L 101. 1. behandling af den 11. april 2023 af forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser.

Vist 18 gange.
1. behandling af forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser fandt sted den 11. april 2023 som punkt 4 på dagsordenen.
Forhandlingen startede kl. 1453 og sluttede kl. 1543 med, at forslaget blev henvist til B√łrne- og Undervisningsudvalget.

Herunder de f√• bem√¶rkninger, som indeholder noget, der var relateret til k√łnsidentitet.

* * *
Kl. 1524.
Astrid Car√łe (SF.)
Jeg tror simpelt hen, at vi l√¶ser de der h√łringssvar helt forskelligt. Jeg l√¶ser det, som om man gerne vil v√¶re sikker p√•, at der ud over den klassiske seksualundervisning om k√łnssygdomme, pr√¶vention og alt muligt andet ogs√• skal v√¶re noget viden om seksuelle orienteringer og k√łnsidentitet, fordi der g√•r unge mennesker derude, som reelt lever i det her og mistrives, fordi de er lgbt-personer. Det er jo ikke lige s√• meget en politisk orientering, som det faktisk bare er viden om seksuel orientering og k√łnsidentitet.

Kl. 1524.
Alex Ahrendtsen (DF).
Det er netop ekstremt at skrive s√•dan noget ind i et lovforslag. Gymnasierne har jo mulighed for at undervise i det, ligesom folkeskolerne har. Og folkeskolerne g√łr det. Det h√łrer bare ikke hjemme i et lovforslag, og det synes jeg er ekstremt og politisk ideologiseret. Disse foreninger har totalt misforst√•et, hvad opgaven var.

Kl. 1526.
Alex Ahrendtsen (DF).
Nu skal jeg jo ikke referere fra forhandlingerne, men vi var nogle stykker, der lagde meget kraftig v√¶gt p√•, at k√łnsidentitet kom ud af aftaleteksten, og det er vi meget tilfredse med, for det h√łrte ikke hjemme.

Kl. 1527.
Ordf√łrer Noah Sturis (ALT).
[…]
Jeg vil dykke en lille smule ned i seksualundervisningen. Der har v√¶ret en lille smule debat om det her, men det er jo en utrolig vigtig del af vores dannelse som mennesker, og det b√łr ogs√• i h√łj grad afspejle den undervisning, vi f√•r. Det har ogs√• v√¶ret m√¶rkeligt, at det er stoppet efter folkeskolen. Det skal jo str√¶kke sig l√¶ngere, for de unge stopper ikke med at udvikle sig i relation til deres krop, k√łn, k√łnsidentitet og seksualitet, n√•r de g√•r ud af 9. klasse. S√• i Alternativet synes vi, det er v√¶sentligt, at forslaget om at have obligatorisk seksualundervisning ogs√• inkluderer undervisning i k√łnsidentiteter. Jeg beklager til hr. Alex Ahrendtsen. I de seneste √•r er vi nemlig blevet utrolig meget klogere p√•, hvilken betydning det har for unge mennesker at f√łle sig inkluderet i og m√łdt af samfundet, og lgbtq+-personer er i dag desv√¶rre overrepr√¶senteret, n√•r det g√¶lder depression, angst og selvmordstanker. S√• det er super vigtigt, at vi danner og uddanner alle unge i forskellige k√łnsidentiteter, seksualiteter, kroppe og k√łn, da det vil skabe mere inkluderende milj√łer for alle og is√¶r for lgbtq+-personer.

Med disse bem√¶rkninger st√łtter Alternativet forslaget. Og med fare for at gen√•bne en diskussion, der har taget rigtig lang tid, var det bem√¶rkningerne.

Kl. 1529.
Ordf√łrer Kim Edberg Andersen (NB).
Det gik rigtig godt, indtil Alternativets ordf√łrer kom herop og sagde f√łrst √©n ting, nemlig at unge forts√¶tter med at udvikle sig, og s√• t√¶nker jeg p√•, at lige om lidt kommer der et beslutningsforslag, hvortil jeg bliver n√łdt til at lave et beslutningsforslag, fordi vi tillader k√łnsskifte som 15-√•rig ‚Äď men Alternativet har lige sagt, at man bliver ved med at udvikle sig og udforske, og s√• er det jo vanvittigt, hvis der er s√•dan en lov i kraft. N√•r det s√• er sagt, vil jeg sige, at det at k√łre politiske agendaer ind i lovgivning selvf√łlgelig er jobbet. Men det er ogs√• m√•den, man g√łr det p√•, og om man lige overs√¶lger varen lidt, n√•r man kalder det dannelse og snakker om klima og milj√ł. I Nordjylland kalder vi det opdragelse, at man passer p√• klima, natur og milj√ł. Det samme g√łr sig lidt g√¶ldende med seksualundervisning. Jeg er jo heldigvis ved at v√¶re s√• gammel nu ‚Äď jeg fylder snart 50 √•r ‚Äď at da jeg gik i skole, havde vi kun seksualundervisning i folkeskolen, og det er g√•et o.k. ‚Äď det er g√•et o.k.; det er det. Og der m√• jeg bare sige, at det m√•ske kan v√¶re, at vi skal se andre steder hen. For det er fint, og jeg har ogs√• h√łrt debatten om, at gymnasieelever √łnskede det her, og s√• fred v√¶re med det, men m√•ske skulle vi till√¶gge familierne st√łrre v√¶gt end staten og s√• opdrage familier i at tage de her snakke og l√¶re den visdom fra sig, som der nu engang er hos for√¶ldre, der har f√•et b√łrn, p√• lige n√łjagtig det omr√•de.

N√•r jeg nu kan st√• heroppe og ikke v√¶re s√•dan helt overbevist om, at jeg kommer til at stemme for, er det selvf√łlgelig, fordi jeg jo ikke er bundet p√• h√¶nder og f√łdder af et forlig, hvor jeg bliver n√łdt til at stemme for noget, som jeg n√¶sten er helt sikker p√• at man m√•ske ikke ville. √Čn ting skal jeg dog sige: at jeg er virkelig glad for, at det ikke bliver noget med alle de forskellige sociale konstruktioner af k√łn, vi skal til at skrive ind i loven, ikke endnu i hvert fald. Jeg kunne godt frygte, at der kommer en omskrivning p√• et tidspunkt, hvor samtlige konstruktioner s√• ogs√• skal skrives ind og undervises i, og der kan jeg s√• med stor gl√¶de allerede nu, uanset om det bliver i √•r, n√¶ste √•r eller om 10 √•r, sige, at der kommer jeg til at stemme imod. For vi er et sted, hvor vi skal passe rigtig, rigtig meget p√• ikke at blande, hvad vi synes er rigtigt, sammen med, hvad vi faktuelt ved er rigtigt. Og gymnasierne er et sted, hvor vi skal l√¶re. Det er der, hvor vi l√¶rer naturvidenskab, og det er der, hvor vi l√¶rer nu om seksualundervisning og nu ogs√• klima og milj√ł. Noget af det kunne man faktisk l√¶re ved at stramme en lille smule op p√• den almene dannelse i folkeskolen ogs√•. Der kunne vi l√¶re dem meget nu; s√• var vi fri for at skrive det ind i en lov om gymnasierne.

N√•r alt det her er sagt, vil jeg sige, at det selvf√łlgelig er bekymrende, at s√• bredt et flertal kommer til at stemme det her igennem, for det ved jeg jo I g√łr. Jeg stemmer ikke som udgangspunkt bare imod ting, s√• jeg kommer til at f√łlge det sp√¶ndende udvalgsarbejde, jeg er sikker p√• kommer, og forh√•bentlig en √•bning af debatten igen, s√•dan at selv DF kan komme til fornuft og stemme nej til det her. Men indtil da vil jeg bare sige, at Nye Borgerlige selvf√łlgelig kommer til at g√• konstruktivt ind i arbejdet, men vi stemmer lige nu, tror jeg, gult.

Kl. 1532.
Astrid Car√łe (SF).
Tak for det. Jeg tror bare lige, jeg vil starte med at rette en misforst√•else ‚Äď og jeg skal selvf√łlgelig ikke referere alt for meget fra forhandlingerne ‚Äď nemlig det her med, at alle k√łnsidentiteter skulle v√¶re skrevet ind i det her lovforslag, da vi startede forhandlingerne. Det er alts√• ikke rigtigt. Den diskussion har slet ikke v√¶ret der. Diskussionen har v√¶ret om, hvorvidt der skulle v√¶re seksualundervisning, og hvor meget frihed der skulle v√¶re til skolerne om, hvad man skulle undervise i.

Det, jeg egentlig vil sp√łrge til, er det her med, at ordf√łreren siger, at det er godt nok, at man bare har seksualundervisning folkeskolen. Det er jo ogs√• rigtig godt, at vi har seksualundervisning i folkeskolen og har haft det de sidste 50 √•r. Men hvad siger ordf√łreren egentlig til det her med, at langt de fleste unge har deres seksuelle debut, efter de har forladt folkeskolen ‚Äď at det alts√• faktisk er efter, at de har haft den her undervisning, og nogle gange ogs√• et stykke tid efter, de skal bruge det, de er blevet undervist i? Er det ikke meget godt, at vi ogs√• underviser i det, n√•r det reelt er noget, de ogs√• skal bruge til noget, alts√• p√• ungdomsuddannelserne?

Kl. 1533.
Kim Edberg Andersen (NB).
Nu st√•r ordf√łreren her og t√¶nker tilbage p√•, hvorn√•r hans var ‚Äď om det var i folkeskolen, eller det var i gymnasietiden. Det kan jeg alts√• ikke s√•dan helt lige svare p√•. Men jeg tror ikke, jeg havde haft behov for at f√• det at vide i gymnasiet.

Men virkeligheden er jo bare, at hvis ikke man blander det her sammen til at v√¶re en lang k√łnsidentitetsdebat, men snakker om f.eks. sygdomme, seksuelt overf√łrte sygdomme, hvordan man g√łr hinanden gravid, og hvad man skal passe p√• osv., s√• er jeg helt sikker p√•, at folkeskoleelever er i stand til at f√• viden i folkeskolen, som de godt kan huske, n√•r de skal g√• ud og passe p√• sig selv. Der er nogle sloganer, jeg stadig v√¶k kan huske, hvor jeg fik at vide, hvad der kunne ske, hvis ikke jeg passede p√•. Dem kan jeg stadig v√¶k huske, og det er mange √•r siden, jeg har g√•et i folkeskolen.

Men problemstillingen er m√•ske netop det, som vi ogs√• har h√łrt bragt op i debatten i forhold til erhvervsuddannelser og folkeskolen, at det er mange fine ord, det her. Derfor kan jeg ogs√• tage det helt roligt, for det her bliver skrevet ind, og der er mange fine ord, som ordf√łreren selv sagde, men der er ingen penge med, og der er ingen timer med. S√• mon ikke bare det bliver rigtig god gammeldags politisk varm luft, og s√• foreg√•r tingene fremadrettet, som de er, og det er m√•ske der, vi skal tage fat i stedet for og s√• g√łre det i folkeskolen i stedet for p√• gymnasierne, men rent faktisk kr√¶ve, at man opfylder hele pensum og rent faktisk l√¶rer at leve med det, man skal.

Kl. 1534.
Astrid Car√łe (SF).
Alts√•, vi kommer til at f√łlge den her implementering ret grundigt, for det er enormt vigtigt for SF, at gymnasieeleverne faktisk f√•r den undervisning, de har ret til if√łlge loven. S√• det kan ordf√łreren v√¶re helt rolig med.

N√•r ordf√łreren n√¶vner det her med, at det kun handler om seksuelt overf√łrte sygdomme, s√• er det s√•dan set fint nok, men bekymrer det ikke ogs√• ordf√łreren, at det faktisk er s√•dan, at langt de fleste homoseksuelle unge venter til efter gymnasiet med at springe ud, fordi der stadig v√¶k er s√• meget stigma? Det var ogs√• noget af det, man kunne undg√•, s√• man alts√• kunne hvile lidt mere i sin seksualitet i en lidt tidligere alder, for de har vidst det, langt tidligere end de har turdet sige, fordi der er meget stigma rundtomkring i landet, som man jo ogs√• kunne tale om i den her seksualundervisning.

Kl. 1535.
Kim Edberg Andersen (NB).
Nu sagde jeg ikke, at det kun handlede om, hvordan man undgik k√łnssygdomme. Det handlede jo prim√¶rt om, hvordan man g√łr alt det, der ikke har noget med k√łnssygdomme at g√łre, men som er vigtigt.

Men i forhold til det her med homoseksuelle vil jeg sige, at jeg tror, det er meget forskelligt. I min vennekreds har jeg jo homoseksuelle, som tidligere, selv om jeg vidste, at det √•benlyst var den vej, det ville g√•, ikke var klar, ikke var der selv. S√• jeg tror ikke, man skal give det skylden for det. Alts√•, en stigmatisering af homoseksuelle skal vi sl√• ned p√• alle steder, men det beh√łver vi ikke at skrive ind i en lov, for det skal vi bare huske at fort√¶lle for√¶ldrene, n√•r de f√•r b√łrn: at man opdrager sine b√łrn til at behandle mennesker ordentligt.

* * *
Folketingets journal med afskrift af forhandlingerne.