L 101. 1. behandling af den 11. april 2023 af forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser.

Vist 4 gange.
1. behandling af forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser fandt sted den 11. april 2023 som punkt 4 på dagsordenen.
Forhandlingen startede kl. 1453 og sluttede kl. 1543 med, at forslaget blev henvist til B√łrne- og Undervisningsudvalget.

Herunder de f√• bem√¶rkninger, som indeholder noget, der var relateret til k√łnsidentitet.

* * *
Kl. 1524.
Astrid Car√łe (SF.)
Jeg tror simpelt hen, at vi l√¶ser de der h√łringssvar helt forskelligt. Jeg l√¶ser det, som om man gerne vil v√¶re sikker p√•, at der ud over den klassiske seksualundervisning om k√łnssygdomme, pr√¶vention og alt muligt andet ogs√• skal v√¶re noget viden om seksuelle orienteringer og k√łnsidentitet, fordi der g√•r unge mennesker derude, som reelt lever i det her og mistrives, fordi de er lgbt-personer. Det er jo ikke lige s√• meget en politisk orientering, som det faktisk bare er viden om seksuel orientering og k√łnsidentitet.

Kl. 1524.
Alex Ahrendtsen (DF).
Det er netop ekstremt at skrive s√•dan noget ind i et lovforslag. Gymnasierne har jo mulighed for at undervise i det, ligesom folkeskolerne har. Og folkeskolerne g√łr det. Det h√łrer bare ikke hjemme i et lovforslag, og det synes jeg er ekstremt og politisk ideologiseret. Disse foreninger har totalt misforst√•et, hvad opgaven var.

Kl. 1526.
Alex Ahrendtsen (DF).
Nu skal jeg jo ikke referere fra forhandlingerne, men vi var nogle stykker, der lagde meget kraftig v√¶gt p√•, at k√łnsidentitet kom ud af aftaleteksten, og det er vi meget tilfredse med, for det h√łrte ikke hjemme.

Kl. 1527.
Ordf√łrer Noah Sturis (ALT).
[…]
Jeg vil dykke en lille smule ned i seksualundervisningen. Der har v√¶ret en lille smule debat om det her, men det er jo en utrolig vigtig del af vores dannelse som mennesker, og det b√łr ogs√• i h√łj grad afspejle den undervisning, vi f√•r. Det har ogs√• v√¶ret m√¶rkeligt, at det er stoppet efter folkeskolen. Det skal jo str√¶kke sig l√¶ngere, for de unge stopper ikke med at udvikle sig i relation til deres krop, k√łn, k√łnsidentitet og seksualitet, n√•r de g√•r ud af 9. klasse. S√• i Alternativet synes vi, det er v√¶sentligt, at forslaget om at have obligatorisk seksualundervisning ogs√• inkluderer undervisning i k√łnsidentiteter. Jeg beklager til hr. Alex Ahrendtsen. I de seneste √•r er vi nemlig blevet utrolig meget klogere p√•, hvilken betydning det har for unge mennesker at f√łle sig inkluderet i og m√łdt af samfundet, og lgbtq+-personer er i dag desv√¶rre overrepr√¶senteret, n√•r det g√¶lder depression, angst og selvmordstanker. S√• det er super vigtigt, at vi danner og uddanner alle unge i forskellige k√łnsidentiteter, seksualiteter, kroppe og k√łn, da det vil skabe mere inkluderende milj√łer for alle og is√¶r for lgbtq+-personer.

Med disse bem√¶rkninger st√łtter Alternativet forslaget. Og med fare for at gen√•bne en diskussion, der har taget rigtig lang tid, var det bem√¶rkningerne.

Kl. 1529.
Ordf√łrer Kim Edberg Andersen (NB).
Det gik rigtig godt, indtil Alternativets ordf√łrer kom herop og sagde f√łrst √©n ting, nemlig at unge forts√¶tter med at udvikle sig, og s√• t√¶nker jeg p√•, at lige om lidt kommer der et beslutningsforslag, hvortil jeg bliver n√łdt til at lave et beslutningsforslag, fordi vi tillader k√łnsskifte som 15-√•rig ‚Äď men Alternativet har lige sagt, at man bliver ved med at udvikle sig og udforske, og s√• er det jo vanvittigt, hvis der er s√•dan en lov i kraft. N√•r det s√• er sagt, vil jeg sige, at det at k√łre politiske agendaer ind i lovgivning selvf√łlgelig er jobbet. Men det er ogs√• m√•den, man g√łr det p√•, og om man lige overs√¶lger varen lidt, n√•r man kalder det dannelse og snakker om klima og milj√ł. I Nordjylland kalder vi det opdragelse, at man passer p√• klima, natur og milj√ł. Det samme g√łr sig lidt g√¶ldende med seksualundervisning. Jeg er jo heldigvis ved at v√¶re s√• gammel nu ‚Äď jeg fylder snart 50 √•r ‚Äď at da jeg gik i skole, havde vi kun seksualundervisning i folkeskolen, og det er g√•et o.k. ‚Äď det er g√•et o.k.; det er det. Og der m√• jeg bare sige, at det m√•ske kan v√¶re, at vi skal se andre steder hen. For det er fint, og jeg har ogs√• h√łrt debatten om, at gymnasieelever √łnskede det her, og s√• fred v√¶re med det, men m√•ske skulle vi till√¶gge familierne st√łrre v√¶gt end staten og s√• opdrage familier i at tage de her snakke og l√¶re den visdom fra sig, som der nu engang er hos for√¶ldre, der har f√•et b√łrn, p√• lige n√łjagtig det omr√•de.

N√•r jeg nu kan st√• heroppe og ikke v√¶re s√•dan helt overbevist om, at jeg kommer til at stemme for, er det selvf√łlgelig, fordi jeg jo ikke er bundet p√• h√¶nder og f√łdder af et forlig, hvor jeg bliver n√łdt til at stemme for noget, som jeg n√¶sten er helt sikker p√• at man m√•ske ikke ville. √Čn ting skal jeg dog sige: at jeg er virkelig glad for, at det ikke bliver noget med alle de forskellige sociale konstruktioner af k√łn, vi skal til at skrive ind i loven, ikke endnu i hvert fald. Jeg kunne godt frygte, at der kommer en omskrivning p√• et tidspunkt, hvor samtlige konstruktioner s√• ogs√• skal skrives ind og undervises i, og der kan jeg s√• med stor gl√¶de allerede nu, uanset om det bliver i √•r, n√¶ste √•r eller om 10 √•r, sige, at der kommer jeg til at stemme imod. For vi er et sted, hvor vi skal passe rigtig, rigtig meget p√• ikke at blande, hvad vi synes er rigtigt, sammen med, hvad vi faktuelt ved er rigtigt. Og gymnasierne er et sted, hvor vi skal l√¶re. Det er der, hvor vi l√¶rer naturvidenskab, og det er der, hvor vi l√¶rer nu om seksualundervisning og nu ogs√• klima og milj√ł. Noget af det kunne man faktisk l√¶re ved at stramme en lille smule op p√• den almene dannelse i folkeskolen ogs√•. Der kunne vi l√¶re dem meget nu; s√• var vi fri for at skrive det ind i en lov om gymnasierne.

N√•r alt det her er sagt, vil jeg sige, at det selvf√łlgelig er bekymrende, at s√• bredt et flertal kommer til at stemme det her igennem, for det ved jeg jo I g√łr. Jeg stemmer ikke som udgangspunkt bare imod ting, s√• jeg kommer til at f√łlge det sp√¶ndende udvalgsarbejde, jeg er sikker p√• kommer, og forh√•bentlig en √•bning af debatten igen, s√•dan at selv DF kan komme til fornuft og stemme nej til det her. Men indtil da vil jeg bare sige, at Nye Borgerlige selvf√łlgelig kommer til at g√• konstruktivt ind i arbejdet, men vi stemmer lige nu, tror jeg, gult.

Kl. 1532.
Astrid Car√łe (SF).
Tak for det. Jeg tror bare lige, jeg vil starte med at rette en misforst√•else ‚Äď og jeg skal selvf√łlgelig ikke referere alt for meget fra forhandlingerne ‚Äď nemlig det her med, at alle k√łnsidentiteter skulle v√¶re skrevet ind i det her lovforslag, da vi startede forhandlingerne. Det er alts√• ikke rigtigt. Den diskussion har slet ikke v√¶ret der. Diskussionen har v√¶ret om, hvorvidt der skulle v√¶re seksualundervisning, og hvor meget frihed der skulle v√¶re til skolerne om, hvad man skulle undervise i.

Det, jeg egentlig vil sp√łrge til, er det her med, at ordf√łreren siger, at det er godt nok, at man bare har seksualundervisning folkeskolen. Det er jo ogs√• rigtig godt, at vi har seksualundervisning i folkeskolen og har haft det de sidste 50 √•r. Men hvad siger ordf√łreren egentlig til det her med, at langt de fleste unge har deres seksuelle debut, efter de har forladt folkeskolen ‚Äď at det alts√• faktisk er efter, at de har haft den her undervisning, og nogle gange ogs√• et stykke tid efter, de skal bruge det, de er blevet undervist i? Er det ikke meget godt, at vi ogs√• underviser i det, n√•r det reelt er noget, de ogs√• skal bruge til noget, alts√• p√• ungdomsuddannelserne?

Kl. 1533.
Kim Edberg Andersen (NB).
Nu st√•r ordf√łreren her og t√¶nker tilbage p√•, hvorn√•r hans var ‚Äď om det var i folkeskolen, eller det var i gymnasietiden. Det kan jeg alts√• ikke s√•dan helt lige svare p√•. Men jeg tror ikke, jeg havde haft behov for at f√• det at vide i gymnasiet.

Men virkeligheden er jo bare, at hvis ikke man blander det her sammen til at v√¶re en lang k√łnsidentitetsdebat, men snakker om f.eks. sygdomme, seksuelt overf√łrte sygdomme, hvordan man g√łr hinanden gravid, og hvad man skal passe p√• osv., s√• er jeg helt sikker p√•, at folkeskoleelever er i stand til at f√• viden i folkeskolen, som de godt kan huske, n√•r de skal g√• ud og passe p√• sig selv. Der er nogle sloganer, jeg stadig v√¶k kan huske, hvor jeg fik at vide, hvad der kunne ske, hvis ikke jeg passede p√•. Dem kan jeg stadig v√¶k huske, og det er mange √•r siden, jeg har g√•et i folkeskolen.

Men problemstillingen er m√•ske netop det, som vi ogs√• har h√łrt bragt op i debatten i forhold til erhvervsuddannelser og folkeskolen, at det er mange fine ord, det her. Derfor kan jeg ogs√• tage det helt roligt, for det her bliver skrevet ind, og der er mange fine ord, som ordf√łreren selv sagde, men der er ingen penge med, og der er ingen timer med. S√• mon ikke bare det bliver rigtig god gammeldags politisk varm luft, og s√• foreg√•r tingene fremadrettet, som de er, og det er m√•ske der, vi skal tage fat i stedet for og s√• g√łre det i folkeskolen i stedet for p√• gymnasierne, men rent faktisk kr√¶ve, at man opfylder hele pensum og rent faktisk l√¶rer at leve med det, man skal.

Kl. 1534.
Astrid Car√łe (SF).
Alts√•, vi kommer til at f√łlge den her implementering ret grundigt, for det er enormt vigtigt for SF, at gymnasieeleverne faktisk f√•r den undervisning, de har ret til if√łlge loven. S√• det kan ordf√łreren v√¶re helt rolig med.

N√•r ordf√łreren n√¶vner det her med, at det kun handler om seksuelt overf√łrte sygdomme, s√• er det s√•dan set fint nok, men bekymrer det ikke ogs√• ordf√łreren, at det faktisk er s√•dan, at langt de fleste homoseksuelle unge venter til efter gymnasiet med at springe ud, fordi der stadig v√¶k er s√• meget stigma? Det var ogs√• noget af det, man kunne undg√•, s√• man alts√• kunne hvile lidt mere i sin seksualitet i en lidt tidligere alder, for de har vidst det, langt tidligere end de har turdet sige, fordi der er meget stigma rundtomkring i landet, som man jo ogs√• kunne tale om i den her seksualundervisning.

Kl. 1535.
Kim Edberg Andersen (NB).
Nu sagde jeg ikke, at det kun handlede om, hvordan man undgik k√łnssygdomme. Det handlede jo prim√¶rt om, hvordan man g√łr alt det, der ikke har noget med k√łnssygdomme at g√łre, men som er vigtigt.

Men i forhold til det her med homoseksuelle vil jeg sige, at jeg tror, det er meget forskelligt. I min vennekreds har jeg jo homoseksuelle, som tidligere, selv om jeg vidste, at det √•benlyst var den vej, det ville g√•, ikke var klar, ikke var der selv. S√• jeg tror ikke, man skal give det skylden for det. Alts√•, en stigmatisering af homoseksuelle skal vi sl√• ned p√• alle steder, men det beh√łver vi ikke at skrive ind i en lov, for det skal vi bare huske at fort√¶lle for√¶ldrene, n√•r de f√•r b√łrn: at man opdrager sine b√łrn til at behandle mennesker ordentligt.

* * *
Folketingets journal med afskrift af forhandlingerne.