Spgsm. 4 den 20. november 2018 fra Ligestillingsudvalget om undervisning i køn, ligestilling og mangfoldighed til undervisningsministeren. Svar 7. december 2018.

Vist 134 gange.

Ligestillingsudvalget stillede den 20. november 2018 efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT) spørgsmål 4 – Samling: 2018-19 – om på hvilke offentlige undervisnings- og uddannelsesforløb og undervisnings- og uddannelsesinstitutioner under ministerens sagsområde der indgår køn, ligestilling og mangfoldighed som obligatoriske tematikker, til undervisningsminister, Merete Riisager, (Liberal Alliance), der svarede den 7. december 2018.

Spørgsmålet
På hvilke offentlige undervisnings- og uddannelsesforløb og undervisnings- og uddannelsesinstitutioner under ministerens sagsområde indgår køn, ligestilling og mangfoldighed som obligatoriske tematikker, og vil ministeren redegøre nærmere for, hvordan tematikkerne indgår i forhold til de pågældende undervisnings- og uddannelsesinstitutioner, herunder underviserne, samt elever og studerende? Og på hvilke offentlige undervisnings- og uddannelsesforløb og undervisnings- og uddannelsesinstitutioner er de nævnte tematikker ikke obligatoriske?

Svar
Nedenfor er der angivet uddrag af formålsbestemmelserne for de enkelte uddannelser, der findes på uddannelsesinstitutioner på mit område. Derudover er angivet, hvor begreberne ”køn”, ”køn, ligestilling” eller ”mangfoldighed” er nævnt i indholdet i uddannelserne.

Folkeskoler og frie grundskoler
I lov om folkeskolen står der, at skolens virke skal være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

Det obligatoriske emne ’sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab’ (SSF) skal indgå i undervisningen i de obligatoriske fag i folkeskolen fra børnehaveklasse til 9. klasse. Indholdet i emnet SSF er opdelt i to kompetenceområder: 1) sundhed og trivsel og 2) køn, krop og seksualitet.

I lov om friskoler og private grundskoler m.v. fremgår det, at skolerne skal forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder køn, ligestilling mellem kønnene. Undervisningen på friskoler og private grundskoler skal desuden stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.

De gymnasiale uddannelser
I lov om de gymnasiale uddannelser fremgår det, at undervisningen og hele institutionens dagligliv må bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati og styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder køn, ligestilling mellem kønnene.

I det obligatoriske fag ’samfundsfag C’ på stx, hf, hhx, htx og eux indgår køn, ligestilling mellem kønnene som obligatorisk kernestof, og i det obligatoriske fag ’historie A’ på stx og ’historie B’ på hhx indgår udvikling af demokrati, menneskerettigheder og køn, ligestilling i nationalt og globalt perspektiv som obligatorisk kernestof.

Erhvervsuddannelserne
Det fremgår af lov om erhvervsuddannelser, at uddannelsessystemet skal tilrettelægges således, at det i videst muligt omfang er egnet til at bidrage til at udvikle de uddannelsessøgendes interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund.

På grundforløbets første del, som er obligatorisk for alle unge, der kommer fra grundskolen ind på erhvervsuddannelserne, indgår erhvervsfaget ’samfund og sundhed’, som er et dannelsesfag bl.a. med følgende mål for undervisningen: Formidle og diskutere grundlæggende samfundsforhold og aktuelle samfundsmæssige problemstillinger samt forstå forhold, der påvirker seksualiteten, herunder seksuel sundhed, prævention, krop, køn og identitet.

Almen voksenuddannelse og forberedende voksenundervisning
I lov om almen voksenuddannelse fremgår det, at undervisningen bygger på åndsfrihed, ligeværd og demokrati. I lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne fremgår det, at undervisningen skal styrke deltagernes forudsætninger for aktiv medvirken i alle sider af samfundslivet.

Erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
Det fremgår af lov om arbejdsmarkedsuddannelser, at uddannelserne skal give voksne muligheder for at forbedre såvel erhvervskompetencen som den personlige kompetence gennem mulighederne for at opnå grundlæggende formel kompetence inden for erhvervsrettet grunduddannelse.

Produktionsskoler
I lov om produktionsskoler fremgår det, at tilbuddet skal bidrage til at udvikle deltagernes interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund. Produktionsskolernes undervisningstilbud består primært af værkstedsundervisning, der omfatter praktisk opgaveløsning og produktion.

Den kombinerede ungdomsuddannelse
I lov om kombineret ungdomsuddannelse fremgår det, at tilbuddet skal bidrage til at udvikle den unges interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund.

Forberedende grunduddannelse
I lov om forberedende grunduddannelse fremgår det, at den forberedende grunduddannelse skal gennemføres i et inkluderende læringsmiljø, hvor undervisningen bygger på åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Bekendtgørelsen, læreplaner og fagbilag til den forberedende grunduddannelse er under udarbejdelse.

Det bemærkes, at det danske uddannelsessystem er baseret på målopfyldelse og ikke på fx et centralt fastsat pensum, og at lærerene dermed har metodefrihed i forhold til, hvordan de vil nå de opstillede mål, herunder hvordan de tilrettelægger undervisningen samt valg af undervisningsmateriale og konkrete tematikker. Heri kan køn, ligestilling og mangfoldighed indgå som temaer, og der findes en del materiale om disse emner på bl.a. EMU.dk.

Med venlig hilsen
Merete Riisager

* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet og svaret.
Spørgsmålet og svaret hos Folketinget i pdf-format.