Spgsm. 3 den 20. november 2018 fra Ligestillingsudvalget om undervisning i k√łn, ligestilling og mangfoldighed til uddannelses- og forskningsministeren. Svar 17. december 2018.

Vist 30 gange.

Ligestillingsudvalget stillede den 20. november 2018 efter √łnske fra Roger Courage Matthisen (ALT) sp√łrgsm√•l 3 – Samling: 2018-19 – om p√• hvilke offentlige uddannelser og uddannelsesinstitutioner under ministerens sagsomr√•de der indg√•r k√łn, ligestilling og mangfoldighed som obligatoriske tematikker, til uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (v), der svarede den 17. december 2018.

Sp√łrgsm√•let
P√• hvilke offentlige uddannelser og uddannelsesinstitutioner under ministerens sagsomr√•de indg√•r k√łn, ligestilling og mangfoldighed som obligatoriske tematikker, og vil ministeren redeg√łre n√¶rmere for, hvordan tematikkerne indg√•r i forhold til de p√•g√¶ldende uddannelsesinstitutioner, herunder underviserne, samt de studerende? Og p√• hvilke offentlige uddannelser og uddannelsesinstitutioner er de n√¶vnte tematikker ikke obligatoriske?

Svar
Det er som udgangspunkt op til den enkelte videregående uddannelsesinstitutionen nærmere at tilrettelægge indholdet af de uddannelser, institutionen udbyder inden for det gældende retsgrundlag.

Der findes derfor ikke et samlet overblik over de videreg√•ende uddannelser, hvor k√łn, ligestilling og mangfoldighed indg√•r som obligatoriske tematikker.

Tematikkerne indg√•r i st√łrre og mindre grad p√• en lang r√¶kke videreg√•ende uddannelser, herunder eksempelvis b√•de l√¶rer- og p√¶dagoguddannelsen.

I l√¶reruddannelsen indg√•r tematikkerne blandt andet i kompetenceomr√•det Almen dannelse/Kristendomskundskab, livsanskuelse og medborgerskab (KLM) og i det frivillige kursus Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF). I KLM er det overordnede kompetencem√•l, at den studerende skal kunne forholde sig nuanceret og reflekteret til etiske, politiske, demokratiske og religi√łse udfordringer, som er forbundet med undervisning, for√¶ldresamarbejde og skole i et globaliseret samfund. I forhold til SSF skal den studerende eksempelvis kunne tilrettel√¶gge sundhedsfremmende undervisning med henblik p√• elevers anerkendelse af mangfoldighed i forhold til k√łnsroller, kropsidealer og seksualitet samt betydning af livsstil og levevilk√•r.

I p√¶dagoguddannelsen indg√•r tematikkerne i de obligatoriske videns- og f√¶rdighedsm√•l i uddannelsens f√¶llesdel ‚Äď grundfagligheden, som alle studerende uanset valg af specialiseringsretning skal igennem. Her fremg√•r det blandt andet, at de studerende skal have viden om k√łnsidentitet, seksualitet, ligestilling og familieformer og skal kunne formulere faglige m√•l og midler til skabelse af rum for menneskers mangfoldighed og til underst√łttelse af k√łnnenes lige muligheder. Konkret s√¶ttes der s√¶rligt fokus p√• dette i det obligatoriske nationale modul ‚ÄĚK√łn, seksualitet og mangfoldighed‚ÄĚ, som udbydes p√• tv√¶rs af alle p√¶dagoguddannelsens udbudssteder.

Med venlig hilsen
Tommy Ahlers

* * *
Folketingets journal vedr√łrende sp√łrgsm√•let og svaret.
Sp√łrgsm√•let og svaret hos Folketinget i pdf-format.