Bianco. 30. maj 2023.

Vist 58 gange.

Bianco Footwear
Da Bianco kontaktede TiD og skrev at de gerne ville lave en reklamekampagne med transpersoner iført deres damesko var vi seks veninder som sagde ja lige på stedet. Og vi fik en fantastisk oplevelse.

 


Dette er den næsten sandfærdige historie om the Original Bianco Girls, fortalt til Dem af en som deltog på nærmeste hold, super Bianco modellen Rebecca Holm med det røde hår og de høje hæle til højre i billedet som blev taget kort efter vores debut som Catwalk Queens ved showet på natklubben Watch i Århus. Vogt Dem for efterligninger!

I maj måned 2002 fik transvestitforeningen TiD en henvendelse fra Bianco Footwear:

"Vi skal i gang med at fotografere Bianco sko til vores efterår/vinter kampagne. Til den kampagne vil vi gerne fotografere transvestitter i Bianco sko. Vores pay off er "He didn’t know about our mens collection". Vi ønsker ikke at latterliggøre transvestitter, men at fremhæve forskellighederne i vores samfund. Fotografen har et ønske om at fotografere modellerne i hverdagsagtige omgivelser, evt. deres eget hjem. Jeg ved ikke, om I kender den verdensberømte fotograf Annie Lebowitch som blandt andet har fotograferet for bladet Rolling Stones. Det er i den stil vi ønsker at lave kampagnen. Vi ønsker at skabe et naturalistisk/realistisk billed univers. Billederne vil blive brugt til alt slags annoncering for Bianco Sko. Der vil blive trykt en brochure, annoncer i blade og plakater i Biancos butikker. Billederne vil også blive benyttet i Sverige & Norge.
Vi håber meget at I synes det lyder som en sjov og spændende opgave og gerne vil hjælpe os."

 

Biancos henvendelse blev ret livligt kommenteret ved et af vores møder i foreningen. Nogle mente det var alt for kommercielt, nogle mente at det vist var ok, men alligevel ikke lige noget for dem. Og nogle af os sagde ja lige på stedet! En ny sjov idé skal jo gribes i flugten.
Vi blev hurtigt overbevist om at der var tale om seriøs henvendelse, en spændende og ganske godt betalt reklameopgave.
I nært samarbejde med Bianco formede vi kampagnen så begge parter følte at de fik det optimale udbytte af samarbejdet. Bianco fik en opsigtsvækkende og meget rost reklamekampagne, og vi kunne benytte lejligheden til at synliggøre os selv og vise verden et positivt billede af transvestitter. Alt i alt et ganske fornuftigt projekt.
Og så var det altså også en utrolig sjov oplevelse for os alle sammen.

Bianco Girl: Charlotte Lyngquist  Foto: Casper Sejersen

Fotografen Casper Sejersen kom sammen med en stylist hjem til hver enkelt af os for at få en klar fornemmelse af hvem vi er som personer, hvordan vi ønskede at præsentere os selv på billederne og i hvilke omgivelser vi skulle fotograferes. Han ville vise andet og mere end et stereotypt billede af transvestitter. Han ønskede at skabe et personligt udtryk. At vise os som seks meget forskellige mennesker med det til fælles at vi alle er transvestitter. Det lykkedes. De seks fotografier er stærke og smukke og viser os som seks utroligt selvstændige personer.
Makeup artisten Dennis Knudsen lagde makeup ved fotograferingen. I hans kyndige hænder følte vi os som forvandlet til de smukkeste supermodeller, og et professionelt fotohold arbejdede koncentreret med os for at få de bedste billeder.

Det føltes som at være i Himmerige, hvis der altså findes et sådant for transvestitter.

Bianco Girl: Henriette Sørensen  Foto: Casper Sejersen

Og så rullede reklamekampagnen ellers derudaf. Kataloger, plakater og reklamepostkort blev trykt, der blev indrykket helsides annoncer i diverse ugeblade, og overalt var reaktionerne positive. Kampagnens succes kom helt og aldeles bag på både dem og os. Flere af Biancos forretninger oplevede at kataloger og reklamepostkort blev revet væk af begejstrede kunder, og for første gang i firmaets historie måtte de gå i gang med at trykke nye kataloger så forretningerne havde dem i hele den planlagte periode. Bianco var helt overvældet over den positive respons på denne kampagne, og nye idéer kom på banen.
Det er vel det er hedder produktudvikling – eller at smede mens jernet er varmt. Med vores aftale om at deltage i en reklamekampagne havde vi sat en hel lavine i gang. Vi piger var oppe på de høje (mode)hæle og nu kom der endnu en chance.


Hvem kan sige nej til et sjovt og spændende tilbud. Da vi hørte hvad reklamebureauet havde fundet på slog alle Bianco Girls til lige på stedet. Det lød bare så sjovt at vi endnu en gang kastede os ud på det dybe vand iført et par smarte Bianco sko.

Bianco Girl: Jackie Madsen  Foto: Casper Sejersen

Vi blev tilbudt at deltage i et modeshow for Bianco i forbindelse med åbningen af en ny natklub, Watch i Århus. Modelhonoraret ændrede vi til et ophold på Hotel Royal hvor showet foregik, fuld forplejning og rejseomkostninger betalt + kravet om samme makeup-artist, samt en professionel koreograf. Alle vore ønsker blev accepteret, og med stor hjælp fra en professionel koreograf fra Elite Models trænede vi to dage i at gå catwalk. Så susede vi mod Århus og indtog Watch med et stort smil og hjertet helt oppe i halsen. Det var en helt vild fed oplevelse at "være på" og en succes for både os og Bianco. Også to trendshows i City 2 og på Fisketorvet var vi med i. Hver gang mødte vi positiv respons for vores måde at synliggøre transvestitter.
Projektet fik en rigtig interessant vinkel da Bianco bad Henriette Sørensen og Sara Lund om at komme ud og informere personalet i forretningerne i Norge, Sverige og Danmark om hvad det vil sige at være transvestit. De tog begge imod tilbuddet og var rundt og snakke med butikspersonale og kunder. Henriette i en lang række af de danske Bianco forretninger. Sara i nogle svenske forretninger, samt et par af de norske når nu hun alligevel var i gang. Flot indsats piger!

Bianco Girl: Rebecca Holm  Foto: Casper Sejersen

Vores indsats for Bianco fik en flot finale i Cirkusbygningen i oktober. Her var vi piger Bianco Footwears gæster ved en gallaaften med ca. 2000 indbudte gæster. Der var dømt rendyrket galla, og naturligvis sad vi på 1. række sammen med alle de andre kendisser. Denne aften kåredes Årets nye danske navne indenfor musik, sport, litteratur og kunst, samt Årets Crossdresser. Bianco Footwear havde, inspireret af reklamekampagnens store succes, lanceret en crossdresser konkurrence i deres butikker i hele Skandinavien. Mænd kunne deltage ved at møde op i butikkerne og få lagt makeup, blive transformeret til kvinde, blive fotograferet og vinde titlen Årets Crossdresser.
Vores rolle var at være dommerpanel og finde frem til den endelige vinder blandt aftenens finalister, og sammen med Dennis Knudsen gik vi alle på scenen og kårede Årets Crossdresser.
En sjov og meget synlig afslutning på vores deltagelse i en meget professionelt tilrettelagt reklamekampagne.

Bianco Girl: Sara Lund  Foto: Casper Sejersen

Man kan vist roligt sige vi fik gjort transvestisme synlig ved at deltage i denne reklamekampagne. Virkeligheden er jo at hver gang vi vælger at være synlige får vi altid positive reaktioner fra omverdenen. Jeg kan kun glæde mig over den næsten entusiastiske stemning som har bredt sig blandt mine medsøstre, og alle de gode forslag og idéer der er kommet myldrende i kølvandet. Positive oplevelser giver jo bonus i form af gode reaktioner. De har det heldigvis med at brede sig som ringe i vandet. Husk på at accepten er indenfor rækkevidde og venter på at tage imod os med åbne arme. Alt det kræver er blot lidt mere synlighed fra vores side. Så lad os få mere af den slags, tak.

Kærlig hilsen

Rebecca the Bianco Girl

Bianco Girl: Susanne Thomsen  Foto: Casper Sejersen

 

Efterskrift:
Skopusheren – Transvestitter i reklame
For første gang i Danmark har transvestitter fået tildelt et helt temanummer i et brancheblad. Det er en milepæl i ’vores historie’ som alle må glædes over.
Bianco Footwear havde i Skopusheren november 2002 transvestisme som gennemgående tema. Der er billeder fra Watch, Fisketorvet, Cirkusbygningen, de skandinaviske crossdresser konkurrencer, informationsmødet i Oslo for de norske og svenske Bianco-forhandlere, artiklen "Hvem udnytter hvem" af Sara Lund
fra Sverige, samt en artikel af Lis Bymark som er gift med Henriette Sørensen der på det tidspunkt var TiDs formandinde. Hvis du er interesseret i at læse dette temanummer kan det muligvis stadigvæk rekvireres direkte fra Bianco Footwear.

Reklamekampagnen er også blevet registreret på den amerikanske site Commercial Closet som samler LGBT relaterede reklamer fra hele verden.

Deltagere ved Bianco Footwears Crossdresser konkurrence på Fisketorvet

Rebecca Holm

 
Der er håb forude

”Vores målsætning er at få flere store størrelser inden for de næste to år”, sagde René Piper Laursen, direktør for Bianco Footwear, tilbage i 2000.
Så kontakt butikkerne og pres på  – de må jo være lige om hjørnet, ikke?

Rent faktisk er der i dag flere og flere kvinder som bruger sko str. 41 eller derover, og de har fuldstændigt det samme problem som mange transvestitter. De moderigtige sko kan ikke købes i din størrelse, eller også skal du rejse land og rige rundt til specialforretninger og betale i dyre domme for dem.
Også blandt fotomodeller er det et stort problem. De unge piger er blevet højere og fødderne vokser med. ”Mange af modellerne har store fødder, og det er et problem vi har kendt til længe. Men jeg kan ikke videregive nogle fif, for pigerne kender deres små steder, og mange af dem køber sko i udlandet”, fortæller Jacqueline Friis-Mikkelsen fra Unique Models.

Dagbladet Politiken satte fokus på netop dette problem lørdag den 16. september 2000 og sendte to kvindelige redaktionsmedarbejdere str. 42 ud i byen for at finde et par smarte sko i deres størrelse.

Kun få forretninger giver plads til store fødder, og blandt dem naturligvis Perfect Sko i Nærum som fik sin helt egen omtale. Men selvom udvalget her er stort, er mange af modellerne i den klassiske og damede ende af skomoden, og Annette Lassen arbejder derfor hele tiden på at få udvidet tilbuddene til også at gælde de mere modeprægede sko.
Skorådet, som er skobranchens fællesråd, kender også til problemet. ”Vi har længe forsøgt at råbe leverandørerne op for at få dem til at gøre noget ved det”, siger Jette Børresen fra Skorådet.
Men skal man tro leverandørerne vil der snart være flere store størrelser på hylderne – også i moderigtige modeller.
”Vores målsætning er at få flere store størrelser inden for de næste to år”, siger René Piper Laursen, direktør for Bianco Footwear. Også Franci Sko har fået øjnene op for de store fødder, særligt med deres nyeste mærke, der har yngre og modebevidste fødder som målgruppe.

Politikens checkliste lørdag den 16. september 2000 så således ud:

Kongens Nytorv Sko
Kongens Nytorv 21, Kbh. K
Fører modeller op til 43½
Rianne A/S
Købmagergade 9, Kbh. K
En hylde til str. 42  (Butikken er desværre blevet lukket siden da) 
Magasin
Kongens Nytorv 13, Kbh. K
Med lidt held findes modeller i store størrelser
Kaj Larsen og Søn A/S
H.C.Ørstedsvej 57, Frederiksberg
Tilbyder damesko op til str. 46. (Butikken er desværre blevet lukket siden da)
Hallgren Sko
Købmagergade 39, Kbh. K
Flere store størrelser. (Butikken er desværre blevet lukket siden da)
Perfect Sko
Nærumvænge Torv 1, Nærum
Stort udvalg i damesko op til str. 46
 (Butikken er desværre blevet lukket siden da) 
Skowolter
Skowolter har specialiseret sig i små og store størrelser, og er i dag udelukkende en virtuel butik på internettet.