Vente- og behandlingstid for transseksuelle i forbindelse med k√łnsskifte. Notat om k√łnskorrigerende behandling fra Sundhedsstyrelsens af 2. juli 2012.

Vist 90 gange.
Notat fra Sundhedsstyrelsens af 2. juli 2012 (rettet med kuglepen til 11. marts) til Indenrigs- og Sundhedsministeriet om k√łnskorrigerende behandling og vente- og behandlingstid for transseksuelle i forbindelse med k√łnsskifte med oplysninger fra lande, som Danmark almindeligvis sammenligner sig med – Norge, Sverige, Finland og Storbritannien – om praksis for vente-og behandlingstid for transseksuelle
i forbindelse med k√łnsskifte. Oplysningerne er indhentet i forbindelse med sp√łrgsm√•l 3B 168. Samling: 2009-10 – om forkortelse af vente- og behandlingstiden p√• Sexologisk Klinik.

Notatet gengives herunder

Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 K√łbenhavn K.

2. juli 2012
(Rettet med kuglepen til 11. marts)
J.nr. 7-609-70/1/JKV

l forbindelse med svar p√• SUU spm. nr. 3 vedr. B 168 har Indenrigs- og Sundhedsministeren anmodet Sundhedsstyrelsen om at indhente oplysninger fra lande, som Danmark almindeligvis sammenligner sig med om praksis for vente- og behandlingstid for transseksuelle i forbindelse med k√łnsskifte.

I den forbindelse har Sundhedsstyrelsen rettet henvendelse til Norge, Sverige, Finland, Storbritannien og Holland.

Storbritannien og Holland har desværre ikke svaret inden tidsfristen. De brittiske procedurer er dog beskrevet i offentligt tilgængelige dokumenter.

I Norge er der som udgangspunkt en udredningsperiode p√• et √•r efterfulgt af et √•rs behandling med hormoner f√łr den transseksuelle kan p√•begynde det kirurgiske k√łnsskifte – alts√• som udgangspunkt en samlet udredningsperiode f√łr transseksuelle kan p√•begynde det kirurgisk k√łnsskifte p√• minimum to √•r. Der er imidlertid intet krav om, at det norske Helsedirektorat eller anden tilsvarende myndighed skal ans√łges om tilladelse til kastration eller k√łnsskifte idet b√•de udredning, beslutning om at iv√¶rks√¶tte behandling og behandling (herunder kirurgisk) foreg√•r p√• Rikshospitalet og er s√•ledes en l√¶gefaglig beslutning. I Sverige er der ogs√• formelt set en udredningsperiode p√• et √•r plus et √•rs “real life experience“, hvorefter den transseksuelle kan ans√łge Socialstyrelsens R√§ttsliga T√•d om tilladelse til k√łnsskifte. Alts√• ogs√• som minimum to √•r. Finland har inddelt processen i tre faser. Den f√łrste fase vedr√łrer ventetiden op til udredning; den anden fase vedr√łrer selve udredningen og den tredje fase vedr√łrer en “real life experience“. Alt i alt tager de tre faser fra ca. to til ca. tre og et halvt √•r. Som regel omkring tre √•r. Ligesom i Norge er beslutningen om at tilbyde transseksuelle kan p√•begynde det kirurgisk k√łnsskifte i Finland en l√¶gefaglig beslutning, der alts√• ikke kr√¶ver en myndigheds godkendelse. Hvis en britisk transseksuel v√¶lger at f√łlge det offentlige tilbud via henvisning til de s√•kaldte Gender Identity Clinics, skal personen gennemf√łre en ca. et til to-√•rig “real life experience” f√łr personen kan gennemf√łre en k√łnsskifteoperation. Det er et multidisciplin√¶rt hold tilknyttet den relevante Gender Identity Clinics, der vurderer, om en person er egnet til at gennemg√• en k√łnsskifteoperation. Heller ikke Storbritannien stiller s√•ledes krav om myndighedsgodkendelse til transseksuelle kan p√•begynde det kirurgisk k√łnsskifte.

I Danmark beskriver Vejledning om kastration med henblik p√• k√łnsskifte som bekendt, at der, f√łr ans√łgning om tilladelse til kastration, typisk vil foreligge en observationsperiode, der s√¶dvanligvis str√¶kker sig over mindst to √•r.

Det er p√• den baggrund Sundhedsstyrelsen opfattelse, at de danske vente- og behandlingstider ikke adskiller sig v√¶sentligt fra vente- og behandlingstiderne i lande Danmark almindeligvis sammenligner sig med. Da udredningstiderne s√•ledes ikke adskiller sig fra normerne i vore nabolande, har Sundhedsstyrelsen s√•ledes ikke i denne anledning fundet grundlag for at udarbejde retningslinjer for udredningsforl√łbene p√• Sexologisk Klinik.

Sverige og Danmark skiller sig imidlertid ud fra Norge, Finland og Storbritannien ved at kr√¶ve af personer, der √łnsker k√łnsskifte, at de ans√łger henholdsvis Socialstyrelsen og Sundhedsstyrelsen om tilladelse.

S√•fremt det ville v√¶re et politisk √łnske at l√¶gge sig op ad procedurerne i Norge, Finland og Storbritannien, s√•ledes at Sundhedsstyrelsen ikke skulle ans√łges om tilladelse til kastration med henblik p√• k√łnsskifte, ville dette betyde, at beslutningen om at tilbyde kastration med henblik p√• k√łnsskifte ville blive en ren l√¶gefaglig vurdering. Sundhedsstyrelsen og Retsl√¶ger√•det ville s√•ledes ikke skulle inddrages.

Under den nuv√¶rende procedure indhenter Sundhedsstyrelsen en er erkl√¶ring vedr. ans√łgeren fra Sexologisk Klinik, n√•r styrelsen modtager en ans√łgning om kastration med henblik p√• k√łnsskifte. Denne erkl√¶ring forel√¶gges Retsl√¶ger√•det med henblik p√• en vurdering an ans√łgeren. N√•r Retsl√¶ger√•dets udtalelse foreligger, bliver ans√łgeren partsh√łrt og styrelsen tager herefter endelig stilling.

Med venlig hilsen

Jens Kristian Villadsen
Fuldmægtig

* * *
Notatet fra Sundhedsstyrelsen i pdf-format.