Bianco. 30. maj 2023.

Vist 33 gange.

Bianco Footwear
Da Bianco kontaktede TiD og skrev at de gerne ville lave en reklamekampagne med transpersoner if√łrt deres damesko var vi seks veninder som sagde ja lige p√• stedet. Og vi fik en fantastisk oplevelse.

 


Dette er den n√¶sten sandf√¶rdige historie om the Original Bianco Girls, fortalt til Dem af en som deltog p√• n√¶rmeste hold, super Bianco modellen Rebecca Holm med det r√łde h√•r og de h√łje h√¶le til h√łjre i billedet som blev taget kort efter vores debut som Catwalk Queens ved showet p√• natklubben Watch i √Örhus. Vogt Dem for efterligninger!

I maj måned 2002 fik transvestitforeningen TiD en henvendelse fra Bianco Footwear:

"Vi skal i gang med at fotografere Bianco sko til vores efter√•r/vinter kampagne. Til den kampagne vil vi gerne fotografere transvestitter i Bianco sko. Vores pay off er "He didn’t know about our mens collection". Vi √łnsker ikke at latterligg√łre transvestitter, men at fremh√¶ve forskellighederne i vores samfund. Fotografen har et √łnske om at fotografere modellerne i hverdagsagtige omgivelser, evt. deres eget hjem. Jeg ved ikke, om I kender den verdensber√łmte fotograf Annie Lebowitch som blandt andet har fotograferet for bladet Rolling Stones. Det er i den stil vi √łnsker at lave kampagnen. Vi √łnsker at skabe et naturalistisk/realistisk billed univers. Billederne vil blive brugt til alt slags annoncering for Bianco Sko. Der vil blive trykt en brochure, annoncer i blade og plakater i Biancos butikker. Billederne vil ogs√• blive benyttet i Sverige & Norge.
Vi håber meget at I synes det lyder som en sjov og spændende opgave og gerne vil hjælpe os."

 

Biancos henvendelse blev ret livligt kommenteret ved et af vores m√łder i foreningen. Nogle mente det var alt for kommercielt, nogle mente at det vist var ok, men alligevel ikke lige noget for dem. Og nogle af os sagde ja lige p√• stedet! En ny sjov id√© skal jo gribes i flugten.
Vi blev hurtigt overbevist om at der var tale om seri√łs henvendelse, en sp√¶ndende og ganske godt betalt reklameopgave.
I n√¶rt samarbejde med Bianco formede vi kampagnen s√• begge parter f√łlte at de fik det optimale udbytte af samarbejdet. Bianco fik en opsigtsv√¶kkende og meget rost reklamekampagne, og vi kunne benytte lejligheden til at synligg√łre os selv og vise verden et positivt billede af transvestitter. Alt i alt et ganske fornuftigt projekt.
Og så var det altså også en utrolig sjov oplevelse for os alle sammen.

Bianco Girl: Charlotte Lyngquist  Foto: Casper Sejersen

Fotografen Casper Sejersen kom sammen med en stylist hjem til hver enkelt af os for at f√• en klar fornemmelse af hvem vi er som personer, hvordan vi √łnskede at pr√¶sentere os selv p√• billederne og i hvilke omgivelser vi skulle fotograferes. Han ville vise andet og mere end et stereotypt billede af transvestitter. Han √łnskede at skabe et personligt udtryk. At vise os som seks meget forskellige mennesker med det til f√¶lles at vi alle er transvestitter. Det lykkedes. De seks fotografier er st√¶rke og smukke og viser os som seks utroligt selvst√¶ndige personer.
Makeup artisten Dennis Knudsen lagde makeup ved fotograferingen. I hans kyndige h√¶nder f√łlte vi os som forvandlet til de smukkeste supermodeller, og et professionelt fotohold arbejdede koncentreret med os for at f√• de bedste billeder.

Det f√łltes som at v√¶re i Himmerige, hvis der alts√• findes et s√•dant for transvestitter.

Bianco Girl: Henriette S√łrensen  Foto: Casper Sejersen

Og s√• rullede reklamekampagnen ellers derudaf. Kataloger, plakater og reklamepostkort blev trykt, der blev indrykket helsides annoncer i diverse ugeblade, og overalt var reaktionerne positive. Kampagnens succes kom helt og aldeles bag p√• b√•de dem og os. Flere af Biancos forretninger oplevede at kataloger og reklamepostkort blev revet v√¶k af begejstrede kunder, og for f√łrste gang i firmaets historie m√•tte de g√• i gang med at trykke nye kataloger s√• forretningerne havde dem i hele den planlagte periode. Bianco var helt overv√¶ldet over den positive respons p√• denne kampagne, og nye id√©er kom p√• banen.
Det er vel det er hedder produktudvikling – eller at smede mens jernet er varmt. Med vores aftale om at deltage i en reklamekampagne havde vi sat en hel lavine i gang. Vi piger var oppe p√• de h√łje (mode)h√¶le og nu kom der endnu en chance.


Hvem kan sige nej til et sjovt og sp√¶ndende tilbud. Da vi h√łrte hvad reklamebureauet havde fundet p√• slog alle Bianco Girls til lige p√• stedet. Det l√łd bare s√• sjovt at vi endnu en gang kastede os ud p√• det dybe vand if√łrt et par smarte Bianco sko.

Bianco Girl: Jackie Madsen  Foto: Casper Sejersen

Vi blev tilbudt at deltage i et modeshow for Bianco i forbindelse med √•bningen af en ny natklub, Watch i √Örhus. Modelhonoraret √¶ndrede vi til et ophold p√• Hotel Royal hvor showet foregik, fuld forplejning og rejseomkostninger betalt + kravet om samme makeup-artist, samt en professionel koreograf. Alle vore √łnsker blev accepteret, og med stor hj√¶lp fra en professionel koreograf fra Elite Models tr√¶nede vi to dage i at g√• catwalk. S√• susede vi mod √Örhus og indtog Watch med et stort smil og hjertet helt oppe i halsen. Det var en helt vild fed oplevelse at "v√¶re p√•" og en succes for b√•de os og Bianco. Ogs√• to trendshows i City 2 og p√• Fisketorvet var vi med i. Hver gang m√łdte vi positiv respons for vores m√•de at synligg√łre transvestitter.
Projektet fik en rigtig interessant vinkel da Bianco bad Henriette Sørensen og Sara Lund om at komme ud og informere personalet i forretningerne i Norge, Sverige og Danmark om hvad det vil sige at v√¶re transvestit. De tog begge imod tilbuddet og var rundt og snakke med butikspersonale og kunder. Henriette i en lang r√¶kke af de danske Bianco forretninger. Sara i nogle svenske forretninger, samt et par af de norske n√•r nu hun alligevel var i gang. Flot indsats piger!

Bianco Girl: Rebecca Holm  Foto: Casper Sejersen

Vores indsats for Bianco fik en flot finale i Cirkusbygningen i oktober. Her var vi piger Bianco Footwears g√¶ster ved en gallaaften med ca. 2000 indbudte g√¶ster. Der var d√łmt rendyrket galla, og naturligvis sad vi p√• 1. r√¶kke sammen med alle de andre kendisser. Denne aften k√•redes √Örets nye danske navne indenfor musik, sport, litteratur og kunst, samt √Örets Crossdresser. Bianco Footwear havde, inspireret af reklamekampagnens store succes, lanceret en crossdresser konkurrence i deres butikker i hele Skandinavien. M√¶nd kunne deltage ved at m√łde op i butikkerne og f√• lagt makeup, blive transformeret til kvinde, blive fotograferet og vinde titlen √Örets Crossdresser.
Vores rolle var at være dommerpanel og finde frem til den endelige vinder blandt aftenens finalister, og sammen med Dennis Knudsen gik vi alle på scenen og kårede Årets Crossdresser.
En sjov og meget synlig afslutning på vores deltagelse i en meget professionelt tilrettelagt reklamekampagne.

Bianco Girl: Sara Lund  Foto: Casper Sejersen

Man kan vist roligt sige vi fik gjort transvestisme synlig ved at deltage i denne reklamekampagne. Virkeligheden er jo at hver gang vi v√¶lger at v√¶re synlige f√•r vi altid positive reaktioner fra omverdenen. Jeg kan kun gl√¶de mig over den n√¶sten entusiastiske stemning som har bredt sig blandt mine meds√łstre, og alle de gode forslag og id√©er der er kommet myldrende i k√łlvandet. Positive oplevelser giver jo bonus i form af gode reaktioner. De har det heldigvis med at brede sig som ringe i vandet. Husk p√• at accepten er indenfor r√¶kkevidde og venter p√• at tage imod os med √•bne arme. Alt det kr√¶ver er blot lidt mere synlighed fra vores side. Så lad os f√• mere af den slags, tak.

Kærlig hilsen

Rebecca the Bianco Girl

Bianco Girl: Susanne Thomsen  Foto: Casper Sejersen

 

Efterskrift:
Skopusheren ‚Äď Transvestitter i reklame
For f√łrste gang i Danmark har transvestitter f√•et tildelt et helt temanummer i et brancheblad. Det er en milep√¶l i ’vores historie’ som alle m√• gl√¶des over.
Bianco Footwear havde i Skopusheren november 2002 transvestisme som gennemg√•ende tema. Der er billeder fra Watch, Fisketorvet, Cirkusbygningen, de skandinaviske crossdresser konkurrencer, informationsm√łdet i Oslo for de norske og svenske Bianco-forhandlere, artiklen "Hvem udnytter hvem" af Sara Lund
fra Sverige, samt en artikel af Lis Bymark som er gift med Henriette S√łrensen der på det tidspunkt var TiDs formandinde. Hvis du er interesseret i at l√¶se dette temanummer kan det muligvis stadigv√¶k rekvireres direkte fra Bianco Footwear.

Reklamekampagnen er også blevet registreret på den amerikanske site Commercial Closet som samler LGBT relaterede reklamer fra hele verden.

Deltagere ved Bianco Footwears Crossdresser konkurrence på Fisketorvet

Rebecca Holm

 
Der er håb forude

‚ÄĚVores m√•ls√¶tning er at f√• flere store st√łrrelser inden for de n√¶ste to √•r‚ÄĚ, sagde Ren√© Piper Laursen, direkt√łr for Bianco Footwear, tilbage i 2000.
S√• kontakt butikkerne og pres p√•  – de m√• jo v√¶re lige om hj√łrnet, ikke?

Rent faktisk er der i dag flere og flere kvinder som bruger sko str. 41 eller derover, og de har fuldst√¶ndigt det samme problem som mange transvestitter. De moderigtige sko kan ikke k√łbes i din st√łrrelse, eller ogs√• skal du rejse land og rige rundt til specialforretninger og betale i dyre domme for dem.
Ogs√• blandt fotomodeller er det et stort problem. De unge piger er blevet h√łjere og f√łdderne vokser med. ”Mange af modellerne har store f√łdder, og det er et problem vi har kendt til l√¶nge. Men jeg kan ikke videregive nogle fif, for pigerne kender deres sm√• steder, og mange af dem k√łber sko i udlandet”, fort√¶ller Jacqueline Friis-Mikkelsen fra Unique Models.

Dagbladet Politiken satte fokus p√• netop dette problem l√łrdag den 16. september 2000 og sendte to kvindelige redaktionsmedarbejdere str. 42 ud i byen for at finde et par smarte sko i deres st√łrrelse.

Kun f√• forretninger giver plads til store f√łdder, og blandt dem naturligvis Perfect Sko i N√¶rum som fik sin helt egen omtale. Men selvom udvalget her er stort, er mange af modellerne i den klassiske og damede ende af skomoden, og Annette Lassen arbejder derfor hele tiden p√• at f√• udvidet tilbuddene til ogs√• at g√¶lde de mere modepr√¶gede sko.
Skor√•det, som er skobranchens f√¶llesr√•d, kender ogs√• til problemet. ”Vi har l√¶nge fors√łgt at r√•be leverand√łrerne op for at f√• dem til at g√łre noget ved det”, siger Jette B√łrresen fra Skor√•det.
Men skal man tro leverand√łrerne vil der snart v√¶re flere store st√łrrelser p√• hylderne – ogs√• i moderigtige modeller.
‚ÄĚVores m√•ls√¶tning er at f√• flere store st√łrrelser inden for de n√¶ste to √•r‚ÄĚ, siger Ren√© Piper Laursen, direkt√łr for Bianco Footwear. Ogs√• Franci Sko har f√•et √łjnene op for de store f√łdder, s√¶rligt med deres nyeste m√¶rke, der har yngre og modebevidste f√łdder som m√•lgruppe.

Politikens checkliste l√łrdag den 16. september 2000 s√• s√•ledes ud:

Kongens Nytorv Sko
Kongens Nytorv 21, Kbh. K
F√łrer modeller op til 43¬Ĺ
Rianne A/S
K√łbmagergade 9, Kbh. K
En hylde til str. 42  (Butikken er desværre blevet lukket siden da) 
Magasin
Kongens Nytorv 13, Kbh. K
Med lidt held findes modeller i store st√łrrelser
Kaj Larsen og S√łn A/S
H.C.√ėrstedsvej 57, Frederiksberg
Tilbyder damesko op til str. 46. (Butikken er desværre blevet lukket siden da)
Hallgren Sko
K√łbmagergade 39, Kbh. K
Flere store st√łrrelser. (Butikken er desværre blevet lukket siden da)
Perfect Sko
Nærumvænge Torv 1, Nærum
Stort udvalg i damesko op til str. 46
 (Butikken er desværre blevet lukket siden da) 
Skowolter
Skowolter har specialiseret sig i sm√• og store st√łrrelser, og er i dag udelukkende en virtuel butik p√• internettet.