LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark sendte den 9. februar 2021 deres rapport “Stop diskrimination i skolen: LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen” til Børne- og Undervisningsudvalget (BUU), der registrerede henvendelsen som bilag 107, samling 2020-21.
Astrid Carøe (SF) stillede den 9. februar 2021 § 20 spørgsmål om undersøgelsen til børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), der svarede den 11. februar 2021.
Følgebrev til Børne- og Undervisningsudvalget:
Fra: Nicolaj Laue Juhl (han/ham) [mailto:NicolajLJ@lgbt.dk]
Emne: Rapport om LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen
Kære Anders Kronborg,
Der sidder gennemsnitligt 1 – 2 LGBTQ+ elever i hver skoleklasse. I LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark har vi taget initiativ til Danmarks første rapport, der undersøger børn og unge LGBTQ+ personers oplevelser med at gå i skole, fordi vi mener, det er på høje tid at sætte fokus på LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i skolen. Rapporten viser tydeligt, at mange LGBTQ+ elever mistrives, da mere end hver anden har selvmordstanker og har udført selvskade.
Rapporten fastslår, at alt for mange LGBTQ+ elever mistrives og har for dårlige vilkår i grundskolen sammenlignet med eleverne i den nationale trivselsmåling.
Internationale undersøgelser har tidligere dokumenteret, at LGBTQ+ elever er mere udsatte på en række områder, som f.eks. mobning, mistrivsel, diskrimination, ensomhed, fysisk og psykisk vold og diskriminerende sprogbrug. Det billede bekræfter denne rapport også er tilfældet for danske LGBTQ+ elever. Desværre. Og noget tyder på, at det kan have stor indflydelse på lysten til at gå i skole, idet vores rapport viser, at LGBTQ+ elever føler sig fire gange mindre glade for at gå i skole sammenlignet med eleverne i den nationale trivselsmåling.
Rapporten er klausuleret indtil den 8. februar.
Hovedresultater fra rapporten:
- 64 % af LGBTQ+ eleverne har selvmordstanker. 53 % af LGBTQ+ eleverne har udført selvskade og 40 % har en spiseforstyrrelse.
- LGBTQ+ eleverne føler sig ca. 6 gange oftere ensomme i skolen sammenlignet med svarfordelingen fra den nationale trivselsmåling.
- Mere end 9 ud af 10 af LGBTQ+ eleverne oplever homofobiske og transfobiske skældsord i skolen, som f.eks. ”bøsse”, ”lebbe”, ”homo”, ”tranny” eller ”gay”.
- 44 % af LGBTQ+ eleverne har oplevet mobning eller diskrimination i skolen af baggrund af deres LGBTQ+ identitet.
- Kun 23 % af LGBTQ+ eleverne har lært om forskellige seksuelle orienteringer i skolen, mens kun 9 % har lært om forskellige kønsidentiteter i skolen.
Politiske anbefalinger fra LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark:
Rapporten viser med al tydelighed, at alt for mange LGBTQ+ elever mistrives og har for dårlige vilkår i det danske skolesystem. Det kalder på handling. Derfor skal vi sammen skabe et mere inkluderende og mangfoldigt skolesystem, for at sikre at flere føler sig inkluderet og trives. Til gavn for alle. Det kræver en helhedsorienteret indsats. Det fortæller LGBTQ+ eleverne i rapporten. De politiske anbefalinger er derfor udarbejdet på baggrund af deres egne bud på løsninger:
- Årlig trivselsmåling af LGBTQ+ elevers trivsel i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
- Landsdækkende skolekampagne mod mobning og skældsord rettet mod LGBTQ+ personer.
- Lovkrav om LGBTQ+ undervisning i grundskolen som en integreret del af undervisningsmaterialet og pensumlister.
- Nedsættelse af arbejdsgruppe til fremme af en mere inkluderende og mangfoldig skole.
- Læreruddannelsen skal indeholde viden om forskellige kønsidentiteter og
seksuelle orienteringer samt viden om forebyggelse af diskrimination.
I LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark ser vi frem til at understøtte udviklingen af løsningerne – både lokalt og nationalt – så undersøgelsens bekymrende og alarmerende resultater kan blive grundlag for et øget fokus på en mere inkluderende og mangfoldig skole til gavn for alle elever. Ligeværd er en grundsten i det danske skolesystem, men det er desværre tydeligt, at alt for mange LGBTQ+ elever ikke anses for ligeværdige i deres dagligdag i skolen. Vi må stoppe diskrimination i skolen sammen.
Med venlig hilsen
Nicolaj Laue Juhl (han/ham)
Politisk talsperson
Phone: (+45) 22 41 74 00
nicolajlj@lgbt.dk
* * *
Spørgsmål fra Astrid Carøe (SF)
Vil ministeren på baggrund af de alarmerende tal om LGBTQ+ elevers trivsel i folkeskolen i rapporten »Stop diskrimination i skolen« udarbejdet af LGBT+ Ungdom igangsætte flere initiativer udover at styrke seksualundervisningen, samt indkalde til drøftelser om, hvordan vi styrker LGBTQ+ elevers trivsel i folkeskolen?
Svar
Det er bekymrende, når rapporten peger på, at mange LGBTI-elever oplever høj mistrivsel. Det skal vi tage alvorligt. Skolen skal være et sted, hvor alle kan være sig selv og en del af fællesskabet.
Skolerne skal allerede i dag undervise i mangfoldighed i forhold til køn, krop og
seksualitet som en del af sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i grundskolen. Men der er også behov for, at vi fra centralt hold understøtter skolerne i at sikre alle elevers trivsel.
Derfor blev der på finansloven for 2021 afsat 15 mio. kr. ekstra de kommende tre år til at styrke seksualundervisningen, og der er et vejledningsog inspirationsmateriale på vej til lærere og ledere om, hvilke udfordringer elever med LGBTI-identitet kan møde, hvordan deres trivsel kan understøttes, og hvordan åbenhed og forståelse blandt klassekammerater kan fremmes. Disse tiltag kan forhåbentlig være med til at starte den kulturændring, der er behov for.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
* * *
Folketingets journal vedr. modtagelsen af rapporten “Stop diskrimination i skolen”.
Følgebrevet hos Folketinget.
Rapporten hos Folketinget.
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet og svaret.
Spørgsmålet og svaret hos Folketinget i pdf-format.