Only adults? Good practices in legal gender recognition for youth. 19. november 2019.

Vist 28 gange.

Only adults?
Only adults?

Titel Only adults?
Good practices in legal gender recognition for youth.
A report on the current State of Laws and
NGO advocacy in eight Countries in Europe,
with a focus on rights of young People.
Sprog Engelsk
Udgivet af IGLYO
Udgivet 19. november 2019
Antal sider 65

Generelt viser rapporten, at Norge, Malta og Belgien har de mest transvenlige love.
I rapporten sammenlignes disse tre lande med forholdene i Danmark, Frankrig, Irland, Portugal og Storbritannien.

LGBT komiteen v/S√łren Laursen har bidraget med informationerne fra Danmark.

* * *
Rapportens forord
I de seneste årtier har vi set glædelige fremskridt for LGBTQI+ rettigheder overalt i Europa og rundt om i verden. Sådanne fremskridt er hårdt tilkæmpet og må ikke tages for givet, for der findes stadig uligheder.

Is√¶r er det en lang vej at g√• for at fremme rettigheder for og beskyttelse af transpersoner. Et lille, men voksende antal lande har vedtaget love, der giver transpersoner lov til at f√• deres k√łnsidentitet lovligt anerkendt gennem selvbestemmelse snarere end via medicinsk diagnose eller retsafg√łrelse. Vi har dog set mindre fremskridt for transunge. De fleste love om selvbestemmelse g√¶lder ikke for personer under 18 √•r eller stiller krav, der markant begr√¶nser de unges adgang til disse vigtige juridiske processer.

Barrierer for at f√• deres k√łn lovligt anerkendt kan intensivere den diskrimination og chikane, som unge mennesker st√•r overfor – is√¶r i skoler. En unders√łgelse fra Stonewall i England i 2017 fandt, at mere end fire ud af fem transunge var selvskadet. Ni ud af ti transunge havde t√¶nkt p√• at tage deres eget liv, og fire ud af ti havde fors√łgt at g√łre det. Det er uacceptable tal. K√łnsidentitet er en integreret del af en selv og b√łr ikke f√łre til misbrug eller motivere til selvskade.

Vi bifalder IGLYO og Dentons arbejde med at lede denne forskning, og vi er glade for at have st√łttet projektet gennem TrustLaw, Thomson Reuters Funds globale juridiske pro bono-netv√¶rk.

Rapporten ser p√• love, der regulerer k√łnsanerkendelse i hele Europa med fokus p√• unges rettigheder og deres oplevelser i Norge, Malta, Belgien, Danmark, Frankrig, Irland, Portugal og Storbritannien. Erfarne NGO‘er bidrog ogs√• med deres indsigt i bev√¶gelsesopbygning og gav vigtige r√•d til den ofte sv√¶re vej til meningsfuld forandring.

Vi h√•ber, at denne rapport vil v√¶re et gavnligt v√¶rkt√łj for aktivister og NGO‘er, der arbejder for at fremme transunges rettigheder overalt i Europa og i resten af verden.

Glen Tarman
Director of TrustLaw
Thomson Reuters Foundation

Rapportens indholdsfortegnelse
INTRODUCTION 7
KEY FINDINGS 10
  (A) HOW TO USE THIS REPORT 11
  (B) GOOD PRACTICES FROM INTERNATIONAL LAW 11
  (C) GOOD PRACTICES IN NATIONAL LEGAL FRAMEWORKS 16
  (D) GOOD PRACTICES FOR NGO ADVOCACY 18
  (E) NOTE ON METHODOLOGY 21
COUNTRY ANALYSIS: LEGAL FRAMEWORKS 23
  (A) GOOD PRACTICE COUNTRIES 24
    * Norway 24
    * Malta 25
    * Belgium 29
  (B) COMPARATOR COUNTRIES 30
    * Denmark 30
    * France 31
    * Ireland 33
    * Portugal 35
    * United Kingdom 37
COUNTRY ANALYSIS: ADVOCACY INSIGHTS 39
  (A) GOOD PRACTICE COUNTRIES 40
    * Norway 40
    * Malta 42
    * Belgium 46
  (B) COMPARATOR COUNTRIES 49
    * Denmark 49
    * France 52
    * Ireland 54
    * Portugal 57
    * United Kingdom 61
CONCLUSION 63

Rapportens konklusion
B√•de love og holdninger til lovlig k√łnsanerkendelse har √¶ndret sig hurtigt i de sidste 20 √•r og forts√¶tter med at g√łre det, men der er stadig en lang vej at g√•.

I denne rapport fors√łgte vi at unders√łge god praksis med hensyn til lovgivning, fortalervirksomhed og kulturelle og politiske klimaer i forskellige europ√¶iske lande med s√¶rlig fokus p√• mindre√•rige.

Vi har fundet, at de lande, der har de mest fremskridtsvenlige modeller, m√•ske har vedtaget dem, fordi deres tidligere system indeholdt menneskerettighedsforhold. F.eks. var det i Belgien og Norge tidligere n√łdvendigt at gennemg√• sterilisering, f√łr der kunne ans√łges om lovlig k√łnsanerkendelse, og p√• Malta var det tidligere n√łdvendigt for gifte mennesker at skilles, f√łr de ans√łgte. Det viser, at en del af incitamentet til forandring kan komme fra offentlig opfattelse af et behov for at rette op p√• uretf√¶rdigheder. Menneskerettighedsargumenter er blevet brugt med stor succes s√•vel direkte i kampagner mod politikere og ved brug af virkelige historier om dem, der blev ber√łrt.

Overraskende bemærkede mange aktivister, at de havde til hensigt at undgå for voldsom omtale eller pressedækning af frygt for at tiltrække den forkerte type opmærksomhed og tilskynde til hadforbrydelser. Vi har tydeligst set det i Storbritannien, hvor dialogen om foreslåede ændringer har været overvældende negativ, og hadforbrydelser mod transpersoner dramatisk er steget i de sidste få år.

Da vi interviewede aktivister fra lande med god praksis, var der alligevel h√•b om, at der med det rette milj√ł og de rigtige teknikker kunne opn√•s forbedringer.

Mange aktivister i lande med god praksis mener stadig, at der er mere at g√łre, og der er mange lande som Irland, hvor √¶ndringer forh√•bentlig kommer. P√• trods af stigningen i h√łjreorienterede grupper og stigningen i hadforbrydelser over for transpersoner i Storbritannien, viser denne rapport, at der generelt og samlet set er √¶ndrede holdninger til og √łget opm√¶rksomhed om transrettigheder.

Med hensyn til fremskridt for mindre√•rige ser det ud til, at der generelt kun har v√¶ret lidt fokus p√• dette undtagen i lande som Irland, hvor der er aktive planer for at forbedre de eksisterende lovgivninger om k√łnsanerkendelse. En del af grunden til dette kan v√¶re, at mange lande, som Irland, var n√łdt til i f√łrste omgang at fokusere p√• at f√• vedtaget love, og derefter s√łge at udvide adgangen for mindre√•rige, som er et politisk sv√¶rt omr√•de. I betragtning af den generelle mangel p√• opm√¶rksomhed og den nyskabende karakter af nogle af lovgivningerne, synes fokus at have v√¶ret p√• at f√• nogle grundl√¶ggende love p√• plads, selvom disse ikke var perfekte, hvilket giver samfundet mulighed for at v√¶nne sig til dem og derefter presse p√• for mere fremskridtsvenlige reformer senere. Der er logik i denne metode, da det er vigtigt at beskytte transpersoner generelt og sikre, at flertallet f√•r adgang til lovlig k√łnsanerkendelse. Der er imidlertid ingen tvivl om, at aktivister i fremtiden vil fors√łge at l√¶gge pres p√• politikerne for at √•bne adgang for mindre√•rige, som det allerede ses i nogle lande.

Ved at bruge gode opn√•ede resultater som eksempler h√•bes det, at l√¶sere af denne rapport f√•r bef√łjelse til at f√łre kampagner for bedre anerkendelse og beskyttelse af transpersoner, herunder mindre√•rige, b√•de i Europa og l√¶ngere v√¶k.

* * *
Der tages forbehold for oversættelsen af forordet og rapportens konklusion til dansk. Ved brug som dokumentation henvises til den originale engelske tekst i rapporten.
Tina Thranesen.

* * *
Rapporten i pdf-format hos IGLYO.