L 189. Bilag 1. Høringsskrivelse fra Sex & Samfund af 28. marts 2014.


Høringsskrivelsen fra Sex & Samfund gengives herunder

HØRING VEDR. UDKAST TIL LOV OM ÆNDRING AF SUNDHEDSLOVEN OG LOV OM ASSISTERET REPRODUKTION I FORBINDELSE MED BEHANDLING, DIAGNOSTIK OG FORSKNING MV. (ÆNDREDE KRITERIER FOR KASTRATION OG JUSTERINGER SOM FØLGE AF INDFØRELSE AF JURIDISK KØNSSKIFTE M.V.)

Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
Att.: Anna Skat Nielsen

København d. 28. marts, 2014

Sex og Samfund har med interesse gennemlæst det fremsendte lovændringsforslag, som vi helt generelt hilser velkommen og ser som en tiltrængt opdatering af såvel sundhedsloven som lov om assisteret reproduktion.

I vores optik har Danmark længe haltet efter lande vi almindeligvis sammenligner os med, når det drejer sig om transkønnedes autonomi, rettigheder og adgang til sundhedsydelser.

Vi har en række bemærkninger til lovændringen og den bagvedliggende indførelse af juridisk kønsskifte.
  • Binær kønsopfattelse: Lovforslaget operer med en binær kønsopfattelse, hvor der fortsat refereres til mænd og kvinder, og “det ene” og “det andet” køn. Det ville være en fordel, hvis den bagvedliggende indførelse af juridisk kønsskifte gav mulighed for et transkønnet cpr-nummer med mulighed for en sproglighed, der opererer med mand/kvinde/transperson
    og “et andet køn“. Personer, der er født med flertydige kønsorganer, rummes i øvrigt heller ikke i denne binære kønsopfattelse.
  • Transseksualitet vs. transkøn: Det er misvisende, nÃ¥r lovforslaget anvender det utidssvarende begreb transseksualitet, idet det er personens køn og ikke dennes seksualitet,
    der søges ændret. Lovforslaget bør konsekvent rettes igennem så transseksuel erstattes med transkøn eller transperson. Det er desuden helt utidssvarende at operere med psykiatrisk diagnosticering af såkaldt transseksualitet,
    idet der ikke er tale om en psykiatrisk lidelse.
  • Udredning og behandling: For personer, som ikke udviser tegn pÃ¥ sindslidelser, bør det ikke være nødvendigt med et observationsforløb pÃ¥ to Ã¥r for at blive indstillet til kirurgisk kønsskifte. Desuden findes det problematisk, at alene Sexologisk Klinik ved Psykiatrisk Center København forestÃ¥r udredning og indstilling. Ideelt set bør dette tilbydes flere steder i landet, ligesom muligheden for en opdeling i henholdsvis udredende og behandlende instans bør overvejes. SÃ¥danne tiltag ville ogsÃ¥ give mulighed for at fÃ¥ en sÃ¥kaldt “second opinion”, hvis ansøgeren om kønsskifte ikke fÃ¥r det bevilget.
  • Aldersgrænse: Det hilses velkommen, at aldersgrænsen for kønsskifte nedsættes fra 21 til 18 Ã¥r. Imidlertid vil det være formÃ¥lstjenstligt, hvis der samtidig udvikles særlige rÃ¥dgivnings-, udrednings-, og behandlingstilbud for mindreÃ¥rige i form af (som minimum) hormonbehandling og hormonblokering, da det kan være meget smertefuldt bÃ¥de fysisk og psykisk for transkønnede personer at gennemleve puberteten uden mulighed for behandling.
  • Assisteret reproduktion: Det hilses velkommen, at transpersoners reproduktive rettigheder i højere grad respekteres med det fremlagte lovforslag, hvor det bliver muligt at inseminere personer, der juridiske set er mænd. Forslaget bør imidlertid ogsÃ¥ inkludere retten til at fÃ¥ nedfrosset bÃ¥de æg og sæd med henblik pÃ¥ fremtidig reproduktion.

Sex og Samfund deltager naturligvis gerne i dialogen om det videre lovgivningsarbejde.

Med venlig hilsen
Bjarke Oxlund
Bestyrelsesformand
Sex og Samfund

* * *
Høringssskrivelsen i pdf-format.
Folketingets journal vedrørende høringsskrivelsen – bilag 1.
Høringssskrivelsen sammen med de øvrige høringsskrivelser hos Folketinget – bilag 1 i pdf-format.