¬ß 20-sp√łrgsm√•l S 176 af 27. januar 2023 om artiklen ¬ĽTrods beskyldninger om ¬Ľk√łnsaktivistisk propaganda¬ę: Normstormerne rykker ind i de yngste klasser¬ę. Svar 1. marts 2023.

Vist 9 gange.
Nick Zimmermann (DF) stillede den 27. januar 2023 ¬ß 20-sp√łrgsm√•l S 176 – Samling: 2022-23 (2. samling) – om ministerens holdning til, at b√łrn helt ned til 6-7-√•rsalderen i K√łbenhavns Kommune nu kan undervises af Normstormerne og dermed uds√¶ttes for holdninger s√•som, at der er mange k√łn, der har menstruation til b√łrne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), der svarede den 1. marts 2023.

Sp√łrgsm√•l
Hvad er ministerens holdning til, at b√łrn helt ned til 6-7-√•rsalderen i K√łbenhavns Kommune nu kan undervises af Normstormerne og dermed uds√¶ttes for holdninger s√•som, at der er mange k√łn, der har menstruation, at b√łrn ikke skal kalde deres bror eller deres s√łster for ¬Ľbror¬ę eller ¬Ľs√łster¬ę, men for ¬Ľs√łsken¬ę, og at nev√łer og niecer skal kaldes ¬Ľni√łcer¬ę?

Skriftlig begrundelse:
Sp√łrgeren henviser til artiklen ¬ĽTrods beskyldninger om ¬Ľk√łnsaktivistisk propaganda¬ę: Normstormerne rykker ind i de yngste klasser¬ę af 24. januar 2023 fra Kristeligt Dagblad.

* * *
Svar ‚Äď mundtligt i folketingssalen.
Kl. 1455.
Tredje n√¶stformand Karsten H√łnge (SF).
Hr. Nick Zimmermann f√•r ordet for opl√¶sning af sp√łrgsm√•let.

Kl. 1455.
Nick Zimmermann (DF).
Tak for det. Hvad er ministerens holdning til, at b√łrn helt ned til 6-7-√•rsalderen i K√łbenhavns Kommune nu kan undervises af Normstormerne og dermed uds√¶ttes for holdninger s√•som, at der er mange k√łn, der har menstruation, at b√łrn ikke skal kalde deres bror eller deres s√łster for “bror” eller “s√łster”, men for “s√łsken”, og at nev√łer og niecer skal kaldes “ni√łcer”?

Kl. 1455.
Tredje n√¶stformand Karsten H√łnge (SF).
Ministeren.

Kl. 1455.
B√łrne- og undervisningsministeren Mattias Tesfaye.
Ni√łcer? Ja, man l√¶rer noget hver dag. Folkeskolens seksualundervisning har v√¶ret til debat gennem de senere √•r, og det synes jeg faktisk grundl√¶ggende er positivt. I folkeskolen har vi ikke et centralt fastsat pensum. Undervisningen bliver tilrettelagt med udgangspunkt i det, vi kalder F√¶lles M√•l, og det er et fagligt og et p√¶dagogisk valg fra skolens side og under skolebestyrelsens ansvar, hvilket materiale der bedst underst√łtter elevernes l√¶ring i et konkret undervisningsforl√łb.

Der er jo ret stor enighed herinde p√• Christiansborg om, at skolen skal s√¶ttes mere fri, end den er i dag. Og her mener jeg, at et afg√łrende element i den fris√¶ttelse er, at vi har tillid til, at skolerne og skolebestyrelserne er i stand til at l√łfte deres opgave med at leve op til folkeskolens form√•l. Jeg synes ikke, at vi her fra Christiansborg skal detailregulere Klasselokalerne, og vi skal ikke blande os i udv√¶lgelsen af undervisningsmaterialer. Heri ligger ogs√• friheden til at tr√¶kke p√• eksterne ressourcer.

Det kan v√¶re meget gavnligt, at man hiver folk ind udefra, hvis de bidrager til undervisningen. Men n√•r det er sagt, f√łlger der ogs√• et ansvar med den frihed – et ansvar for at have h√•nd i hanke med, hvad eleverne l√¶rer, og at eleverne selvf√łlgelig pr√¶senteres for de n√łdvendige nuancer i et undervisningsforl√łb, og at det ikke bliver indoktrinering.

Jeg har ikke noget √łnske om at skulle detailregulere kommuner eller skoler. Jeg synes egentlig, n√•r man kigger p√• det, der hedder F√¶lles M√•l for sundhed og seksualundervisning, at det ser meget godt ud, og jeg t√¶nker ikke umiddelbart, at der er behov for at √¶ndre noget.

Kl. 1457.
Tredje n√¶stformand Karsten H√łnge (SF).
Sp√łrgeren.

Kl. 1457.
Nick Zimmermann (DF).
Men helt √¶rligt, er regeringen og ministeren ikke enige i, at det er fuldst√¶ndig vanvittigt, at b√łrn i 0.-3. Klasse skal undervises af Normstormerne i strukturel racisme, i, at k√łn er en illusion, og at det i virkeligheden ikke er en bror eller s√łster, man har, men at det skal hedde s√łskende, og at k√łn bare er alt muligt blandet? Det m√• ministeren da g√• ind i.

Kl. 1457.
Tredje n√¶stformand Karsten H√łnge (SF).
Ministeren.

Kl. 1457.
B√łrne- og undervisningsministeren Mattias Tesfaye.
En af udfordringerne i skolen og generelt i det danske velfærdssamfund er, at hver gang der er en avisartikel, som viser, at der er et eller andet mærkværdigt i det danske velfærdssamfund, så bliver det lynhurtigt til noget, ministeren skal forholde sig til, og til lovgivning, som Folketinget skal vedtage. Det er derfor, at vi har en så detailreguleret lovgivning, og det er derfor, vi ender med at have så frygtelig mange mennesker ansat i forvaltningerne rundtomkring og så få mennesker ude tæt på borgerne.

Så min tilgang til det her er, at jeg synes, at lovgivningen er fin. Der står f.eks. i formålsparagraffen for det her fag, seksualundervisning:

“Eleverne skal opn√• forst√•else for den betydning, som livsstil og levevilk√•r har for sundhed og trivsel, samt af samspillet mellem sundhed, seksualitet og familieliv”.

Det synes jeg er fornuftigt.

Kl. 1458.
Tredje n√¶stformand Karsten H√łnge (SF).
Sp√łrgeren.

Kl. 1458.
Nick Zimmermann (DF).
Jamen anser ministeren så de holdninger, der bliver givet udtryk for hos Normstormerne, som valide, eller mener ministeren, at det er et udtryk for antividenskab?

Kl. 1458.
Tredje n√¶stformand Karsten H√łnge (SF).
Ministeren.

Kl. 1458.
B√łrne- og undervisningsministeren Mattias Tesfaye.
Der skal jo ikke undervises i antividenskab. Det er ikke sådan, at man kan invitere Normstormerne ind i lokalet og så gå ned på lærerværelset og drikke kaffe. Altså, den lærer, der står inde i undervisningslokalet, og den skoleledelse, der er på skolen, har ansvaret for alt, hvad der foregår på den skole. Det kan man ikke udlicitere.

S√• jeg har klart forventninger om, at b√•de l√¶reren og skoleledelsen st√•r inde for, hvad der bliver undervist i, og hvis der bliver brugt eksterne ressourcer, s√• skal man jo v√¶re til stede for at kunne finde ud af, hvad det er, der foreg√•r, for at kunne tage ansvar for det. Men jeg kommer ikke, hvis man hiver McDonald’s ind i et andet undervisningsforl√łb, til at st√• her og forholde mig til, om det er forkert. Det har jeg fuld tillid til at skolerne er i stand til selv at g√łre.

Kl. 1459.
Tredje n√¶stformand Karsten H√łnge (SF).
Sp√łrgeren.

Kl. 1459.
Nick Zimmermann (DF).
Men med al respekt, minister, er jeg bange for, at ministeren har misforst√•et noget. For en af de regler, som Normstormerne har, er jo netop, at der ikke m√• v√¶re en l√¶rer til stede, mens de underviser. Og det er jo det, der g√łr, at det i virkeligheden er s√• skr√¶mmende. Vi aner faktisk ikke, hvad det er, Normstormerne st√•r og underviser i. Vi kan jo bare l√¶se i deres uddannelsesprogram, at de g√•r enormt meget op i strukturel racisme, i hvid privilegieblindhed og i, at s√łskende og k√łn bare er en illusion.

Så skulle ministeren måske ikke agte at gå ind i sagen og så i virkeligheden stille det som et krav, at der skal være en lærer eller en underviser til stede, når det er, at Normstormerne kommer ind i klasserne?

Kl. 1459.
Tredje n√¶stformand Karsten H√łnge (SF).
Ministeren.

Kl. 1459.
B√łrne- og undervisningsministeren Mattias Tesfaye.
Jeg har faktisk diskuteret det her med den skoleborgmester, der er i K√łbenhavn. Jeg fik bes√łg af ham p√• mit kontor i en anden sammenh√¶ng, og s√• tog jeg selv det her op, for jeg har ogs√• l√¶st nogle avisartikler. Og han betryggede mig i, at det k√łbenhavnske skolev√¶sen st√•r fuldst√¶ndig p√• m√•l for, at det, der foreg√•r i klasselokalet, kan kommunen og skoleledelserne ogs√• st√• inde for – og det kan man jo ikke, hvis ikke man er i lokalet og kan se, hvad det er, der foreg√•r.

Kl. 1500.
Tredje n√¶stformand Karsten H√łnge (SF).
Det afslutter sp√łrgsm√•l nr. 18. Tak til b√łrne- og undervisningsministeren, og tak til hr. Nick Zimmermann, Dansk Folkeparti.

* * *
Folketingets journal vedr√łrende sp√łrgsm√•let og svaret/debatten.

Sp√łrgsm√•l punkt 18 p√• Folketingets dagsorden for onsdag den 1. marts 2023.

* * *
Debatten hos Folketingets TV.
Efter ‚ÄúKL.‚ÄĚ indtastes ‚Äú14 50 12‚ÄĚ og derefter trykkes p√• ‚ÄúG√Ö TIL KLOKKESL√ÜT‚ÄĚ for at springe frem til debattens start.