Intersex Danmark høringsskrivelse (Bilag 2. Spgs. 2 og 3) af 6. februar 2019 til B 77 med henstilling om også at tilføje ”kønskarakteristika” i straffeloven, forskelsbehandlingsloven og ligebehandlingsloven. Svar 25. marts 2019.

Vist 125 gange.
Intersex Danmark sendte den 6. februar 2019 høringsskrivelse til Ligestillingsudvalget (LIU) – Samling: 2018-19 bilag 2 – med kopi til justitsministeren og ligestillingsministeren, hvori Intersex Danmark henstillede, at ”kønskarakteristika” tilføjes i straffeloven, forskelsbehandlingsloven og ligebehandlingsloven, samt at ”det ene køn eller det andet køn” ændres til ”et køn eller et andet køn”.

Ligestillingsudvalget (LIU) stillede den 4. marts spørgsmål nr. 2 om at kommentere henvendelsen fra Intersex Danmark til justitsminister Søren Pape Poulsen (KF), der svarede den 25. marts 2019.
Ligestillingsudvalget (LIU) stillede efter ønske fra Trine Torp (SF) den 4. marts spørgsmål nr. 3 om at kommentere henvendelsen fra Intersex Danmark til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), der svarede den 25. marts 2019.

Indhold

Høringsskrivelsen fra Intersex Danmark
Spørgsmål 2 til justitsministeren
Svar på spørgsmål 2
Spørgsmål 3 til beskæftigelsesministeren
Svar på spørgsmål 3
Referencer

* * *
[Indhold] Skrivelsen gengives herunder.
Intersex Danmark
Bjolderupvej 38
6000 Kolding

Den 6. Februar 2019

Ligestillingsudvalget (LIU)
Med kopi til Justitsministeren og Ligestillingsministeren

Vedr.: Beslutningsforslag B 77 af 15. januar 2019 om at tilføje ordene køn, kønsidentitet og kønsudtryk i straffeloven i forbindelse med hadforbrydelser.

På vegne af Intersex Danmark, vil jeg hermed fremkomme med foreningens kommentarer til Beslutningsforslag B 77 af 15. januar 2019, om at tilføje ordene køn, kønsidentitet og kønsudtryk i straffeloven i forbindelse med hadforbrydelser.

Intersex Danmark, er en menneskerettighedsorienteret forening, der blandt andet arbejder for, at forbedre levevilkårene, for interkønnede personer i Danmark.

En interkønnet er en person født med variationer i de fysiske kønskarakteristika dvs. kønskromosomer, hormonniveauer, reproduktive organer, genitalier og sekundære kønstræk (Skægvækst, brystvækst osv), der gør at personen ikke fuldstændigt eller entydigt, er hverken hanlig eller hunlig, og derfor ikke lever op til de samfundsmæssige normer for hanlige og hunlige kroppe.

Diskrimination, forskelsbehandling og krænkelser af interkønnede personer, finder sted på arbejdsmarkedet, i skoler, foreningsliv og i det offentlige rum, og har ofte afsæt i den interkønnedes kønskarakteristika.

Diskrimination, forskelsbehandling og krænkelser af interkønnede personer er i dag ikke dækket af den gældende lovgivning, da der ikke er tale om en seksuel orientering, der er heller ikke tale om en kønsidentitet hvorfor interkøn heller ikke vil være omfattet, ved tilføjelse af termerne ”Kønsidentitet” eller ”Kønsudtryk”.

Intersex Danmark ser dog meget positivt på beslutningsforslaget, som vi ser som et skridt på vejen, hen imod ved lov, også at sikre Transpersoner retsstilling i samfundet, ved at sikre denne gruppe beskyttelse imod forskelsbehandling og diskrimination og krænkelser.

Interkønnede udsættes desværre lige som transkønnede, også for forskelsbehandling, diskrimination og krænkelser, både indenfor og udenfor straffelovens bestemmelser, hvorfor vi vil bede om at man ved gennemgang af lovgivningen, og ved tilføjelse af eventuelle ændringer, også vil tænke sikringen af interkønnedes retsstilling ind, da man i forbindelse med behandlingen af beslutningsforslag B 77 af 15. januar 2019, har en fantastisk mulighed, for ligeledes at sikre interkønnede personer, den samme retsbeskyttelse, som andre LGBT+ personer, i forbindelse med en vedtagelse af nærværende forslag, dette kan gøres ved at tilføje ordet ”kønskarakteristika” til beslutningsforslaget.

Interkønnede er, modsat transkønnede desværre ikke sikret imod trusler, hån eller nedgørelse, efter Straffelovens § 266b, lige som interkønnede ikke er sikret efter Straffelovens §81 om skærpende omstændigheder. For at sikre interkønnede det samme niveau af retssikkerhed som andre LGBT+ personer, bør man tilføje ”Kønskarakteristika” til Straffelovens §81 som skærpede omstændighed samt til Straffelovens § 266b.

Interkønnede oplever ligesom transpersoner, i deres dagligdag krænkelser, diskrimination og forskelsbehandling der ligger ud over, hvad der er omfattet af straffelovens bestemmelser. Det drejer sig om krænkelser, diskrimination og forskelsbehandling henhørende under forskelsbehandlingsloven og i ligebehandlingsloven, hvor man for at sikre interkønnede, den samme retsbeskyttelse, som andre borgere, er omfattet af, bør man ændrer formuleringen mænd og kvinder til ”kønnene” og i forbindelse med formuleringen køn tilføjer ”eller Kønskarakteristika” på de relevante steder i teksten, lige som man bør ændre formuleringen: ”det ene køn eller det andet køn” til ”et køn eller et andet køn

Intersex Danmark vil henstille til, at man med tanke på, muligheden for også at forbedre interkønnedes retsstilling, fremsætter et ændringsforslag, således at beslutningsforslag B 77 af 15. januar 2019. udvides til også at omfatte ordet ”kønskarakteristika” da forskelsbehandling af interkønnede, på baggrund af kønskarakteristika, på nuværende tidspunkt ikke er dækket af lovgivningen.

Vi vil ligeledes henstille til at man i forskelsbehandlingslovens § 1 tilføjer termen ”kønskarakteristika” da forskelsbehandling af interkønnede, på baggrund af kønskarakteristika, på nuværende tidspunkt ikke er dækket af lovgivningen.

Vi vil endvidere henstille til at man i ligebehandlingsloven ændrer formuleringen ”mænd og kvinder” til ”kønnene” for på den måde også at omfatte interkønnede og nonbnære personer og indsætter ordet ”Kønskarakteristika” sammem med ordet ”køn” i teksten således at der i stedet kommer til at stå ”køn eller kønskarakteristika” samt at benytte termen : ”et køn eller et andet køn” fremfor den nuværende formulering : ”det ene køn eller det andet køn” eksempelvis :

”§ 1. Ved ligebehandling af (mænd og kvinder erstattes af kønnene) forstås i denne lov, at der ikke finder forskelsbehandling sted på grund af køn (eller kønskarakteristika). Dette gælder både direkte forskelsbehandling og indirekte forskelsbehandling, navnlig under henvisning til graviditet eller til ægteskabelig eller familiemæssig stilling.

Stk. 2. Der foreligger direkte forskelsbehandling, når en person på grund af køn (eller kønskarakteristika) behandles ringere, end en anden person bliver, er blevet eller ville blive behandlet i en tilsvarende situation. Direkte forskelsbehandling på grund af køn (eller kønskarakteristika) foreligger herunder ved enhver form for negativ forskelsbehandling i forbindelse med graviditet og under kvinders 14 ugers fravær efter fødslen.

Stk. 3. Der foreligger indirekte forskelsbehandling, når en bestemmelse, et kriterium eller en praksis, der tilsyneladende er neutral, vil stille personer af et køn ringere end personer af et andet køn, medmindre den pågældende bestemmelse, betingelse eller praksis er objektivt begrundet i et sagligt formål, og midlerne til at opfylde det er hensigtsmæssige og nødvendige.”

MVH

Inge T. Thapprakhon
Talsperson
Intersex Danmark
Stephanie Stine Toft
Forperson
Intersex Danmark

* * *
[Indhold] Spørgsmål 2 til justitsministeren
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. januar 2019 fra Intersex Danmark, jf. B 77 – bilag 1.

[Indhold] Svar på spørgsmål 2
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om at tilføje ordene køn, kønsidentitet og kønsudtryk i straffeloven i forbindelse med hadforbrydelser, som Folketingets Ligestillingsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. marts 2019. Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne af formand Karina Adsbøl (DF).

Søren Pape Poulsen

1. Det fremgår af henvendelsen af 6. februar 2019, at Intersex Danmark er positivt indstillet over for beslutningsforslag nr. B 77, som pålægger regeringen senest den 1. april 2019 at fremsætte et lovforslag om ændring af straffelovens § 81, nr. 6, og § 266 b, stk. 1, således at ordene ”køn, kønsidentitet og kønsudtryk” tilføjes til bestemmelsernes ordlyd.

I henvendelsen opfordrer Intersex Danmark til, at ordet ”kønskarakteristika” ved et ændringsforslag tilføjes beslutningsforslaget, hvilket begrundes med, at diskrimination på grund af kønskarakteristika – i modsætning til diskrimination på grund af kønsidentitet – ikke er omfattet af straffelovens § 81, nr. 6, om hadforbrydelser og § 266 b, stk. 1, om hadfulde ytringer.

2. Efter straffelovens § 81, nr. 6, skal det i almindelighed indgå som en skærpende omstændighed ved straffens fastsættelse, at gerningen har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende. Opregningen er ikke udtømmende, jf. ordene ”eller lignende”. Det fremgår af bestemmelsens forarbejder, at anvendelsesområdet skal forstås i overensstemmelse med anvendelsesområdet for straffelovens § 266 b, stk. 1. Efter straffelovens § 266 b, stk. 1, straffes den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering. Straffen er bøde eller fængsel indtil 2 år.

Det fremgår af forarbejderne til straffelovens § 266 b, stk. 1, at der med begrebet ”seksuel orientering” forstås en persons lovlige seksuelle adfærd og indstilling. Det fremgår endvidere, at også andre former for ”seksuel orientering” end homoseksualitet er omfattet af bestemmelsens beskyttelsesområde. Som eksempel på en sådan anden form for seksuel orientering er nævnt ”transvestitisme”.

Bestemmelsen i straffelovens § 266 b, stk. 1 – og dermed også straffelovens § 81, nr. 6 – må med baggrund i bestemmelsens forarbejder fortolkes sådan, at den også omfatter trusler, forhånelse eller nedværdigelse på grund af kønsidentitet og kønsudtryk, selv om det ikke udtrykkeligt fremgår af bestemmelsens ordlyd. På baggrund af bestemmelsens forarbejder er det omvendt uklart, om kønskarakteristika er omfattet af begrebet ”seksuel orientering” i lovens forstand, og der ses ikke at foreligge retspraksis herom.

Det kan i den forbindelse nævnes, at regeringen i 2017 nedsatte en tværministeriel arbejdsgruppe om LGBTI-personer, som er forankret i Ligestillingsafdelingen, under ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde. Arbejdsgruppen har til formål at koordinere og yderligere styrke indsatsen på tværs af ministerier for at fremme lige muligheder og frihed for den enkelte uanset seksuel orientering og kønsidentitet samt modvirke og homofobi.

Arbejdsgruppen har som led i regeringens handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer fra juni 2018 bl.a. fået til opgave at gennemgå relevant lovgivning på området samt klarlægge hvilke tiltag og eventuelle lovændringer, der skal til for at styrke indsatsen mod diskrimination på baggrund af seksualitet, kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika. Arbejdsgruppen ser i den forbindelse bl.a. på straffelovens § 81, nr. 6, om hadforbrydelser og § 266 b, stk. 1, om hadfulde ytringer.

* * *
[Indhold] Spørgsmål 3 til beskæftigelsessministeren
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 31. januar 2019 fra LGBT Danmark, jf. B 77 – bilag 1, og henvendelsen af 6. februar 2019 fra Intersex Danmark, jf. B 77 – bilag 2, fsva. henvendelsernes bemærkninger om ændring af ligebehandlingsloven og forskelsbehandlingsloven, og hvad er ministerens holdning til disse forslag?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).

[Indhold] Svar på spørgsmål 3
Jeg kan oplyse, at der er en tværministeriel arbejdsgruppe forankret i Ligestillingsafdelingen under ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde, som allerede er i gang med at se på den relevante lovgivning, herunder også ligebehandlings – og forskelsbehandlingsloven.

Den tværministerielle arbejdsgruppe ser på hele lovgivningen på tværs af ministerområder, herunder mulige tiltag og eventuelle lovændringer med henblik på at styrke indsatsen mod diskrimination på baggrund af seksuel orientering og kønsidentitet bedst muligt.

Vi skal styrke indsatsen for lige muligheder og frihed for alle, uanset seksuel orientering og kønsidentitet. Derfor mener jeg, at det er mest hensigtsmæssigt at afvente den tværministerielle arbejdsgruppes rapport, så vi får en grundig og helhedsorienteret gennemgang, inden vi tager stilling til lovændringer på området.

Jeg vil sørge for at videreformidle henvendelserne fra LGBT Danmark og Intersex Danmark til den tværministerielle arbejdsgruppe.

Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen

* * *
[Indhold] Referencer
Folketingets journal vedrørende skrivelsen.
Skrivelsen i pdf-format hos folketinget.
Folketingets journal vedrørende spørgsmål 2 til justitsministeren og svaret.
Spørgsmål 2 og svaret i pdf-format hos Folketinget.
Folketingets journal vedrørende spørgsmål 3 til beskæftigelsesministeren og svaret.
Spørgsmål 3 og svaret i pdf-format hos Folketinget.