¬ß 20-sp√łrgsm√•l S 188 af 27. januar 2023 om brug af seksualiserende undervisningsmateriale helt ned i indskolingen, s√•dan som bl.a. Normstormerne gerne vil udbrede i K√łbenhavn og Aarhus. Svar 8. februar 2023.

Vist 6 gange.
S√≥lbj√łrg Jakobsen (LA) stillede den 27. januar 2023 ¬ß 20-sp√łrgsm√•l S 188 – Samling: 2022-23 (2. samling) – om brug af seksualiserende undervisningsmateriale helt ned i indskolingen, s√•dan som bl.a. Normstormerne gerne vil udbrede i K√łbenhavn og Aarhus til B√łrne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), der svarede den 8. februar 2023.

Sp√łrgsm√•l
Hvad mener ministeren om brug af seksualiserende undervisningsmateriale helt ned i indskolingen, s√•dan som bl.a. Normstormerne gerne vil udbrede det i K√łbenhavn og Aarhus?

Skriftlig begrundelse:
Der henvises til artiklen ¬ĽNu vil Normstormerne helt ned i b√łrnehaveklassen¬ę ¬ĽD√•rlig id√© at lade dem fors√łge at radikalisere b√łrn¬ę¬ę i Berlingske den 26. januar 2023.

* * *
Svar – mundtligt i folketingssalen
Kl. 1406.

Formanden (S√łren Gade):
Værsgo.

Kl. 1406.
S√≥lbj√łrg Jakobsen (LA):
Tak, og goddag til ministeren. Hvad mener ministeren om brug af seksualiserende undervisningsmateriale helt ned i indskolingen, s√•dan som bl.a. Normstormerne gerne vil udbrede det i K√łbenhavn og Aarhus?

Formanden (S√łren Gade):
Ministeren.

B√łrne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):
Ogs√• goddag til sp√łrgeren fra min side. Folkeskolens seksualundervisning har jo v√¶ret til debat i de senere √•r. Det synes jeg egentlig grundl√¶ggende set er positivt.

I folkeskolen har vi ikke fastsat et centralt fastsat pensum. Undervisningen bliver tilrettelagt med udgangspunkt i det, vi kalder f√¶lles m√•l. Det er et fagligt og p√¶dagogisk valg fra skolens side, hvilket materiale der s√• bedst underst√łtter elevernes l√¶ring i et konkret undervisningsforl√łb.

Der er jo ogs√• – heldigvis – ret stor enighed herinde p√• Christiansborg om, at skolen skal s√¶ttes mere fri, end den er i dag, og her mener jeg, at et afg√łrende element i den fris√¶ttelse er, at vi har tillid til, at skoleledelserne er i stand til at l√łfte deres opgave med at leve op til folkeskolens form√•l . Jeg synes ikke, vi her fra Christiansborg skal detailregulere klasselokalerne, og dermed heller ikke, at vi skal blande os i udv√¶lgelsen af undervisningsmateriale. Heri ligger ogs√• friheden til at tr√¶kke p√• eksterne ressourcer. Det kan v√¶re folk, man hiver ind udefra, hvis det alts√• vurderes at v√¶re gavnligt.

Men n√•r det s√• er sagt, f√łlger der selvf√łlgelig ogs√• et ansvar med den her frihed til at have h√•nd i hanke med, hvad eleverne l√¶rer, og at eleverne selvf√łlgelig pr√¶senteres for de n√łdvendige nuancer i deres undervisningsforl√łb. Jeg har ikke noget √łnske om at skulle detailregulere. Jeg synes egentlig, n√•r man kigger ind i fagets form√•l for sundhed og seksualundervisning og familiekundskab, at det ser fornuftigt ud.

Kl. 1408.
Formanden (S√łren Gade):
Sp√łrgeren.

S√≥lbj√łrg Jakobsen (LA):
Tak for svaret. Jeg er meget enig i, at det er godt at give folkeskolerne frihed til at v√¶lge, og jeg tror, at b√•de for√¶ldre og l√¶rere gerne ser, at b√łrnene kl√¶des godt p√• i det tempo, der er passende for deres udvikling og alder.

Der er nogle emner, der ikke skal ideologiseres. Hvis vi kigger p√• Normstormerne, som man v√¶lger nogle steder, s√• synes jeg, selv om vi ikke skal blande os, at man som √łverste myndighed p√• undervisningsomr√•det burde kigge kritisk p√• en organisation, som tydeligvis er meget ideologiserende. De udtaler, at noget som menstruation ikke skal v√¶re et kvindebegreb, og at vi ikke l√¶ngere skal kalde nev√łer og niecer for det; vi skal ikke l√¶gge op til, at der kun er to k√łn.

Er det ikke ministerens mening – eller er det ikke generel, logisk fornuft – at b√łrn i 6-√•rsalderen selvf√łlgelig skal have en grundl√¶ggende forst√•else for biologi, og at det kan g√• ud over fagligheden, hvis vi risikerer at forvirre dem i s√•dan en ung alder med s√•dan et ideologisk grundlag? Det er i hvert fald dybt bekymrende, n√•r jeg l√¶ser det som for√¶lder.

Kl. 1409.
Formanden (S√łren Gade):
Ministeren.

B√łrne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):
Hvis der er andre end kvinder, der har menstruation, kan jeg h√łre, at jeg m√•ske ogs√• selv skal en tur p√• skoleb√¶nken igen, for s√• er der da noget, jeg selv har misforst√•et.

S√• vidt som jeg er orienteret, eksisterer det samarbejde, der har v√¶ret mellem Aarhus Kommune og Normstormerne, ikke mere. S√• s√• vidt jeg er orienteret, er det kun mellem K√łbenhavns Kommune og den her konkrete organisation. Og det er ikke mere end en uge siden, jeg holdt et m√łde med skoleborgmesteren i K√łbenhavn, hvor jeg bl.a. selv tog det her op for at h√łre hans vurdering af de mange avisartikler, der har v√¶ret.

Men jeg er nu rimelig tryg ved, at skoleledelserne i K√łbenhavn og K√łbenhavns Borgerrepr√¶sentation lever op til det, der st√•r i lovgivningen. Hvis ikke de g√łr det, er det klart, at der er statslige tilsyn. Men s√• vidt jeg er orienteret, lever de op til de beskrivelser, vi har vedtaget herindefra.

Kl. 1410.
Formanden (S√łren Gade):
Sp√łrgeren.

S√≥lbj√łrg Jakobsen (LA):
Tak. Det er betryggende at h√łre, at undervisningsministeren ogs√• betragter det som et kvindeligt f√¶nomen at have menstruation. Det tror jeg i hvert fald ogs√• er vigtigt at vi holder fast i at l√¶re vores b√łrn, is√¶r i den alder.

Med hensyn til hvordan samfundskonstruktioner kan se ud, og hvordan mennesker selv opfatter sig selv, og hvordan deres seksuelle orientering er, er det rigtigt, at vi jo selvf√łlgelig skal kunne rumme alle mennesker. Men her snakker vi om, at vi lader folk komme ind i folkeskolen, hvor ideologi kan f√• plads. Jeg h√•ber og er glad for – indtil videre i hvert fald – at undervisningsministeren fort√¶ller, at ministeren er opm√¶rksom p√• det her. For det er meget, meget bekymrende, at man lader folk komme ind, som skubber l√¶reren i baggrunden og overtager ud fra et ideologisk standpunkt, som jeg ikke synes vi skal respektere.

Formanden (S√łren Gade):
Ministeren.

B√łrne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):
Jeg vil godt starte med at sige, at læreren jo har ansvaret. Man kan ikke bare lukke en organisation ind i klasselokalet og så gå ind på lærerværelset og tage en kop kaffe. Læreren har ansvaret for det, der foregår, og det skal de kunne stå på mål for. Man kan invitere en virksomhed ind, en politiker ind, en interesseorganisation ind, en fodboldspiller eller en tidligere narkoman Рman kan jo invitere mange mennesker ind for at kvalificere undervisningen Рmen det er altid læreren, der har ansvaret for, hvad der foregår, og skoleledelsen, der har ansvaret for, hvad der foregår.

Det, som der st√•r i fagets form√•l, er bl.a., at emnet skal medvirke til, at eleverne opn√•r erkendelse af egne gr√¶nser og rettigheder samt forst√•else for andres. Og s√• st√•r der, at n√•r man er f√¶rdig med 3. klasse, skal eleven kunne forklare, hvad der fremmer sundhed og trivsel i eget liv. Men vejen til at komme hen til det kan jo v√¶re mangfoldig. Men uanset hvilken vej man v√¶lger, s√• st√•r l√¶reren og skoleledelsen til ansvar for alt, hvad der foreg√•r. Det g√¶lder ogs√•, n√•r man har Normstormerne p√• bes√łg.

Kl. 1412.
Formanden (S√łren Gade):
Sp√łrgeren.

S√≥lbj√łrg Jakobsen (LA):
Det er rigtigt, at det er l√¶reren, der har ansvaret. Men Normstormerne bruger den metode, at de kommer ind og overtager undervisningen. S√• selv om l√¶reren har ansvaret og m√•ske ikke sidder og drikker en kop kaffe, s√• tr√¶der l√¶reren i baggrunden, og s√• er det den her organisation, som har det her ideologiske grundlag, der st√•r for at undervise vores b√łrn. Det er mennesker, som ikke tror p√•, at man skal fort√¶lle, at menstruation er et kvindeligt begreb, og mener, at vi ikke skal kalde vores niecer og nev√łer niecer og nev√łer l√¶ngere, men at det skal v√¶re k√łnsneutralt. Det er bekymrende.

Kl. 1413.
Formanden (S√łren Gade):
Ministeren for en afsluttende bemærkning.

B√łrne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):
Jeg har meget st√¶rke holdninger til mange ting i skolen – sk√¶rme i skolen, hvordan man tilrettel√¶gger seksualundervisning og masser af andre ting. Men jeg vil ogs√• pr√łve som minister at tr√¶de et skridt v√¶k og have tillid til, at skoleledelserne selv er i stand til at leve op til det ansvar, de jo har i lovgivningen, som den er skruet sammen i dag.

En del af det ansvar er, at n√•r man lukker andre ressourcer ind i skolen, s√• st√•r man til ansvar for den undervisning, der foreg√•r. Det m√• godt v√¶re folk, der udfordrer vores vante forestillinger om, hvad der er op og ned, men det skal v√¶re tilrettelagt til de b√łrn og den aldersgruppe, der er, og der skal v√¶re nogle l√¶rere, der s√łrger for, at b√łrnene kommer klogere ud af lokalet og ikke mere forvirrede ud af lokalet.

Kl. 1414.
Formanden (S√łren Gade):
Det afslutter sp√łrgsm√•let, og vi siger tak til fru S√≥lbj√łrg Jakobsen.

* * *
Debatten hos Folketingets TV.
Efter “KL.” indtastes “14 06 00” og derefter trykkes p√• “G√Ö TIL KLOKKESL√ÜT” for at springe frem til debattens start.

* * *
Folketingets journal vedr√łrende sp√łrgsm√•let.
Referatet hos Folketinget.