L 18. Bilag 5. Ændringsforslag af 25. nov. 2021 vedr. forskelsbehandling jf. ligestillingsloven og hadforbrydelser jf. straffeloven.

Vist 38 gange.
Fungerende ligestillingsminister Mattias Tesfaye fremsendte den 25. november 2021 til Ligestillingsudvalget et ændringsforslag til lovforslag L 18 om en ændring af ligestillingsloven, hvor der indsættes en undtagelse fra forbuddet mod forskelsbehandling og en ændring af straffelovens bestemmelse om hadforbrydelser.

Indhold
Oversendelsesbrev fra ministeren til Ligestillingsudvalget
Ændringsforslaget

* * *
[Indhold] Oversendelsesbrevet
Beskæftigelses- og ligestillingsministeren

25. november 2021

Folketingets Ligestillingsudvalg
Christiansborg
1240 København K
lov@ft.dk

Ændringsforslag til L 18 om styrket beskyttelse af LGBTI-personer mod forskelsbehandling, hadforbrydelser og hadefulde ytringer samt beskyttelse af personer med handicap mod hadefulde ytringer

Kære medlemmer af Ligestillingsudvalget

Til Ligestillingsudvalgets orientering fremsendes hermed ændringsforslag til L 18.

Ændringsforslaget indeholder en ændring af ligestillingsloven, hvor der indsættes en undtagelse fra forbuddet mod forskelsbehandling på grund af seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika, hvor det fremgår, at forbuddet mod forskelsbehandling kan fraviges, hvis dette er begrundet i et legitimt formål, og midlerne til at opnå dette mål er nødvendige og hensigtsmæssige.

Derudover indeholder ændringsforslaget en ændring af straffelovens bestemmelse om hadforbrydelser, hvor det foreslås, at indsætte ”helt eller delvis” i straffelovens § 81, nr. 6, så det fremgår udtrykkeligt, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed skal indgå som en skærpende omstændighed, at en gerning begås helt eller delvis med baggrund i de i bestemmelsen opregnede forhold. Ændringen fremsættes som opfølgning på B 10 om forslag til folketingsbeslutning om ændring af lovgivningen for hadforbrydelser i Danmark (borgerforslag). Endvidere indeholder ændringsforslaget en bemyndigelsesbestemmelse til at sætte lovens § 1, nr. 10 i kraft, sådan at bestemmelsen kan sættes i kraft samtidige med overgangen til en ny løsning for Digital Post, der af Digitaliseringsstyrelsen er udskudt fra november 2021 til første kvartal 2022.

Endelig indeholder ændringsforslaget to lovtekniske ændringer, der er uden indholdsmæssig betydning.

Jeg anmoder Ligestillingsudvalget om at indarbejde ændringsforslaget i udvalgets betænkning til brug for 2. behandlingen af lovforslaget.

Venlig hilsen

Matias Tesfaye
Fungerende minister for ligestilling

* * *
[Indhold] Ændringsforslaget
Til lovforslag nr.

Ændringsforslag
til 2. behandlingen af
Forslag til lov om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd, lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., straffeloven og forskellige andre love
(Styrket beskyttelse af LGBTI-personer mod forskelsbehandling, hadforbrydelser og hadefulde ytringer samt beskyttelse af personer med handicap mod hadefulde ytringer)
(L 18)
Af minister for ligestilling, Mattias Tesfaye fg., tiltrådt af:..

Til § 1

1) I nr. 6, ændres »et kriterium« til: »en betingelse«.
[Sproglig præcisering]

2) Før nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 3 a, indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 02. Uanset § 2 er denne lov ikke til hinder for forskelsbehandling på grund af seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika, hvis det er begrundet i et legitimt mål og midlerne til at opfylde dette mål er hensigtsmæssige og nødvendige.««
[Undtagelse fra forbuddet mod forskelsbehandling af LGBTI-personer]

Til § 4

3) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. I § 81, nr. 6, indsættes efter »at gerningen«: »helt eller delvis«.«
[Tydeliggørelse af, at hadforbrydelser kan være delvis motiveret af de i § 81, nr. 6, nævnte forhold]

Til § 6

4) I § 2, stk. 2, ændres »kønsudtryk og kønskarakteristika« til: »kønsudtryk, kønskarakteristika«.
[Teknisk ændring]

Til § 7

5) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2. Ministeren for ligestilling fastsætter tidspunktet for lovens § 1, nr. 10, ikrafttræden.«
[Udskudt ikrafttræden for visse bestemmelser]

Bemærkninger
Til nr. 2

Ligestillingslovens § 2, stk. 1, indeholder et forbud mod direkte og indirekte forskelsbehandling på grund af køn. Det bemærkes, at det med § 1, nr. 5, i lovforslag nr. L 18 foreslås, at bestemmelsen udvides til også at omfatte forskelsbehandling på grund af seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika. Det betyder, at LGBTI-personer også vil være omfattet af beskyttelsen mod forskelsbehandling.

Det fremgår af § 1, nr. 6, i lovforslag nr. L 18, at der foreslås en undtagelse til forbuddet mod indirekte forskelsbehandling på grund af seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika, hvis forskelsbehandlingen er objektivt begrundet i et legitimt formål og midlerne til at opfylde dette formål er hensigtsmæssige og nødvendige.

Beskæftigelsesministeriet finder, at både indirekte og direkte forskelsbehandling af LGBTI-personer skal være muligt såfremt forskelsbehandlingen har et legitimt formål.

Med ændringsforslaget foreslås det således at indsætte et nyt § 3 a, stk. 2, om muligheden for at fravige forbuddet mod forskelsbehandling i forhold til beskyttelsesgrundene seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika, hvis det er begrundet i et legitimt mål, og midlerne til at opfylde dette mål er hensigtsmæssige og nødvendige.

Den foreslåede § 3 a, stk. 2, medfører, at det ikke er i strid med forbuddet mod forskelsbehandling, hvis forskelsbehandlingen er begrundet i et legitimt mål. Hvad der et legitimt mål, skal afgøres i den konkret situation. Et legitimt mål kan for eksempel være beskyttelse af ofre for kønsrelateret vold, hensynet til privatlivets fred og blufærdighed (for eksempel i tilfælde af indlogering hos en person i en del af denne persons hjem eller omklædningsfaciliteter, der er målrettet personer med et bestemt fysisk køn), sundhedsfaglige begrundelser (for eksempel homo- eller biseksuelle mænd, der ikke har samme mulighed for at donere blod som andre) samt foreningsfrihed og tilrettelæggelse af sportslige aktiviteter (for eksempel en sportsklub eller idrætsforening, der ønsker at konkurrencer kan målrettes deltagelse på baggrund af det fødselstildelte køn uagtet kønsidentitet). Også et formål om økonomisk vinding kan være legitimt, idet både offentlige og private virksomheder har et berettiget behov for at sikre et økonomisk udbytte.

Det er også et krav, at forskelsbehandlingen skal være nødvendig for at opnå formålet.
Nødvendigheden af forskelsbehandlingen må vurderes konkret i forhold til, hvilken situation der er tale om. En central overvejelse vil være, om det legitime formål kan sikres på anden måde.

Endelig er det et krav, at der skal være et rimeligt forhold mellem det hensigtsmæssige og nødvendige, og hvor indgribende forskelsbehandlingen er for den eller de LGBTI-personer, som bliver stillet dårligere. Det skal dermed vurderes i det enkelte tilfælde, om midlerne er proportionale i forhold til målet. Samlet set skal forskelsbehandlingen fremstå som en rimelig løsning.

Til nr. 3

Det fremgår af straffelovens § 81, nr. 6, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed skal indgå som en skærpende omstændighed, at gerningen har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, handicap, seksuelle orientering eller lignende. Det bemærkes, at det med § 4, nr. 1, i lovforslag nr. L 18 foreslås, at opregningen af forhold i straffelovens § 81, nr. 6, også skal omfatte kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika.

Det fremgår af forarbejderne til straffelovens § 81, nr. 6, at bestemmelsen sigter på tilfælde, hvor forbrydelsens motiv helt eller delvis kan tilskrives de i bestemmelsen opregnede forhold, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A, spalte 3322.

Regeringen finder, at denne retsstilling bør fremgå udtrykkeligt af lovteksten.

Med ændringsforslaget foreslås det således at indsætte »helt eller delvis« i straffelovens § 81, nr. 6, så det fremgår udtrykkeligt, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed skal indgå som en skærpende omstændighed, at en gerning begås helt eller delvis med baggrund i de i bestemmelsen opregnede forhold.

Straffelovens § 81, nr. 6, vil således i overensstemmelse med bestemmelsens forarbejder fortsat sigte på tilfælde, hvor forbrydelsens motiv helt eller delvis kan tilskrives de i bestemmelsen opregnede forhold.

Til nr. 7

Det fremgår af § 7 i lovforslag nr. L 18, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.

Det fremgår videre af § 1, nr. 10 i lovforslag nr. L 18, at der indsættes et ”jf. dog stk. 2” i den gældende § 3 d, stk. 1. Af ligestillingslovens § 3 d, stk. 2, fremgår det, at manglende overholdelse af § 4 a, stk. 1, ikke kan påklages til Ligebehandlingsnævnet. Bestemmelsen blev indsat i ligestillingsloven ved lov nr. 468 af 20/03/2021 om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Digital post til begge forældre om fælles barn) og skal ses i sammenhæng med ligestillingslovens § 4 a, stk. 1, hvorefter digital post om et fælles barn som udgangspunkt skal sendes til begge forældremyndighedsindehavere.

Det fremgår videre af § 2 ilov nr. 468 af 20/03/2021 om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Digital post til begge forældre om fælles barn), at ministeren for ligestilling fastsætter tidspunkt for lovens ikrafttræden.

Det fremgår af forarbejderne til ikrafttrædelsesbestemmelsen, at det er hensigten, at den foreslåede lovændring skal træde i kraft i forlængelse af implementeringen af den nye Digitale Post-løsning. Implementeringsdatoen for den Digitale Post-løsning er ikke endeligt fastlagt, og på den baggrund findes det mest hensigtsmæssigt, at ikrafttrædelsestidspunktet for lovændringen fastsættes på et senere tidspunkt, jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 57 som fremsat.

Implementeringsdatoen for den nye løsning til Digitale Post er i november 2021 blevet udskudt til første kvartal 2022.

Beskæftigelsesministeriets finder, at § 1, nr. 10 i lovforslag nr. L 18, tidligst kan sættes i kraft samtidig med ikrafttræden af lov nr. 468 af 20/03/2021 om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Digital post til begge forældre om fælles barn).

Med ændringsforslaget foreslås det således i § 7 i lovforslag nr. L 18, at indsætte som stk. 2, at ministeren for ligestilling fastsætter tidspunktet for lovens § 1, nr. 10, ikrafttræden.

Hensigten hermed er, at ændringen i § 1, nr. 10 i lovforslaget nr. L 18, sættes i kraft samtidig med ikrafttræden af lov nr. lov nr. 468 af 20/03/2021 om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Digital post til begge forældre om fælles barn), som forventeligt vil være i første kvartal 2022.

* * *
Folketingets journal vedr. ændringsforslaget til lovforslag L 18.
Følgebrevet vedr. ændringsforslaget til lovforslag L 18 i pdf-format hos Folketinget.
Ændringsforslaget til lovforslag L 18 i pdf-format hos Folketinget.