B 266. Spgsm. 17 af 3. maj 2021 om skridt Danmark kan tage for at understøtte kampen mod LGBT-frie zoner i Polen. Svar 12. maj 2021.

Europaudvalget (EUU) stillede den 3. maj 2021 spørgsmÃ¥l nr. 17 – Alm. del. Samling: 2021-21 – efter ønske fra Søren Søndergaard (EL), Jan E. Jørgensen (V), Rasmus Nordqvist (SF), Henrik Vinther (RV), Katarina Ammitzbøll (KF), Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT) og Uffe Elbæk (UFG) om eksempler pÃ¥ konkrete skridt Danmark kan tage for at understøtte kampen mod LGBT-frie zoner i Polen til udenrigsminister Jeppe Kofod (S), der svarede den 12. maj 2021.

Spørgsmål
Regeringen bedes fremkomme med en række eksempler på konkrete skridt, der ikke allerede er taget, som Danmark kan tage for at understøtte kampen mod eksistensen af LGBT-frie zoner i Polen, og som er bedre til at lægge pres på den polske regering og vise solidaritet med diskriminerede LGBT-personer i Polen.

* * *
Svar
Jeg tror desværre ikke, at der findes ét bestemt skridt eller tiltag, der i sig selv kan rette op på forholdene for LGBTI-personer i Polen. Hvis der gjorde, havde vi naturligvis allerede taget det. Jeg tror desværre, at vi må være forberedte på, at der er tale om et langt sejt træk, før alt diskrimination mod LGBTI-personer i Polen er bragt til ophør.

Danmark, en række andre lande, Europarådet og EU søger alle på forskellige måder at lægge pres på Polen for at sikre rettighederne for LGBTI-personer. Det understreger, at der er tale om en problemstilling, som der er bred opmærksomhed om, men det understreger desværre også, at der ikke findes hurtige eller lette løsninger.

Danmark arbejder grundlæggende i to spor, et juridisk og et politisk. I det juridiske spor har vi fra dansk side løbende interveneret i sager for særligt EU-Domstolen om retsstatsprincippet i Polen til støtte for EU-Kommissionen og senest ved den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, hvor regeringen den 10. maj har afgivet skriftligt indlæg i en verserende sag ved domstolens storkammer. I det politiske spor lægger vi fra dansk side løbende pres på Polen både i EU og ved bilaterale møder, hvor jeg også selv rejser problemerne over for mine polske ministerkolleger så ofte som overhovedet muligt. Det er vanskeligt at sige, hvad der virker bedst. Men jeg tror, at summen af det juridiske og politiske pres tilsammen kan være med til at gøre en forskel i det lange løb.

Den danske ambassade i Warszawa er også meget aktiv, når det kommer til udfordringerne for LGBTI-personer i Polen, og ambassaden er igen i år på vegne af en lang række ligesindede lande pennefører på et årligt støttebrev. Derudover deltager ambassaden bl.a. ved retsmøder i sager med LGBTI-aktivister, ligesom ambassaden, hvis COVID-19 situationen tillader det, vil være repræsenteret ved den årlige Pride-parade i Warszawa samt Pride-marcher i en række andre polske byer sammen med ligesindede ambassader.

Der bliver således allerede gjort en meget stor indsats, ikke bare fra dansk side men også fra international side. Regeringen har derfor ikke forslag til helt nye typer af tiltag, som vi kan tage i brug.

Men vi overvejer naturligvis hele tiden, om og hvordan vi kan gøre mere eller noget mere effektivt i de eksisterende spor.

Derfor er jeg selvfølgelig også meget åben overfor at diskutere konkrete forslag, og om der er nye varianter af de eksisterende midler, som vi bør tage i brug. Jeg kan samtidig tilføje, at jeg aktuelt er i dialog med en række ligesindede lande for at undersøge mulighederne for yderligere, fælles skridt, der dels kan lægge pres på Polen, dels vil bidrage til at Kommissionen yderligere engagerer sig yderligere i at undersøge alle muligheder for at rette op på problemerne for LGBTI-personerne i Polen.

Med venlig hilsen
Jeppe Kofod

* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet.
Spørgsmålet hos Folketinget i pdf-format.