Bet√¶nkning til beslutningforslag B 174 om at give b√łrn og unge under 18 √•r mulighed for juridisk k√łnsskifte afgivet den 19. maj 2021.

Vist 34 gange.
Ligestillingsudvalget offentliggjorde den 20. maj 2021 betænkningen af 19. maj 2021 over beslutningsforslag B 174.

Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den 19. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at give b√łrn og unge under 18 √•r mulighed for juridisk k√łnsskifte
[af Pernille Skipper (EL) m.fl.]

1. Indstillinger
Et flertal i udvalget (S, V, DF, KF, NB og LA) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.

Et mindretal i udvalget (SF, RV, EL og Sikandar Siddique (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.

Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javna√įarflokkurin havde ved bet√¶nkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bem√¶rkninger i bet√¶nkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener, at alle mennesker skal have mulighed for at v√¶re dem, de er, og for at leve i overensstemmelse med deres k√łnsidentitet. Det er afg√łrende for den enkeltes trivsel og livskvalitet. √Ündringen af juridisk k√łn skal v√¶re en almindelig og ukontroversiel beslutning placeret hos individet og familien. Lovgivningen kan v√¶re med til at √¶ndre kulturen og fremme accepten i samfundet. S √łnsker derfor, at der lovgives positivt om retten til juridisk k√łnsskifte.

S noterer sig, at et stort flertal i Det Etiske R√•d bakker op om initiativet, og noterer sig samtidig, at regeringen forventer, at lovforslaget om juridisk k√łnsskifte for b√łrn og unge kan vedtages i forbindelse med lovprogrammet 2021-22. S ser frem til en grundig lovproces med en bred h√łring, hvor ogs√• sp√łrgsm√•let om den nedre gr√¶nse for juridisk k√łnsskifte skal belyses.

Socialdemokratiet kan p√• den baggrund ikke st√łtte beslutningsforslaget.

Venstre
Venstres medlemmer af udvalget √łnsker at hj√¶lpe og im√łdekomme de b√łrn og unge, der virkelig dybtf√łlt har et √łnske om at skifte k√łn, men samtidig vil V generelt ogs√• gerne beskytte b√łrnene, s√• de ikke tager forhastede beslutninger. Derfor har V den holdning, at b√łrn og unge mellem 15 og 17 √•r kan f√• juridisk k√łnsskifte, hvis deres for√¶ldre giver samtykke til det. Gr√¶nsen p√• 15 √•r er valgt, da det ogs√• er gr√¶nsen for samtykke i behandlingen i sundhedsv√¶senet, hvor man selv har en ret stor medbestemmelse som 15-√•rig. V stemmer imod beslutningsforslaget.

Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
SF‚Äôs og Enhedslistens medlemmer af udvalget bem√¶rker, at forslaget om at fjerne aldersgr√¶nsen for juridisk k√łnsskifte var en del af regeringens udspil i forbindelse med PRIDE-ugen 2020. SF og EL mener, at fjernelse af aldersgr√¶nsen for juridisk k√łnsskifte er vigtigt for at sikre transpersoners mentale sundhed, s√¶rligt for b√łrn og unge. SF og EL noterer sig, at erfaringerne fra lande, hvor det er muligt for b√łrn og unge at √¶ndre markeringen af k√łn i offentlige registre, er positive i forhold til at forbedre b√łrn og unges trivsel. Partierne mener desuden, at det er afg√łrende, at vi som samfund anerkender og respekterer transpersoners ret til selv at tr√¶ffe beslutninger om egne livssituationer frem for at hindre b√łrn og unge adgang til en administrativ procedure, der vil skabe reelle forbedringer i deres liv. SF og EL st√łtter forslaget.

Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har fuld respekt og forst√•else for de mennesker, der v√¶lger at gennemg√• den forandring, det er at skifte k√łn. Men det er en sag for voksne. Ikke for b√łrn. B√łrn skal sk√•nes for de k√łnspolitiske definitioner, vi hele tiden s√¶tter op og diskuterer som voksne.

De skal ikke stilles over for identitetspolitiske sp√łrgsm√•l og tage stilling til ¬Ľhvem er jeg? ¬ę? B√łrn skal have lov til at v√¶re b√łrn, lege og eksperimentere med k√łnnene, uden at det beh√łver blive definerende for, hvem de er. Lad dem nu bare v√¶re b√łrn.

Et juridisk k√łnsskifte for b√łrn er en ¬Ľsuper-liberalistisk¬ę tilgang til, hvad mennesker er, og hvordan vores samfund skal indrettes: At man helt frit sv√¶vende uden b√•nd eller foruds√¶tninger kan bestemme, hvem man √łnsker at v√¶re.

Vi st√•r midt i en brydningstid. KF ser det som et v√¶rdiskred, der g√•r i retning mod det k√łnsneutrale samfund, hvor k√łnnene udviskes. Det er KF en st√¶rk modstander af. K√łn er vigtigt, og det er en v√¶sentlig identifikationsfaktor ‚Äď s√¶rligt for b√łrn.

Etisk R√•ds anbefaling om en aldersgr√¶nse p√• 10 √•r begrundes bl.a. med, at det er den alder, hvor puberteten starter. KF m√• bare sige, at lige pr√¶cis derfor skal det ikke v√¶re tilladt at skifte k√łn i den alder.

KF tror ikke, at der er nogen, der er i tvivl om, hvilken massiv udvikling vi alle gennemg√•r, n√•r vi rammer puberteten. P√• relativt f√• √•r skal vi pr√łve en masse af. Vi vokser b√•de fysisk og psykisk, og vigtigst af alt l√¶rer vi en masse om os selv.

Men hvem ved, hvordan man som ung har det, n√•r man er 15 √•r? M√•ske har man det helt anderledes, end dengang man var 10 √•r. M√•ske har man fundet sig bedre tilpas i sit biologiske k√łn. Og har √¶ndringen i cpr-nummeret s√• ikke skabt mere forvirring end afklaring?

Tvivl vil altid v√¶re en del af livet, men det er ikke det samme, som at man altid skal handle instinktivt p√• den. Pointen er, at tid kan g√łre beslutninger mere velovervejede. Derfor er der ingen grund til at fremskynde s√• stor en beslutning, som det er at skifte k√łn. Slet ikke, n√•r man kun er 6 √•r.

Vi risikerer, at nogle b√łrn kommer til at tr√¶ffe en forkert beslutning, som de ikke kan gennemskue konsekvensen af, hvis vi s√¶nker aldersgr√¶nsen for juridisk k√łnsskifte helt ned til 6 √•r. Det vil v√¶re en misforst√•et heltegerning at lade b√łrn skifte cpr-nummer i s√• skr√łbelig en fase af livet.

KF kan derfor ikke st√łtte forslaget.

3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2. marts 2021 og og blev herefter henvist direkte til behandling i Ligestillingsudvalget.

Oversigt over beslutningsforslagets sagsforl√łb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

M√łder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 m√łder.

Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt bilag på beslutningsforslaget.

Karin Gaardsted (S) Birgitte Vind (S) nfmd. Lars Aslan Rasmussen (S) Camilla Fabricius (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kj√¶r (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Katrine Robs√łe (RV) Samira Nawa (RV) Astrid Car√łe (SF) Halime Oguz (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (UFG) Heidi Bank (V) fmd. Fatma √ėktem (V) Jane Heitmann (V) Karen Ellemann (V) Eva Kjer Hansen (V) Morten Dahlin (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsb√łl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Birgitte Bergman (KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)

Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javna√įarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S) 49
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 39
Dansk Folkeparti (DF) 16
Socialistisk Folkeparti (SF) 15
Radikale Venstre (RV) 14
Enhedslisten (EL) 13
Det Konservative Folkeparti (KF) 13
Nye Borgerlige (NB) 4
Liberal Alliance (LA) 3
Alternativet (ALT) 1
Kristendemokraterne (KD) 1
Inuit Ataqatigiit (IA) 1
Siumut (SIU) 1
Sambandsflokkurin (SP) 1
Javna√įarflokkurin (JF) 1
Uden for folketingsgrupperne (UFG) 7

* * *
Folketingets journal vedr√łrende bet√¶nkningen til B 174.
Betænkningen til B 174 i pdf-format hos Folketinget.