Formanden for Trans-Danmark, Karin Astrup har ikke bidraget ret meget til at skabe klarhed omkring forvirringen og uvisheden omkring den indkaldte ekstraordinære generalforsamling. Det burde være en enkel sag – men det er det mÃ¥ske ikke for Karin?
Når forskellige udmeldinger studeres nærmere, er det dog muligt at sammenstykke, at beslutningen om at indkalde til den ekstraordinære generalforsamling må være truffet på et tidspunkt mellem den 23. august og 1. september 2011. [1]
Den 23. august 2011 meddelte Karin Astrup: “Bestyrelsen vil fastsætte tidspunkt, sted og dagsorden i henhold til foreningens vedtægter og fremsende indkaldelse hertil“.
NÃ¥r Karin Astrup skrev, at “Bestyrelsen vil fastsætte tidspunkt.”, mÃ¥ det konstateres, at bestyrelsen pÃ¥ dette tidspunkt ikke havde fastsat (truffet beslutning) om tidspunkt, sted og dagsorden.
Den 1. september 2011 må det nødvendige bestyrelsesmøde have været afholdt, idet indkaldelsen til ekstraordinær generalforsamling blev udsendt.
Det er imidlertid også muligt at konstatere, at det ikke er bestyrelsen, der har fastsat tidspunkt, sted og dagsorden for den ekstraordinære generalforsamling.
Både Ulla Rørvig, Cathrine og Michelle Holst-Fischer har oplyst, at de ikke har kendskab til eller været med til at drøfte eller vedtage, hvornår den ekstraordinære generalforsamling skulle afholdes eller udforme dagsordenen.
- Hvorfor fortæller du ikke klart og tydeligt, hvorledes det er foregået?
- Er det ikke korrekt, at det er dig og Pia Nielsen samt eventuelt også Tina Vyum, som uden om den øvrige bestyrelse har bestemt datoen og udformet dagsordenen for den ekstraordinære generalforsamling?
- Ved udsendelsen af indkaldelsen den 1. september må I jo have været klar over, at der den 26. august var blevet udskrevet folketingsvalg til afholdelse den 15. september.
Da det kun var jer to – mÃ¥ske tre, som traf beslutningen om datoen for den ekstraordinære generalforsamling, mÃ¥ det jo være utroligt let for jer at vælge en anden dato, inden I udsendte indkaldelsen.
Hvorfor fastholdt I datoen for den ekstraordinære generalforsamling? - Den 4. september 2011 kl. 0743 skrev Karin Astrup i Trans-Danmarks debatforum bl.a.:
“Du ved lige sÃ¥ godt som jeg at hvis ikke bestyrelsen overholder pÃ¥lægget om at holde den af generalforsamlingen pÃ¥lagte ekstraordinære generalforsamling indenfor sÃ¥ ville ikke mindst Tina Thranesen hudflette bestyrelsen for ikke at overholde regler og pÃ¥læg fra generalforsamlingen.”Det har du ganske enkelt ikke belæg for at skrive, Karin.
Jeg har ganske rigtigt pÃ¥ flere generalforsamlinger pÃ¥peget forsømmelser fra bestyrelsens side, men har hver eneste gang ogsÃ¥ været med til at fÃ¥ tingene til at glide.Jeg har endvidere allerede den 2. september i en e-mail til dig – to dage før du skrev nævnte tekst – opfordret til, at generalforsamlingen blev flyttet grundet folketingsvalget og anført:
“Skulle valget af en anden dato betyde, at fristen pÃ¥ det halve Ã¥r ikke kan overholdes, sÃ¥ vil der næppe lyde mange protester med en mindre overskridelse.”Der er ogsÃ¥ flere andre medlemmer, som har udtrykt ønske om flytning af generalforsamlingen og tilkendegivet, at de accepterer, at tidsfristen overskrides.
Derfor Karin – skynd dig at fÃ¥ flyttet datoen for den ekstraordinære generalforsamling – du vil høste anerkendelse for det! Og vælg en lørdag og gerne et mere centralt sted.
Det er ikke for sent!
Det vil samtidig give dig mulighed for at få bragt formaliteterne omkring indkaldelsen og dagsordenens udformning i orden.
- Valg af dirigent
- Eventuel ændring af foreningens navn.
- Mistillidsvotum til bestyrelsen
- Fremlæggelse af begrundelse for mistilliden
- Bestyrelsens replik
- Drøftelse
- Afstemning
- Hvis mistillidsvotum bliver vedtaget, så valg af ny bestyrelse.
- Udelukkelser
- Irene Haffner
- GNOEQA [a]
Dagsordenen er ikke i overensstemmelse med almindelige foreningsmæssige principper
for en dagsorden.
Der er i foreningens vedtægt ikke direkte anført noget om, hvordan dagsordenen til en ekstraordinær generalforsamling som denne skal udformes, men der er alligevel nogle overordnede foreningsmæssige principper, som skal følges.
Det er således et overordnet foreningsmæssigt princip, et overordnet dagsordensprincip, at alle forslag skal være behandlet og evt. andre beslutninger truffet inden valg af bestyrelse.
De, der stiller op til valg skal vide, hvad der er besluttet, så de kan trække deres kandidatur, hvis de ikke kan acceptere beslutningerne.
Tilsvarende skal bestyrelsesmedlemmer, der ikke er på valg, vide, hvad der besluttet, så de har mulighed for at nedlægge deres mandat, hvis de ikke kan acceptere beslutningerne, inden valghandlingen finder sted.
Dette overordnede dagsordenprincip er ogsÃ¥ grunden til, at punktet om valg af bestyrelse i foreningens vedtægt§ 12 om generalforsamling og generalforsamlingens dagsorden er placeret som sidste punkt inden “Eventuelt.
Den udsendte dagsorden indeholder som punkt 3 et mistillidsvotum til bestyrelsen, og såfremt dette vedtages af generalforsamlingen et punkt 4 om valg af ny bestyrelse.
At placere behandling af udelukkelserne som det sidste punkt og dermed efter det eventuelle valg af bestyrelse er derfor et klart brud på det overordnede dagsordensprincip.
Dagsordenen bør derfor ændres, så behandlingen af udelukkelserne bliver punkt 2. (Punktet efter valg af dirigent).
- Det er på grund af de forudgående punkter meget vanskeligt at vurdere hvor lang tid, det tager fra generalforsamlingens start, før behandlingen af udelukkelserne begynder.
Det gør, at det er svært at meddele et mødetidspunkt til de udelukkede, som har ret til at deltage i dette punkt.
De udelukkede er derfor nærmest tvunget til at være lige uden for døren fra generalforsamlingens start med en ukendt ventetid foran sig – mÃ¥ske en ventetid pÃ¥ flere timer. - Hvis behandlingen af udelukkelserne resulterer i, at udelukkelsen omgøres, sÃ¥ er pÃ¥gældende fuldgyldigt medlem igen, og har derfor ret til at deltage i resten af generalforsamlingen.
Det er imidlertid uden betydning, når det er sidste punkt på generalforsamlingen.
Hvis udelukkelsen derimod behandles som punkt 2 og resulterer i en omgørelse af udelukkelsen, så har pågældende mulighed for at deltage i behandlingen af de øvrige punkter.
Hvis udelukkelsen derimod bliver godkendt, sÃ¥ mÃ¥ pÃ¥gældende forlade generalforsamlingen og kan derfor ikke deltage i behandlingen af de øvrige punkter – og de har ikke haft ret lang ventetid.
Karin Astrup opfordres derfor til at ændre dagsordenen, så udelukkelserne bliver punkt 2.
Såfremt dette ikke sker, bør dirigenten orientere generalforsamlingen om, at dagsordenen ikke overholder overordnede principper for en dagsorden til en foreningsgeneralforsamling og stille forslag om, at dagsordenen ændres, hvilket generalforsamlingen må stemme om.
* * *
Udelukkelserne af Irene Haffner og GNOEQA
Jeg har ikke tænkt mig at kommentere de grunde til at udelukke Irene Haffner og GNOEQA, som Karin Astrup har fremført i sin skrivelse vedhæftet en e-mail den 3. september 2011 kl. 1832 til udvalgte (eller i hvert fald ikke alle) medlemmer af Trans-Danmark
Derimod finder jeg tidspunktet for udelukkelserne meget uheldigt. Udelukkelserne blev ifølge nævnte skrift besluttet pÃ¥ et bestyrelsesmøde den 16. juni 2011. PÃ¥ det tidspunkt havde der gennem nogen tid raset en til tider voldsom debat om foreningen og bestyrelsen – en debat, som flere andre end de to udelukkede deltog i.
Uanset om det har været bestyrelsens hensigt at forsøge at gøre to kritikere tavse og sætte dem uden for indflydelse eller ej, så kan tidspunktet for udelukkelsernes vedtagelse ikke undgå, at tanken opstår. Det er derfor et utroligt dårligt valgt tidspunkt at gennemføre udelukkelserne.
Det er klart, at bestyrelsen har retten til at udelukke medlemmer, hvis bestyrelsen finder det tilstrækkeligt begrundet. Det er derfor muligheden er til stede i foreningens vedtægt.
Det er imidlertid lige så klart, at en bestyrelse skal være enormt påpasselig med at gribe til udelukkelser af medlemmer, der er deltagere i en (til tider hæftig) debat om bestyrelsens virke.
* * *
Bemærkninger til et par punkter i skrivelsen fra Karin Astrup udsendt vedhæftet en e-mail den 3. september 2011 kl. 1832 til udvalgte (eller i hvert fald ikke
alle) medlemmer af Trans-Danmark
Nu er det jo således at LGBT Danmark har en bredere agenda en Trans-Danmark og Trans-Danmark har aldeles ikke nedprioriteret dette. Jeg har derfor svært ved at se, hvad det konkret er, at vi ikke har svaret eller reageret på.
I stedet har jeg ydet hjælp til LGBT Danmark og bla. medvirket til følgende transrelaterede initiativer, hvor Trans-Danmark (bestyrelsen) også kunne (og burde) have været på banen, men ikke var det.
- Skrivelse den 20. februar 2011 til Datatilsynet om transkønnedes beskyttelse i persondataloven.
- Pressemeddelelse den 19. april 2011 og andre skrivelser vedr. transfoberne Julia Bindels og Janice Raymonds deltagelse konference om prostitution.
- Henvendelse den 1. maj 2011 til Familiestyrelsen om ændring af brugen af kønsbetegnelser i vielsesattester.
- Høringssvar den 25. april 2011 til Retsudvalget vedrørende beslutningsforslag B 129 om en styrket indsats over for forbrydelser motiveret af offerets seksualitet, etnicitet m.v. (hadforbrydelser).
- Henvendelse den 15. maj 2011 til Retsudvalget om kønsneutrale personnumre.
- Skrivelse den 6. juni 2011 til Retsudvalget vedrørende Justitsministerens bemærkninger til LGBT Danmarks høringssvar af 25. april 2011.
- Tryksag til brug ved det udskrevne folketingsvalg offentliggjort den 26. august 2011.
Derudover har LGBT Danmark haft andre transrelaterede initiativer, som jeg ikke har medvirket til.
Det var en konkret opremsning, hvor Trans-Danmark kunne have været på banen, men ikke var det.
Kære Karin: Skyldes det en nedprioritering eller hvad?