Borgerrådgiveren i Københavns Kommune udtalte den 28. marts 2011 kritik af forvaltning i Kbh. pga. manglende hensyntagen til en borgers kønsidentitet.

Vist 141 gange.

Københavns Kommune, Borgerrådgiveren meddelte den 28 marts 2011:
BorgerrÃ¥dgiveren har udtalt kritik af Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen pÃ¥ grund af Forvaltningen har udvist manglende hensyn til en borger ved, at en sagsbehandler fortsat har omtalt borgeren som “hun” og “hende” i journalen, efter at borgeren har besluttet af skifte køn.
Borgerrådgiveren finder sprogbrugen i de pågældende journalnotater hensynsløs og kritisabel, idet det virker krænkende at anvende en betegnelse for borgerens biologiske køn, når det ifølge sagens oplysninger er åbenbart, at borgeren er en (transseksuel) mand.

BorgerrÃ¥dgiveren konstaterer, at det pÃ¥ den ene side strengt taget er juridisk korrekt at anvende “hun” og “hende” i journalen pÃ¥ grund af borgerens personnummer og pÃ¥ den anden side, at det er hensynsløst over for borgeren at fastholde den juridiske terminologi, nÃ¥r der ikke er anført administrative behov eller andre saglige begrundelser for det.

Man må almindeligvis antage, at beslutningen om at skifte køn er en meget stor og indgribende beslutning, hvorfor det er væsentligt for en myndighed at udvise særlig omhyggelighed i sin hensyntagen på dette punkt, da man må formode, at man som transperson har en meget stærk kønsidentitet og derfor har særligt behov for at manifestere sig i sit køn, i dette tilfælde som (transseksuel) mand.

BorgerrÃ¥dgiveren finder det meget beklageligt, at borgeren har følt sig respektløst behandlet af forvaltningen. BorgerrÃ¥dgiveren har – ud over at udtale kritik af forvaltningen – tilkendegivet, at en kønsneutral journalføring fremadrettet vil være mere hensigtsmæssig i en sÃ¥dan situation.

* * *
Siden med kritikken af 28. marts 2011 fra Borgerrådgiveren i Københavns Kommune findes ikke mere på Københavns Kommunes hjemmeside. [14. oktober 2020. Tina Thranesen]