LGBT Danmarks høringsskrivelse af 28. marts 2014 til forslag om ændring af sundhedsloven og lov om assisteret reproduktion – juridisk kønsskifte m.v.


LGBT Danmark
LGBT Danmark
Høringsskrivelsen fra LGBT Danmark gengives herunder

Anna Skat Nielsen
ani@sum.dk

28. marts 2014

Vedr.: Forslag til lov om ændring af lov om ændring af sundhedsloven og lov om assisteret reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik og forskning m.v.
(Ændrede kriterier for kastration og justeringer som følge af indførelse af juridisk kønsskifte m.v.)

LGBT Danmark, Landsforeningen for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transpersoner er glade for det fremsatte forslag til ændring af lov om sundhedsloven og lov om assisteret reproduktion.

Med forslaget gøres bestemmelserne i sundhedsloven tidssvarende, og det er endvidere tilfredsstillende, at forslaget skaber en mere inkluderende sprogbrug, også i forhold til lov om assisteret reproduktion.

Landsforeningen har følgende bemærkninger til lovforslaget.

Begrebet kønsskiftejuridisk kønsskifte og operativt kønsskifte
§ 1, punkt 18
Landsforeningen foreslår, at teksten:
  “En person kan få tilladelse til kastration med henblik på kønsskifte, hvis ansøgeren er transseksuel, har et vedholdende ønske om kastration og kan overskue konsekvenserne heraf.”
ændres til:
  ”En person kan få tilladelse til kastration med henblik på operativt kønsskifte, hvis ansøgeren er transseksuel, har et vedholdende ønske derom, og kan overskue konsekvenserne heraf.”

I bemærkningerne til ændring af lov om Det Centrale Personregister anvendes begrebet “juridisk kønsskifte“.

I dette lovforslag anvendes begrebet “kønsskifte” – “kastration med henblik på kønsskifte“.
Der er imidlertid tale om to meget forskellige forhold i de to lovforslag.

Ved i lovforslaget om ændring af lov om Det Centrale Personregister at anvende begrebet “juridisk kønsskifte” tilkendegives, at der er forskel på “kønsskifte” og “juridisk kønsskifte“.
Derfor vil det være naturligt, at det i sundhedsloven præciseres, hvilken form for kønsskifte, der er tale om.

Dermed bliver der også sproglig overensstemmelse og system i anvendelsen af begreberne i to lovforslag med et overordnet begreb “kønsskifte” og under dette to begreber “juridisk kønsskifte” og “operativt kønsskifte“.

Landsforeningen skal bemærke, at det er vores opfattelse, at adgang til operativt kønsskifte ikke skal betinges af diagnosticering som transseksuel. Vi ønsker diagnosen afskaffet og behandlinger henført til andre afsnit i klassifikationen. Vi skal derfor henstille til, at regeringen tager skridt til at gennemføre dette, enten ved at revidere bemærkningerne til lovforslaget, eller gennem et selvstændigt initiativ.

§ 1, punkt 19
Landsforeningen hilser forslaget om nedsættelse af aldersgrænsen velkomment.

Unge under 18 år og umyndige
Landsforeningen noterer sig med beklagelse, at hverken rapporten fra den tværministerielle arbejdsgruppe eller selve lovudkastet indeholder forslag om operativt kønsskifte for unge under 18 år og henstiller, at der efter behandlingen af indeværende lovforslag tages initiativ til at give unge under 18 år og ikke-myndige mulighed for operativt kønsskifte med samtykke fra forældremyndighedsindehaver/værge.

§ 3, stk. 2
Landsforeningen er bekymret for formuleringen af overgangsbestemmelsen:
  Stk. 2. De hidtil gældende regler om kastration efter sundhedslovens § 115 finder fortsat anvendelse for ansøgninger om kastration, der er indsendt før lovens ikrafttræden.

Landsforeningen finder formuleringen uheldig, idet den stiller personer dårligere, som inden lovens ikrafttræden havde indsendt ansøgning om operativt kønsskifte (kastration) end personer, som først indsender ansøgning derom efter lovens ikrafttrædelse.

Sundhedslovens nugældende § 115, stk. 3 lyder:
  Kastration af personer under 21 år må ikke tillades, medmindre ganske særlige grunde taler derfor.

Formuleringen af overgangsbestemmelsen medfører, at personer, som er fyldt 18 år, men ikke er fyldt 21 år, skal vente til de er fyldt 21 år, før de kan få tilladelse til operativt kønsskifte (kastration), hvis de allerede har ansøgt om tilladelse dertil.

Landsforeningen finder, at det er en urimelig forskelsbehandling af disse unge personer.

Landsforeningen foreslår derfor, at § 3, stk. 2 bliver slettet.
Alternativt foreslår landsforeningen, at ordlyden ændres til:
  Stk. 2. De hidtil gældende regler om kastration efter sundhedslovens § 115 finder fortsat anvendelse for ansøgninger om kastration, der er indsendt før lovens ikrafttræden, medmindre der indgives en fornyet ansøgning efter lovens ikrafttræden.

Foreningens navn
Landsforeningen har bemærket, at såvel i lovforslagets bemærkninger som i den tværministerielle arbejdsgruppes rapport er foreningens navn anført som ”Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner (LGBT)” og som ”LGBT”. Vi anmoder venligst om, at foreningens navn skrives korrekt ”LGBT Danmark, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner” eller i kort form ”LGBT Danmark”.

Anbefaling
Landsforeningen anbefaler med disse bemærkninger lovforslaget til vedtagelse.

Med venlig hilsen
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner

Vibe Grevsen
Transpolitisk talsperson
Søren Laursen
Forperson

* * *
Høringsskrivelsen i pdf-format.