L 18. Bilag 8. Spgsm. 25. LGBT komiteens bemærkninger den 6. december 2021 til det konservative ændringsforslag. Svar 8. december 2021.

Vist 41 gange.
LGBT komiteen sendte den 6. december 2021 en skrivelse til Ligestillingsudvalget med argumentation imod Det konservative folkepartis ændringsforslag (bilag 6) til lovforslag L 18 om styrket beskyttelse af LGBTI-personer mod forskelsbehandling, hadforbrydelser og hadefulde ytringer.

Ligestillingsudvalget stillede den 6. december 2021 spørgsmål nr. 25 – Alm. del. Samling: 2121-22 – om at kommentere henvendelsen fra LGBT komiteen til ligestillingsminister Peter Hummelgaard (S). Fungerende ligestillingsminister Mattias Tesfaye svarede den 8. december 2021.


Indhold.
Skrivelsen fra LGBT komiteen
Spørgsmålet
Svaret

* * *
[Indhold] Lgbt komiteens skrivelse.

6. december 2021

LGBT komiteen
LGBT komiteen

Ligestillingsudvalget

Bemærkning til LIU vedr. Konservative Folkepartis ændringsforslag til L 18

Det Konservative Folkeparti har 30. november 2021 fremsat ændringsforslag om deling af lovforslag L 18 i to selvstændige lovforslag, jf. L 18, bilag 6.

LGBT komiteen bemærker, at ud over delingen af lovforslaget foreslås § 266 b grundlæggende ændret.

Lovforslag L 18 indeholder indsættelse af ”kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika” i straffelovens 266 b, stk. 1.
https://www.transviden.dk/lovforslag-l-18-2021/
https://www.ft.dk/samling/20211/lovforslag/L18/index.htm
Straffelovens nuværende formulering Konservative Folkepartis forslag. Bilag 6.
§ 266 b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år. § 266 b. Den, som offentligt og med forsæt ophidser til had mod en gruppe af personer på baggrund af race, hudfarve, national eller etnisk oprindelse, tro eller kønslig eller seksuelle orientering på en måde, der medfører begrundet frygt for forstyrrelse af den offentlige fred og orden, straffes med bøde eller fængsel i indtil 2 år.
Stk. 2. Ved straffens udmåling skal det betragtes som en særligt skærpende omstændighed, at forholdet har karakter af propagandavirksomhed. Stk. 2. Udgår.
 
Betingelser Betingelser
Når det
  1. sker offentligt eller med fortsæt til udbredelse til en videre kreds, og
  2. fremsætter trusler, forhånelse eller nedværdigelse af de anførte persongrupper,
Når det
  1. sker offentligt,

  2. er med fortsæt til ophidselse til had mod de anførte persongrupper, og
  3. medfører begrundet frygt for forstyrrelse af den offentlig fred og orden
 
Virkning Virkning
Beskytter særlige grupper af personer mod at blive truet, forhånet eller nedværdiget. Beskytter samfundet mod forstyrrelse af den offentlige fred og orden, når en person offentligt og med fortsæt ophidser til had mod særlige grupper af personer.
https://www.transviden.dk/straffeloven/
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1851
https://www.transviden.dk/l-18-2021-bilag-6/
https://www.ft.dk/samling/20211/lovforslag/
l18/bilag/6/index.htm

LGBT komiteen bemærker, at der findes en retspraksis vedr. § 266 b, hvor kønsudtryk og kønsidentitet fortolkes ind under § 266 b, således som det også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget og besvarelsen af udvalgsspørgsmål.

I forhold til § 266 b er lovforslaget derfor alene et spørgsmål om at gøre denne retspraksis eksplicit, men ikke at ændre virkningen. Resultatet er altså en velkendt retstilstand. Konservativt Folkeparti ønsker helt at ændre § 266 b, hvilket altså vil skabe en helt forandret retstilstand uden retspraksis. Konservative Folkeparti foreslår også anvendelsen af et hidtil ukendt og helt uforståeligt begreb, ’kønslig orientering’, i stedet for begreberne kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika, som er veletableret sprogbrug i både dansk og international ret.

Endnu vigtigere er det imidlertid, at det forslag, Konservative Folkeparti kommer med, ændrer § 266 b i en sådan grad, at det må diskuteres, om der er identitet.

§ 266 b blev introduceret i 1939 for at imødegå jødeforfølgelser. I Konservative Folkepartis formulering skal bestemmelsen ikke længere beskytte udsatte befolkningsgrupper mod diskrimination, men i stedet beskytte den offentlige orden i forbindelse med, at nogen ophidser til had imod en befolkningsgruppe.

LGBT komiteen opfordrer til, at Konservativt Folkepartis ændringsforslag ikke gennemføres.

Vi henviser endvidere til vores seneste udgivelse, Tøven med beskyttelse [1], om udviklingen af den danske diskriminationsbeskyttelse for LGBT-personer.

Med venlig hilsen
LGBT komiteen
Tina Thranesen       Søren Laursen

Note
  1. [Retur] Tøven med beskyttelse. Den danske udvikling af beskyttelse mod diskrimination, forskelsbehandling og hadforbrydelser i forhold til seksuel orientering, kønsudtryk og kønsidentitet.
    https://komiteen.dk/wp-content/uploads/2021/11/Toeven-med-beskyttelse.pdf

* * *
[Indhold] Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 6. december 2021 fra LGBT komiteen, jf. L 18 – bilag 8.

* * *
[Indhold] Svar
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Justitsministeriet, der har ressortansvaret for straffeloven. Justitsministeriet har oplyst følgende:

1. Det Konservative Folkeparti har den 30. november 2021 fremsat et ændringsforslag til lovforslag nr. L 18. Med ændringsforslaget foreslås det bl.a. at ændre straffelovens § 266 b, så bestemmelsen får følgende ordlyd:

”§ 266 b. Den, som offentligt og med forsæt ophidser til had mod en gruppe af personer på baggrund af race, hudfarve, national eller etnisk oprindelse, tro eller kønslig eller seksuel orientering på en måde, der medfører begrundet frygt for forstyrrelse af den offentlige fred og orden, straffes med bøde eller fængsel i indtil 2 år.”

I bemærkningerne til ændringsforslaget fra Det Konservative Folkeparti anføres det bl.a., at den foreslåede omformulering af straffelovens § 266 b har til formål at sikre balancen mellem, at der tages hensyn til konventioner, hvorefter der skal være en beskyttelse af minoriteter på tværs af hudfarve, kønslig eller seksuel orientering og lignende, samtidig med at der sikres videst mulig ytringsfrihed.

2. I henvendelsen til Folketingets Ligestillingsudvalg opfordrer LGBT komitéen til, at ændringsforslaget fra Det Konservative Folkeparti ikke vedtages.

LGBT komitéen anfører bl.a., at forslaget fra Det Konservative Folkeparti ændrer helt grundlæggende ved straffelovens § 266 b frem for – som det fremsatte lovforslag – at tydeliggøre den gældende retstilstand i forhold til kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika. Ændringsforslaget vil derfor skabe en forandret retstilstand uden retspraksis. LGBT komitéen anfører endvidere, at begrebet ”kønslig orientering”, som anvendes i Det Konservative Folkepartis ændringsforslag, er et hidtil ukendt og helt uforståeligt begreb. Endelig peger komitéen på, at det kan give anledning til tvivl, om der med ændringsforslaget lægges op til en så grundlæggende ændring, at der ikke længere er identitet med det fremsatte lovforslag.

3. Justitsministeriet kan bekræfte, at den af regeringen foreslåede ændring af straffelovens § 266 b i forhold til LGBTI-personer har til formål at tydeliggøre retstilstanden. Som det fremgår af de almindelige bemærkninger til det fremsatte lovforslag, er det således Justitsministeriets vurdering, at ”kønsidentitet” og ”kønsudtryk” allerede er omfattet af straffelovens § 266 b om hadefulde ytringer. Justitsministeriet vurderer endvidere, at ”kønskarakteristika” formentligt også vil være omfattet af bestemmelsen.

Herudover foreslår regeringen, at beskyttelsen efter straffelovens § 266 b udvides til at omfatte personer med handicap.

Der lægges med det fremsatte lovforslag ikke i øvrigt op til at ændre indholdet af straffelovens § 266 b.

Med det ændringsforslag, som Det Konservative Folkeparti har fremsat, lægges der op til en række grundlæggende ændringer af straffelovens § 266 b.

Der lægges således bl.a. op til at erstatte det gældende krav om, at udtalelsen skal være truende, forhånende eller nedværdigende over for en gruppe af personer, med et krav om, at udtalelsen skal ophidse til had mod en gruppe af personer på en måde, der medfører begrundet frygt for forstyrrelse af den offentlige fred og orden.

Endvidere lægges der med ændringsforslaget fra Det Konservative Folkeparti op til at indsætte en henvisning til ”kønslig orientering” i § 266 b. Derimod lægges der – i modsætning til det af regeringen fremsatte lovforslag – ikke op til at lade personer med handicap omfatte af beskyttelsen i straffelovens § 266 b.

Regeringen kan ikke støtte det fremsatte ændringsforslag.

Regeringen finder, at der er tale om en grundlæggende ændring af såvel bestemmelsens anvendelsesområde som de hensyn, bestemmelsen tilsigter at beskytte. Regeringen er endvidere enig med LGBT komitéen i, at en så grundlæggende ændring af straffelovens § 266 b ikke bør gennemføres uden en forudgående offentlig høring.

Hertil kommer, at regeringen lægger vægt på, at også personer med handicap omfattes af beskyttelsen i straffelovens § 266 b. Det er efter regeringens opfattelse afgørende, at disse personer ikke udsættes for trusler, forhånelser eller nedværdigelser, fordi de har et handicap.”

Venlig hilsen

Mattias Tesfaye
Fungerende minister for ligestilling

* * *
Folketingets journal vedrørende skrivelsen fra LGBT komiteen, bilag 8 til lovforslag L 18.
Skrivelsen fra LGBT komiteen, bilag 8 til lovforslag L 18 i pdf-format hos Folketinget.
Folketingets journal vedr. spørgsmål 25 til lovforslag L 18 og svaret.
Spørgsmålet og svaret i pdf-format hos Folketinget.