L 86. Bilag 1. Høringsskrivelse af 2. oktober 2010 fra Trans-Danmark til Beskæftigelsesministeriet og høringsnotat af 10. november 2010.

Vist 374 gange.

Trans-Danmark
Trans-Danmark
Det Politisk-Økonomiske Udvalg – PØU – i Folketinget gennemgÃ¥r i høringsnotatet, der blev offentliggjort den 1. december 2010, de indkomne høringssvar til lovudkastet af 29. september 2010 til lovforslag L 86 og knytter bemærkninger til dem.
Det Politisk-Økonomiske Udvalg – PØU – anfører følgende:
Af høringsberettigede organisationer mv. har følgende afgivet høringssvar:
Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, KL, Landsorganisationen i Danmark, FTF, Kristelig Fagbevægelse, Institut for Menneskerettigheders, Ligebehandlingsnævnet, Kvinderådet, Kvinfo, og Foreningen for Kønsforskning i Danmark.

Derudover har Dansk Magisterforening og Trans-Danmark, Landsforeningen for Transvestitter og Transseksuelle afgivet høringssvar.

Det er kun høringssvaret fra Trans-Danmark, som har et transrelateret forhold. Derfor gengives herunder alene Trans-Danmarks høringsskrivelse og udvalgets bemærkninger dertil.

Indhold
Høringsskrivelsen fra Trans-Danmark
Bemærkningerne fra Det Politisk-Økonomiske Udvalg – PØU til høringsskrivelsen.
Kildehenvisning

* * *
[Til indhold] Høringsskrivelsen fra Trans-Danmark
Den 10. oktober 2010 sendte Trans-Danmark der herunder gengivne høringssvar dateret den 2. oktober 2010 til Beskæftigelsesministeriet vedrørende det fremsatte udkast til ændring af tre love om ligestilling og Institut for Menneskerettigheder.

Beskæftigelsesministeriet
Att. Lise Fangel
Afdelingschef
lfa@bm.dk

Lørdag, den 2. oktober 2010

Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om etablering af Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder og visse andre love (Institut for Menneskerettigheders kompetence i forhold til køn).

Trans-Danmark kan overordnet tilslutte sig udkastet til lovforslag, men mener, at der er nogle forhold, hvor udkastet ikke er i overensstemmelse med EU-lovgivningen, med tilkendegivelser fra førende menneskerettighedsorganisationer og -eksperter eller følger nutidig lovgivning, som det ses i andre lande.

Foreningen har følgende bemærkninger
  1. Institut for Menneskerettigheders øgede indflydelse
  2. Tilføjelsen af “køn,” ændres til “personens køn, udtrykt køn eller kønsidentitet,”
  3. Unøjagtig gengivelse af direktivtekster i udkastet
  4. Noter

1) [Indhold] Institut for Menneskerettigheder
Institut for Menneskerettigheder har ved flere lejligheder beskæftiget sig med forhold af betydning for transkønnede [1]. Foreningen ser derfor yderst positivt på, at instituttet får en endnu større rolle at spille, da det helt sikker vil medvirke til en øget forståelse for og accept af transkønnede og dermed forbedrede forholdene for transkønnede personer.

2) [Indhold] Tilføjelsen af “køn,” ændres til “personens køn, udtrykt køn eller kønsidentitet,”
Trans-Danmark kan tilslutte sig intentionerne i udkastet til lovforslag om at tilføje “køn” i de omhandlede love.
Imidlertid er ordet/begrebet “køn” for snævert til pÃ¥ behørig vis at omfatte alle personer. At det er tilfældet bliver reelt værre ved, at det netop drejer sig om love omhandlende ligebehandling, ligestilling og menneskerettigheder.
Ved kun at anvende ordet køn, sker der reelt en diskrimination af transkønnede, hvilket i særdeleshed må siges at være yderst uheldigt i udkastet til en lov, som netop omhandler ligebehandling og ligestilling.

Ordet “køn” er ikke et dækkende ord for de kønslige forhold – at opfatte kønnet som enten mandligt eller kvindeligt er utilstrækkeligt. Det har det aldrig været. I de senere Ã¥r er det ogsÃ¥ blevet mere og mere tydeligt, at kønnet er mangfoldigt.
Til belysning af kønnet skal følgende anføres:
Det biologiske køn kommer til udtryk både på genetisk niveau via kønskromosomerne (som ikke kan ændres), og anatomisk via kroppens kønstegn (som kan ændres) mv.
Det oplevede køn er det køn, den enkelte føler at have. De fleste af os har en klar opfattelse af, hvilket køn vi tilhører.
Det udtrykte køn er enhver form for kønsmanifestation: Navn, påklædning, adfærd, kropslige kønsudtryk, f.eks. hår, mmm.
Socialt køn er den kollektive forstÃ¥else af køn. Det er de normer og forstÃ¥elser af køn, som opbygges i et samfund – det, at vi i en kultur anser nogle kønsudtryk for at være feminine, andre for at være maskuline. PÃ¥ den mÃ¥de er det sociale køn resultatet af alle individers kommunikation om køn med hinanden.
Transperson eller transkønnet er en fællesbetegnelse for personer, der gennem sine kønsudtryk og/eller kønsidentitet afviger fra en binær kønsnorm eller fortolker sine biologiske køn på en ikke-konventionel måde.

At ordet/begrebet “køn” ikke er tilstrækkeligt dækkende fremgÃ¥r endvidere tydeligt af udtalelser og beskrivelser fra internationalt anerkendte menneskerettighedsforkæmpere og -organisationer.

EuroparÃ¥dets menneskerettighedskommissær, Thomas Hammarberg anfører i sin rapport af 29. juli 2009 – Human Rights and Gender Identity [2] – at kønsidentitet bør nævnes specifikt i lovgivningen.
Yogyakarta principperne [3] blev udarbejdet af 29 internationale menneskerettighedseksperter og offentliggjort den 26. marts 2007 i Geneve i forbindelse med FN’s MenneskerettighedsrÃ¥dsmøde.
I principperne fastslås bl.a., at staterne skal tage alle nødvendige lovgivningsmæssige, administrative og andre foranstaltninger for fuldt ud respektere og juridisk anerkende enhver persons selvdefinerede kønsidentitet.
Norge har indset det rimelige i, at transkønnede nævnes specifikt i diskriminationslovgivningen, hvilket vil ske i efteråret 2010.[4]
Rådet for Den Europæiske Unions Menneskerettighedsgruppes værktøjskasse af 17. juni 2010 til fremme og beskyttelse af alle menneskerettigheder for LGBT personer [5]
I værktøjskassen er der ikke specifikt noget om, at transkønnede direkte skal nævnes i lovgivningen, men det ligger i hele teksten, at det bør være tilfældet.

Som det ses, er det fra flere internationalt anerkendte menneskerettighedsforkæmpere og -organisationer anført, at transkønnedes forhold skal respekteres og beskyttelse af disse direkte anføres i lovgivningen, hvilket som anført netop er ved at ske i Norge.

Tidligere ligestillingsminister nu beskæftigelsesminister, Inger Støjberg anførte i sin skrivelse af 9. december 2009 “Institut for Menneskerettigheder skal vurdere forskelsbehandling pÃ¥ grund af køn“[6], at “Danmark skal blive bedre til at hjælpe borgere, der bliver uretfærdig behandlet pÃ¥ grund af køn” og beskæftigede sig bl.a. med at bringe den danske lovgivning i overensstemmelse med EU‘s ligebehandlingsdirektiv.
Det vil derfor være et paradoks, at netop den lovgivning, hun skrev om, i sig selv skal medføre forskelsbehandling af personer pÃ¥ grund af deres køn – pÃ¥ grund af, at der ikke er overensstemmelse mellem deres fødte køn og deres kønsidentitet.
Det vil også være naturligt, at Danmark efterlever ånden i direktivet og følger de mange anbefalinger om specifikt at nævne transkønnethed i dansk lovgivning.

Trans-Danmark mÃ¥ derfor stærkt henstille, at foreningens forslag om at ændre tilføjelsen af ordet/begrebet “køn,” til “personens køn, udtrykt køn eller kønsidentitet,” bliver imødekommet.

3) [Indhold] Unøjagtig gengivelse af direktivtekster i udkastet
I bemærkningerne til udkastets §§ 2 og 3 anføres afslutningsvis: “Der er tale om en ordret gengivelse af direktivteksten.“[7]
Det er korrekt vedrørende § 3, men ukorrekt vedrørende § 2.
Vedrørende § 2.
Der anføres i § 18 “. herunder ved at bistÃ¥ ofre for forskelsbehandling med deres klager over forskelsbehandling.”.
Direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006
Der anføres i Kapitel 2, Artikel 20, nr. 2, a “. bistÃ¥ ofre for forskelsbehandling i forbindelse med deres klager.”.
I udkastteksten mangler ordene “i forbindelse”.

Endvidere er der forskel i teksterne i direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006, som vedrører udkastets § 2 og direktiv 2004/113/EF af 13. december 2004, der vedrører udkastets § 3.
Som anført herover, sÃ¥ er teksten i Direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006″… bistÃ¥ ofre for forskelsbehandling i forbindelse med deres klager …”.
I direktiv 2004/113/EF af 13. december 2004, Kapitel III, Artikel 12, nr. 2, a anføres “… give ofre for forskelsbehandling uvildig bistand til at fÃ¥ behandlet deres klager …”.

Den engelsksprogede originaludgave af begge direktiver har følgende enslydende tekst “… providing independent assistance to victims of discrimination in pursuing their complaints …”, der oversat til dansk lyder “. yde uafhængig bistand til ofre for forskelsbehandling i forbindelse med deres klager.”.

Det må dermed konstateres, at teksterne i udkastet til lovforslaget hverken i § 2 eller i § 3 er en korrekt ordret gengivelse af direktivteksterne.

Trans-Danmark vil derfor henstille, at teksten i §§ 2 og 3 ændres til:

“. herunder ved at yde uafhængig bistand til ofre for forskelsbehandling i forbindelse med deres klager over forskelsbehandling.”, sÃ¥ teksterne bliver i overensstemmelse med direktivteksterne.

Karin Astrup
Formand for Trans-Danmark

[Indhold] Noter
  1. [Retur] Institut for Menneskerettigheder
    Skrivelser mm. fra Institut for Menneskerettigheder til støtte for transkønnedes forhold

    1. Institut for Menneskerettigheder støtter Trans-Danmark i deres høringssvar om navnelovsbetænkningen. (20. september 2004)
    2. Legal Study on Homophobia and Discrimination on Grounds of Sexual Orientation – Denmark. (Februar 2008)
    3. Høringssvar af 20. marts 2009 fra Institut for Menneskerettigheder vedr. ændring af pasbekendtgørelsen.
    4. Høringssvar af 12. maj 2010 fra Institut for Menneskerettigheder vedr. udkast til ændring af pasbekendtgørelsen.
    5. The social situation concerning homophobia and discrimination on grounds of sexual orientation in Denmark. (Marts 2009) Udarbejdet af Cowi for Institut for Menneskerettigheder.
  2. [Retur] Thomas Hammarbergs rapport – Human Rights and Gender Identity – af 29. juli 2009
    II. International Human Rights Law

    1. In order to overcome this limitation in coverage of all transgender persons, there is an opportunity to include ‘gender identity’ explicitly as a discrimination ground in future EU Directives through the review of the EU Gender Directives in 2010.
    2. The recognition of gender identity as one of the universally protected discrimination grounds has also been voiced by the UN High Commissioner for Human Rights: “Neither the existence of national laws, nor the prevalence of custom can ever justify the abuse, attacks, torture and indeed killings that gay, lesbian, bisexual, and transgender persons are subjected to because of who they are or are perceived to be. Because of the stigma attached to issues surrounding sexual orientation and gender identity, violence against LGBT persons is frequently unreported, undocumented and goes ultimately unpunished. Rarely does it provoke public debate and outrage. This shameful silence is the ultimate rejection of the fundamental principle of universality of rights”
    3. Statement of the Office of the UN High Commissioner for Human Rights to the International Conference on LGBT human rights, Montreal 26 July 2006, available at [Siden findes ikke mere. 10. april 2020. Tina Thranesen]

    III. Specific human rights issues
    “. Discrimination based on gender identity is not explicitly covered in legal frameworks in a large majority of Council of Europe member states..”, og “. This results not only in a situation of legal uncertainty as to the precise protection of transgender persons from discrimination, but also in a much lower level of protection of transgender persons..”

    V. Recommendations to Council of Europe member states
    Member states of the Council of Europe should:
    1. Implement international human rights standards without discrimination, and prohibit explicitly discrimination on the ground of gender identity in national non-discrimination legislation. The Yogyakarta Principles on the Application of International Human Rights Law in relation to Sexual Orientation and Gender Identity should be used to provide guidance for national implementation in this field.

  3. [Retur] Yogyakarta principperne blev udarbejdet af 29 internationale menneskerettighedseksperter og offentliggjort den 26. marts 2007 i Geneve i forbindelse med FN’s MenneskerettighedsrÃ¥dsmøde.
    PRINCIPLE 3. The Right to recognition before the law
    States shall:
    b) Take all necessary legislative, administrative and other measures to fully respect and legally recognise each persons self-defined gender identity;

  4. [Retur] Nordisk Institutt for Kunnskap om Kjønn – NIKK – oplyste i en artikel den 22. september, at Norge vil i efterÃ¥ret 2010 vedtage en ny diskriminationslov i hvilken transpersoner specifikt bliver nævnt.
    [Artiklen findes ikke mere – url’en fjernet. Tina Thranesen.]

  5. [Retur] Rådet for Den Europæiske Unions Menneskerettighedsgruppes værktøjskasse af 17. juni 2010 til fremme og beskyttelse af alle menneskerettigheder for LGBT personer
    http://register.consilium.europa.eu/pdf/da/10/st11/st11179.da10.pdf

  6. [Retur] Skrivelse af 9. december 2009 fra daværende ligestillingsminister nu beskæftigelsesminister, Inger Støjberg
    Institut for Menneskerettigheder skal vurdere forskelsbehandling på grund af køn
    Danmark skal blive bedre til at hjælpe borgere, der bliver uretfærdig behandlet på grund af køn. Derfor vil minister for ligestilling, Inger Støjberg give Institut for Menneskerettigheder kompetence til at se på forskelsbehandling på grund af køn.
    Institut for Menneskerettigheder skal foretage uafhængige undersøgelser og offentliggøre rapporter og komme med henstillinger, hvis der er tale om forskelsbehandling. Instituttet varetager i forvejen de samme opgaver i forbindelse med race og etnicitet.
    EU Kommissionen har i to år set på, hvordan ligebehandlingsdirektivet er implementeret i den danske ligestillingslovgivning. Undervejs er en lang række spørgsmål og tvivlsspørgsmål blevet afklaret. Tilbage står kun, at kommissionen ikke mener, at Danmark i tilstrækkeligt omfang bistår borgere, der er ofre for forskelsbehandling og ikke har et uafhængigt organ, der kan lave undersøgelser vedrørende forskelsbehandling på grund af køn. Det følger regeringen nu op på.
    – Ved at inddrage Institut for Menneskerettigheder har vi fundet den bedste løsning pÃ¥, hvordan vi kan opfylde de sidste krav i direktivet, og samtidig lægger forslaget sig op af Kommissionens egen anbefaling.
    Vi har i forvejen Ligebehandlingsnævnet, hvor man gratis kan fÃ¥ behandlet klager over forskelsbehandling. Nu fÃ¥r vi ogsÃ¥ samlet ekspertisen til en uafhængig bistand til borgere – uanset hvilken diskrimination man er udsat for.
    Samtidig fÃ¥r vi mulighed for at fÃ¥ samlet viden pÃ¥ flere omrÃ¥der. Ekspertisen til at se pÃ¥ diskrimination ligger allerede i Institut for Menneskerettigheder, og det er fagligt fornuftigt, at de derfor ogsÃ¥ behandler ligestillingsspørgsmÃ¥l”, siger minister for ligestilling Inger Støjberg.
    [Skrivelsen findes ikke mere. Se i stedet kopi af skrivelsen i Vidensbanken. 4. maj 21018. Tina Thranesen.]

  7. [Retur] Udkast til lovforslag, § 2 – lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse og barselorlov mv.
    1. § 18 affattes således:
    § 18 Institut for Menneskerettigheder har til opgave at fremme, evaluere og overvÃ¥ge samt støtte ligebehandling af kvinder og mænd uden forskelsbehandling pÃ¥ grund af køn, herunder ved at bistÃ¥ ofre for forskelsbehandling med deres klager over forskelsbehandling under hensyntagen til ofrenes, foreningernes, organisationernes og andre juridiske personers rettigheder, foretage uafhængige undersøgelser af forskelsbehandling og offentliggøre rapporter og fremsætte henstillinger om spørgsmÃ¥l vedrørende forskelsbehandling.”

    EUROPA-PARLAMENTETS OG RÃ…DETS DIREKTIV 2006/54/EF af 5. juli 2006
    KAPITEL 2 – Fremme af ligebehandling – dialog
    Artikel 20 – Ligebehandlingsorganer
    2. Medlemsstaterne sikrer, at disse organer også har kompetence til:
    a) at bistå ofre for forskelsbehandling i forbindelse med deres klager over forskelsbehandling, uden at det berører de rettigheder, ofrene, foreningerne, organisationerne og andre juridiske personer, jf. artikel 17, stk. 2.
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0054

    DIRECTIVE 2006/54/EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 5 July 2006
    CHAPTER 2
    Promotion of equal treatment – dialogue
    Article 20
    Equality bodies
    2. Member States shall ensure that the competences of these
    bodies include:
    (a) without prejudice to the right of victims and of associations, organisations or other legal entities referred to in Article 17(2), providing independent assistance to victims of discrimination in pursuing their complaints about discrimination;
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0054

    Udkast til lovforslag, § 3 – lov om ligestilling af kvinder og mænd
    1. Efter § 13 i indsættes i Kapitel 5:
    Institut for Menneskerettigheder
    § 14. Institut for Menneskerettigheder har til opgave at fremme, evaluere og overvåge samt støtte ligebehandling af kvinder og mænd uden forskelsbehandling på grund af køn herunder ved at give ofre for forskelsbehandling uvildig bistand til at få behandlet deres klager over forskelsbehandling under hensyntagen til ofrenes, foreningernes, organisationernes og andre juridiske personers rettigheder, foretage uvildige undersøgelser af forskelsbehandling og offentliggøre uvildige rapporter og fremsætte henstillinger om ethvert spørgsmål vedrørende forskelsbehandling.

    RÃ…DETS DIREKTIV 2004/113/EF af 13. december 2004
    KAPITEL III
    ORGANER TIL FREMME AF LIGEBEHANDLING
    Artikel 12
    2. Medlemsstaterne sikrer, at de i stk. 1 omhandlede organer også har kompetence til at:
    a) give ofre for forskelsbehandling uvildig bistand til at få behandlet deres klager over forskelsbehandling under hensyntagen til ofrenes, foreningernes, organisationernes og andre juridiske personers rettigheder, jf. artikel 8, stk. 3.
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32004L0113

    COUNCIL DIRECTIVE 2004/113/EC of 13 December 2004
    CHAPTER III
    BODIES FOR THE PROMOTION OF EQUAL TREATMENT
    Article 12
    2. Member States shall ensure that the competencies of the bodies referred to in paragraph 1 include:
    (a) without prejudice to the rights of victims and of associations, organisations or other legal entities referred to in Article 8(3), providing independent assistance to victims of discrimination in pursuing their complaints about discrimination;
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32004L0113

(Røde markering foretaget af Trans-Danmark for tydelighedens skyld).

* * *
[Til indhold] Bemærkninger fra Det Politisk-Økonomiske Udvalg – PØU
Trans-Danmark finder overordnet, at der er nogle forhold, hvor lovforslaget ikke er i overensstemmelse med EU-lovgivningen, med tilkendegivelser fra førende menneskerettighedsorganisationer og – eksperter eller følger nutidig lovgivning, som ses i andre lande. Trans-Danmark er yderst positiv overfor, at Instituttet fÃ¥r en endnu større rolle at spille og er sikre pÃ¥, at det vil medvirke til en øget forstÃ¥else for og accept af transkønnede og dermed forbedre forholdene for transkønnede
personer.
Ved kun at anvende ordet køn, sker der reelt en diskriminering af transkønnede og det foreslÃ¥s, at tilføjelsen “køn” ændres til personens køn, udtrykt køn eller kønsidentitet.
Kommentar:
Forskelsbehandling af transkønnede er også omfattet af forbuddet mod forskelsbehandling på grund af køn, og transkønnedes forhold vil derfor være omfattet af lovforslaget.

* * *
[Til indhold] Kildehenvisning
Høringssvaret i pdf-format.
Folketingets journal vedrørende bilag 1 – høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat fra beskæftigelsesministeren.
Alle høringssvar herunder høringssvaret fra Trans-Danmark i pdf-format hos Folketinget.
Høringsnotatet med bemærkninger til de indkomne høringssvar i pdf-format hos Folketinget.