Canadas justitsminister, Jody Wilson-Raybould, fremsatte den 17. maj 2016 lovforslag C-16 om indsættelse af “kønsidentitet” og “kønsudtryk” i den canadiske menneskerettighedslov, sÃ¥ de bliver særlige beskyttelsesgrunde, og i den canadiske straffelov, sÃ¥ forbrydelser begrundet i en persons kønsidentitet og kønsudtryk bliver strafskærpelsesgrunde.
Det første forslag om indsættelse af “kønsidentitet” og “kønsudtryk” som beskyttelsesgrunde i den canadiske menneskerettighedslov blev fremsat i 2004 af det nu tidligere parlamentsmedlem Bill Siskay. Da det ikke blev vedtaget, genfremsatte han det igen i 2005 som lovforslag C-392, i 2006 som lovforslag C-326 (lovforslag C-326), i 2007 som lovforslag C-494, i 2009 som lovforslag C-389, der under samme nummer blev viderebehandlet i 2010.
Parlamentsmedlem Randall Garrison fremsatte i 2013 lovforslag C-279 i Underhuset (førstekammeret), hvor det blev vedtaget med 149 stemmer for og 137 stemmer imod og dermed videresendt til Senatet (andetkammeret). Dér blev det ikke færdigbehandlet og bortfaldt ved samlingens udløb. Genfremsat i 2015 som lovforslag C-204, som heller ikke blev færdigbehandlet.
Parlamentsmedlem Hedy Fry fremsatte i 2015 lovforslag C-276.
Ingen af disse lovforslag blev vedtaget.
Justitsministerens lovforslag C-16, der nu er et regeringsforslag, er med mindre ændringer en genfremsættelse af de tidligere forslag.
Herunder gengives lovforslag C-16 i dansk oversættelse.
Der tages forbehold for oversættelsen. Ved brug som dokumentation henvises til det originale lovforslag.
Den 11. august 2016. Tina Thranesen.
* * *
Første samling, 42.-Parlamentetssamling,
64-65 Elizabeth II, 2015-2016
Underhuset i Canada
Lovforslag C-16
Lov om ændring af lov om menneskerettigheder og af straffeloven i Canada
Førstebehandling den 17. maj 2016
Justitsministeren
90.796
Oversigt
Denne vedtagelse ændrer den canadiske Menneskerettighedslov ved at tilføje kønsidentitet og kønsudtryk til listen over forbudte grunde til forskelsbehandling.
Denne vedtagelse ændrer også straffeloven til at udvide lovens beskyttelse mod hadpropaganda til alle områder af offentligheden, der er kendetegnet ved kønsidentitet eller kønsudtryk og til klart at angive, at når der er beviser for, at en lovovertrædelse var motiveret af holdninger, fordomme eller had baseret på kønsidentitet eller kønsudtryk, skal betragtes som en skærpende omstændighed, som domstolen skal tage i betragtning, når den udmåler en straf.
Findes på Parliament of Canadas hjemmeside på følgende adresse:
https://www.parl.ca/ [15. november 2023. Ny url. Tina Thranesen.]
Første samling, 42.-Parlamentetssamling,
64-65 Elizabeth II, 2015-2016
Underhuset i Canada
Lovforslag C-16
Lov om ændring af lov om menneskerettigheder og af straffeloven i Canada
Hendes Majestæt fremsætter med råd og samtykke fra Senatet og Underhuset i Canada, følgende til vedtagelse:
R.S., c. H-6
Canadisk menneskerettighedslov
1998 c. 9, s. 9; 2012, c. 1, s. 137 (E)
1 § 2 i den canadiske menneskerettighedslov affattes således:
Formål
2 Formålet med denne lov er inden for Parlamentets lovgivende myndigheds rammerne at udvide lovene i Canada til princippet om, at alle personer bør have samme muligheder som andre personer at skabe det liv de er i stand til og ønsker at have og få deres behov imødekommet i overensstemmelse med deres ansvar og forpligtelser som medlemmer af samfundet uden at blive hindret i eller forhindret heri af diskriminerende praksis baseret på race, nationalitet eller etnisk oprindelse, farve, religion, alder, køn, seksuel orientering, kønsidentitet eller kønsudtryk, civilstand, familiemæssig status, handicap eller dom for en lovovertrædelse for hvilken, der er udstedt en benådning, eller for hvilken sletningen i straffeattesten er besluttet.
1996 c. 14, s. 2; 2012, c. 1, s. 138 (E)
2 Afsnit 3(1) i loven affattes således:
Forbudte grunde til diskrimination
3 (1) De forbudte diskriminationsgrunde i denne lov er race, nationalitet eller etnisk oprindelse, farve, religion, alder, køn, seksuel orientering, kønsidentitet eller kønsudtryk, civilstand, familiemæssig status, handicap og dom for en lovovertrædelse for hvilken, der er udstedt en benådning, eller for hvilken sletningen i straffeattesten er besluttet.
R.S., c. C-46
Straffeloven
2014 c. 31, s. 12
3 Afsnit 318(4) straffelovens erstattes af følgende:
Definition af identificerbare grupper
(4) I dette afsnit identificeres grupper som enhver del af offentligheden kendetegnet ved farve, religion, alder, køn, seksuel orientering, kønsidentitet eller kønsudtryk, civilstand, familiemæssig status eller psykiske elle fysiske handicap.
4 Afsnit 718.2(a)(I) i loven erstattes af følgende:
* * *
Vejledende noter
Canadisk menneskerettighedslov
Bestemmelse 1: Eksisterende tekst i afsnit 2:
2 Formålet med denne lov er inden for Parlamentets lovgivende myndigheds rammerne at udvide lovene i Canada til princippet om, at alle personer bør have samme muligheder som andre personer at skabe det liv de er i stand til og ønsker at have og få deres behov imødekommet i overensstemmelse med deres ansvar og forpligtelser som medlemmer af samfundet uden at blive hindret i eller forhindret heri af diskriminerende praksis baseret på race, nationalitet eller etnisk oprindelse, farve, religion, alder, køn, seksuel orientering, kønsidentitet eller kønsudtryk, civilstand, familiemæssig status, handicap eller dom for en lovovertrædelse for hvilken, der er udstedt en benådning, eller for hvilken sletningen i straffeattesten er besluttet.
Bestemmelse 2: Eksisterende tekst i stk. 3 (1):
3 (1) De forbudte diskriminationsgrunde i denne lov er race, nationalitet eller etnisk oprindelse, farve, religion, alder, køn, seksuel orientering, civilstand, familiemæssig status, handicap og dom for en lovovertrædelse, for hvilken en benådning er blevet tildelt eller for hvilke en rekord suspension er blevet bestilt.
Straffeloven
Bestemmelse 3: Eksisterende tekst i stk. 318 (4):
(4) I dette afsnit identificerbar gruppe, enhver del af offentligheden kendetegnet ved farve, race, religion, national eller etnisk oprindelse, alder, køn, seksuel orientering eller psykisk eller fysisk handicap.
718.2 En domstol, der pålægger en sanktion skal også tage hensyn til følgende principper:
. . .
anses for at være skærpende omstændigheder;
* * *
Det canadiske parlaments journal vedrørende lovforslag/Bill C-16.
Lovforslag/Bill C-16 i pdf-format hos det canadiske parlament.
* * *
Den canadiske regering udsendte den 17. maj 2016 en pressemeddelelse om fremsættelse af lovforlaget.
Pressemeddelelsen gengives herunder i dansk oversættelse.
Der tages forbehold for oversættelsen. Ved brug som dokumentation henvises til den originale pressemeddelelse.
Den 11. august 2016. Tina Thranesen.
Pressemeddelelse fra den canadiske regering
Ottawa, Ontario – 17. maj 2016
Mangfoldighed og inklusion er blandt Canadas største styrker; Canadierne være frit til at være sig selv. Det er grunden til, at den canadiske regering opdaterer den canadiske menneskerettighedslov og straffelov til at omfatte kønsidentitet og kønsudtryk.
I dag, på International Day against Homophobia, Transphobia and Biphobia, fremsætter justitsministeren og Attorney General of Canada Jody Wilson-Raybould i et lovforslag, der vil hjælpe med at sikre transpersoner og andre kønsvariante personer kan leve i overensstemmelse med deres kønsidentitet.
Formålet med lovforslaget er at erkende og mindske transpersoners og andre kønsvariante personers sårbarhed i forhold til diskrimination, had propaganda, og hadforbrydelser, og at bekræfte deres lige status i det canadiske samfund.
Minister Wilson-Raybould fremsættelse af lovforslaget i Underhuset fik medlemmer og talspersoner for transssamfundets at omtale lovforslaget.
Hvis lovforslaget vedtages, vil kønsidentitet og kønsudtryk blive forbudte grunde til diskrimination i den canadiske menneskerettighedslov. Straffelovens bestemmelse om hadpropagande vil blive udvidet til at beskytte identificerbare grupper, der er udsatte på grund af deres kønsidentitet eller kønsudtryk. Straffeloven vil blive ændret for at præcisere, at hvis en person begår en forbrydelse motiveret af holdninger, fordomme eller had baseret på kønsidentitet eller kønsudtryk, så skal dommeren betragte det som en skærpende faktor i sin fastlæggelse af straffen.
Citat
“I Canada hylder vi inklusion og mangfoldighed. Alle canadierne bør uden frygt kunne være sig selv. Loven skal være klar og tydelig: transpersoner og andre kønsvariante personer har ret til at leve uden diskrimination, hadpropaganda og hadforbrydelser. Vi er forpligtet til at gøre Canada stærkere ved at sikre, at canadiske love afspejler vores folks rige mangfoldighed”.
Jody Wilson-Raybould
Justitsministeren og Attorney General of Canada
Pressemeddelelsen hos den canadiske regering.
* * *
I pressemeddelelsen var der link til en side med spørgsmål og svar vedrørende lovforslaget.
Udvalgte pørgsmål og svar gengives herunder i dansk oversættelse.
Der tages forbehold for oversættelsen. Ved brug som dokumentation henvises til de originale spørgsmål og svar.
Den 11. august 2016. Tina Thranesen.
Spørgsmål: Hvordan ville dette lovforslag ændre loven?
Svar: Dette lovforslag ville medføre tre ændringer i loven.
Det ville ændre den canadiske menneskerettighedslov til at forbyde forskelsbehandling på grund af kønsidentitet og kønsudtryk. Ændringen vil eksplicit give beskyttelse til transpersoner og kønsvariante personer mod diskrimination på områder som beskæftigelse og adgang til varer og tjenesteydelser.
Lovforslaget vil også ændre straffeloven på to måder: Det ville forbyde hadpropaganda mod grupper, der kan identificeres på grundlag af kønsidentitet eller kønsudtryk. Denne ændring vedrører ekstremistisk litteratur eller oplysninger, der har til formål at opildne til had mod en bestemt gruppe, hvilket er langt uden for, hvad det canadiske samfund vil tolerere.
Lovforslaget vil også ændre straffeloven for at præcisere, at dommen for en strafbar handling kan skærpes, hvis lovovertrædelsen er motiveret af holdninger, fordomme, eller had baseret på kønsidentitet eller kønsudtryk.
SpørgsmÃ¥l: Vil “kønsidentitet” og “kønsudtryk” blive defineret i lovforslaget?
Svar: For at sikre, at loven bliver sÃ¥ omfattende som muligt, er udtrykkene “kønsidentitet” og “kønsudtryk” ikke defineret i lovforslaget. Med meget fÃ¥ undtagelser er grundene til forskelsbehandling ikke defineret i lovgivningen, men overladt til domstole, nævn og kommissioner at fortolke og forklare, baseret pÃ¥ deres detaljerede erfaringer med særlige tilfælde.
Definition af begreberne “kønsidentitet” og “kønsudtryk” er for eksempel allerede blevet givet af Ontarios menneskerettighedskommission [1]. Kommissionen har givet nyttige diskussion og eksempler, der kan anvendes som gode praktiske vejledninger. Den canadiske menneskerettighedskommission vil give lignende vejledning om betydningen af disse begreber i den canadiske menneskerettighedslov.
Spørgsmål: Vil disse ændringer tillade folk med mandlige anatomiske karakteristika fuld adgang til kvinders og pigers toiletter og omklædningsfaciliteter?
Svar: Transpersoner har ret til at blive behandlet i henhold til deres dybtfølte kønsidentitet. I mange situationer inkluderer det retten til, at en person, der lever som kvinde til at bruge kvinders faciliteter, selv om hun har nogle mandlige anatomiske karakteristika. Disse ændringer vil kodificere denne ret. Transpersoner og andre kønsvariante canadiere bruger allerede kønsbestemte baderum uden, at de udgør en større trussel end andre, der bruger baderummene; de ønsker blot at bruge baderum eller omklædningsrum, der svarer til det køn, de lever som.
Note af Tina Thranesen.
- [Retur] Ontarios menneskerettighedskommission (Ontario Human Rights Commission (OHRC)).
Policy on preventing discrimination because of gender identity and gender expression.