B 65. Bilag 10. Landsforeningen for Bøsser og Lesbiskes henvendelse af 12. juni 2008 til Sundhedsudvalget.

Vist 136 gange.
Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske (LBL) fremsendte dateret den 12. juni 2008 en skrivelse til Sundhedsudvalget med bemærkninger til beretningen fra Sundhedsudvalget om, at afsnittet om CPR-numre er faktuelt forkert.

Henvendelsen i sin helhed.

Sundhedsudvalget

12. juni 2008

Vedr. B 65: Forslag til folketingsbeslutning om transseksuelles/transkønnedes rettigheder

Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske har allerede været i dialog med udvalget vedr. forslag B 65. Når vi finder anledning til at skrive igen skyldes det, at beretningen [1] indeholder følgende afsnit:

I dag udgør cpr-systemet i en lang række tilfælde hele grundlaget for offentlig myndighedsudøvelse. V, DF og KF er således ikke enige i, at personnummeret slet ikke skal indeholde en kønsangivelse. Forslaget ville i praksis underminere hele cpr-systemet, idet der i så fald ikke længere ville være en klar indikator for, hvorvidt man er mand eller kvinde. Et fuldstændig frit valg af kønsangivelse i CPR-nummeret ville eksempelvis i den praktiske virkelighed betyde, at kvinder blev indkaldt til værnepligt og mænd blev indkaldt til forebyggende
undersøgelser af bryst- og livmoderhalskræft. Forslaget om frit valg af kønsangivelse i cpr-nummeret rummer dog mange gode intentioner, som V, DF og KF er enige i, men er desværre bare svært realiserbart i forhold til den praktiske virkelighed.

Afsnittet er faktuelt forkert. Som Landsforeningen allerede tidligere redegjorde for [2], og som ministeren har undladt at kommentere [3], indeholder CPR-registret mange oplysninger ud over CPR-nummeret, hvorfor der ikke er nogen grund til nødvendigvis at indkode forskellige informationer, f.eks. køn, i CPR-nummeret.

Landsforeningen har efterfølgende været i dialog med CPR-kontoret, som oplyser følgende [4]

Jeg kan oplyse, at personnummeret består af 10 cifre, hvoraf det 10. ciffer angiver personens køn (ulige cifre tildeles mænd og lige cifre tildeles kvinder). Der henvises herved til § 1, stk. 2, 2. pkt., i bekendtgørelse nr. 1153 af 23. november 2006 om folkeregistrering m.v. Kønsangivelsen indgår endvidere som en del af dataindholdet i Det Centrale Personregister (CPR), jf. § 4 i CPR-loven (lovbekendtgørelse nr. 1134 af 20. november 2006), hvori der henvises til bilag l til loven (bilag l, punkt 4, vedrører bl.a. køn).

SÃ¥vel kønsangivelsen i personnummeret som i CPR‘s dataindhold beror pÃ¥ en konstatering af kønnet ved fødsel her i landet eller ved konstatering heraf i forbindelse med indrejse eventuelt efter forevist dokumentation.

En persons køn kan udledes enten af personnummeret eller af kønsangivelsen i CPR. Oplysning om en persons køn kan derfor hentes i sÃ¥vel CPR‘s dataindhold, ligesom det kan udledes af selve personnummeret. CPR-kontoret stiller ikke krav om, at oplysning om køn skal udledes af i CPR‘s dataindhold.

I CPR-systemet findes køn som særskilt dataelement, men kun værdieme M og K anvendes. At køn ifølge OIO infostrukturbasen kan antage tre værdier, skyldes CPR-kontoret bekendt bl.a. hensynet til intemationale standarder.

Til slut kan jeg oplyse, at der ikke eksisterer en datamodel for CPR.

Som det fremgår, findes køn allerede i dag både som selvstændigt dataelement og indkodet i CPR-nummerets endetal. Denne oplysning findes altså to gange i registret. Der ville derfor ikke gå nogen som helst infomation tabt ved at ophøre at bruge endetalsspecifikation af kønnet, og derfor er det ikke korrekt, som flertallet i beretningen mener, at et sådant skridt ville underminere CPR-systemet.

Robin Svegaard. Transpolitisk talsperson
Søren Laursen. Retspolitisk talsperson

Noter
  1. [Retur] B 65Bilag 8
  2. [Retur] B 65Bilag 5
  3. [Retur] B 65svar på spm. 4
  4. [Retur] mail af 9. juni 2008 ved kontorchef i CPR-kontoret Carsten Grage

* * *
Folketingets journal vedrørende henvendelsen.
Henvendelsen i pdf-format hos Folketinget.