenen og modtog bifaldet, og fortsatte, medens de fik blomster; og da instrukt√łr m.fl. kom p√• scenen, fik bifaldet en ekstra styrke.

Herefter var der i barlokalet p√• f√łrste sal mad i form af ost, p√•l√¶g, frugt mm. samt r√łd- og hvidvin, som vi n√łd lidt af, medens vi sludrede om forestillingen.

Tina Thranesen ved siden af helfigur af Hedwig.
Tina Thranesen ved siden af helfigur af Hedwig.
N√¶vnes skal ogs√• det flotte 44 siders store h√¶fte med omtale af forestillingen, gengivelse af sangene interview og billeder – b√•de fra den aktuelle forestilling og fra andre opf√łrelser af stykket.

Det b√łr n√¶vnes, at i relation til transseksualitet, s√• er der ikke noget “at hente” i forestillingen, selv om det er et v√¶sentligt fundamentet i historien. Men det g√łr ikke oplevelsen mindre, og jeg vil meget anbefale at se forestillingen.

Tyve minutter over 22 forlod vi teateret, spadserede tilbage til bilen og k√łrte hjem til Jens. Vi sludrede om oplevelsen – for en oplevelse var det s√• sandelig, og var enige om, at vi havde haft en pragtfuld aften.

Tak til N√łrrebro Teater for billetterne.