Retsudvalget stillede den 7. februar 2022 spørgsmål nr. 6 – Alm. del. Samling: 2021-22 – efter ønske fra Rosa Lund (EL) om fortolkningen og udstrækningen af forslagets tilføjelse af “helt eller delvist motiv” tl justitsminister Nick Hækkerup (S), der svarede de4n 22. november 2022.
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at tilføjelsen ”helt eller delvist motiv” i straffelovens kapitel 10 i § 81, nr. 6, skal fortolkes således, at en hadforbrydelse ikke nødvendigvis kun skal være motiveret udelukkende af had fra start til slut, men at et hadmotiv også kan udvikle sig undervejs i et møde mellem to personer?
Svar
1. Det fremgår af straffelovens § 81, nr. 6, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed skal indgå som skærpende omstændighed, at gerningen helt eller delvis har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, handicap, seksuelle orientering, kønsidentitet, kønsudtryk, kønskarakteristika eller lignende.
Udtrykket ”helt eller delvis” blev indskrevet i bestemmelsen med vedtagelsen af lovforslag nr. L 18 om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd, lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., straffeloven og forskellige andre love (Styrket beskyttelse af LGBTI-personer mod forskelsbehandling, hadforbrydelser og hadefulde ytringer og beskyttelse af personer med handicap mod hadefulde ytringer), som fremsat den 6. oktober 2021. Loven trådte i kraft den 1. januar 2022, jf. § 7, stk. 1, i lov nr. 2591 af 28. december 2021.
Ændringen fremgik ikke af det oprindeligt fremsatte lovforslag, men blev indsat som følge af et ændringsforslag stillet af ligestillingsministeren i forbindelse med 2. behandlingen af lovforslaget. Baggrunden herfor var bl.a. behandlingen af beslutningsforslag nr. B 10 om ændring af lovgivning for hadforbrydelser i Danmark (borgerforslag). Der henvises i den forbindelse til justitsministerens besvarelse af 24. november 2021 af spørgsmål nr. 3 til forslag til folketingsbeslutning nr. B 10 fra Folketingets Retsudvalg, hvoraf det bl.a. fremgår, at regeringen ville fremsætte et ændringsforslag til L 18, der gennemfører den ovenfor omtalte ændring af straffelovens § 81, nr. 6.
Ændringsforslaget og dets bemærkninger fremgår af Ligestillingsudvalget 2021-22, L 18 – bilag 5. Bl.a. følgende fremgår af bemærkningerne til ændringsforslaget:
Regeringen finder, at denne retsstilling bør fremgå udtrykkeligt af lovteksten.
Med ændringsforslaget foreslås det således at indsætte »helt eller delvis« i straffelovens § 81, nr. 6, så det fremgår udtrykkeligt, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed skal indgå som en skærpende omstændighed, at en gerning begås helt eller delvis med baggrund i de i bestemmelsen opregnede forhold.
Straffelovens § 81, nr. 6, vil således i overensstemmelse med bestemmelsens forarbejder fortsat sigte på tilfælde, hvor forbrydelsens motiv helt eller delvis kan tilskrives de i bestemmelsen opregnede forhold.”
2. Det afgørende for, om straffelovens § 81, nr. 6, finder anvendelse, er således navnlig gerningspersonens motiv. Som det fremgår af bestemmelsens forarbejder og pr. 1. januar 2022 af bestemmelsens ordlyd, er det ikke en betingelse, at en gerning udelukkende er motiveret i de i bestemmelsen opregnede forhold.
Det er efter Justitsministeriets opfattelse uden betydning for, om der foreligger et hadmotiv omfattet af straffelovens § 81, nr. 6, om gerningspersonen tillige har andre motiver end de i bestemmelsen opregnede. Det er således principielt uden betydning for anvendelsen af § 81, nr. 6, om gerningspersonen f.eks. har haft tidligere uoverensstemmelser med den forurettede eller – i tillæg til et hadmotiv – med sin handling ønsker at hævne tidligere fornærmelser, krænkelser eller lignende. Tilsvarende udelukker det ikke anvendelse af bestemmelsen, at et evt. hadmotiv først måtte opstå undervejs i et møde mellem to personer. Det afgørende vil i alle tilfælde være, at det kan bevises, at den strafbare handling helt eller delvis havde baggrund i de i bestemmelsen opregnede forhold.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at dens anvendelse ikke er begrænset til bestemte forbrydelsestyper eller tilfælde, hvor gerningsmandens motiv har været at true, forhåne eller nedværdige en person eller gruppe af personer. Bestemmelsen vil således efter omstændighederne også kunne være anvendelig f.eks. på økonomisk kriminalitet, der begås med henblik på at støtte en racistisk organisation, som gerningsmanden er medlem af. Der henvises til Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 3322
* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmål 6 til B 10 og svaret.
Spørgsmål 6 til B 10 og svaret hos Folketinget i pdf-format.